Gå til innhold

Norge ville neppe blitt stengt på samme måte i dag, innrømmer helsetopper. Slik har tiltakene og fagrådene sprikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er misvisende. Hvis den er under 1 vil det til slutt bli 0 smittede, og antallet som akkumuleres før det blir dramatisk mye lavere hvis den er 0,5 enn hvis den er 0,95.

Anonymkode: 5e482...426

Det er ikke misvisende å skrive at totalt antall smittede vil øke med R0 over 0 og at veksten i smitten er negativ (økningen i økningen minsker (den andrederiverte)) hvis R0 er under 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Krantz95 said:

Det er ikke misvisende å skrive at totalt antall smittede vil øke med R0 over 0 og at veksten i smitten er negativ (økningen i økningen minsker (den andrederiverte)) hvis R0 er under 1.

Det var ikke det du skrev i det første innlegget, og det er misvisende fordi det til slutt vil bli 0 nye smittede når R er under 0. Da vil ikke totalt antall smittede fortsette å øke. Hvis det er 1 smittet igjen og R er 0,5 er det bare 50% sjanse for at den personen vil smitte noen nye.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det du skrev i det første innlegget, og det er misvisende fordi det til slutt vil bli 0 nye smittede når R er under 0. Da vil ikke totalt antall smittede fortsette å øke. Hvis det er 1 smittet igjen og R er 0,5 er det bare 50% sjanse for at den personen vil smitte noen nye.

Anonymkode: 5e482...426

I det første innlegget skrev jeg:

Så lenge R0 er over 0 vil det bli flere smittede og flere innleggelser.

Og det er helt korrekt.

Dessuten hvis du skal flisespikke på andres innlegg bør du ha kontroll på det du selv skriver:

"..til slutt vil bli 0 nye smittede når R er under 0."

Her tar du feil. R0 kan aldri gå under null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det du skrev i det første innlegget, og det er misvisende fordi det til slutt vil bli 0 nye smittede når R er under 0. Da vil ikke totalt antall smittede fortsette å øke. Hvis det er 1 smittet igjen og R er 0,5 er det bare 50% sjanse for at den personen vil smitte noen nye.

Anonymkode: 5e482...426

Men når det er 0 smittede igjen faller vel også R ned til 0.

Anonymkode: 869da...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dere som mener alt var feil bør lese denne https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/05/25/Når-politikerne-må-bestemme-21908919.ece?fbclid=IwAR3DVJn-sJsWMuefBZAhBjoN8E4Ot0ONl244R1dJbQgi6HVcPSh5vPgeRVw

De gjorde det beste ut fra det man visste den gangen. Det er lett å være etterpåklok, dere hadde nok ikke være så etterpåkloke om det hadde vært masse dødsfall og stor smitte. 

Anonymkode: ac7d0...29f

Enig. Og når man ser på forskjellen til Sverige, er det ingen tvil om at tiltakene virket, og det kan vi takke politikerne for, ikke FHI. 

Det er så enkelt å peke på det enkelte tiltak og si det ikke er nødvendig, men her var det en pakke med tiltak som virket sammen.

Og jeg tror ikke vi skal undervurdere den viktigste effekten av den storstilte stengingen 12. mars: Den fikk folk til å våkne og ta alvoret inn over seg og bidra til dugnaden. Det er ikke sikkert vi hadde fått den samme sjokkeffekten uten stengte skoler og barnehager og hele arsenalet av tiltak. Igjen er det bare å se til Sverige som har hatt en del tiltak, men ikke denne sjokkeffekten som vi har hatt.

Anonymkode: e24e6...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at de stengte ned den 12. mars, av mange grunner, og jeg tror det var riktig da.

Jeg synes derimot det er rart at de fortsatte å holde alt stengt i ukesvis, på tross av faglige råd i FHI.

Konsekvensene av å holde alt stengt så lenge, både for enkeltmennesker (f.eks. barn som ikke har det bra hjemme, tapt læring hos barn, psykiske problemer hos voksne pga. isolasjon og økonomiske bekymringer) og økonomi (bedrifter går konkurs, folk mister jobben osv.) er enorme, og det skjedde selv om regjeringen fikk beskjed om at de strenge tiltakene mest sannsynlig hadde liten effekt? Jeg synes det rett og slett er svært vanskelig å forstå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men når det er 0 smittede igjen faller vel også R ned til 0.

Anonymkode: 869da...a1f

Nei, R er et teoretisk tall som er uavhengig av hvor mange som har sykdommen.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Krantz95 said:

I det første innlegget skrev jeg:

Så lenge R0 er over 0 vil det bli flere smittede og flere innleggelser.

Og det er helt korrekt.

Nei, og jeg skrev hvorfor i delen du kverulerte på selv om du forstod hva det skulle stå.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Grønt blad said:

Jeg kan skjønne at de stengte ned den 12. mars, av mange grunner, og jeg tror det var riktig da.

Jeg synes derimot det er rart at de fortsatte å holde alt stengt i ukesvis, på tross av faglige råd i FHI.

Fordi de ønsket en "slå ned"-strategi for å få færrest mulig døde i stedet for "flate ut kurven"-strategien som FHI la til grunn for sine råd. Nedstengningen hadde stor effekt på antall smittede, mye større enn FHI ønsket.

Anonymkode: 5e482...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, og jeg skrev hvorfor i delen du kverulerte på selv om du forstod hva det skulle stå.

