Gå til innhold

Ikke kjøpe vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke klart meg uten vogn. Når jeg feks var på kjøpesenter, så kunne jeg bare legge alle posene under vogna. Og slapp å bære stelleveska. Barnet kunne og være i vogna når vi var på kafe. Så jeg fikk spist og drukket uten en baby på magen.

Til dere som ikke har vogn, hvor sover barnet på dagtid? Hvordan gjør dere det hvis dere er i klesbutikken og selv skal prøve klær? 

Anonymkode: 943c0...26a

Seriøst? Prøve klær i klesbutikken er et viktig behov i permisjonstiden? Og oppbevaring av handleposer? Som om shopping er noe alle bedriver daglig i permisjonen? Jeg har aldri følt behov for å prøve klær mens jeg har med baby. Hvis det hadde vært nødvendig hadde jeg vel bare gjort det på ettermiddagen eller i helgen når far enten er hjemme med babyen eller er med på senteret og bærer babyen? For en rar problemstilling. 

Jeg har hatt vogn, men begge mine sov bare i bæresele på dagtid de første 4-5 månedene. Litt slitsomt, men overhodet ikke noe problem. Etterhvert foretrakk de vogn da. Men hvis babyen din blir som mine TS er det overhodet ikke noe problem å la være å kjøpe vogn nå og så heller kjøpe etter hvert hvis du ser at behovet melder seg. 

Anonymkode: f1325...7e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo helt an på dere, og babyen. Vi har vogn, men vi bruker den aldri. Fikk baby på vinteren på et sted uten gangvei denne gangen. Vår baby sover i senga si, eller bilsete. 

Vi har aldri hatt noe behov for vogn. 

Anonymkode: 3a103...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke klart oss uten vogn, vår baby hater bæreselen. 

Anonymkode: eeac6...213

Ikke vi heller, vårt barn hatet og bæreseler og sjal. 
Pluss at jeg endte opp med KS, og bekkenløsningen satt i en god stund. Da var vogna super. Hun sov mye i vogna, helt fra hun var nyfødt, veldig greit å kunne gå en tur, og sette vogna fra seg når man var ferdig med turen, og babyen kunne sove videre der. 
Brukte bæremeis på tur ei stund, den var tung å gå med, å litt upraktisk om man måtte bøye seg, eller måtte ta den av ganske ofte for å rette på lue, finne smokken osv. Pluss at jeg heller ikke kunne se henne.

Anonymkode: 839de...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sporty så er det jo herlig med en vogn du kan jogge med også? Jeg bruker bæresele i skogen med ulendt terreng og på fjellet, og vogn på vanlig tur. Begynte å småjogge ganske tidlig. Dessuten er det kjekt med vogn når det blir kaldere ute. Det er ikke lett å vite hvor mye en bittelite baby skal ha på seg i sele når været er rufsete. De sover også godt ute i vogn i en god pose når været er kaldere.

Anonymkode: 45e63...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo helt an på dere, og babyen. Vi har vogn, men vi bruker den aldri. Fikk baby på vinteren på et sted uten gangvei denne gangen. Vår baby sover i senga si, eller bilsete. 

Vi har aldri hatt noe behov for vogn. 

Anonymkode: 3a103...af6

Bruker du bilstolen som soveplass? 

Anonymkode: eeac6...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Brukte vogn minimalt de første 6 mnd med mine to. De haaatet vogna. Gikk helt fint, har vært mye på kafé og shopping med baby i sjal. ;) minste sov fint 3 timer i sjal, rakk mye på den tida. 😅

Men minste har etter 6 mnd begynt å sove mye i vogn og det ER deilig. Men jeg holder meg faktisk mer i ro enn når hun er i sjal, jeg syns det er et pes med vogn i skog eller i byen, er så mange begrensninger å ta hensyn til, trange dører man ikke kommer inn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To tette her og har knapt brukt vogn. Til transport er alle typer bæring flott, når det gjelder søvn så har jeg latt de sove på meg, fanget eller bare laget en sovekrok der det er naturlig. Tror de fleste bruker vogna til like mye soving som tur. Men kan være du tenger vogn til barnehagen. Prøv uten og vil du ha så skaffer du deg det lett 🙂 

Anonymkode: 87856...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ønsker vogn, og mange ville klart seg helt fint uten vogn. Med godt bæretøy vil dette være nok det første året om det er greit for baby og din kropp. Meisen kan brukes etter dette, men jeg synes fremdeles det er lettest og mest behagelig med sele på ryggen for en ettåring. Det er bare om man trenger bagasjeplass, eller om det regner mye samtidig som ungen vil se seg rundt at det er greit med meis. Om man skal løpe, er det bedre med joggevogn enn å bære. Som folk sier her, du kan jo bare kjøpe deg en vogn om du finner ut at du trenger det, gjerne brukt. 

Anonymkode: a7be3...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du å gjøre det på vinteren når det er speilglatt ute?

Anonymkode: 3d530...1fb

Brodder?

Anonymkode: a7be3...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipe med å ikke ha vogn er at du aldri får slappet av ute. Sovner baby i bæretøy må du fremdeles bære den i tillegg til en stellesekk. 

Anonymkode: c0ec1...519

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kjipe med å ikke ha vogn er at du aldri får slappet av ute. Sovner baby i bæretøy må du fremdeles bære den i tillegg til en stellesekk. 

Anonymkode: c0ec1...519

Du drar feilslutningen om at alle barn aksepterer og sover i vogn. 

Anonymkode: aab60...544

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre småbarn, og kunne aldri klart meg uten vogn. Elsker den på SÅ mange forskjellige måter. Aller best må jeg jo si det er å kunne trille tur, sette vognen fra seg når man kommer hjem og la babyen sove videre mens du selv gjør andre ting inne. 

