Gå til innhold

30 dagers ketoutfordring - start 25 mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Fett nok said:
  • Gå hardt ut med et svært lavt karbohydratinntak (typ 5% som du nevner her) og komme garantert i ketose ganske fort. Ulempen er at dette blir fort ganske ubehagelig, særlig om du kommer fra et høykarbokosthold fra før.

Denne kan jeg skrive under på 🤪 Jeg kommer til å øke inntaket litt for nå, for den linja jeg hadde lagt meg på er ikke helt god. Jeg vet det er "normalt", men å våkne om natta (bare en gang, men likevel), være så løs i magen og den lette hodepinen jeg har nå er IKKE behagelig. Jeg måtte stå opp og ta ekstra magnesium + en ts salt. Skal drysse havsalt over lunsjsalaten i dag for å si det sånn.

Skal sies at jeg også drakk et glass lettbrus i går. Kommer til å droppe å drikke det på kvelden framover jeg også.

Kan nevne at jeg kjører 16/8 periodisk faste, det er noe jeg har gjort mange ganger før, og har fungert veldig bra.

Jeg sitter og fintenker litt nå. Jeg vet nå at grunnen til at trening har fungert så bra for meg før, er at det er en veldig bra og naturlig måte å regulere insulinet på. Orker jeg etter hvert så skal jeg øke karbohydrat%, fortsette med mye fett/prot og heller forsøke å løpe litt mer. Før har jeg tenkt at løping er "kun" for å redusere netto kcal samt å komme i litt bedre form, men nå skjønner jeg at det er direkte sultregulerende i seg selv.

Jeg begynner nå å forstå hvorfor noen gjerne kaller keto for litt ekstremt, og at det er en belastning på kroppen. Har man alternativer så bør de kanskje utforskes. Men det var en filosofisk digresjon fra meg.

Edit: I caved. Tok litt kokosolje og melk med proteinpulver til frokost, men i ti-tiden fikk jeg så grusomme "hot flashes" at jeg bestemte meg for å ikke ta noen sjanser. Disse kommer visst primært (på en keto-diett) av dehydrering (jeg har drukket dritmye), electrolyte imbalance (mulig jeg mangler salt) og alt for lavt blodsukker. Den siste kan jeg gjøre noe med rimelig kjapt, så spiste 150g feit yoghurt, 13 gram karbs alene der. Må jo gå an å gjøre dette i litt regulerte former uten å føle seg sjuk:P

Edit 2: Det hjalp! Så må nok uppe karb-inntaket. Er en lærdomsprosess dette. 

 

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En mnd på lavkarbo/keto, siste to uker i tillegg faste 16:8=

Fra BMI 31- helseskadelig overvekt til BMI 28- «bare» overvekt;)

Stoppet opp på vektnedgang for en ukes tid side. Startet med mct- olje i kaffen x 2 pr dag, og da ble fart på vektnedgangen igjen👌10 kg igjen til normalvektig😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok melde meg ut litt her :P Hadde en dag i går der jeg følte meg ganske jævlig (hodepine, slapp, svimmel) og måtte gå litt i tenkeboksen. Hadde jeg hatt 40+ kg overvekt hadde jeg vurdert å prøve litt til, men jeg skal "bare" ned 10-15 kg og kan løse dette på en annen måte. Jeg har jo gått ned 10-12 kg før ved hjelp av å spise annerledes og trene, og jeg har funnet ut at jeg heller ønsker å gjøre noe lignende denne gangen også. Ketose blir for hardcore for meg rett og slett. Det er en ganske tung belastning på kroppen og det føltes ikke naturlig rett og slett, så jeg velger å lytte på kroppen. Det tar også ganske mye tid å planlegge måltidene, hvertfall når jeg ønsker å ha kontroll på alle tallene. Så istedenfor å ligge på en fett/karb/protein-fordeling på 75/5/20 har jeg nå lagt meg på 45/30/25. Jeg kommer fremdeles til å veie og loggføre alt (det meste) jeg spiser, og på den måten passe på at jeg ikke tar inn for mye, både av kalorier og karbohydrater. Så jeg går tilbake til kaloritelling, men tar med meg det jeg har lært av denne opplevelsen. Blir spennende å se hvor mye vannvekt som kommer på igjen, men jeg har hatt keto-ånde i tre dager nå (selv om jeg spiste en god del mer enn 5% karbs i går), så det kan jo være jeg har mistet noe fett på kroppen. Neste fredag, når da kroppen sikkert er i balanse igjen, så skal jeg veie meg igjen. I mellomtiden skal jeg telle, loggføre og få rørt meg mer, nå som hodet kommer i orden igjen :)

Lykke til dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Takk for det!

Folk er forskjellige og det er mange veier til rom. Det viktigste er å velge noe du klarer å holde ved like. 

