Gå til innhold

30 dagers ketoutfordring - start 25 mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som bruker ketostix: jeg har lest at de bare måler ketose i urinen og ikke i blodet, man vet derfor ikke om man egentlig er i ketose, iallefall om man ikke får utslag. 

Anonymkode: 16081...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bruker ketostix: jeg har lest at de bare måler ketose i urinen og ikke i blodet, man vet derfor ikke om man egentlig er i ketose, iallefall om man ikke får utslag. 

Anonymkode: 16081...c8c

Slik jeg forstår det er utslag i begynnelsen en indikasjon, men manglende utslag betyr ikke at man ikke er i ketose. Jeg blir allikevel ikke helt klok på dette. Ved urinstiks er jo utslag (uansett grad) tegn på ketose, om man har utslag vil fargen variere om man drikker nok. Man kan vel ikke få utslag uten å være i ketose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at ketostix bør brukes ca 2 timer etter siste spiste måltid for å gi et mer nøyaktig resultat, siden det er mye større sjans for å få utslag på morgenen når det er mange timer siden man har spist.

Hei, jeg forsøker keto for første gang i hele mitt liv 👋 Jeg har tidligere hatt lavkarbo-kosthold i forbindelse med vektnedgang (med trening), men har aldri kjørt full pakke med notering og utregning av alt jeg spiser. Så jeg slenger meg på en måte med :) Første "ordentlige" keto-dag var egentlig i går, siden de 4 dagene før var mer "calorie counting" - men jeg innså raskt at jeg ikke kommer til å overleve noe sånt siden jeg ble så sjukt sulten 😂 Så jeg måtte begynne å se på innholdet i maten istedenfor.

Jeg forsøker å ligge under 25 g karb hver dag, det går helt fint. Proteiner er kjempelett å få i seg, men det jeg har funnet ut er at det er vanskelig å få til nok fett i dietten (hvertfall om man ønsker å ha mest mulig umettet fett). Mer konkret lurer jeg på hva minimum gram fett per dag bør være i et keto-kosthold på <25 g karb per dag? Jeg tror jeg skal klare 80 i dag, men halvparten av det vil komme fra ost, og det er kanskje ikke helt heldig (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2020 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Utfordringer er gøy for dem som liker det, men for å kvitte seg med gjenstridige kilo, få bedre energi osv, trenger du nok mye mer enn 30 dager, og for at entusiasmen skal vare ut over 30 dager, trenger du et opplegg der du ikke er avhengig av andres deltakelse og entusiasme.

Skjønner heller ikke hvorfor "lite mettet fett". 

Anonymkode: 42084...c2e

Fordi det er det usunt.

Anonymkode: 2f926...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Jeg ser at det er mye diskusjon rundt bruk av ketostix og målinger og sånn. Tenkte jeg skulle dele noe interessant jeg leste omdet.

Det er en del keto-folk som ikke er vilt begeistret for ketostix. Det tar ofte oppmerksomheten bort fra andre ting, man blir litt besatt av målingene og hvis man er godt "fett-tilpasset" vil man ikke slå ut lenger. Anbefaler gjerne å lese denne.

https://aussieketoqueen.com/use-ketostix-keto-diet/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fett metter veldig mye mer enn karbohydrater, og protein metter aller mest. Så om du kutter ut karbohydratene (og evt. legger til litt mer fiber også) vil du ikke ha et problem med sult. Man får alltid plass til en sjokolade eller noe annet søtt, men det er ikke fordi man egentlig er sulten, man er bare fysen. Det går ofte fort over når man har vent seg av sukkeret.

Anonymkode: 33290...c2b

Aah, genialt. Jeg har aldri hatt søtsug i det hele tatt, liker verken sjokolade eller søtsaker, så heldigvis vil ikke det bli noe problem. Er veldig glad i salt og fet mat personlig. Tror faktisk jeg hopper på denne dietten og prøver det ut, foreløpig driver jeg kun kaloritelling men er alltid spennende å prøve ut nye ting og se hvordan kroppen reagerer. Hvilke matvarer spiser man da? Må man kun holde seg til typ "sunn" mat som avocado, nøtter og olje eller kan man spise kjøtt som f.eks bacon, kotelett osv?

