Gå til innhold

Kan man sette opp gapahuk hvor man vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså ikke på folks eiendom, men ute i skauen? Tenker da på ganske primitive greier som man lager av trær og granbar i nærheten, men bygger den såpass solid at den blir permanent.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men ikke nær folk.

Retten til opphold i naturen er noe mer begrenset enn ferdselsretten. Telt må ikke settes opp så nær bebyggelse at det forstyrrer beboernes fred (§ 9). Eventuelle begrensninger går foran de generelle hovedreglene.

Anonymkode: 5bd16...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg så ikke at du mente en permanent gapahuk.

En permanent gapahuk krever grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 5bd16...26f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er skog, fjell eller what ever, noen eier der, og du må ha grunneiers tillatelse. Telte kan du, men ikke hvor nærme hus som helst, og ikke mer enn to overnattinger.

Anonymkode: 4a35e...328

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette opp noe permanent. Og vær så snill å ta vare på trærne rundt vann. Husk at andre skal bruke plassen etter deg og det er trist å komme til en fin plass ved vann der det står igjen masse stubber fordi noen ville opptre som villmarksmenn. En ordentlig villmarking tar vare på naturen og forlater leirplassen som uberørt. Ville bare si det for det er så mange som oppsøker skogen for tiden uten respekt for naturen. Trist å se. Jeg ser derimot ingen grunn til at du ikke skal kunne finne deg en plass dypt inne i skogen, bortgjemt der du bygger en gapahuk kun av naturmateriale uten å ødelegge skog. 

Anonymkode: 9aa15...1c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel hva du lager gapahuken av. Med tarp kan du vel gjøre det hvorsomhelst i utmark, men hvis du skal bruke vegetasjon ville jeg iallefall snakket med grunneiger først.

Anonymkode: 14708...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spørs vel hva du lager gapahuken av. Med tarp kan du vel gjøre det hvorsomhelst i utmark, men hvis du skal bruke vegetasjon ville jeg iallefall snakket med grunneiger først.

Anonymkode: 14708...e54

Nei, teltreglene gjelder, så max to overnattinger på samme sted. Alt som er mer permanent krever grunneiers tillatelse (og den får du ikke av Oslo Kommune, for å si det sånn). Det er uansett ikke lov å bryte greiner eller felle trær uten grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan du konstruerer den. Hvis du snakker om å stable buskas du finner liggende der, burde det gå helt fint. Mener du derimot å bruke sag, tau, etc., er det et potensielt ulovlig inngrep i naturen.

Nasjonalparker har også strengere regler enn vanlig utmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, teltreglene gjelder, så max to overnattinger på samme sted. Alt som er mer permanent krever grunneiers tillatelse (og den får du ikke av Oslo Kommune, for å si det sånn). Det er uansett ikke lov å bryte greiner eller felle trær uten grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 3b651...101

Ja, leste ikke hovedinnlegget godt nok, med tanke på permanent gapahuk. Mente at å smekke opp en tarp, for natten, er det enkleste og gjør ingen inngrep på naturen. Tar jo 5 minutter også.

Anonymkode: 14708...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ideen er å sette opp noen gapahuker dypt inn i skogene på innlandet sånn at jeg kan planlegge utfarter seinere uten å måtte starte på scratch når jeg kommer til leiren. Tenker heller ikke på noe svære greier, maks plass til 1-2 personer. Men når jeg tenker meg om så er det omtrent minimal fare for at de blir oppdaget uansett, og jeg tviler på at jeg får bot:p Så jeg kommer nok til å prøve det ut.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Okapi said:

Det spørs hvordan du konstruerer den. Hvis du snakker om å stable buskas du finner liggende der, burde det gå helt fint. Mener du derimot å bruke sag, tau, etc., er det et potensielt ulovlig inngrep i naturen.

Nasjonalparker har også strengere regler enn vanlig utmark.

Det er fremdeles ikke lovlig uten grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fremdeles ikke lovlig uten grunneiers tillatelse.

