Gå til innhold

30 dagers ketoutfordring - start 25 mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her! 

Jeg har planer om å begynne på mandag. Jeg hadde en del litt mer høykarbo mat igjen etter 17 mai (blant annet litt frukt som jeg spiser i begrensede mengder), og tenkte det var greit å få spist opp det før jeg begynte for fullt. I tillegg ville det gi meg litt ekstra tid til å planlegge og mentalt forberede meg.

Hyggelig å se at enkelte ønsker å hive seg på! Velkommen skal dere være alle sammen. 

På 18.5.2020 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Hei, kan du fortelle litt hva man kan spise og ikke spise på keto? kan man spise seg mett og gå ned i vekt ? 

Anonymkode: f4bb9...dbf

Ja og nei vil jeg si. Jeg kan ikke spise som jeg gjorde på mitt tjukkeste uten å bli tjukk igjen, og det ville vært det samme selv om jeg gjorde keto. Da spiste jeg lenge før jeg var sulten, og fortsatte lenge etter jeg var passe mett (passe, ikke stappmett), og på toppen av det spiste jeg masse snacks. Jeg har forsøkt å venne meg av alle de tre vanene. 

Når det er sagt er det etter mitt syn lettere å gjøre dette på keto/lavkarbo enn høykarbo for meg, fordi jeg lettere får overspisingskick og cravings av mat med mye karbohydrat :)

Anonymkode: a5a70...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte skikkelig i går, og ente opp med å overspise til de grader på kvelden. Sikkert fordi jeg hadde røyket gjennom helgen (gjester og fest og slikt) selv om jeg har sluttet. Så i dag blir det viktig å kutte ut å spise på kvelden, men heller være flink med nikotin tyggis. Tok fettkaffe til frokost og middag er planlagt. Cloud bread er også bakt. Spent på hvor lenge det tar før jeg kommer i ketose. Har hørt det tar lengre tid for hver gang man gjør det. Håper ikke det for det er flere år siden sist. Da funket det fantastisk, masse energi og strålende hud. Jeg har mer kunnskap denne gangen, og er flinkere på kjøkkenet så det er bare å begynne for meg. Her er masse høykarbo, men mann og barn fungerer meget godt med det... I motsetning til meg. Har forresten kjøpt ketosticks så jeg kan følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Jeg synes egentlig ikke det er så seigt å komme seg tilbake i ketose igjen så jeg krysser fingrene for at du har samme opplevelse :)

Og satser på keto tar brodden av suget etter hvert!

Anonymkode: a5a70...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2020 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Takk for at du spør!

Først og fremst fordi jeg er en sånn som typisk overspiser på en del mat som har mye mettet fett (ost, smør, fløte, fett kjøtt osv) og dersom jeg tvinger meg selv til å ikke bare leve på jarlsberg som er grilla i mikroen og pølser, så tar jeg bedre matvalg for helsen min. Det vil si mer MCT-oljer, fiskefett og vegetabilsk fett med en god aminosyreprofil (avocado, oliven +++)

Anonymkode: ab503...ab9

Så skal jeg love deg at du ikke overspiser i ketose. Du greier det rett og slett ikke. Men lar du karboene komme inn, kommer sulten og cravingene fort:-)

Anonymkode: d7e89...d15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra!

Jeg synes egentlig ikke det er så seigt å komme seg tilbake i ketose igjen så jeg krysser fingrene for at du har samme opplevelse :)

Og satser på keto tar brodden av suget etter hvert!

Anonymkode: a5a70...7f3

Så hyggelig å høre :) Da satser jeg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skal jeg love deg at du ikke overspiser i ketose. Du greier det rett og slett ikke. Men lar du karboene komme inn, kommer sulten og cravingene fort:-)

Anonymkode: d7e89...d15

Jo det har jeg fått til ;)

TS

Anonymkode: a5a70...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har jeg fått til ;)

TS

Anonymkode: a5a70...7f3

Da har du enten spist for mange karbohydrater eller så trenger kroppen å leges. På carnivore (kun animalskt, og tilnærmet 0 gram karbohydrater) er det faktisk en del som går opp i vekt først. Særlig hvis man da har spist lite animalskt før, lite fett eller generelt lite over tid.