Anonymkode: a80ee...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aah, genialt. Jeg har aldri hatt søtsug i det hele tatt, liker verken sjokolade eller søtsaker, så heldigvis vil ikke det bli noe problem. Er veldig glad i salt og fet mat personlig. Tror faktisk jeg hopper på denne dietten og prøver det ut, foreløpig driver jeg kun kaloritelling men er alltid spennende å prøve ut nye ting og se hvordan kroppen reagerer. Hvilke matvarer spiser man da? Må man kun holde seg til typ "sunn" mat som avocado, nøtter og olje eller kan man spise kjøtt som f.eks bacon, kotelett osv?

Anonymkode: a80ee...5ef

Meg igjen - må bare nevne at jeg foreløpig kun fokuserer på vektnedgang, og ikke hvorvidt maten er sunn eller ikke. Jeg får i meg nok av grønt og frukt, men ellers spiser jeg egentlig det jeg har lyst til, så lenge jeg ligger i et underskudd. 

Anonymkode: a80ee...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meg igjen - må bare nevne at jeg foreløpig kun fokuserer på vektnedgang, og ikke hvorvidt maten er sunn eller ikke. Jeg får i meg nok av grønt og frukt, men ellers spiser jeg egentlig det jeg har lyst til, så lenge jeg ligger i et underskudd. 

Anonymkode: a80ee...5ef

Jeg må innrømme at når jeg bytter fra kaloritelling til lavkarbo benytter jeg anledningen til å spise litt ting som ellers er helt utelukket, som nydelige oster. I dag har jeg laget brokkoli grateng med skinke. Hadde det til lunsj og skal ha det samme til middag med en kotelett og salat. Med fetaost og deilig hjemmelaget dressing. Sist jeg holdt på gikk jeg godt ned i vekt og spiste brie daglig... Tror det er mange veier til rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med - starter på fredag for da skal jeg dra å handle inn matvarer. Dere som er litt dreven i dette, har dere lyst til å dele deres typiske handleliste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok
5 timer siden, Phoebe Buffay skrev:

Jeg blir med - starter på fredag for da skal jeg dra å handle inn matvarer. Dere som er litt dreven i dette, har dere lyst til å dele deres typiske handleliste? 

Min typiske handleliste er

  • Proteiner (ofte går jeg bare for det som er på tilbud, men kun rent kjøtt, fisk, egg osv)
  • Fett
  • Grønnsaker

+ [Det vi mangler hjemme av sånne basisvarer]

Typisk lager jeg middag på vanlig vis med et protein som passer til dietten, masse grønnsaker og en karbohydratkilde til resten av familien. Resten av måltidene baserer jeg på prinsippet "bygg et måltid" og tar det jeg har. Jeg lager gjerne en stor mengde av en proteinkilde (f.eks baker kylling i ovn på lav temperatur eller trekker på lav temperatur og river den i filler), steker kyllingkjøttdeig og koker mange egg i slengen og har i kjøleskapet. 

Jeg sliter med IBS, og unngår derfor rå grønnsaker stort sett. Erfaringsmessig metter det også mye bedre med for eksempel bakte grønnsaker med lavt karbohydratinnhold enn salat. Jeg pleier å dampe, ta dem i mikroen (hvis de er ferdig preppet eller fra fryseren) eller ovnsbake dem. Da baker jeg gjerne et helt brett så ovnen er full, og har da ovnsbakt i kjøleskapet til 3-4 dager fremover.

Grønnsaker

Proteinkilde

+

Fett (hvis proteinkilden er mager)

+

krydder/ketovennlige sauser/dressinger e.l.

Vips, et måltid.

Jeg har også lagt ved en handleliste basert på "bulletproof-dietten" til inspirasjon. Ikke bry deg så mye om ideen om "grass fed" og økologisk og slikt. Det er basert på amerikanske tilstander med et langt mindre regulert jordbruk enn det vi har og mengden giftstoffer i norsk mat er ikke sammenliknbar. Jeg synes den er nyttig. (jeg kjøper ingenting innenfor starches, og litt avhengig av mengden karb du legger deg på bør du også være forsiktig med frukt og gulrøtter) 

image.png.3329bec34d5dc87577abd033274d46a1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 9.58, Fett nok skrev:

