Gå til innhold

Ikke kjøpe vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo sjå om behovet melder seg etter barnet er født. Man trenger ikkje kjøpa alt før barnet kjem. Vi fekk ikkje bruk for vogn heilt i starten, men det var fint å ha etterkvart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha kjøpt vogn om jeg fikk et barn til, den ble nesten aldri brukt. Bæresjal for the win! 

Anonymkode: 72e47...3b1

Er du meg? Venter nr. 2 nå og jeg skal bare ha et nytt sjal. Vogn schmogn 😂

Anonymkode: aab60...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Curlyme skrev:

Selvom dere har planer om å bære betyr det ikke at barnet kommer til å like det. Noen barn nekter bæring forsåvidt noen kan nekte vogn også. Du får se det ann når baby kommer hva fu har behov for. Jeg for min del kunne ikke klart meg uten vogn. Liker å ha hendene og kroppen fri,det er veldig upraktisk å bære baby overalt. Baby har det bedre også om den sover i vogn istedenfor bæresele.

Jeg er helt enig i at det er lurt å se an babyen og behovet. Men jeg er ikke enig i at babyen nødvendigvis har det bedre med å sove i vogn enn bæresele. Det varierer nok det også. Begge mine har sovet godt i sjal og sele, jeg er ikke i tvil om at de hadde det like godt der som i vogn. Babyer trives gjerne tett inntil, med lukt og lyd av mamma eller pappa og bevegelser. Får man en baby som ikke trives i bæretøy eller sover bedre og mer uforstyrret i vogna, er det selvsagt noe annet, og det vet man jo ikke på forhånd. 

Anonymkode: 2c138...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke klart meg uten vogn. Ingen av de likte sjal eller bæresele, men sov veldig godt i vogn sålenge den ble trillet. Mye amming og byssing hjemme, og jeg synes det var helt magisk å kunne legge babyen i vogna og trille tur i 2 timer. Fikk liksom puste litt og bare være meg den lille stunden. Brukte også vogna når jeg skulle hente pakker på posten, handle matvarer, tok bussen og skulle innom kjøpesenter osv. Hadde forresten ikke turt å gå tur på vinteren med baby i sele! 

Anonymkode: f1e46...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båret mine barn masse, men ville nok hatt vogn etter hvert uansett.

Begge har vært vognnektere det første halvåret, så da ble det uansett bare bæresjal og bæresele. Husk gode brodder/turbrodder når det er snø eller is eller kan være glatt.

Selv om jeg elsker å være barna mine, er det kjekt å ha mulighet til å trille en tur.  Min andremann på 9-10 mnd er stor for alderen, og jeg må innrømme at det er litt tungt å ha en baby på 12 kg hengende på magen i lang tid mens han sover. Vi bruker bæresele på ryggen når vi går tur (er ikke sterk nok i ryggen til å sitte lenge i bæremeis, og bæresele på ryggen er uansett mer komfortabelt å bære), men jeg ville ikke basert meg på det til soving hver dag. Vogna vil også være en kjent, godt og trygt sted å sove også når dere er på besøk hos andre og etter hvert i barnehagen. 

Det kommer an på hvordan dere bor, men det er kjekt å kunne trille i søvn for så å la babyen sove videre i vogna mens du sniker deg inn og tar en kaffe eller gjør litt husarbeid. Mine har krevd voksennærhet dersom de skal sove inne.

Dere kan jo prøve dere fram uten vogn først. Får dere behov for vogn, er det bare å kjøpe (gjerne brukt).

Anonymkode: 6709a...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid for første gang, og det meste er på plass. Mangler litt småting og en vogn. 

Men jeg er ikke så gira på vogn egentlig, har bæremeis og seler. Jeg og barnefar er sporty av natur og det hadde vært veldig deilig å slippe å ha vogna stående i gangen når den ikke er i bruk. Vi kjøpte bæremeis for å kunne gå tur med ungen når den er ca 6 mnd, før den ting tenkte vi å bruke bæresele. 

Noen som har erfaring fra å ikke kjøpe vogn i det heletatt? 

Anonymkode: 0a2eb...7ab

Vi er også en familie som er sporty. Eller i hvertfall friluftsmennesker og er på turer alle måneder i alle årstider. For oss så har vogn vært alfa omega. Vi hadde også bæresele, men babyen vår var for liten til den (omni 360, og likte den heller ikke noe spesielt. Den er rett og slett for stiv..)