Det er da anbefalt å fortsette å spise seg mett på kjøtt, og la kroppen gå litt opp i vekt. Til slutt så snur det når kroppen er frisk nok til å ville gå ned i vekt, og jeg ser suksesshistorie etter suksesshistorie der de mister masse vekt og blir sunne og normalvektige.

Anonymkode: 22dbb...6e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du enten spist for mange karbohydrater eller så trenger kroppen å leges. På carnivore (kun animalskt, og tilnærmet 0 gram karbohydrater) er det faktisk en del som går opp i vekt først. Særlig hvis man da har spist lite animalskt før, lite fett eller generelt lite over tid.

Det er da anbefalt å fortsette å spise seg mett på kjøtt, og la kroppen gå litt opp i vekt. Til slutt så snur det når kroppen er frisk nok til å ville gå ned i vekt, og jeg ser suksesshistorie etter suksesshistorie der de mister masse vekt og blir sunne og normalvektige.

Anonymkode: 22dbb...6e7

Jeg forstår at dette er godt ment og at du ønsker å dele erfaringene du har, og det er helt fint, og håper du ønsker å bidra videre i tråden. Når det er sagt så handler dette (altså overspisingen) om det psykiske for meg. 

Det handler altså ikke om gram med karbohydrat eller om jeg spiser nok kjøtt, men om at jeg i veldig mange år har brukt mat som en måte å legge lokk på vonde følelser. 

Heldigvis hjelper keto/lavkarbo på å holde humøret stabilt også, så du har jo på et vis rett i at behovet blir mindre. Men det blir ikke borte. Og enkelte type matvarer (særlig de som er en kombinasjon av fete og salte) trigger for meg denne tvangsmessige overspisingen. Keto eller ikke keto. Så da styrer jeg heller unna :)

TS

Anonymkode: a5a70...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RoNo skrev:

Begynte skikkelig i går, og ente opp med å overspise til de grader på kvelden. Sikkert fordi jeg hadde røyket gjennom helgen (gjester og fest og slikt) selv om jeg har sluttet. Så i dag blir det viktig å kutte ut å spise på kvelden, men heller være flink med nikotin tyggis. Tok fettkaffe til frokost og middag er planlagt. Cloud bread er også bakt. Spent på hvor lenge det tar før jeg kommer i ketose. Har hørt det tar lengre tid for hver gang man gjør det. Håper ikke det for det er flere år siden sist. Da funket det fantastisk, masse energi og strålende hud. Jeg har mer kunnskap denne gangen, og er flinkere på kjøkkenet så det er bare å begynne for meg. Her er masse høykarbo, men mann og barn fungerer meget godt med det... I motsetning til meg. Har forresten kjøpt ketosticks så jeg kan følge med :)

Tror ikke du skal bekymre deg for det. Har aldri hørt dette, jeg ihvertfall. 😊 Selv har jeg vært inn og ut av ketose mange ganger, og har ikke hatt noen problemer med å komme meg inn igjen, selv med lavt stoffskifte (tester alltid med sticks i starten). 

Anonymkode: bd201...55c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dette er godt ment og at du ønsker å dele erfaringene du har, og det er helt fint, og håper du ønsker å bidra videre i tråden. Når det er sagt så handler dette (altså overspisingen) om det psykiske for meg. 

Det handler altså ikke om gram med karbohydrat eller om jeg spiser nok kjøtt, men om at jeg i veldig mange år har brukt mat som en måte å legge lokk på vonde følelser. 