Helt ærlig så opplever jeg veldig lite pepp på høyintensiv trening når jeg er i ketose. Jeg kjenner ofte at jeg har bra med energi på ting med lav eller middels intensitet, så jeg går lange turer gjerne, sykler eller ror rolig. På styrketreningsfronten er det greit nok. Spiser kanskje noe mer karbohydrater noen timer før hvis jeg er i konkurransemodus på trening og skal ha intense økter. Nå er målsetningen min først og fremst å kvitte meg med kroppsfett, og da legger jeg ideen om mye fart og pepp på trening i skuffen i noen uker. Når det er sagt har jeg troen på at du kan få en del av energien tilbake i uken som kommer.

Tusen takk for både erfaringsdeling og oppmuntring! (Og gode svar generelt i tråden her, du deler mye bra informasjon :) )

Status på dag 8 og 9 (i dag) har vært den samme: Dårlig søvn og dårlige treningsøkter. Jeg burde kanskje holde ut lenger, men jeg har bestemt meg for å droppe lavkarbo-prosjektet. Jeg kommer til å fortsette å ha fokus på å få i meg mer proteiner og fett, og begrense karboene noe - men ikke så ekstremt. Jeg vil trene med høy intensitet og overskudd til å ta i ordentlig :) Jeg trenger heller ikke å gå ned i vekt, egentlig. Målet mitt med prosjektet har hovedsakelig vært å få bukt med søtsuget, og det har hjulpet allerede.

Med det trekker jeg meg ut av denne tråden igjen. Men ønsker dere alle lykke til videre!

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Det er en ærlig sak! Når det gjelder mat og kostholdssammensetning så er vi veldig forskjellige, og det som funker bra for enkelte kan være helt håpløst for andre. Jeg ville ikke giddet å holde på med noe der jeg sov dårlig og følte meg dårlig jeg heller. Jeg sover bra på keto, men folk er veldig forskjellige. Og å få bukt med søtsuget kan man definitivt også oppnå med mer moderate metoder.

Lykke til og takk for bidragene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer 😄 så fant jeg svar på mitt eget spørsmål: Andel fett er avhengig av hvilken %-fordeling man ønsker, som igjen avhenger av hvor lavt karbo- og kcalnivå man ønsker å legge seg på.

Jeg kjører nå "ekstremvarianten" på 5% karb, 25% protein og 70% fett - selv om jeg egentlig ikke gjør det, fordi jeg sliter med å få ned protein% og opp fett% uten å ende opp med å overgå det daglige kcal-intaket jeg har satt meg (så jeg ikke spiser for mye) eller spise alt for mye mettet fett. (Foreløbig løsning: Spise rapsolje direkte fra skje, eller risikere å bli dritlei avocado...) (Nøtter er jeg ikke kjempefan av.)

Jeg har aldri studert næringsinnhold (fett/karb/protein) på matvarer i hele mitt liv, kun tatt det på "finger'n", og har i den siste tiden fått meg noen overraskelser. Ante ikke at det var såpass med karbs i hummus, eller hvor mye proteiner det er i f.eks. rent svinekjøtt.

Jeg har holdt på "rent" siden tirsdag denne uken, før det hadde jeg 3 dager med kun kaloritelling. Jeg har sluppet 2,5 kg på denne tiden, men jeg antar alt er vannvekt mtp mindre glykogen. Og så var jeg så dust å ikke måle meg (armer, hals, legger, lår) før jeg startet :P Så akkurat det er litt irriterende - at jeg ikke kommer til å kunne vite om jeg har noen framgang de første ukene. Vet noen hvordan man regner ut hvor mye vannvekt man kan forvente å slippe som følge av ketose?

Endret av Annikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fett nok

2-3 kilo er helt vanlig etter min erfaring. Det spørs litt på hvor tung du er, hvor mye muskler du har og hvor sensitiv du er. Jeg ser ut som en vannballong dersom jeg spiser mat med mye salt kombinert med høy karbohydrat for eksempel, mens andre merker ingenting :P

Ellers er kokosfett, å velge fett kjøtt og fisk, samt tilsetting av olje de enkleste måtene å få opp fett% synes jeg. Og fløte da, om du liker og tåler det.