Babyer skal heller ikke sitte i meis når de er 6 mnd gamle. 
Er man på tur, hvor skal baby sove tenker dere? 

Lykke til med å være optimist og ha en baby i sele hvor enn dere går 😜

Anonymkode: 91bd8...30a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er også en familie som er sporty. Eller i hvertfall friluftsmennesker og er på turer alle måneder i alle årstider. For oss så har vogn vært alfa omega. Vi hadde også bæresele, men babyen vår var for liten til den (omni 360, og likte den heller ikke noe spesielt. Den er rett og slett for stiv..)

Babyer skal heller ikke sitte i meis når de er 6 mnd gamle. 
Er man på tur, hvor skal baby sove tenker dere? 

Lykke til med å være optimist og ha en baby i sele hvor enn dere går 😜

Anonymkode: 91bd8...30a

I selen/sjalet? Det finns da mange herrens flere seler enn Ergobaby Omni. Som er en stiv og kjip sele. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart meg uten vogn. Babyen sov der til og med om nettene. Vognen var det viktigste innkjøpet. Men kan godt hende at du klarer deg uten. Du høres mer sporty ut enn meg! Jeg synes det var tungt å bære og fikk vondt i ryggen, så det unngikk jeg så langt det lot seg gjøre. Vi er alle forskjellige. I ditt tilfelle ville jeg ventet og sett an behovet :) 

Anonymkode: fb86e...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vogn, men kunne ha droppet det. Lille her vil kun bli båret i sele, der sovner han også. Dersom han er urolig, gråter og er utrøstelig, så er det eneste som hjelper en tur i selen. 

Dersom jeg har han i selen når jeg skal noe, så sover han alltid når jeg tar han ut også. Så kan fint legge han ned på café, hos andre, hos legen, på helsestasjonen. Om han våkner, så sovner han igjen i selen. Dersom jeg MÅ bruke vognen en dag så har jeg han i selen og legger han over i vognen etter han har sovnet. Må heller ikke ha vogn han kan sove i på dagtid, har en leabdervugge i stuen, den funker supert. 

Kan jo hende vogn blir praktisk etterhvert, men akkurat nå angrer jeg på hele kjøpet. Kunne fint ha ventet og sett det an. 

Anonymkode: 4229f...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I selen/sjalet? Det finns da mange herrens flere seler enn Ergobaby Omni. Som er en stiv og kjip sele. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Jeg har babyen på 4 mnd. i Angelpack på tur med hunden. Nå er jeg ikke så sprek at jeg går veldig mange timer i strekk, men to timer går i hvert fall helt fint. Det funker å amme i den også, men jeg tar henne ofte ut for det. 

Jeg tenker at vogn som regel er veldig nyttig, det funker bare dårlig her vi bor, derfor har jeg oppdaget at man klarer seg fint uten også. Jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å bruke sele eller bæresjal så mye som jeg gjør. Det er praktisk innendørs når babyen vil ha nærhet samtidig som jeg skal ta meg av storebror og hund også. Det bør nok ikke gå på bekostning av gulvtid (hvis man kan unngå det), men bæring i stedet vogn er ikke negativt (og vogn i stedet for bæring er ikke negativt, jeg føler bare jeg må si det også, for jeg har møtt ihuga bæreentusiater som nærmest hevder at foreldre som ikke bruker bæretøy gjør noe galt).

Anonymkode: 2c138...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det helt fint. Har selv ikke brukt vogn før ungene ble 1 år, og til og med da brukte vi vogn sjeldent. Bar i sjal og sele. Bor i Tyskland og mage av mine venner har aldri eid, eller eid og så solgt vognen fordi de ikke hadde bruk for den. 

Anonymkode: b996f...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Det er flust med seler der ute, Ergobaby er bare en dråpe i havet. Jeg likte Integra, Manduca (etter 6 mnd), Didyklick og Tula ftg. Styr unna Stokke, Baby Bjørn og Cybex. 

Hvis barnet sover i selen/sjalet er det på ingen måte skadelig å bære i flere timer om dagen, så lenge barnet sitter korrekt - med knærne høyere enn rumpa, mer innover enn utover som nyfødt, høyt nok til at mor kan kysse toppen på hodet og at man har sikt til munn og nese til enhver tid. Det skal naturligvis ikke gå ut over eventuell magetrening, men om du har en kolikkbaby som må bæres nesten konstant så er det like skadelig med skikkelig bæretøy som det er med armer. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Finnes mange gode seler. :) Tula, Oscha, Soul Sling, LennyLamb, Angelpack, Didymos er noen eksempler. Hvis man absolutt skal ha noe fra Babyshop er Ergobaby Adapt langt mykere enn Omni.

