Gå til innhold

Kan man sette opp gapahuk hvor man vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som skjer om bygget oppdages avhenger av mange ting. Hvordan det ser ut rundt (søppel, rasert skog, ulovlig vedhogst, avføring) har litt å si, og det samme har grunneierens generelle innstilling. I verste fall får du nok visitt av en gretten grunneier med sinte hunder, en gang du besøker kåken. Du må uansett regne med at byggverket kan bli revet når som helst.

Anonymkode: 3b651...101

Må nok tåle at det blir revet, men jeg oppfører meg da ikke som romfolket i Frognerparken da, alt søppel som tas med inn tas med ut 🙂  Men jeg tror faren for at slike lave gapahuker i det hele tatt oppdages er rimelig minimal. Noe av tanken er å lage de så usynlige som mulig.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke regne med at de står, neste gang du kommer. De stedene du har lyst til å bygge, er garantert de stedene det er mest sannsynlig at det vil bli oppdaget. For du vil ha kveldssol og utsikt, tipper jeg.

Anonymkode: 3b651...101

Nei, faktisk ikke. Jeg tenkte i hvertfall ikke på det i stad. Poenget er bare å ha et krypinn som det bare er å legge liggeunderlag og sovepose i når man kommer frem. Det tar jo fort noen timer å lage en skikkelig gapahuk fra scratch.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ideen er å sette opp noen gapahuker dypt inn i skogene på innlandet sånn at jeg kan planlegge utfarter seinere uten å måtte starte på scratch når jeg kommer til leiren. Tenker heller ikke på noe svære greier, maks plass til 1-2 personer. Men når jeg tenker meg om så er det omtrent minimal fare for at de blir oppdaget uansett, og jeg tviler på at jeg får bot:p Så jeg kommer nok til å prøve det ut.

Anonymkode: d95fb...643

Hvorfor kan ikke du som alle andre ta med en tarp? 

Anonymkode: 9aa15...1c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det er flere eiere gjør det jo bare enda vanskeligere å få tillatelse.

Men du er ikke den første som bygger uten godkjenning av grunneier, det må sies.

Hemmelige hytter

Anonymkode: 3b651...101

Har vært i to av dem! Leter etter flere. 

 

Anonymkode: 91463...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke du som alle andre ta med en tarp? 

Anonymkode: 9aa15...1c6

Fordi en gapahuk er bedre? Tarp tas med for å gjøre den helt vanntett, men den blir mye stødigere av å bygges med trestokker. Tarpen blafrer så jævlig i vinden.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i to av dem! Leter etter flere. 

 

Anonymkode: 91463...479

Det er jo drittøft!

Dessuten tviler jeg på at folk som roter og forsøpler gidder å ta seg byet med å bygge gapahuk eller hytter langt ute i gokk. Det jeg tenker er at det kan være deilig med noen "fristeder" i vår altfor overvåkede verden. 

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik skal jeg bygge meg også, lage det koselig og den skal bli ekstremt vanskelig å finne :)  En må nok et godt stykke vekk fra etablert sti for å få være helt i fred, og gå forskjellige veier inn mot slike stedet slik at det ikke blir en sti som fører inn til den. Oppdager grunneier det? Ja så kan han bare rive det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør du i utgangspunktet ikke gjøre uten grunneiers tillatelse, er det så vanskelig å spørre? Til høsten blir sikkert gapahukene oppdaget uansett pga jakt. Og da blir eiere mer obs.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Diamant20 skrev:

Det bør du i utgangspunktet ikke gjøre uten grunneiers tillatelse, er det så vanskelig å spørre? Til høsten blir sikkert gapahukene oppdaget uansett pga jakt. Og da blir eiere mer obs.  

Skal man liksom lete opp grunneiere til random steder langt uti gokk utenfor vanlige turstier og spørre om lov til å sette opp gapahuk? Hell no, det gidder jeg ikke. Er jo ikke noen hytte jeg skal bygge. Så jeg kommer nok til å ta meg til rette som jeg vil, nå som jeg har tenkt litt over det. Om en gretten elgjeger gidder å rive ned en gapahuk laget av lokale råvarer så får han bare gjøre det. Det jeg tipper vil skje er at de som evt. kommer over dem tar seg en natt i dem 😄

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal man liksom lete opp grunneiere til random steder langt uti gokk utenfor vanlige turstier og spørre om lov til å sette opp gapahuk? Hell no, det gidder jeg ikke. Er jo ikke noen hytte jeg skal bygge. Så jeg kommer nok til å ta meg til rette som jeg vil, nå som jeg har tenkt litt over det. Om en gretten elgjeger gidder å rive ned en gapahuk laget av lokale råvarer så får han bare gjøre det. Det jeg tipper vil skje er at de som evt. kommer over dem tar seg en natt i dem 😄

Anonymkode: d95fb...643

Hvorfor spør du om du har lov til å bygge gapahuk, når du ikke gidder å bry deg om svaret du får? Det er ikke lov å feller busker å trær uten grunneiers tillatelse, hva du velger å gjøre er ikke noe jeg (vi) bryr oss om. 