20 minutter siden, Annikken skrev:

Hvis noen lurer 😄 så fant jeg svar på mitt eget spørsmål: Andel fett er avhengig av hvilken %-fordeling man ønsker, som igjen avhenger av hvor lavt karbo- og kcalnivå man ønsker å legge seg på.

Jeg kjører nå "ekstremvarianten" på 5% karb, 25% protein og 70% fett - selv om jeg egentlig ikke gjør det, fordi jeg sliter med å få ned protein% og opp fett% uten å ende opp med å overgå det daglige kcal-intaket jeg har satt meg (så jeg ikke spiser for mye) eller spise alt for mye mettet fett. (Foreløbig løsning: Spise rapsolje direkte fra skje, eller risikere å bli dritlei avocado...) (Nøtter er jeg ikke kjempefan av.)

Jeg har aldri studert næringsinnhold (fett/karb/protein) på matvarer i hele mitt liv, kun tatt det på "finger'n", og har i den siste tiden fått meg noen overraskelser. Ante ikke at det var såpass med karbs i hummus, eller hvor mye proteiner det er i f.eks. rent svinekjøtt.

Jeg har holdt på "rent" siden tirsdag denne uken, før det hadde jeg 3 dager med kun kaloritelling. Jeg har sluppet 2,5 kg på denne tiden, men jeg antar alt er vannvekt mtp mindre glykogen. Og så var jeg så dust å ikke måle meg (armer, hals, legger, lår) før jeg startet :P Så akkurat det er litt irriterende - at jeg ikke kommer til å kunne vite om jeg har noen framgang de første ukene. Vet noen hvordan man regner ut hvor mye vannvekt man kan forvente å slippe som følge av ketose?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt kokosolje, men ikke smakt på det ennå - vegrer meg litt da jeg har alt for mange dårlige minner fra barndommen med Delphiakake :ler:

Jeg veide forøvrig 80 kg ved start. Er 168 cm og har vel moderat med muskler - alt jeg hadde fra styrketreninga da jeg skrev dagbok her for ørten år siden er vel borte 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost, men jeg lurer jaggu på om jeg er i ketose allerede. Jeg startet med 3 dager med ganske kraftig redusert kcal (i forhold til det jeg har inntatt før) der den første var med lite karbohydrater, etter dette har jeg hatt 3 dager med <5% karbohydrater. Litt mer protein enn jeg burde, men grunnen til at jeg lurer på om jeg er der allerede er fordi jeg hadde hodepine på dag 4, løs mage på dag 5 samt veide 2,5 kg mindre, og i dag på dag 6 lukter urinen min rart 🤪, jeg har ganske nedsatt matlyst og jeg har SJUKT MYE ENERGI! Gikk 30 min rask gange til butikken, kom hjem, klarte ikke sitte stille, og måtte ut og løpe en halv time til. MASSE pepp i musklene, skulle ikke tru det med tanke på hvor redusert jeg har spist/ inntatt sammenlignet med tidligere (min store synder er øl med tilhørende spising...), samt at jeg ikke har inntatt noe særlig med karbohydrater på fem dager (i snitt).

Men så kom jeg på en ting, og det er at det er ikke første gangen jeg føler meg sånn. Da jeg dreiv og trente og styra for ~8-10 år siden så spiste jeg minimalt med brødmat, potet, ris, pasta osv, og trente (utholdende) styrke 3-4 ggr i uka og/eller løp ganske mye. Og da hadde jeg det samme "suget" i musklene jeg hadde i dag. Jeg har ikke kjent på det på kjempelenge, jeg følte jeg kunne bare løpe og løpe og løpe - den samme runden gikk unna på mye kortere tid enn for 2 uker siden (det var siste gangen jeg løp den) og jeg hadde en helt annen følelse i kroppen. Det var som jeg hadde et utømmelig lager med energi. Kanskje kroppen vente seg til dette raskt fordi den har gjort det før?

Det skal sies at jeg var så sulten på dag 3 at jeg holdt på å daue på kvelden og følte meg helt ødelagt, så mulig det var nok til å tømme glykogenlagrene. Jeg vet ikke. Har ikke kjøpt no stix.

