Gå til innhold

Homoseksuelle handlinger er umoralsk


Conal

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du katolikk? Det du beskriver her er vel den katolske kirkes syn på seksualitet. Selv er jeg katolikk og homofil. Jeg forstår hvor et slikt syn kommer fra, det er jo riktig at seksualiteten handler om å skape liv, men jeg har likevel kommet frem til at det ikke er umoralsk å finne glede i sex som ikke fører til reproduksjon, så lenge man ikke skader noen. Jeg tror seksualiteten kan være begge deler: til glede og gitt oss som del av vår skapende natur.

Hvordan vil du argumentere for at det faktisk skader en selv eller andre å ha ikke-reproduktiv sex (mellom to voksne og frivillige mennesker)? Mener du at det alltid er galt å søke nytelse? Hvis det er alt man gjør, er jeg enig, da blir det et overfladisk og meningsløst liv, men jeg er ingen asket og livet er hardt nok som det er om vi ikke finner nytelse og glede i hverandre. 

Anonymkode: 53c21...fe7

Det er ikke galt i å søke nytelse, sier bare at det i seg selv ikke er formålet med sex.

Du kan ha så mye homoseksuell sex, men det forandrer ikke at det går i mot naturens formål og er dermed umoralsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Conal skrev:

Det er ikke galt i å søke nytelse, sier bare at det i seg selv ikke er formålet med sex.

Du kan ha så mye homoseksuell sex, men det forandrer ikke at det går i mot naturens formål og er dermed umoralsk.

Men har du sex da, bortsett fra når du skal lage barn?

Anonymkode: f2f7b...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Conal skrev:

Det er ikke galt i å søke nytelse, sier bare at det i seg selv ikke er formålet med sex.

Du kan ha så mye homoseksuell sex, men det forandrer ikke at det går i mot naturens formål og er dermed umoralsk.

Ok, men hva er formålet ditt liksom? Å opplyse om at det er umoralsk - og hva da? Ingenting forandrer seg. Det at det er såkalt «umoralsk» hindrer ikke folk i å ha homoseksuell sex 😉 

Merkelig å mene at noe som strider i mot naturens formål = umoralsk. Da har du ikke helt grep om hva moral er for noe

Anonymkode: 031ea...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinners orgasme umoralsk? Siden klitoris er kun for nytelse og ikke forplantning. Husk at Gud ga oss klitorisen kun for nytelse da.

Anonymkode: 215de...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinners orgasme umoralsk? Siden klitoris er kun for nytelse og ikke forplantning. Husk at Gud ga oss klitorisen kun for nytelse da.

Anonymkode: 215de...45b

Faktisk har våre seksuelle organer et annet formål enn formering: bortvisning av avfall. Men det i seg selv beviser ingenting.

Nytelse er ikke å søke som et mål i seg selv, men det betyr ikke at det ikke er noe galt i å bruke et fakultet på riktig måte med den hensikt å søke glede. Man kan tenke på glede så lenge man respekterer et gitt kroppslige fakultets rette funksjon. Som jeg uttalte tidligere, må ikke all sex ha til hensikt å forplantes i bakhodet, bare at handlinger som involverer våre seksuelle fakulteter må være i samsvar med dette formålet ved å være en handling som formerer seg.

Man kan ha sex for glede så lenge han gjør det ordentlig (det vil si ved å respektere den rette funksjonen til våre seksuelle organer). Tilsvarende kan man spise for glede, så lenge han spiser mat som er næringsrik.

Naturrett handler først og fremst om blomstring av agenter. Det vil si å handle på en måte som oppfyller vår natur. Vår natur inkluderer igjen våre forskjellige kroppslige evner og deres riktige funksjoner. En handling er god hvis den bidrar til blomstringen av disse kroppslige fakultetene.

Det er ikke galt å bruke en pistol i strid med pistolens formål, siden pistolen ikke er en del av din natur og heller ikke er en moralsk agent. Det ville imidlertid være feil hvis du brukte pistolen som middel til å forstyrre blomstringen av et annet middel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som er umoralsk med å ha sex med samme kjønn? Det forstår jeg ikke. Selv jeg som har vokst opp med at homofili er galt. 

Og å bruke prevensjon? Det er jo bare fornuftig om man ikke ønsker å bli gravid. 

Jeg er kristen, men jeg kan ikke forstå hvorfor det er så galt å være homofil. Man skader vel ingen ved å elske det samme kjønn? Og hvordan kan kjærlighet egentlig være synd? 

Sex er ikke bare til for å lage barn - så om folk har sex med det samme kjønn så er det ikke slik at menneskeheten vil dø ut. Det vil jo fortsatt finnes mange heteroseksuelle.

 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe vås. Sex har også som formål å gi kroppslig og sosial velvære og å skape bånd mellom mennesker. Les om dvergsjimpansene hvordan sex mellom og innad i kjønnene skaper fred og minsker konflikter i gruppa. 