Dersom du velger å være lovlydig, kjøp deg en tarp eller https://www.xxl.no/helsport-ly-gapahuk-gra/p/1090614_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwzZj2BRDVARIsABs3l9JQLhfSUrGaHlWCudJKkPZmySV-jTaPR2QVr-IIoWpDspCqX07uWwoaAtthEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal man liksom lete opp grunneiere til random steder langt uti gokk utenfor vanlige turstier og spørre om lov til å sette opp gapahuk? Hell no, det gidder jeg ikke. Er jo ikke noen hytte jeg skal bygge. Så jeg kommer nok til å ta meg til rette som jeg vil, nå som jeg har tenkt litt over det. Om en gretten elgjeger gidder å rive ned en gapahuk laget av lokale råvarer så får han bare gjøre det. Det jeg tipper vil skje er at de som evt. kommer over dem tar seg en natt i dem 😄

Anonymkode: d95fb...643

Du finner grunneieren på under fem minutter ved å kikke litt på seeiendom.no .

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du finner grunneieren på under fem minutter ved å kikke litt på seeiendom.no .

Anonymkode: 3b651...101

Mens man er ute og går midt uti skogen? Pleier ikke å ha med meg mobiltelefon engang.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg som Tiuren: hvorfor spør du, når du allerede har bestemt deg?

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sier jeg som Tiuren: hvorfor spør du, når du allerede har bestemt deg?

Anonymkode: 3b651...101

Kan man sette opp utedass hvor man vil i skogen da?

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man sette opp utedass hvor man vil i skogen da?

Anonymkode: d95fb...643

Skogen er egentlig en stor utedass, pass på hvor du setter foten 😈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Nei, teltreglene gjelder, så max to overnattinger på samme sted. Alt som er mer permanent krever grunneiers tillatelse (og den får du ikke av Oslo Kommune, for å si det sånn). Det er uansett ikke lov å bryte greiner eller felle trær uten grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 3b651...101

Med tarp eller telt er dette lett å omgå. Man flytter seg bare 100 meter etter 2 døgn og har dermed tilnærmet ubegrenset adgang på antall lovlige overnattinger på omtrent samme sted

Anonymkode: fea93...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kan du ikke ta m telt ???

Anonymkode: e43af...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tiuren skrev:

Skogen er egentlig en stor utedass, pass på hvor du setter foten 😈

Så ille er det virkelig ikke! Jeg er mye ute på tur og jevnt over synes jeg de fleste er flinke til å rydde etter seg og å skjule sine spor. Når man er ute flere dager på rad er man jo av og til nødt til å gå på do i naturen. Ved parkeringsplassene langs de mest trafikkerte veiene kan man nok finne bæsj og brukt papir, men selv der synes jeg at de fleste er flinke til å gå langt bort og avsides før man setter seg på huk. De fleste ønsker jo tross alt å unngå å bli sett i en slik situasjon og det gjør jo at man søker seg bort fra veien. Situasjonen er uansett mye bedre her i Norge enn i mange andre land jeg har vært i.

Anonymkode: 0cde1...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så ille er det virkelig ikke! Jeg er mye ute på tur og jevnt over synes jeg de fleste er flinke til å rydde etter seg og å skjule sine spor. Når man er ute flere dager på rad er man jo av og til nødt til å gå på do i naturen. Ved parkeringsplassene langs de mest trafikkerte veiene kan man nok finne bæsj og brukt papir, men selv der synes jeg at de fleste er flinke til å gå langt bort og avsides før man setter seg på huk. De fleste ønsker jo tross alt å unngå å bli sett i en slik situasjon og det gjør jo at man søker seg bort fra veien. Situasjonen er uansett mye bedre her i Norge enn i mange andre land jeg har vært i.

Anonymkode: 0cde1...680

Selvfølgelig er det så ille, hvor tror du elgen bæsjer? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tiuren skrev:

Selvfølgelig er det så ille, hvor tror du elgen bæsjer? :)

Det er litt verre å tråkke ned i en dynge med mannskit enn å tråkke på noen M&Ms fra skogens konge.

Men det er vel mye farligere i så måte for dere som bor i nærheten/i Oslo. Dere har jo både polakker og sigøynere som bruker hele sørkedalen som en utedass.

Anonymkode: d95fb...643

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...