Gå til innhold

Ikke kjøpe vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:Til dere som ikke har vogn, hvor sover barnet på dagtid? Hvordan gjør dere det hvis dere er i klesbutikken og selv skal prøve klær? 

Anonymkode: 943c0...26a

Han sov enten i vugge eller bæresele. Kan ikke prøve klær når jeg er alene selvfølgelig, sånne ting må tas når vi er flere sammen eller jeg har barnevakt. Vi hadde vogn da, men den er knapt ubrukt siden mini hylte bare han så den. Da er det ikke noe hjelp i, jeg går jo ikke å prøver klær med en hyyylende baby i vogn heller 😛 Hvis baby anyway nekter å ligge der er jo vogn helt ubrukelig.

Anonymkode: aea0f...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smak og behag tenker jeg. Jeg kunne selv ikke klart meg uten vogn til mine tre. Med minste på 3 mnd triller jeg lange turer hver eneste dag, og baby sover stort sett alle lurer i vognen på dag- og ettermiddagstid. Spesielt de siste ukene når hun har blitt mer oppmerksom på lyder så sover hun mye bedre ute i vogn enn inne i vugge. Har bæresele, men bruker den som et supplement og mest for å «underholde» baby mens jeg gjør husarbeid innendørs. Her blir lille utålmodig etter 10 min i sele, og det er ihvertfall ikke snakk om å sove timesvis i selen. Men tenker alt avhenger av hva du venner baby til fra starten. Men om jeg skulle velge ville jeg heller hatt vognbaby som kan sove der mens jeg gjør andre ting i løpet av dagen, enn en selebaby som er klistret på meg hele tiden. Men som sagt; smak og behag og hva du/dere foretrekker! 

Anonymkode: 8bdd1...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre kan ha litt ulike ønsker og behov enn det du har selv. Det er veldig mange som liker å shoppe på senter med baby, kanskje spesielt de som er i permisjon om vinteren. Det er ikke alle som syns det er gøy å trille tur med vogn eller gå med bæresele når det regner og blåser stiv kuling, eller er en meter med snø. 

Anonymkode: aa195...769

 

30 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Jeg handlet med barn i permisjonen. Når skulle jeg elles gjort det? Når far var hjemme hadde jeg iallfall ikke tid til å være på senter. Spesielt nå når butikkene kun er åpne mens far er på jobb. Jeg handlet matvarer og noe klær til meg selv 

Ja altså, jeg sier ikke at ingen har behov for eller ønsker om å ha med seg baby på kjøpesenteret. Jeg har hatt med meg baby på senteret mange ganger selv, både med vogn og bæresele (og foretrekker sele fordi det er lettere å komme frem og jeg slipper å vente på heisen) Jeg reagerte kun på at personen jeg siterte ikke skjønte hvordan man klarer seg uten vogn når man ikke kan prøve klær. Som om det er noe alle har behov for å gjøre i permisjonstiden 🤷 

Anonymkode: f1325...7e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste synes det er praktisk med vogn, spesielt i forbindelse med handling og lignende. Har dere ikke bil vil jeg nesten si dere må ha vogn. Husk også at babyer blir fort tunge. Jeg ble helt ødelagt i skuldrene etter mye bæring...Og vogn får man nesten mer bruk for jo større de blir (innenfor "vognalderen"). En 1-2-åring er kjempetung å bære, og mange vil ikke bæres heller, men er for små til å gå noe særlig. Da er det gull å ha ei vogn å putte dem i. Men dere må jo ikke kjøpe en splitter ny vogn, mye fint brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sov enten i vugge eller bæresele. Kan ikke prøve klær når jeg er alene selvfølgelig, sånne ting må tas når vi er flere sammen eller jeg har barnevakt. Vi hadde vogn da, men den er knapt ubrukt siden mini hylte bare han så den. Da er det ikke noe hjelp i, jeg går jo ikke å prøver klær med en hyyylende baby i vogn heller 😛 Hvis baby anyway nekter å ligge der er jo vogn helt ubrukelig.