Anonymkode: 5e482...426

Ok, så forklar hva som ikke er korrekt med utsagnet mitt: "Så lenge R0 er over 0 vil det bli flere smittede og flere innleggelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Krantz95 said:

Ok, så forklar hva som ikke er korrekt med utsagnet mitt: "Så lenge R0 er over 0 vil det bli flere smittede og flere innleggelser."

Det står i innlegget du siterte. Hvis R er under 1 vil antall smittede til slutt falle til 0. Da blir det ikke lenger mer smitting i befolkningen med mindre det kommer noen utenfra.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står i innlegget du siterte. Hvis R er under 1 vil antall smittede til slutt falle til 0. Da blir det ikke lenger mer smitting i befolkningen med mindre det kommer noen utenfra.

Anonymkode: 5e482...426

Tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om totalt antall smittede og du snakker om økningen i smittede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Krantz95 said:

Tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om totalt antall smittede og du snakker om økningen i smittede.

Vi gjør ikke det. Hvis totalt antall smittede skal fortsette å øke så må stadig nye personer smittes. For at nye personer skal smittes må det være noen som kan smitte dem.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør ikke det. Hvis totalt antall smittede skal fortsette å øke så må stadig nye personer smittes. For at nye personer skal smittes må det være noen som kan smitte dem.

Anonymkode: 5e482...426

Ja nettopp. Da er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 15.47, tom1986 skrev:

Selvfølgelig var det meningsløst å stenge så mye i mars. Smittespredningen var allerede på vei ned 12. mars, FHI advarte mot å stenge skolene, og gjenåpningen den siste 1,5 måneden har ikke gitt noen som helst økt smittespredning. Men Regjeringen og hysterikerne lot seg styre av følelser, og innførte alt for strenge tiltak. Satser på at de har lært nå.

Eventuelt at man ikke tok noen sjanser og heller ville gjøre for mye enn for lite. En 100% rasjonell vurdering. Her er det du som virker hysterisk og konspiratorisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Svakt av NRK å fremstille det som en "hva var det vi sa"-situasjon på en så ukritisk måte. Hvis vi hadde fulgt flate ut kurven-strategien som FHI ønsket så hadde vi hatt minst et par tusen døde, og i stedet for at det dør en eller to personer i uka nå så ville det fortsatt dødd mange hver dag. Det ville heller ikke reddet økonomien. Vi har kanskje gjort det for enkelt og billig å permittere for arbeidsgivere, men det kan jevne seg ut etter kort tid siden flere har unngått å gå konkurs.

Å redusere karantenen fra 14 til 10 dager er et råd som ikke kom før 8. mai, og det ble raskt fulgt. Noen husker kanskje noen av de dårlige rådene FHI har gitt også, som at sykdommen ikke smitter hvis ikke man har symptomer. I dag er det FHI som anslår hvordan det ville gått hvis man fulgte deres råd i stedet for å gjøre det som ble gjort. Med andre ord en typisk bukken og havresekken-situasjon.

Anonymkode: 5e482...426

NRK mistet sin kritiske sans for lenge siden, de er passasjerer på sensasjonstoget. Blir flau av mye som kommer derfra.

På 27.5.2020 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Jepp. I starten av juni forfaller to mva-innbetalinger i løpet av få dager + bedriftene må utbetale feriepenger. Da vil konkursene komme.

Anonymkode: ee4eb...aba

Jeg mistenker at mange bedrifter holder på permitteringene ut juni nettopp for å slippe å betale ut feriepenger. Da kan de betale ut etter hvert som folk tar ferie. Eller gjøre som samboers arbeidsgiver, "glemme" at han var satt opp på ferie så de kan betale feriepenger 1 måned på etterskudd. "Alle monner drar". Det er MYE juks for tiden. 

Anonymkode: 5b4da...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, jabx skrev:

Eventuelt at man ikke tok noen sjanser og heller ville gjøre for mye enn for lite. En 100% rasjonell vurdering. Her er det du som virker hysterisk og konspiratorisk.

Men regjeringen tok ikke inn over seg hvilke konsekvenser det ville få for de som ble rammet av nedstengning i så lang tid, f.eks. barn som har det vanskelig hjemme, fysisk og psykisk vold og overgrep i hjemmet (som ikke minker ved at alle i familien må være sammen hele tiden), barn som har mistet masse læring, konsekvenser for bedrifter, næringsliv, permitteringer, folk mister jobben, psykisk uhelse ved å plutselig miste jobben/permitering/isolasjon/økonomiske problemer/miste livsverket de har bygd opp gjennom mange år. 

Regjeringen bruker flere hundre milliarder fra oljefondet, og det går ut over statsbudsjettene i alle åra som kommer. Det er helt enorme summer, og det er konsekvenser av å "være på den sikre siden".

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

Eventuelt at man ikke tok noen sjanser og heller ville gjøre for mye enn for lite. En 100% rasjonell vurdering. Her er det du som virker hysterisk og konspiratorisk.

Du høres ut som en av disse livredde hysterikerne. Ta angstmedisinen din så går det nok bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tom1986 said:

Du høres ut som en av disse livredde hysterikerne. Ta angstmedisinen din så går det nok bedre.

Det vil høres sånn ut for de som ikke skjønner hva som foregår eller informasjonen som blir gitt. R, som er det de snakket om, var på vei ned i Sverige også før 12. mars. Det er ikke nok at den gikk ned, den måtte mye ned for å få lave dødstall.

I Sverige er det nå flere og flere som er sure fordi de skjønner at strategien deres fører til at de blir utestengt fra resten av Europa. Ingen vil ha besøk av innbyggere fra landet i verden som for tiden har flest daglige dødsfall i forhold til folketall.

Anonymkode: 5e482...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...