Heldigvis hjelper keto/lavkarbo på å holde humøret stabilt også, så du har jo på et vis rett i at behovet blir mindre. Men det blir ikke borte. Og enkelte type matvarer (særlig de som er en kombinasjon av fete og salte) trigger for meg denne tvangsmessige overspisingen. Keto eller ikke keto. Så da styrer jeg heller unna :)

TS

Anonymkode: a5a70...7f3

Samme her. Man kan overspise. Selv om det er sunt osv., så må man likevel holde seg i kaloriunderskudd. Det psykiske styrer mye. Bra at du har funnet ut hva som trigger deg, og fornuftig at du kutter ned på det. 😊

Anonymkode: bd201...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver lavkarbo nå i ein måned. Fordi eg er nysgjerrig. Tatt av 1,2 kg på fire dager wooow. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne være med. Har levd ketogent/lavkarbo i lengre periodr tidligere og har de siste årene levd etter lavkarboprinsipper. Det vil si spist masse grønnsaker, egenlaget knekkebrød, egg, ikke brød etc. Men i høst begynte jeg å studere som godt voksen og en brå overgang førte til at jeg har begynt å spise høykarbo. Mittt problem med høykarbo er at jeg da bruker mat som trøst og overspiser veldig. Dette har ført til 8kg i pluss siden i høst og en kropp som verker og som ikke fungerer.

Ønsker å komme tilbake til gamle spisevaner og jeg må nok kutte alt ut dvs kjøre ketogent kosthold en stund for å bli kvitt suget etter søtt og junk. Det passer fint å starte på mandag, men mulig jeg må trappe gradvis ned før jeg ender under 20g for jeg orker ikke ketoflu nå.

Det blir kjekt å utveksle erfaringer med noen. 

Når det gjelder mettet fett og overspising. Det skal godt gjøres å overspise på ketogent kosthold da de aller fleste kjenner på en metthet gjennom dagen. Når det er sagt, så spiser heller ikke jeg den type lavkarbo som mange forbinder med lavkarbo. Jeg er ikke redd for fett, dvs fjerner det ikke fra kjøtt etc, men spiser det heller ikke i store mengder. En dag hos meg kan være chiagrøt med kokosmelk, bringebær og mct, lunch kan være omelett med grønnsaker og middag grønnsaker med det resten av familien spiser. Spiser en del avokado og nøtter. Da jeg for noen år siden gikk over til å spise sånn, i løpet av 6 mnd så gikk triglyserider (kolesterol i blodårer) ned så mye at legen ble veldig overrasket. 

Gleder meg til å få energien tilbake og til å kjenne den velværen i kroppen som jeg pleier å ha når jeg spiser ketogent :)

Anonymkode: 62e94...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er galt med å prøve lavkarbo så for å slutte? Trenger ikkje drukne i pasta rett etterpå liksom. Smartcarb er ein ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger meg på her, men jeg startet allerede denne mandagen. Atlså 18. mai. 
Skal egentlig bare veie meg mandager, men kunne ikke dy meg og måtte snikveie meg idag. Har gått ned 1.8 kg allerede. Vet at det er vann-vekt, men allikevel fint å se at det går litt nedover. 

Har sluttet helt med både sukker og sukkererstatninger. Drikker kun vann og kaffe. Spiser hverken sukkerfrie pastiller eller tyggis. Vil ikke risikere å trigge noe sukkersug. 
Idag faster jeg frem til middag. Spiste sist 20.00 igår og skal spise middag ved 16-tiden. Går overraskende bra å ikke spise. Drikker vann og svart kaffe :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med, savner den gode formen jeg erfarer med strikt lavkarbokosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg sikkelig kvalm og slapp, dag 5 begynner i morgon. Hatt hjertebank og kramper i beina. Musklane dirre. Fått kviser (det har eg aldri), energisvikt. Greie ikkje bæsje.. yay.. Tisse masse.

Spist egg, castello, laks, paprika, salat, majones, nøtter. Egg. Fettpizza med ostebunn, litt fløte. Smør. Masse masse masse fett. Drukket masse vann. Litt tomat, isbergsalat. 