Anonymkode: f270b...907

Lol.

Sex er lystbetont fordi det får oss til å skape. Fornøyelse kan fås uavhengig av ernæring, men det viser ikke at formålet med å spise er glede.

Det følger ganske enkelt ikke. Sex burde være lystbetont fordi glede fungerer som en motivasjon for å få oss til å skape. Når denne motivasjonen mangler, er det akseptabelt å gjenopprette den, men det følger ikke at derfor selv at glede er et formål med sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ny medlem skrev:

Vent da, du er imot abort, men du vil heller ikke støtte prevensjon?? Wtf?! Nå skjønner jeg inenting 😶

Han minner meg litt om han typen på farmen for et par år tilbake siden. Han fortalte at han var gift, men at han ikke sov i samme seng som henne for å ikke bli fristet til å ha sex. Han kunne ikke ha sex fordi han var imot prevensjon. Tilsvarende mente han at damer hørte til på kjøkkenet og at de skulle kle seg i husmorklær. I programmet kunne han ikke sove på samme rom som ei av de andre deltakerne, så han satt opp et teppe for å skille rommene. Han kunne heller ikke bade sammen med henne, og ikke se henne i bikini fordi det ville vekke begjær. Så han lagde en papirkikkert slik at han ikke skulle se henne, mens hun stod der og lo fordi hele konseptet var helt vanvittig.

 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hva er det som er umoralsk med å ha sex med samme kjønn? Det forstår jeg ikke. Selv jeg som har vokst opp med at homofili er galt. 

Og å bruke prevensjon? Det er jo bare fornuftig om man ikke ønsker å bli gravid. 

Jeg er kristen, men jeg kan ikke forstå hvorfor det er så galt å være homofil. Man skader vel ingen ved å elske det samme kjønn? Og hvordan kan kjærlighet egentlig være synd? 

Sex er ikke bare til for å lage barn - så om folk har sex med det samme kjønn så er det ikke slik at menneskeheten vil dø ut. Det vil jo fortsatt finnes mange heteroseksuelle.

 

 

Det er selve handlingen, den homoseksuelle handling, som går i mot natur lov og moral. Jeg er ikke mot homofili, jeg hevder bare at en umoralsk handling er rett og slett umoralsk. 

Funksjonen er basert på en tings retning (intern eller ekstern) mot en viss ende og er uavhengig av om den enden blir oppnådd eller ikke. En klokke vil til slutt slutte å løpe, men den er fortsatt orientert mot å vise tiden som sin funksjon.

Hvis nytelse var et formål med å spise, så kan en kar som ikke spiser annet enn godteri, sies å spise godt. Men dette er absurd, så nytelse må alltid underordnes et fakultets beste - glede i seg selv kan ikke være en funksjon. Derfor må seksuell nytelse tilpasse seg funksjonen til formering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Man skader vel ingen ved å elske det samme kjønn? Og hvordan kan kjærlighet egentlig være synd? 

Sex og kjærlighet er to forskjellige ting. Det er ikke kjærlighet som er tema for denne tråden, men seksuelle handlinger mellom personer av samme kjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Sex og kjærlighet er to forskjellige ting. Det er ikke kjærlighet som er tema for denne tråden, men seksuelle handlinger mellom personer av samme kjønn

Men hva er umoralsk med å ha sex med en person av samme kjønn? 

Det som er umoralsk er å voldta, å misbruke, å overskride andres grenser, å ha sex med noen som ikke er samtykkekompetente og å utnytte folk for sex for å så dumpe dem. 

At to, samtykkende, voksne har sex med hverandre frivillig - hvordan kan det være umoralsk?  

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Conal skrev:

Det er selve handlingen, den homoseksuelle handling, som går i mot natur lov og moral. Jeg er ikke mot homofili, jeg hevder bare at en umoralsk handling er rett og slett umoralsk. 

Funksjonen er basert på en tings retning (intern eller ekstern) mot en viss ende og er uavhengig av om den enden blir oppnådd eller ikke. En klokke vil til slutt slutte å løpe, men den er fortsatt orientert mot å vise tiden som sin funksjon.

Hvis nytelse var et formål med å spise, så kan en kar som ikke spiser annet enn godteri, sies å spise godt. Men dette er absurd, så nytelse må alltid underordnes et fakultets beste - glede i seg selv kan ikke være en funksjon. Derfor må seksuell nytelse tilpasse seg funksjonen til formering.

🤪

Anonymkode: 031ea...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 19.16, Conal skrev:

Det er selve handlingen, den homoseksuelle handling, som går i mot natur lov og moral. Jeg er ikke mot homofili, jeg hevder bare at en umoralsk handling er rett og slett umoralsk. 

Funksjonen er basert på en tings retning (intern eller ekstern) mot en viss ende og er uavhengig av om den enden blir oppnådd eller ikke. En klokke vil til slutt slutte å løpe, men den er fortsatt orientert mot å vise tiden som sin funksjon.

