Gå til innhold

Ikke kjøpe vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt og brukt vogn, kunne levd uten uten tvil, men litt lettvint da, det syns jeg.
Også for vår del kjekt at ungene sov ute, særlig når nr to kom, så fikk baby litt ro til søvn sev om 2-åringen herjet inne. Så var vogn til litt transport men ellers var det en utendørs seng egentlig :) Men bor man i toppen av en blokk feks så kan man jo ikke la vogna stå utenfor 😛 Da må vel barnet uansett sove inne. Var kjekt da de startet i bhg som bruker vogn til soving da, at det var den vante soveplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, La Divan skrev:

Hvordan gjør du det med bytting av bleier på en vindfull fjelltopp? 😀

Bytter et sted i le 😅 Hvis man ikke har med en partner/venn som kan bære må man pakke litt lett, men man kommer langt med en kladd som underlag. Har en rompetaske der jeg får plass til bleier, våtservietter, et skift til mini og en skive/liten vannflaske til meg. Hjelper å ha en baby som liker best å bæsje på stellebordet 😂

Anonymkode: 2b759...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, La Divan skrev:

En nyfødt som trekker bena oppunder seg skal vel ikke tvinges til å ta bena fra hverandre og ut i bæresele? Det er langt fra naturlig hos en nyfødt i hvertfall, tror jeg.. 

Skal man bære en helt nyfødt, bruker man en bæretøy som passer til det. Jeg brukte elastisk bæresjal allerede på barsel, da babyen ikke likte å ligge i balja/babysenga. Det krevde ikke mye øvelse før babyen var plassert trygt og godt i bæresjalet. Kos for meg og kos for babyen i tillegg til at det var praktisk ❤

Anonymkode: 6709a...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, La Divan said:

En nyfødt som trekker bena oppunder seg skal vel ikke tvinges til å ta bena fra hverandre og ut i bæresele? Det er langt fra naturlig hos en nyfødt i hvertfall, tror jeg.. 

Men det gjør de jo heller ikke i en ergonomisk sele som passer? Om jeg skjønner deg rett da. Seler som passer bærer og barn er helt fint å bruke for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du å gjøre det på vinteren når det er speilglatt ute?

Anonymkode: 3d530...1fb

Pulk 🙂

Anonymkode: 0a2eb...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sporty folk som bærer barna mye i skogen. Foretrekker sele. Det er egonomisk for baby og kan brukes fra fødsel. I meis henger de fra skrittet og det bør de ikke gjøre mer enn 30 minutter i strekk. Dere ønsker kanskje gå lengre turer. I tillegg har jeg tilgode å finne en.meis som ikke er tung og vond å bære men alle selene er gode. 3åringen sover enda godt i sela. Har en toddlersele til han. Tar også lite plass på ryggen når ungen vil gå litt selv. Den andre voksne tar en tursekk på ryggen.

 

Men vi triller også mye i vogn. Og vogn ute brukes til soving. Ikke bare hjemme, men også kjøpesenter, dyreparken, ferie osv.

Selv om man klarer seg uten vogn vil jeg sterkt anbefale å tenke utover a4 dagen. Når dere skal på besøk så er det så bra med vogn. Ungen sover så ofte at hvis du ikke kan dra med vogna og legge ungen i, kommer du deg ikke på besøk før ungen er ferdig med dupp nesten. Eller du må gå rundt i stua der du er med ungen i en sele. 

For det andre sover barna i vogn i bhg. Og det er virkelig ikke godt for de barna som ikke er vandt til vognsoving når de begynner. Det er en stor og omveltende forandring å begynne i bhg. Også skal de legges på en måte de ikke er vandt til? At de får sove i bhg er ekstremt viktig. Ellers blir dagen fryktelig vond sår og vanskelig.

 

Du må uansett kjøpe vogn til bhgsovinga selv, så hvorfor ikke med en gang..