Aldri gjort detta før. Merker alt er nytt. 

Ikkje vore sulten. Ikkje hatt søtsug. 

Usikker på kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei:) Håper jeg kan bli med selv om jeg har holdt på nesten 4 uker allerede? Har gått ned 6 kg (hadde en bmi på 30 når jeg startet) De første 4 kg på de to første ukene (mye vann). 
 

Jeg spiser rundt 10 gram karbo pr.dag. Bruker Lifesum i tillegg for å se at jeg ligger i kaloriunderskudd.

Sist gang jeg prøvde ketogent kosthold overspiste jeg på bl.annet ost, maaange osteskiver hver dag. Så gikk fra konstant søtsug til «fettsug»🙈

Nå spiser jeg som ts skriver. Lite mettet fett, og istedet litt nøtter, frø, avokado og laks, samt at jeg bruker olje som dressing på salater. 

Har verken «fettsug» eller søtsug👌🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, multe skrev:


Idag faster jeg frem til middag. Spiste sist 20.00 igår og skal spise middag ved 16-tiden. Går overraskende bra å ikke spise. Drikker vann og svart kaffe :)

Jeg kjører også faste i tillegg. 16-8, men blir oftest 18-6, da det passer best med kun to måltider for meg. Jeg tror jeg må «lære» kroppen min at det ikke er farlig å være litt sulten innimellom🙈, spesielt etter kl 20😆og er på god vei til det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ellam skrev:

Jeg kjører også faste i tillegg. 16-8, men blir oftest 18-6, da det passer best med kun to måltider for meg. Jeg tror jeg må «lære» kroppen min at det ikke er farlig å være litt sulten innimellom🙈, spesielt etter kl 20😆og er på god vei til det👍

Må innrømme at jeg egentlig syns det er litt digg å faste. Hos meg blir søtsuget og småspisingen borte. Vet med meg selv at, putter jeg noe i munnen, så brytes fasten og jeg ødelegger alt for meg selv. Aldri følt på en sånn selvkontroll før, men jeg må si det føles fantastisk!

Vil tro sultfølelsen er verst de første ukene, for så gradvis bedrer seg. Vet om flere som faster over to-tre døgn. Dette fikser du :)

18:6 er det beste for meg også. Eller 20:4. Frokost spiser jeg aldri, og føler heller ikke alltid behovet for lunsj.

Er jeg sulten etter 16 timer, da lunsjer jeg, men om jeg ikke føler noe spesielt, tar jeg heller en kopp kaffe og 0.5 l vann og faster videre til middag :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på denne :) 

Jeg har aldri prøvd lavkarbo før, men vil teste det nå for å se om det hjelper mot kronisk søtsug. Jeg begynte for noen dager siden, men trapper gradvis ned på karbohydratene. Jeg lurer litt på hvor lavt jeg bør ligge, leser forskjellige ting på ulike nettsteder. Hva tenker dere om maks mengde karbohydrater? 

Dagene mine hittil:

19.05: Fail. Første dag med lite karbohydrater. Det gikk bra helt til kvelden, lå på totalt 49g, men så fikk jeg øye på sjokolade i kjøleskapet, og sprakk... (sjokoladen sa at den måtte jo spises opp. At dagene framover ville bli enklere uten å se den fristelsen hver gang jeg åpnet kjøleskapet. Og jeg kan jo ikke kaste mat. Excuses. Men den ble altså spist opp).

20.05: 51g. Nesten 1800 kcal, jeg vil egentlig ligge litt lavere på kalorimengden, men denne dagen tenkte jeg at det var bedre å spise for mye kcal, enn å gi etter for søtsuget. Og det gikk ganske bra.

21.05: 36g, 1630 kcal. Jeg drakk en sukkerfri cider på kvelden, og tok en ekstra ostebit, så dagen var ikke perfekt. Men mye  bedre enn de foregående. Jeg lagde en god middag med stekt tofu, sopp og squash.

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...