Ønsketenkning sikkert... men er deilig å være optimist :ler: Digg var det hvertfall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg handlet inn litt basisvarer til diettstart imorgen og skal lage en god og stor porsjon med pasta alfredo ikveld, kjenner jeg må ha et one last goodbye. 😅 Ellers lurte jeg litt på hvordan deres prosentdeling ser ut, leste at det var vanlig å ha 5% karbohydrater, 25% protein og 70% fett, som i mitt tilfelle vil si 17g karbohydrater daglig. Har jo ikke startet enda så er vanskelig å si noe på det fordi jeg ikke har noe formening om hvor mye eller lite det er i praksis, men er det ikke mulig å oppnå ketose med mer gram enn det? Tror det hadde vært lettere om jeg hadde hatt en litt høyere øvre grense, også bare satse på å spise så lite som mulig hver dag, men jeg vil jo ikke risikere å ikke havne i ketose i det hele tatt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er individuelt. Noen kan visst fint komme i ketose på 100g.

Jeg kjører også 5% - og har nå endret fra 25% protein til 20%. Plutselig ble det et herk å sette sammen dagsmenyen, hvertfall når man ikke evner å ha litt slingringsmonn 🤪 

Med 17g så burde det absolutt gå bra å komme i ketose! Jeg ligger på omtrent det samme. Kos deg med alfredoen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også med fra i dag. Har i hvert fall 5 kg å ta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Veide meg i dag og som forventet ned en god del allerede (71.8 fra startvekt på 73) en del av dette er nok vannvekt selv om jeg kom fra et lavkarbokosthold. Føler meg bra. Gjorde en tabbe og drakk en boks light-brus i åttetiden i går etter å ha hatt siste måltid klokken halv seks, det var en dårlig idé. Sulten hele kvelden, og det husker jeg egentlig fra tidligere erfaringer på diett også. Så da ryker lettbrusen, igjen :) 

10 timer siden, Phoebe Buffay skrev:

Da har jeg handlet inn litt basisvarer til diettstart imorgen og skal lage en god og stor porsjon med pasta alfredo ikveld, kjenner jeg må ha et one last goodbye. 😅 Ellers lurte jeg litt på hvordan deres prosentdeling ser ut, leste at det var vanlig å ha 5% karbohydrater, 25% protein og 70% fett, som i mitt tilfelle vil si 17g karbohydrater daglig. Har jo ikke startet enda så er vanskelig å si noe på det fordi jeg ikke har noe formening om hvor mye eller lite det er i praksis, men er det ikke mulig å oppnå ketose med mer gram enn det? Tror det hadde vært lettere om jeg hadde hatt en litt høyere øvre grense, også bare satse på å spise så lite som mulig hver dag, men jeg vil jo ikke risikere å ikke havne i ketose i det hele tatt heller. 

Lykke til med dag en! 😄

Jeg aner ikke sammensetningen min selv helt ærlig. Jeg teller ikke kalorier, jeg spiser to måltider om dagen og spiser ikke karbohydratrike grønnsaker og da begrenser det seg av seg selv. Jeg spiser stort sett fett kjøtt og fet fisk og når jeg spiser noe magert tilsetter jeg ekstra olje. Jeg får litt ekstra av morgenfastingen da :) 

Her har du to tilnærminger du kan gjøre

  • Gå hardt ut med et svært lavt karbohydratinntak (typ 5% som du nevner her) og komme garantert i ketose ganske fort. Ulempen er at dette blir fort ganske ubehagelig, særlig om du kommer fra et høykarbokosthold fra før.
  • Begynne med en lavkarbotilnærming med høyt fettinntak og gradvis redusere karbohydratinntaket til du er i ketose.

Den andre tilnærmingen er antageligvis en god del mer behagelig.

Du KAN også vurdere å inkludere periodisk faste i starten av dietten f eks 16/8 eller starte en lengre fasteperiode f.eks 20-24 timer. Fordelen med det er at man tømmer kroppens glykogenlagre fortere.

Når det er sagt, hvis du spiser en pastamiddag dagen før du begynner ville jeg vært tilbøyelig til å gå for en moderat tilnærming i starten, og heller økt innsatsen etter hvert, men det velger du selv hva som passer best for deg, din personlighet og dine behov! Særlig siden du da trolig starter med veldig fulle glykogenlagre!

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Jeg blir også med fra i dag. Har i hvert fall 5 kg å ta av. 

Velkommen inn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...