Jeg ble så nysgjerrig av innlegget av hvor fort det tok å komme i ketose på et fullt glykogenlager at jeg bestemte meg for å teste selv. Tok meg en ordentlig fridag i går, spiste rundstykker til lunsj, makroner og pizza. Det var godt, men kjenner på både kropp og humør at det ikke var noe stort savn! 

Jeg er ganske sikker på at jeg skal klare å være i ketose igjen i løpet av en 24/36-timers tid, ved hjelp av en kort faste. Startet i går i åttetiden, og gir meg i morgen til frokost/lunsj litt ettersom. :) Spent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3. Vet ikke om jeg er i ketose. Bør kanskje kjøpe ketostikks. Ellers går alt overraskende bra. Myye hodepinne den første dagen, men Ibux hjalp en gang og for alltid. Løs mage i går, så jeg tror kroppen har blitt kvitt noe av det unødvendige i magen. Ellers føler jeg meg veldig bra. Keto dietten passer perfekt til sommerperioden! Er på camping og har ingen problem med å velge fra fellesmenyen.

Har ikke mulighet til å veie meg. 

Hvor ofte veier dere dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Jeg veier meg en gang i uken som en fast rutine. Av og til litt oftere om jeg er nysgjerrig men aldri sjeldnere. Jeg hadde en tendens før til å ignorere at det skled ut ved å droppe å veie meg når jeg skjønte at jeg gikk opp i vekt. Ikke bærekraftig løsning 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir med💓 Startet idag. Spist brisk knekkebrød med salami, majones og agurk (3 stk totalt), kylling og blomkålris til middag og omelett med 3 skiver bacon til. Sprekk: Spiste en is og et vaffelhjerte..🙄Fastet til 12 idag. Målet er spising mlm 12-20.00. Totalt 3 måltider. Idag eide jeg ikke viljestyrke nok. Har gått en tur da.. 

Startvekt: 60, vil aller helst ned til 55 i første omgang. 

Hilsen K.

Anonymkode: 23b70...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk bare innom for å bekjenne mine synder. Vi fikk overnattingsgjester uventet denne langhelgen.... Og det gikk som det må. Jeg bestilte en stabel med pizza så jeg slapp å stå på kjøkkenet hele dagen for å lage mat (ikke mange butikker var åpne og det var til og med utsolgt for grillmat). Det gikk en del alkohol, med tilbehør 😅 og jeg har gått opp et kilo. Skikkelig koselig men hadde jeg vært forberedt kunne jeg nok fikset det på annet vis. Nå har jeg tatt et par egg og en fettkaffe og vurderer å ta en runde eggfaste. Jeg vet det gjør susen og er en god kickstart for meg for å komme tilbake i lavkarbo kosten. Får se om jeg har nok motivasjon. Prøver å være snill med meg selv, tenk jeg har jo tross alt sluttet å røyke (og det er jo stort) uten den fryktede vektøkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på. Har spist smartkarbo, men er i overgangsalderen og kiloene legger seg lettere på. Er proteinbrød fra Nærbakst innenfor? Brødet inneholder hvetemel, men har bare 8,3 karbs per 100 gram. Vet ikke hva en tynn skive brød veier. 

Tenkte trappe ned på karbohydrater og gå inn for en eggefaste til uka. 

Martine

Anonymkode: 4bffe...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullførte en faste på 43 timer i går. Gikk overraskende fint. Var hjemme, og hadde rolige dager med et par gåturer i skogen underveis.

Hva er maksgrensa for karbohydrater for dere? 😊 Selv prøver jeg å holde meg under 20 g, men merker at det lett kan bli litt over enkelte dager. 🙈 Må vel lære meg å bli litt strengere. Bruker blant annet blåbær i smoothie for tiden, for å få i meg litt mer vitaminer og antioksidanter. 😅 Men det blir fort 8-9 g karbohydrater bare der.

@RoNo Fort gjort det der altså. Det er bra du prøver å være snill med deg selv. Dette kan jo skje med oss alle, og jeg kjenner meg igjen. Du er jo allerede på rett kurs igjen - bra jobba! Og gratulerer med røykeslutt! 😊

 

Endret av Lillypad87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var buden bort i pinsen, så det ble mye god mat. Jeg var ganske flink, men perfekt ble det ikke. Føler formen er mye bedre tross langhelgen og synes jeg har fått bra kontroll i det daglige nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker dere at dere er i ketose? Uten å måle. Har gått på lavkarbo siden mars, er ikke superstreng, men ligger helt greit under 50 g karbs til dagen, noen dager enda færre. 

Anonymkode: 253b6...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan merker dere at dere er i ketose? Uten å måle. Har gått på lavkarbo siden mars, er ikke superstreng, men ligger helt greit under 50 g karbs til dagen, noen dager enda færre. 