Selv foretrekker jeg halvklips seler, dvs sele med klips rundt magen og sjalstropper over skuldrene. Veldig avlastende og mye lettere å tilpasse babyen. Sjal er enda mer komfortabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vogn, og hadde aldri klart oss uten. Begge barna sov kun i vogna på dagen, fikk de ikke til å sove annet sted. Vogna ble brukt daglig i tilsammen 5 år.

Med første brukte vi i tillegg vogna en del på kveldstid. Siden barnet sov så godt i vogna kunne vi trille på besøk om kvelden, når vi kom hjem flytt vi bare fra vogn til seng.

Anonymkode: f1d08...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Joda, så lenge babyen sitter ergonomisk korrekt har de overhodet ikke vondt av å bæres. Jeg gikk lange fjellturer med baby i Kokadi Flip og Tula ftg. Mulighet til å røre seg fikk han på andre tidspunkt. Vogna hatet han som pesten uansett, så uten bæretøy hadde vi vært låst til hjemmet og mine armer hadde antageligvis falt av etter hvert 😛 

Anonymkode: aea0f...6bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

Så mange! Og sjal og meh dai og halvklips, mulighetene er uendelige 🤩 Skal på fjelltur med min på seks mnd i dag. Tat henne i sjalet på bussen. Ryggbæring når hun er våken og over på magen nå hun skal sove. Ned på ballen og utforske når vi tarpause 

TS: her stod vognen mye ubrukt i starten og all soving foregikk i sjal/sele. Men jeg sier jatakk begge deler. Noen dager er bæring tingen, mens andre dager foretrekker vi begge vogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hva slags sele er det som ikke er kjip i følge deg da? Babyer har ikke godt av å sitte i sele i mange timer i strekk.. de må ha muligheten til å røre seg også.. 

Anonymkode: 91bd8...30a

De er har da mulighet til å røre på seg i sele! De kan bevege armer, bein og snu hodet fra side til side. Å bli båret stimulerer vestibular-systemet til babyen og er bra for motorikken. I tillegg får de kroppskontakt og masse visuell og sosial stimuli når de bæres i våken tilstand. Mye mer aktiviserende enn de mange barna som ligger våken i vognbag og stirrer opp i kalesjen på kafé. De må selvfølgelig ha magetrening også, men å si at babyen ikke har godt av å være i sele i mange timer er feil. De har veldig godt av det (såfremt de sitter riktig og selen er ergonomisk selvfølgelig). 

Anonymkode: f1325...7e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er har da mulighet til å røre på seg i sele! De kan bevege armer, bein og snu hodet fra side til side. Å bli båret stimulerer vestibular-systemet til babyen og er bra for motorikken. I tillegg får de kroppskontakt og masse visuell og sosial stimuli når de bæres i våken tilstand. Mye mer aktiviserende enn de mange barna som ligger våken i vognbag og stirrer opp i kalesjen på kafé. De må selvfølgelig ha magetrening også, men å si at babyen ikke har godt av å være i sele i mange timer er feil. De har veldig godt av det (såfremt de sitter riktig og selen er ergonomisk selvfølgelig). 

Anonymkode: f1325...7e4

En nyfødt som trekker bena oppunder seg skal vel ikke tvinges til å ta bena fra hverandre og ut i bæresele? Det er langt fra naturlig hos en nyfødt i hvertfall, tror jeg.. 

Endret av La Divan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bokdamen skrev:

Så mange! Og sjal og meh dai og halvklips, mulighetene er uendelige 🤩 Skal på fjelltur med min på seks mnd i dag. Tat henne i sjalet på bussen. Ryggbæring når hun er våken og over på magen nå hun skal sove. Ned på ballen og utforske når vi tarpause 

TS: her stod vognen mye ubrukt i starten og all soving foregikk i sjal/sele. Men jeg sier jatakk begge deler. Noen dager er bæring tingen, mens andre dager foretrekker vi begge vogn. 

Hvordan gjør du det med bytting av bleier på en vindfull fjelltopp? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...