Gå til innhold

Bror og jeg får bo hjemme for å spare egenkapital, men blir forskjellsbehandlet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt at det både føles urettferdig og er slitsomt. Men så lenge foreldrene din aksepterer det, så er det lite å gjøre.

Nå kommer jo du til å få belønningen din på sikt, når du er i jobb. Og broren din fremdeles ikke har noenting. Så det kan jo  være fint å ha i tankene når det står på.

Ellers så må du nesten vurdere hva som er viktigst, ha det bra nå eller boligdrømmen som nyutdannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt samme problem, og det har endt med at broren min og jeg har et ganske distansert forhold i dag. Vi bodde sammen (i huset til moren min) i et år, som dessverre skapte mye splid mellom oss. Han gjorde aldri noen ting, mens jeg gjorde alt husarbeidet, noe som skapte mye krangling. Han brukte ofte ting jeg hadde kjøpt inn, fordi selv om vi bodde i huset til moren vår så var det selvfølgelig jeg som kjøpte inn diverse ting som dopapir, sjampo, mat osv, som han tok av uten å gjøre noe for det. Moren vår sydde puter under armene hans, noe som frustrerte meg til de grader. Det var stort sett jeg som var "the bad guy" fordi jeg gjorde det bra på skolen, hadde jobb og kjæreste - noe min bror ikke hadde.

Dessverre kjenner jeg meg igjen i det du skriver, TS, og jeg forstår veldig godt at du kjenner på frustrasjon. Jeg måtte bite i det sure eplet hver gang han var hjemme etter han flyttet ut, og nå bor jeg med kjæresten min som er en helt annen verden. Det er fantastisk å ha en samboer som faktisk gjør husarbeid, og bidrar.

Jeg vet ikke hva mer du kan gjøre enn det du allerede har gjort. Det var flere anledninger hvor jeg var på nippet til å flytte ut på dagen i de årene jeg bodde hjemme og broren min enten bodde der, eller kom hjem i ferier. Selvfølgelig skal han jo det, det er hjemmet hans, men uansett var det slitsomt med en bror som aldri løftet en finger når han var hjemme.

Uansett, ønsker deg lykke til! :) Når du er ferdig, vil du ha egenkapital, forhåpentligvis en god jobb og kan flytte ut vitende at du holdt ut og kan nyte friheten. Han er nok dessverre stuck i samme mønster veldig mye lenger.

Anonymkode: a3cb5...914

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du og foreldrene dine lage middag kun til dere selv frem til de begynner å hjelpe til mer? Også vasker dere eller ordner dere ikke noe av hans ting?

Anonymkode: 6e240...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi han er gutt så skal de dulle med han. Typisk,men de gjør han en bjørnetjeneste. Jeg hadde flyttet ut og bodd alene spart så mye jeg klarer hvem orker å leve slikt? Det er virkelig ikke verdt det. 
De kommer til å innse hva slags dust han er når du flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Prøv å hold ut med han, og prøv å finn plasser du kan lese eller slappe av på for deg selv. Når du er ferdig med studiet har du tatt deg en skikkelig god utdannelse og vil tjene godt. I tillegg har du oppsparte midler til boligdrømmen. 
Når det stormer som verst tenk all belønningen du vil få på sikt. Heit enig at dette er helt på trynet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Nekt å lag middag osv før han og hun stepper inn og gjør sin del av alt. 

2. Stå tidlig opp og bråk mye på rommet ditt. Har de vært våken halve natten vil de muligens finne dette noe forstyrrende 😉

3. Gi det et halvår. Er det fortsatt krise da, flytt ut og distanser deg fra broren din, som åpenbart ikke ønsker å ta hensyn til deg. 

Anonymkode: 82bde...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snakket ved middagsbordet at du hører de godt når de har sex og at du syns at han burde få dama til å komme også eller at han burde klare å komme fortere eller holde ut lengre (hva enn som passer best) Foran foreldrene. Og så hadde jeg laget mye lyder når de legger seg for å sove, feks på morgonen. Sykt passivt aggressivt men det er jo ikke noe annet som virker. De respekterer ikke deg så hvorfor skal du respektere dem. 
 

men jeg hadde heller flyttet hjemmefra isteden for å spare penger. Høres ut som du kanskje er halvveis i utdanningen din så da har du allerede spart litt penger. Finn et billig boende og få litt ro, det hjelper på energien og studier også. Hadde prøvd å unngå kollektiv dog da samme situasjon er alt for vanlig i kollektiver også. 
 