 

 

Anonymkode: a4dfa...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er sporty folk som bærer barna mye i skogen. Foretrekker sele. Det er egonomisk for baby og kan brukes fra fødsel. I meis henger de fra skrittet og det bør de ikke gjøre mer enn 30 minutter i strekk. Dere ønsker kanskje gå lengre turer. I tillegg har jeg tilgode å finne en.meis som ikke er tung og vond å bære men alle selene er gode. 3åringen sover enda godt i sela. Har en toddlersele til han. Tar også lite plass på ryggen når ungen vil gå litt selv. Den andre voksne tar en tursekk på ryggen.

 

Men vi triller også mye i vogn. Og vogn ute brukes til soving. Ikke bare hjemme, men også kjøpesenter, dyreparken, ferie osv.

Selv om man klarer seg uten vogn vil jeg sterkt anbefale å tenke utover a4 dagen. Når dere skal på besøk så er det så bra med vogn. Ungen sover så ofte at hvis du ikke kan dra med vogna og legge ungen i, kommer du deg ikke på besøk før ungen er ferdig med dupp nesten. Eller du må gå rundt i stua der du er med ungen i en sele. 

For det andre sover barna i vogn i bhg. Og det er virkelig ikke godt for de barna som ikke er vandt til vognsoving når de begynner. Det er en stor og omveltende forandring å begynne i bhg. Også skal de legges på en måte de ikke er vandt til? At de får sove i bhg er ekstremt viktig. Ellers blir dagen fryktelig vond sår og vanskelig.

 

Du må uansett kjøpe vogn til bhgsovinga selv, så hvorfor ikke med en gang..

 

 

Anonymkode: a4dfa...ffe

Ikke alle barnehager har soving i vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
18 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Selv om man klarer seg uten vogn vil jeg sterkt anbefale å tenke utover a4 dagen. Når dere skal på besøk så er det så bra med vogn. Ungen sover så ofte at hvis du ikke kan dra med vogna og legge ungen i, kommer du deg ikke på besøk før ungen er ferdig med dupp nesten. Eller du må gå rundt i stua der du er med ungen i en sele. 

 

 

 

Anonymkode: a4dfa...ffe

Vi er da mange med vognhatende babyer som har erfart at det der ikke er sant. Har vært masse på besøk med bærebabyen min, og på barseltreff har jeg kunnet stå inne og bysse baby i søvn i sjalet samtidig som jeg snakker med verten, mens de andre har måttet stå ute i pissregn og finne en humpete vei å trille på. Fordeler og ulemper med alt, men en bærebaby bryr seg jo ikke hvem sitt tak den bæres under. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må uansett kjøpe vogn til bhgsovinga selv, så hvorfor ikke med en gang

Jeg har tre barn og har aldri måttet kjøpe en vogn til barnehagesoving. Det går fint an å vente og se an behovene sine. 

Anonymkode: cc9f3...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Bruker du bilstolen som soveplass? 

Anonymkode: eeac6...213

Nei frøken mammapoliti, jeg bruker sengen. 

Anonymkode: 3a103...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var avhengig av vogn for ungene hatet alt av bæretøy og seler.

Anonymkode: 718a5...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Men det gjør de jo heller ikke i en ergonomisk sele som passer? Om jeg skjønner deg rett da. Seler som passer bærer og barn er helt fint å bruke for små.

Mulig jeg misforstår deg nå, men med en sele som er ergonomisk eller ei så vil man ikke presse med en baby som kryper seg sammen. Det var det jeg mente. For min del synes jeg seler er for dårlige for nyfødte. Etter noen uker, kanskje. Men ikke som nyfødt nettopp pga det jeg nevner over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytter et sted i le 😅 Hvis man ikke har med en partner/venn som kan bære må man pakke litt lett, men man kommer langt med en kladd som underlag. Har en rompetaske der jeg får plass til bleier, våtservietter, et skift til mini og en skive/liten vannflaske til meg. Hjelper å ha en baby som liker best å bæsje på stellebordet 😂

Anonymkode: 2b759...191

Ok, da er det vel kanskje ikke allverdens største topper dere drar på? Tenker at på det jeg definerer som fjellet, så drar man aldri uten å være sikret med ekstra varme klær og næring. Hjelper lite å pakke lett. På fjellet må man ta forhåndsregler for at været  kan endre seg veldig fort. 