Anonymkode: aea0f...6bb

Husk at den babyen blir større, og at du neppe får en 1-åring som fortsatt nekter å sitte i vogn. Det er nesten på den alderen man har mest bruk for vogn, for da er de for tunge å bære og kan ikke gå noe særlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
8 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Husk at den babyen blir større, og at du neppe får en 1-åring som fortsatt nekter å sitte i vogn. Det er nesten på den alderen man har mest bruk for vogn, for da er de for tunge å bære og kan ikke gå noe særlig.

Enig i det, men hvis man hopper over stadiet der man trenger vognbag blir jo utvalget av vogner noe annerledes også. Så hvis man er trygg på at man ikke vil bruke vogn de første månedene kan det være greit å vente med innkjøp til man får behovet. Da vet man mer hva man skal se etter. En god bagvogn er ikke nødvendigvis en god sportsvogn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

De fleste synes det er praktisk med vogn, spesielt i forbindelse med handling og lignende. Har dere ikke bil vil jeg nesten si dere må ha vogn. Husk også at babyer blir fort tunge. Jeg ble helt ødelagt i skuldrene etter mye bæring...Og vogn får man nesten mer bruk for jo større de blir (innenfor "vognalderen"). En 1-2-åring er kjempetung å bære, og mange vil ikke bæres heller, men er for små til å gå noe særlig. Da er det gull å ha ei vogn å putte dem i. Men dere må jo ikke kjøpe en splitter ny vogn, mye fint brukt.

1.5åringen min blir illsint i vogn, så vi bærer heller på ryggen når vi skal handle. Eller så bruker vi handlevogn, for hun vil heller gå selv inn og ut av butikken. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Husk at den babyen blir større, og at du neppe får en 1-åring som fortsatt nekter å sitte i vogn. Det er nesten på den alderen man har mest bruk for vogn, for da er de for tunge å bære og kan ikke gå noe særlig.

Meg over her 👆Min begynte å nekte vogn rundt 10-11 mnds alder. Kan fint sove den dag i dag, men våken i vogn - kun på tur hvor vogna er i gang hele tiden. Kjøpesenter med henne i vogn er rene krigsmarsjen. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt vogn med liggedel fordi det er bratt og ulendt og ingen gang- og sykkelsti her vi bor. Hvis vi skulle gått trilletur, måtte vi tatt bilen og kjørt et stykke først. Da første var stor nok til sittedel i vogn, brukte jeg det på tur Oslo eller på kjøpesenter noen ganger. Men det var fordi vi hadde den vogna, vi hadde klart oss uten også. På kafé valgte jeg en sitteplass med sofa eller en stor stol og la babyen ned på et teppe der mens hun enda var så liten at hun lå rolig. Da hun ble større, satt hun i babystol. Jeg syntes det var praktisk å slippe å lete etter et sted å plassere vogna. 

Det er nok mye vanesak, og kommer litt an på babyen. Første var liten og lett og jeg opplevde det som uproblematisk og koselig å ha henne hengende på magen på tur de første 6 mnd. Nr. to er lang og tyngre, og jeg har kort overkropp og en del ryggvondt etter svangerskapet, så det er litt mer plundrete enn sist. Jeg tenker at det går helt fint å starte med bæretøy og så kan man evt. kjøpe vogn seinere hvis man merker at man savner det. 

Anonymkode: 2c138...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Enig i det, men hvis man hopper over stadiet der man trenger vognbag blir jo utvalget av vogner noe annerledes også. Så hvis man er trygg på at man ikke vil bruke vogn de første månedene kan det være greit å vente med innkjøp til man får behovet. Da vet man mer hva man skal se etter. En god bagvogn er ikke nødvendigvis en god sportsvogn! 

Det er selvsagt sant. Generelt er det vel greit for alle gravide å bli minnet på at butikkene faktisk er åpne også etter at barnet er født ;) Men generelt tror jeg de fleste har god bruk for vogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Husk at den babyen blir større, og at du neppe får en 1-åring som fortsatt nekter å sitte i vogn. Det er nesten på den alderen man har mest bruk for vogn, for da er de for tunge å bære og kan ikke gå noe særlig.

