Gå til innhold

Ikke kjøpe vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid for første gang, og det meste er på plass. Mangler litt småting og en vogn. 

Men jeg er ikke så gira på vogn egentlig, har bæremeis og seler. Jeg og barnefar er sporty av natur og det hadde vært veldig deilig å slippe å ha vogna stående i gangen når den ikke er i bruk. Vi kjøpte bæremeis for å kunne gå tur med ungen når den er ca 6 mnd, før den ting tenkte vi å bruke bæresele. 

Noen som har erfaring fra å ikke kjøpe vogn i det heletatt? 

Anonymkode: 0a2eb...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte vogn, men har nesten ikke brukt den. Har brukt sjal, sele og meis. Vår likte heller ikke vogna, og vi synes det var mer praktisk (og hyggeligere) med bæring. 
 

Bare prøv😊 Er ikke verre enn at dere kjøper vogn etter babyen er født, hvis behovet melder seg.

Anonymkode: c217d...c3e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke klart meg uten vogn. Når jeg feks var på kjøpesenter, så kunne jeg bare legge alle posene under vogna. Og slapp å bære stelleveska. Barnet kunne og være i vogna når vi var på kafe. Så jeg fikk spist og drukket uten en baby på magen.

Til dere som ikke har vogn, hvor sover barnet på dagtid? Hvordan gjør dere det hvis dere er i klesbutikken og selv skal prøve klær? 

Anonymkode: 943c0...26a

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt an på hvor og hvordan dere bor osv, vi hadde ikke bil og bodde i byen og det var mange ganger vi hadde transportetapper (til helsestasjon/lege, til butikk, på kafe, besøk) hvor det var naturlig at baby sov på veien til eller fra. Hvis jeg skulle til legen og hadde med meg baby, så ville det vært vanskelig for legen å undersøke meg hvis jeg hadde baby i bæresele på magen, da var det lettere at han sov i vognbagen..

Bruker man mye bil, så vil nok bilstol (som man kan løfte ut av bilen) erstatte vognen til slike ting. Vi bodde noen år i utlandet, og så at der ble bilstol brukt mye mer enn her, og alle fortet seg hjem til babyens sovetider slik at de fikk sove i sengen sin hjemme. Mens jeg var vant til mer vognbruk og baby som sov i vognen overalt.

Jeg ville nok lånt eller kjøpt en billig (som kan selges videre igjen til nesten samme pris) brukt vogn slik at man hadde den når et slikt behov (som legeeksempelet) skulle oppstå akutt. Og noen babyer sover godt på trilletur og ikke i sele/meis, og det er dumt å måtte være hjemme/inne for at babyen får tatt en dupp.

Men det kan godt tenkes at dere klarer dere helt fint uten vogn.

Anonymkode: 612f8...b0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vi er ganske sporty også, men hadde aldri overlevd uten vogn. Bæring blir tungt og greit å kunne frakte med seg andre ting, som handleposer, stellebag osv

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker du å gjøre det på vinteren når det er speilglatt ute?

Anonymkode: 3d530...1fb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfaring med å kjøpe vogn men ikke få særlig bruk for den. Mini her har vognskrekk og sover bare veldig kort tid i vogn etter ganske mye skriking, så vi bruker bæresele 90% av tiden men bruker vognen når vi skal noe som krever litt mer utstyr, feks tur på helsestasjonen eller litt større innkjøp. Blir ikke mye shoppingturer eller kafé besøk på oss. Hadde synes det var veldig deilig med litt avlastning fra vogn, men det er jo veldig fritt og fleksibelt med bæresele så jeg vil tro det går veldig fint uten vogn hvis det er det dere liker best uansett. Vil kanskje tro det er mer aktuelt med litt større barn i barnehage alder, da er det jo veldig tungt å bære. 

Anonymkode: 8deeb...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyjogger mini gt slås sammen og tar nesten ikke plass. Kan gjøres med en hånd og den blå koster ca. 3000, 4000 med bagdel på jollyroom.no. Veldig praktisk med vogn. Babyene blir tunge å bære etterhvert og i barnehagen må de ha vogn for å sove i så du må uansett kjøpe det da.

Anonymkode: a13b2...18e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så ødelagt i kroppen etter fødsel at bæresjal var uaktuelt. (Kan man bruke sjal og sele om man må ha ks? Vet aldri hvordan en fødsel arter seg, og man kan ende opp med hasteks) jeg brukte vogn mye. Gikk små turer for å komme meg, og da var det greit med vogn. Vi er og turmennesker. Syns det er greit med vogn. Ha en plass å ha barnet. Det kan være tungt å ha barnet på magen i lengden. Jeg har brukt bæresele etterhvert, og greit å kunne bytte på.

Anonymkode: f8bbe...d91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vogn da barna var små. Nå er de store og jeg savner vogna. Fint å ha alt oppi vogna istede for å bære det. Jakker og luer å votter på vinteren feks. Bamsen som alltid må være med feks, men som barnet synes eeer sååå tung å bære. 