Anonymkode: 91bd8...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det vel kanskje ikke allverdens største topper dere drar på? Tenker at på det jeg definerer som fjellet, så drar man aldri uten å være sikret med ekstra varme klær og næring. Hjelper lite å pakke lett. På fjellet må man ta forhåndsregler for at været  kan endre seg veldig fort. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Hva vil du frem til egentlig? Man drar da heller ikke med seg barnevogn på topptur..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, boblevann skrev:

Hva vil du frem til egentlig? Man drar da heller ikke med seg barnevogn på topptur..

Nei. Man gjør ikke det. Så små barn bør vel ikke være på toppturer egentlig. Syns bare det var spesielt å ikke pakke stort når man drar til fjells. 

Anonymkode: 91bd8...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som ikke kjøpte vogn. Problemet var vinteren når det var glatt, kaldt, mye snø og kanskje blåste. Så de endte opp med å kjøpe vogn. Skal man ha barn i barnehage så må man som regel også gå til anskaffelse av vogn.

Anonymkode: b9042...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Ikke alle barnehager har soving i vogn.

Neida, mange steder har de mulighet til å sove i seng også. Men de får uansett ikke sove i bæresele, er vel poenget. Så om ungen kun er vant til det, blir det en unødvendig vanskelig overgang. Jeg tviler dessuten på at noen orker å bære en unge på nærmere et år under soving... Kanskje alle er mye sterkere enn jeg, men jeg synes de ble kjempetunge etter bare 3-4 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må uansett kjøpe vogn til bhgsovinga selv, så hvorfor ikke med en gang..

 

49 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Neida, mange steder har de mulighet til å sove i seng også. Men de får uansett ikke sove i bæresele, er vel poenget. Så om ungen kun er vant til det, blir det en unødvendig vanskelig overgang. Jeg tviler dessuten på at noen orker å bære en unge på nærmere et år under soving... Kanskje alle er mye sterkere enn jeg, men jeg synes de ble kjempetunge etter bare 3-4 mnd...

Nei, poenget i opprinnelig kommentar i denne sammenhengen var at TS måtte kjøpe vogn til barnehagesoving. Selv om barnet ikke har vogn betyr det ikke at det bare sover i sele. Det kan fint være vant til å sove i en seng på dagtid også. 

Anonymkode: cc9f3...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Neida, mange steder har de mulighet til å sove i seng også. Men de får uansett ikke sove i bæresele, er vel poenget. Så om ungen kun er vant til det, blir det en unødvendig vanskelig overgang. Jeg tviler dessuten på at noen orker å bære en unge på nærmere et år under soving... Kanskje alle er mye sterkere enn jeg, men jeg synes de ble kjempetunge etter bare 3-4 mnd...

Ofte så sovner gjerne ungen til bæring, også kan den legges ned på sofa/seng etc. Og med rett bæretøy trenger det ikke kjennes så tungt. Jeg kan fortsatt bære 3-åringen i en stund. Er ikke sterk heller, men har bært han hele veien så jeg har vent meg til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man gjør ikke det. Så små barn bør vel ikke være på toppturer egentlig. Syns bare det var spesielt å ikke pakke stort når man drar til fjells. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Nå kommer heldigvis fjell i mange størrelser og former og er plassert på ulike steder. Jeg er et voksen menneske som har vært  ute mang en gang både med og uten barn og ville aldri pakket lett uten at det var tilpasset turen, været og barnet mitt.

Anonymkode: 2b759...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...