Joda, han nektet å sitte der da han var 1 år også - da skulle han enten gå selv eller henge på ryggen 😅😅 Men nå tror jeg ikke det så ekstreme er helt vanlig da, men det er jo ingen problem for ts å kjøpe en vogn etter fødsel eller senere hvis hun får behov for det :) Det er jo ikke noe som mååååå stå klart i gangen når man kommer hjem liksom, det er vel ikke så mange som går superlange trilleturer bare dager etter fødsel heller (igjen, unntak finnes selvsagt, men vanligvis). 

Anonymkode: aea0f...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: det er mye dumme penger tapt om du kjøper en vogn, for så å ikke få bruk for den, enn om du venter til du ser behovet dukke opp. Også billige bruktvogner er kjipe penger om det bare blir stående å støve. 

Anonymkode: 3c6b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha kjøpt vogn om jeg fikk et barn til, den ble nesten aldri brukt. Bæresjal for the win! 

Anonymkode: 72e47...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vogn med nr 1, men synes ofte det var styrete å ha den med over alt. Trangt, vanskelig å komme til osv. Så kjøpte sele og han likte den godt. Så kom nr to. Jeg gikk all in, kjøpte flotte sjal og sele, skulle bli den «bæremammaen» jeg ikke fikk vært helt med nr 1. Og minsten HATET å bli bært i sjal/sele. Pluss bekkenløsning og en tung baby ble sjalene og selen solgt kjapt. Hadde ikke klart meg uten vogna da. Så kommer jo ganske an på baby og din form etter fødsel. 

Anonymkode: c2a37...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Brodder? Jeg elsker vognen min, men har mange venner som har klart seg uten.

Selv med brodder så kan man skli ned å slå seg. At man er villig til å ta den risken med et spedbarn er sykt.

Anonymkode: 3d530...1fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvom dere har planer om å bære betyr det ikke at barnet kommer til å like det. Noen barn nekter bæring forsåvidt noen kan nekte vogn også. Du får se det ann når baby kommer hva fu har behov for. Jeg for min del kunne ikke klart meg uten vogn. Liker å ha hendene og kroppen fri,det er veldig upraktisk å bære baby overalt. Baby har det bedre også om den sover i vogn istedenfor bæresele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Husk at den babyen blir større, og at du neppe får en 1-åring som fortsatt nekter å sitte i vogn. Det er nesten på den alderen man har mest bruk for vogn, for da er de for tunge å bære og kan ikke gå noe særlig.

Men TS trenger jo ikke kjøpe en vogn nå, i tilfelle hun får bruk for den når ungen er 1 år? 
 

Det er forresten ikke særlig tungt å bære en 1-åring i sele. Selv trives jeg med både vogn og bæretøy, men jeg er overrasket over hvor formanende folk er i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RødeFare skrev:

Men TS trenger jo ikke kjøpe en vogn nå, i tilfelle hun får bruk for den når ungen er 1 år? 
 

Det er forresten ikke særlig tungt å bære en 1-åring i sele. Selv trives jeg med både vogn og bæretøy, men jeg er overrasket over hvor formanende folk er i denne tråden.

Som du ser i et annet innlegg skriver jeg at butikkene jo er åpne etter at babyen er født også... Svaret var jo til hvorvidt man kan klare seg uten vogn "for alltid", og det vil jeg tro de færreste kan. Folk har forskjellige behov, men på generelt grunnlag vil jeg si man får bruk for vogn, ja. Mulig jeg er prega av å ha hatt to tette barn og ingen bil, jeg hadde aldri klart meg uten vogn. Synes ikke jeg har vært spesielt formanende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
44 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Som du ser i et annet innlegg skriver jeg at butikkene jo er åpne etter at babyen er født også... Svaret var jo til hvorvidt man kan klare seg uten vogn "for alltid", og det vil jeg tro de færreste kan. Folk har forskjellige behov, men på generelt grunnlag vil jeg si man får bruk for vogn, ja. Mulig jeg er prega av å ha hatt to tette barn og ingen bil, jeg hadde aldri klart meg uten vogn. Synes ikke jeg har vært spesielt formanende...

Ser at det var litt dårlig siteringskikk av meg der. Ikke ditt innlegg som var mest formanende, så burde sitert noen andre. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...