Anonymkode: 253b6...4c3

Jeg kjøpte urinstiks på apoteket. De er grei nok i begynnelsen, og om man har jukset. Koster ikke all verden. Ellers har jeg greit med energi, men musklene føles svakere (overgang?). Blodsukker stabilt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan merker dere at dere er i ketose? Uten å måle. Har gått på lavkarbo siden mars, er ikke superstreng, men ligger helt greit under 50 g karbs til dagen, noen dager enda færre. 

Anonymkode: 253b6...4c3

I begynnelsen av ketose må jeg tisse oftere, kroppen kvitter seg med en god del væske. Bruker ketosticks, men de jeg har er utgått på dato. 

I går mistet jeg energien og fikk litt angst, som jeg sliter med, og tok et lite glass solbærsaft. Tror jeg lå på cirka 25 gram karbs i går. På kvelden ble jeg sulten og tok en bit ost. Middag var ferdigkjøpt fisk i form med tomatsaus og ovnsbakte rotgrønnsaker (fryste grønnsaker). Frokost hoppet jeg over, men det ble to speilegg med litt ost og tynn skive proteinbrød fra Nærbakst (cirka 3 karbs). 

Martine

 

Anonymkode: 4bffe...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I begynnelsen av ketose må jeg tisse oftere, kroppen kvitter seg med en god del væske. Bruker ketosticks, men de jeg har er utgått på dato. 

I går mistet jeg energien og fikk litt angst, som jeg sliter med, og tok et lite glass solbærsaft. Tror jeg lå på cirka 25 gram karbs i går. På kvelden ble jeg sulten og tok en bit ost. Middag var ferdigkjøpt fisk i form med tomatsaus og ovnsbakte rotgrønnsaker (fryste grønnsaker). Frokost hoppet jeg over, men det ble to speilegg med litt ost og tynn skive proteinbrød fra Nærbakst (cirka 3 karbs). 

Martine

 

Anonymkode: 4bffe...7ab

To speilegg til lunsj. 

Anonymkode: 4bffe...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker bare nesa inn her for en liten follow-up, selv om jeg nå "kun" er lavkarbo og ikke i ketose. I dag er det 2 uker siden jeg startet denne reisen. Jeg veide 80 da jeg begynte. Etter første uka med mindre kcal + dette ketose-forsøket min som fikk en brå slutt :ler: lå jeg på 77,8. Var derfor spent på hvordan det kom til å gå i dag, i og med at jeg har putta karbohydratene tilbake i kosten og da garantert har fått tilbake vannvekta. Har ligget i snitt på ~1500 kcal hver dag, jeg har regnet meg fram til at jeg har et kcal-behov ved vanlig daglig aktivitet på 2200-2400, som vil si at jeg har ligget under ca 800 kcal per dag. Basert på det skal jeg forbrent 1,6 kg av kroppsmasse (forhåpentligvis fett!) Gikk på vekta i dag morgest og den viste 78,5 :hoppe: Jeg kan gå god for at en halvkilo der er vann eller mat som mangler i kroppen, men jeg må ha gått ned en kilo hvertfall. Buksa er slakkere over både magen og rumpa. Dette tilsvarer hele 3 kg per mnd. Jeg forventer ikke det, jeg er glad om jeg klarer 1 kg i måneden. Høres helt utrolig ut å klare å gå ned 10 kg på 10 mnd, det tok meg 2 år sist! Kosthold ER jaggu viktig!

Jeg må ligge på ca 100 g karbohydrater hver dag, har jeg skjønt. Spiste bare ca 50 i går og følte meg litt skranten ved sengetid. Men dette er en diett jeg kan leve godt med, og det er vel litt av poenget med keto også :) 

Og: Det finnes gode alternativer om man ikke klarer/orker ketose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skjer fint lite med vekten dessverre. Selv etter helgens synder klarte jeg å få meg raskt tilbake i ketose, men allikevel. Huff. Leste i boken og det er jo et par endringer jeg kan gjøre, så gir ikke opp. Sist gikk det som en lek og jeg raste ned i vekt, mens denne gangen er ikke slik. Jeg føler jeg ikke ofrer noe, men om man ikke får de resultatene man håper svinger uansett motivasjonen. Vurderer å spise mindre, faste, eller kutte ut melkeprodukter. Kan ikke øke aktiviteten stort mer, så det utgår. Hvordan går det med resten av dere?

@Annikken gratulerer med fint resultat så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Går greit her. Typisk som vanlig at det er seigt og koster litt både tid, krefter og oppmerksomhet i starten, og etter noen uker går det mer av seg selv. Vekten ligger på ca 71 kilo. Uppet karb noe (rundt 50-75 gram) så jeg tåler en del mer kardio enn bare å labbe rundt på 70% av makspuls :P

Jeg går for en ny 24/36 timers faste i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...