 

Anonymkode: 4c0c0...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste øverste delen trodde jeg dette gjaldt svigers.. er ganske så likt hos dem , selvom de er norske.. og de «barna» (les voksne 20-25 år), får dyre biler, merkeklær, drivstoff , take away mat når de ikke «liker» middagen... utrolig provoserende når mannen min ikke får noe som helst fordi han flyttet hjemmefra for flere år siden 🤯 

Anonymkode: c5994...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Nekt å lag middag osv før han og hun stepper inn og gjør sin del av alt. 

2. Stå tidlig opp og bråk mye på rommet ditt. Har de vært våken halve natten vil de muligens finne dette noe forstyrrende 😉

3. Gi det et halvår. Er det fortsatt krise da, flytt ut og distanser deg fra broren din, som åpenbart ikke ønsker å ta hensyn til deg. 

Anonymkode: 82bde...c5d

 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde snakket ved middagsbordet at du hører de godt når de har sex og at du syns at han burde få dama til å komme også eller at han burde klare å komme fortere eller holde ut lengre (hva enn som passer best) Foran foreldrene. Og så hadde jeg laget mye lyder når de legger seg for å sove, feks på morgonen. Sykt passivt aggressivt men det er jo ikke noe annet som virker. De respekterer ikke deg så hvorfor skal du respektere dem. 
 

men jeg hadde heller flyttet hjemmefra isteden for å spare penger. Høres ut som du kanskje er halvveis i utdanningen din så da har du allerede spart litt penger. Finn et billig boende og få litt ro, det hjelper på energien og studier også. Hadde prøvd å unngå kollektiv dog da samme situasjon er alt for vanlig i kollektiver også. 
 

 

Anonymkode: 4c0c0...45b

Jeg ville gått for disse. Foreldrene dine syns tydeligvis at det er greit at du som studerer ikke får den roen du trenger. Begynne gjerne tidlig på morgenen å bråk. Sett på musikk/Netflix høy. Støvsug osv. Ved middagen spør du om de ikke kan dempe lydnivået på stønningen da det holder deg våken. Så ville jeg også spurt kjæresten hans ved middagsbordet om hun uke burde bidra litt med Husarbeid. Hun er jo tross alt av hunkjønn og bor det halve uken, og det er tydeligvis de som må gjøre husarbeid hjemme hos dere 😝

Anonymkode: 2f7bf...bca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne ikke problemfritt å bo i et kollektiv heller, mtp støy og rot. Hadde kanskje gått for en billig hybel i så fall. Du kan jo prøve å smøre med deg ekstra lunsj og tilbringe mer tid på skolen/lesesalen/ute/venninner? Så når du kommer hjem er det såppas sent at du bare må varme oppigjen noe til middag og legge deg. Kanskje pipa får en annen lyd da, når de ikke får den avlastingen fra deg en periode. Du kan jo bare skylde på at du må prioritere skole og siden de bråker så du får ikke arbeidsro hjemme.

Anonymkode: 148d1...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ville gått for disse. Foreldrene dine syns tydeligvis at det er greit at du som studerer ikke får den roen du trenger. Begynne gjerne tidlig på morgenen å bråk. Sett på musikk/Netflix høy. Støvsug osv. Ved middagen spør du om de ikke kan dempe lydnivået på stønningen da det holder deg våken. Så ville jeg også spurt kjæresten hans ved middagsbordet om hun uke burde bidra litt med Husarbeid. Hun er jo tross alt av hunkjønn og bor det halve uken, og det er tydeligvis de som må gjøre husarbeid hjemme hos dere 😝

Anonymkode: 2f7bf...bca

Takk for svar, men faren min bidrar til matlaging og husarbeid.. er bare de to som får fritak 🙄 hun er gjest så foreldrene mine hadde aldriii akseptert at jeg ber henne bidra.. 

Anonymkode: 28878...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Perelandra, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir filosofisk, men blir dere egentlig forskjellsbehandlet? Dere har fått den samme muligheten, men mens du bruker muligheten du har fått, skusler bror bort sin. Du kommer til å sitte igjen med utdanning og en god startkapital, mens broren din antagelig vil flytte ut uten noen av delene når foreldrene dine blir leie av å ha en voksen person som ikke bidrar i husholdningen boende hjemme.