Hvis nytelse var et formål med å spise, så kan en kar som ikke spiser annet enn godteri, sies å spise godt. Men dette er absurd, så nytelse må alltid underordnes et fakultets beste - glede i seg selv kan ikke være en funksjon. Derfor må seksuell nytelse tilpasse seg funksjonen til formering.

Ditt bruk av «moral» i denne diskusjonen her blir malplassert. Moral er uskrevne regler, det har med verdier å gjøre - altså sosiale leveregler. Umoralsk her vil si at det er noe galt med homofili, at homofile som har sex gjør en ikke-straffbar handling men som man burde skamme seg over. Å ringe til arbeidsgiver og si at du er syk og bruke egenmelding mens du egentlig er frisk fordi du vil ha en fridag er umoralsk. Å ta buss og trikk uten å betale er umoralsk. Snike i køen, snylting på venner og familie etc.

Det har ingenting med brudd på naturens lover å gjøre.

Anonymkode: 031ea...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2020 at 5:28 AM, Conal said:

snip

Homofili er naturlig.

Ifølge din definisjon så er vel all sex som ikke er for å lage barn umoralsk. Så når jeg puler kona mi uten hensikt i lage mer barn så er jeg umoralsk?

Her tenker jeg du har tatt et utgangspunkt og vridd det slikt at det passer ditt verdensbilde.

Anonymkode: c2528...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS mener det er umoralsk pga det går i mot det "naturlige formålet med sex".

Sålenge homseksualitet også finnes i naturen blant dyr, tar TS feil. H*n bruker da dette argumentet uten å kunne fremme sitt eget syn, men kan ikke forklare hvorfor dette allerede er naturlig.

Anonymkode: 0a426...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare bla, bla, bla , blaaa....

Anonymkode: 6fa42...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 18.58, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Foreslår at ingen svarer i tråder som dette. 

Foreslår at folk får svare i de tråder de vil.

Anonymkode: 0a426...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt bruk av «moral» i denne diskusjonen her blir malplassert. Moral er uskrevne regler, det har med verdier å gjøre - altså sosiale leveregler. Umoralsk her vil si at det er noe galt med homofili, at homofile som har sex gjør en ikke-straffbar handling men som man burde skamme seg over. Å ringe til arbeidsgiver og si at du er syk og bruke egenmelding mens du egentlig er frisk fordi du vil ha en fridag er umoralsk. Å ta buss og trikk uten å betale er umoralsk. Snike i køen, snylting på venner og familie etc.

Det har ingenting med brudd på naturens lover å gjøre.

Anonymkode: 031ea...aa7

Av natur refererer jeg ikke bare til fenomener som oppstår i den fysiske verden. Snarere henviser jeg til riktig funksjon eller teleologi. For eksempel kaller vi et hjerte "bra" hvis det fungerer som det skal, mens vi kaller det "dårlig" hvis det ikke fungerer som det skal. Tilsvarende er en god bil en som oppfyller sin hensikt riktig, mens en dårlig bil er en som ikke oppfyller sin hensikt.

Vår riktige funksjon er derfor det som avgjør vårt beste. Dette blir moralsk godhet i den grad det brukes på rasjonelle moralske agenter som er i stand til moralsk overlegg. Det er derfor en rød sild å appellere til at homofili er, for eksempel, praktisert i dyreverdenen.

Så når vi driver med seksuelle handlinger, må vi handle i samsvar med den rette funksjonen til våre seksuelle organer. Formålet med våre seksuelle organer, etter refleksjon, er formering. Dette er en slutning fra måten våre seksuelle organer er strukturert på. Akkurat som det er den rette funksjonen til øynene å se eller hjertet til å pumpe blod, er den rette funksjonen til våre seksuelle organer å skape. Homoseksuelle handlinger er i utgangspunktet ikke-formerende og er derfor i strid med den naturlige enden av våre seksuelle organer.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Homofili er naturlig.

Ifølge din definisjon så er vel all sex som ikke er for å lage barn umoralsk. Så når jeg puler kona mi uten hensikt i lage mer barn så er jeg umoralsk?

Her tenker jeg du har tatt et utgangspunkt og vridd det slikt at det passer ditt verdensbilde.

Anonymkode: c2528...cec

Du misforstår. Ikke all sex som ikke er for å lage barn er umoralsk. Homoseksuell sex er derimot umoralsk da det går mot natur, teleologi og det riktige formålet med våre sex organer funksjon. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS mener det er umoralsk pga det går i mot det "naturlige formålet med sex".

Sålenge homseksualitet også finnes i naturen blant dyr, tar TS feil. H*n bruker da dette argumentet uten å kunne fremme sitt eget syn, men kan ikke forklare hvorfor dette allerede er naturlig.

Anonymkode: 0a426...b50

Ditt argument om dyr og homoseksualitet er en mislykket forsøk, som vist i mitt første og øverste svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...