Anonymkode: 3b651...101

Men jeg anser det som rimelig trygt at grunneier ikke oppdager de, om om vedkommende gjør det så står ikke mitt navn på skjøtet akkurat:p

Dessuten, hvis de settes opp i allmeningene så er det vel ingen spesifikk grunneier heller.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg anser det som rimelig trygt at grunneier ikke oppdager de, om om vedkommende gjør det så står ikke mitt navn på skjøtet akkurat:p

Dessuten, hvis de settes opp i allmeningene så er det vel ingen spesifikk grunneier heller.

Anonymkode: d95fb...643

Det er vel grunneier overalt?

Anonymkode: c301d...294

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg anser det som rimelig trygt at grunneier ikke oppdager de, om om vedkommende gjør det så står ikke mitt navn på skjøtet akkurat:p

Dessuten, hvis de settes opp i allmeningene så er det vel ingen spesifikk grunneier heller.

Anonymkode: d95fb...643

At det er flere eiere gjør det jo bare enda vanskeligere å få tillatelse.

Men du er ikke den første som bygger uten godkjenning av grunneier, det må sies.

Hemmelige hytter

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lignende gapahuk som deltagerne lagde i siste episode av Kompani Lauritzen?

Anonymkode: b0a92...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med lignende gapahuk som deltagerne lagde i siste episode av Kompani Lauritzen?

Anonymkode: b0a92...d98

Les svarene i tråden.

Anonymkode: 3b651...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med lignende gapahuk som deltagerne lagde i siste episode av Kompani Lauritzen?

Anonymkode: b0a92...d98

Fordi dette er ikke egnet til annet en ren nød overnatting. Reglene er helt klare, du kan telte 150 meter fra nærmeste hus, og ikke på dyrket mark, og bare to overnattinger. Men langt ute i villmarken, utenfor stier og finne en skikkelig lun plass og bygge seg en gapahauk med en billig tarp, og litt reisverk? Neppe noen som i det hele tatt vil finne dette overhodet. Men jeg ville da iallefall ryddet alt vekk når jeg brukte den for siste gang. Alt som heter treverk råtner fort vekk, men plastmateriale må man bare ikke ligge igjen i naturen. En friluftsmann som gjør dette? Er ikke noe friluftsmann men en fordømt stor idiot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er flere eiere gjør det jo bare enda vanskeligere å få tillatelse.

Men du er ikke den første som bygger uten godkjenning av grunneier, det må sies.

Hemmelige hytter

Anonymkode: 3b651...101

Men dypt inn i skauen, langt fra der folk ferdes, så er det vel liten sjanse for at man blir ferska. Og jeg kan ikke se at det er spesielt inngripende heller, det er jo ikke noen hytte jeg tenker å bygge. To lange stokker og mange korte på tvers + tarp og granbar. Bare så det går an å planlegge skikkelige skogsturer mellom soveplassene. Og når de først er bygget så trenger man ikke tenke på det neste gang man skal ut.

Anonymkode: d95fb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg anser det som rimelig trygt at grunneier ikke oppdager de, om om vedkommende gjør det så står ikke mitt navn på skjøtet akkurat:p

Dessuten, hvis de settes opp i allmeningene så er det vel ingen spesifikk grunneier heller.

Anonymkode: d95fb...643

Hva som skjer om bygget oppdages avhenger av mange ting. Hvordan det ser ut rundt (søppel, rasert skog, ulovlig vedhogst, avføring) har litt å si, og det samme har grunneierens generelle innstilling. I verste fall får du nok visitt av en gretten grunneier med sinte hunder, en gang du besøker kåken. Du må uansett regne med at byggverket kan bli revet når som helst.

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dypt inn i skauen, langt fra der folk ferdes, så er det vel liten sjanse for at man blir ferska. Og jeg kan ikke se at det er spesielt inngripende heller, det er jo ikke noen hytte jeg tenker å bygge. To lange stokker og mange korte på tvers + tarp og granbar. Bare så det går an å planlegge skikkelige skogsturer mellom soveplassene. Og når de først er bygget så trenger man ikke tenke på det neste gang man skal ut.

Anonymkode: d95fb...643

Du kan ikke regne med at de står, neste gang du kommer. De stedene du har lyst til å bygge, er garantert de stedene det er mest sannsynlig at det vil bli oppdaget. For du vil ha kveldssol og utsikt, tipper jeg.

Anonymkode: 3b651...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...