Anonymkode: 4b4ff...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du bor der? Penger er virkelig ikke alt her i livet. Flytt for deg selv, nyt livet som ung student, i stedet for å ha det grusomt i åresvis for å spinke og spare penger. 
 

Anonymkode: abb2c...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt frustrasjonen, men husk at det er du som kommer seirende ut av det. Jeg tenker at du må vurdere hva du synes er viktigst- å spare penger ved å bo hjemme eller å nyte friheten ved å flytte hjemmefra. Om du fortsetter å bo hjemme tror jeg det er viktig at du rister av deg irritasjonen - for det virker ikke som du kommer noen vei med det- så irritasjonen går bare utover deg selv

Jeg hadde nok flyttet ut- da kan også kjæresten din overnatte. Er dere kommet så langt i forholdet at det kan være aktuelt å flytte sammen? Eller er ikke det akseptabelt i deres kultur? Det høres uansett ut som du hadde blitt litt lykkeligere av å flytte ut.

Anonymkode: 8877b...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til syvende og sist så er det sånn familien din er. De forskjellsbehandler og stiller ulike krav til gutter og jenter, noe som er bakstreversk og kjipt. Men hva får du gjort med det? Det er mange av oss som ikke er enige i hvordan familien vår tenker, og nettopp derfor flytter vi ut når vi er ferdig med videregående og skaper vårt eget liv. 

Selv har jeg aldri skjønt at det skal være verdt å bo hjemme som voksen for å spare opp til en framtidig leilighet. Livet er også her og nå, du kan i teorien dø i morgen, og er det verdt å bruke 20-åra sine på å mistrives? Det går også an å spare selv om man bor på hybel, det er faktisk sånn de fleste må gjøre det. Det vil ta litt lenger tid, men om man samtidig er mye lykkeligere så er det et positivt regnestykke i mine øyne. 

Anonymkode: a62fd...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Det er ikke så ille å forskyve boligplanene et par år. Livet skjer, som regel får man ikke perfekt løp med ferdig utdanning innen x år, bolig innen y år og mann og barn innen z år. Når du får flyttet for deg selv og betaler husleie der, så tenker jeg du vil sette pris på freden og innse at det kanksje er verdt å utsette boligplanene et par år. Det er ikke så ille å leie, så lenge du unngår nazi idiotutleiere. Forsøk å vær obs på personlighet når du leter etter bolig, så går det nok greit.

Endret av snødråpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Mine barn får beskjed om at de får bo hjemme så lenge de studerer eller går i lære, men at de må betale husleie dersom de er i jobb. Så langt tyder ingenting på at de bor hjemme lenger enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker to ting;

- å bo for seg selv eller i et kollektiv med venner er lærerikt og kjekt. Man kan styre livet selv på en måte som aldri kommer tilbake etter at du er begynt i jobb, selv med et studie der dagene er til dels fastlagt. Man lærer så mye om seg selv, om hva man syns er viktig med et hjem, om hva man liker/ikke liker, får inspirasjon fra andre, blir irritert over ting man knapt forstod og lærer hvordan andre enn familien egentlig reagerer på de vaner og uvaner man selv har. Jeg bodde i kollektiv som student og ville aldri vært de årene foruten, selv om det var slitsomt innimellom. Hva med å flytte ut, kjenne litt på studentlivet der man styrer dagen selv og kan være mer gjest når du er hos dine foreldre?

- å spare opp til egenkapital er fint og flott, men det er ikke alt i livet. Som lege vet du heller ikke hvor du ender opp, det er mye som avhenger av tilfeldigheter, og du må flytte dit du får jobb. Jeg kjenner svært mange leger som har flyttet på kryss og tvers av landet flere ganger for å få turnus eller jobberfaring innen den spesialiseringsretningen de ønsker. Mange tror at de kan kjøpe leilighet den dagen studiet er over, men du vet ikke hvor du blir boende de neste årene, så du trenger ikke umiddelbart å gå i gang med boligkjøpt. Å bo for seg selv, være mindre irritert og ha mer frihet kan gi deg en bedre hverdag, så jeg hadde prioritert det. 

Anonymkode: 0fa93...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...