Var også til legen flere ganger med meg selv, og måtte ha med barnet, da var det kjekt med vogn. Blir tungt å drasse på en bilstol og. 

Hvis du liker å være gravid og ha en stor klump på magen, så er det kanskje greit å bære😳 jeg savnet hvertfall ikke mangelen på bevegeligjet ved å være gravid. 

Brukte og bæresele en del, det var greit å koselig å ha barnet på brystet. Men synes det er mer praktisk med vogn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke klart oss uten vogn, vår baby hater bæreselen. 

Anonymkode: eeac6...213

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke klart oss uten vogn, vår baby hater bæreselen. 

Anonymkode: eeac6...213

Det var dessverre en ting her og. Baby nummer en elsket den, og ville gjerne bli bært hele tiden. Baby nummer to skriker bare hun ser bæreselen (neida) men hun blir sint og liker det ikke mer enn maks fem minutter. Veldig forskjell på babyene! 

Kjøp en billig vogn ts, om dere har råd. Jeg går mye i skogen også (med baby nr to) og har en vogn som egner seg kjempe godt for å følge oppgått terreng. Lykke til! 

Anonymkode: 48bf4...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker faktisk vogn til soving og tur generelt den første perioden, mens når barnet er større liker jeg godt å bære. 

Bare vær obs på at i meis så bør (skal) de ikke sitte lenger enn de klarer selv, og 6 mnd er nok for tidlig. I tillegg så kan soving i meis være ubehagelig.

Ergonomisk sele kan brukes fra fødsel ca, rundt 3 kg, og på rygg fra ca 6mnd/kan sitte selv uten støtte. Det er en helt annen følelse å bære på rygg, mye mer frihet enn både magebæring og vogn.

Anonymkode: 0b9a5...6ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser også meg selv for sporty, men å ikke ha vogn ville vært uaktuelt. Det er dessuten veldig gunstig dersom du er ute og babyen skal sove. De blir tyngre etterhvert, og på andremann gav jeg opp bæresjal ved 3 mnd alder. Det er selvsagt koselig at de sover tett inntil en, men min erfaring er at man kan få ganske vondt i ryggen etterhvert, samt at det å ha ‘hendene fri’ med bæresele/sjal IKKE er det samme som å ha hele kroppen fri fra baby. 

Anonymkode: f8dec...05c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler. Hadde forresten aldri i verden satt en baby på seks måneder i meis. 

Anonymkode: a9017...795

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig praktisk med vogn hvis man liker å gå langt og lenge. Er jo litt småtteri som er greit å ha med seg i bag som festes på vogna. Og hvis man skal handle. Greit med vogn som man kan ha regntrekk/myggnett på. Og på varme dager har nok baby det bedre sprellende i vogna med lite klær, enn tett inntil din varme kropp. 

Anonymkode: a6b33...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte vogn, blir ikke brukt.jeg bruler sjal og pappaen sele. Husk at bæremeis ikke bør brukes lenger enn de kan sitte oppreist selv, så dere bør nok belage dere på sele på skogstur. Sele er også mer ergonomisk (spørs på selen da) og min erfaring er at det er lettere å bære over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange problematiserer det å ikke ha vogn veldig her. 
 

Store deler av verden bruker ikke barnevogn, og det går veldig bra.

Selv var jeg aldri på kafébesøk før baby kunne sitte i stol. Er aldri på kjøpesenter heller. Bestiller mat og klær hjem, og mangler jeg melk så tar jeg baby i sela og trasker i vei. Har aldri vært noe problem hos oss. Farmor og mormor bærer også baby i sele, kjempe koselig for alle.

Dette avhenger veldig av livsstilen deres, og hva slags baby dere får.

Anonymkode: c217d...c3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Jeg elsker både vogn og sele. Kommer an på min og babys dagsform. 

Men du MÅ ikke kjøpe en vogn. Bare se an hvordan det funker. Går fint an å få kjøpt en etter fødsel hvis dere finner ut at dere vil ha likevel. Det er en ganske dyr investering hvis man ikke er helt sikker på om man trenger eller vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer seg uten vogn, men mange opplever det som ganske praktisk å ha. Man trenger jo ikke kjøpe det dyreste og man kan fint få tak i en fin vogn brukt. Jeg hadde savnet vogn veldig til soving med mine to, og det kan være greit at barnet er vant med vogn hvis de skal i barnehagen hvor det stort sett soves i vogn. Barnet kan sove i bæresele også, men da er jo barnet på deg hele den tiden. Skal barnet sove inne i seng, blir man "låst" til hjemmet i alle duppene. Jeg har brukt både bæresele og vogn og hatt stor nytte av begge deler. 

 

Anonymkode: c3f40...79f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...