Men foreldre, babyer og behov er forskjellige. Jeg vil råde TS til å kjøpe en rimelig vogn (gjerne brukt), så finner dere raskt ut om dere bruker den. Bare veldig kjipt når man er sliten, underernært på søvn osv. og trenger en vogn og så har dere ikke det... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid for første gang, og det meste er på plass. Mangler litt småting og en vogn. 

Men jeg er ikke så gira på vogn egentlig, har bæremeis og seler. Jeg og barnefar er sporty av natur og det hadde vært veldig deilig å slippe å ha vogna stående i gangen når den ikke er i bruk. Vi kjøpte bæremeis for å kunne gå tur med ungen når den er ca 6 mnd, før den ting tenkte vi å bruke bæresele. 

Noen som har erfaring fra å ikke kjøpe vogn i det heletatt? 

Anonymkode: 0a2eb...7ab

Meld deg inn i Norsk Bæregruppe, der er det mange som aldri har brukt vogn. Jeg syns vogn var veldig deilig, men jeg var og er ikke en sporty type og syns det var trivelig med rolige trilleturer 😊 Men om du dropper vogn bør du lære deg sjal, det er mye mer avlastende enn en sele. Og meid er ikke anbefalt før barnet er rundt 1 år og kan sitte oppreist selv. Men du kan fint bære på rygg med sjal og sele fra 6 mnd, dog, ettersom de gir en helt annen støtte til baby som ikke gjør at baby "faller sammen" men støtter opp og gir frie luftveier etc. Og så kan de sove i sele på ryggen, det er ikke anbefalt i meis 😊

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KS er for øvrig ingen grunn til å ikke bære. Kan du bære babyen med armene dine, kan du bære babyen i sjal. Sjal avlaster også langt mer enn armene dine gjør. Men sele kan kanskje bli komplisert på grunn av midjebeltet, selv om det skal være rett under puppene den første tiden kan jeg se for meg at det brede beltet kan legge press på magen som kan føles uheldig. Jeg hadde ikke KS, men var ikke kjempekonfortabel med det stive midjebeltet. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to brukte aldri vogn. Dog kjøpte jeg en eldgammel til 500 kr som sto på verandaen, slik barna kunne sove ute når været tilot det. Men det kan man lige godt bruke en reiseseng til. Brukte sjal de første mnd og så over til sele. De gikk jo fra de var under 1 år, så da la jeg bare til ekstra tid når vi gikk tur. 

Anonymkode: c0044...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det har vært praktisk å ha begge deler. Det er mange Situasjoner det er ok med vogn legetime, frisørtime osv. I tillegg er det greit med vogn når besteforeldre har passet. Og bæremeis ved 6 mnd alder er alt for tidlig!

Anonymkode: 1a1ec...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte ikke vogn før barna var rundt 6 mnd, fordi de begge to hatet vogn før det. De sov i bærsele på dagtid, men må innrømme at det gikk hardt utover rygg og nakke å bære i 4-8 timer hver dag, selv om jeg hadde et utvalg godt bæretøy, så jeg var helt desperat mot slutten og spiste ibux dagen lang. Men fra 6 mnd har de begge sovet alle dagduppene sine i vogn (sportsdel). Og det har vært utrolig greit! Har kunnet dra ut på dagstur til byen, badestrand eller i skogen og kunnet legge fra meg babyen for soving har vært veldig deilig. Kjenner noen som lærte babyen å sove i seng hjemme og de kom seg omtrent ikke ut av huset før babyen var over to år. 

Anonymkode: aa195...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Prøve klær i klesbutikken er et viktig behov i permisjonstiden? Og oppbevaring av handleposer? Som om shopping er noe alle bedriver daglig i permisjonen? Jeg har aldri følt behov for å prøve klær mens jeg har med baby.

Andre kan ha litt ulike ønsker og behov enn det du har selv. Det er veldig mange som liker å shoppe på senter med baby, kanskje spesielt de som er i permisjon om vinteren. Det er ikke alle som syns det er gøy å trille tur med vogn eller gå med bæresele når det regner og blåser stiv kuling, eller er en meter med snø. 

Anonymkode: aa195...769

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du å gjøre det på vinteren når det er speilglatt ute?

Anonymkode: 3d530...1fb

Brodder? Jeg elsker vognen min, men har mange venner som har klart seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Seriøst? Prøve klær i klesbutikken er et viktig behov i permisjonstiden? Og oppbevaring av handleposer? Som om shopping er noe alle bedriver daglig i permisjonen? Jeg har aldri følt behov for å prøve klær mens jeg har med baby. Hvis det hadde vært nødvendig hadde jeg vel bare gjort det på ettermiddagen eller i helgen når far enten er hjemme med babyen eller er med på senteret og bærer babyen? For en rar problemstilling. 

Jeg har hatt vogn, men begge mine sov bare i bæresele på dagtid de første 4-5 månedene. Litt slitsomt, men overhodet ikke noe problem. Etterhvert foretrakk de vogn da. Men hvis babyen din blir som mine TS er det overhodet ikke noe problem å la være å kjøpe vogn nå og så heller kjøpe etter hvert hvis du ser at behovet melder seg. 

Anonymkode: f1325...7e4

Jeg handlet med barn i permisjonen. Når skulle jeg elles gjort det? Når far var hjemme hadde jeg iallfall ikke tid til å være på senter. Spesielt nå når butikkene kun er åpne mens far er på jobb. Jeg handlet matvarer og noe klær til meg selv 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...