Gå til innhold

30 dagers ketoutfordring - start 25 mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å ta en 30 dagers ketoutfordring fra neste mandag av. Det er mye morsommere å gjøre den sammen med noen andre, er det noen som kunne tenke seg å bli med?

Planen er 30 dager ketogent kosthold med lite mettet fett, mye fisk og mye grønnsaker. Håper det skal bli effektivt for å kvitte seg med noen gjenstridige kilo, få bedre energi gjennom dagen og føle meg bedre, 

Egentlig var planen å begynne i dag, men jeg fant ut at dersom jeg ga folk en uke til å hive seg på, er det kanskje flere som har lyst? Er dere med? :)

Anonymkode: ab503...ab9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lite mettet fett?

Anonymkode: 8ac09...33d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du spør!

Først og fremst fordi jeg er en sånn som typisk overspiser på en del mat som har mye mettet fett (ost, smør, fløte, fett kjøtt osv) og dersom jeg tvinger meg selv til å ikke bare leve på jarlsberg som er grilla i mikroen og pølser, så tar jeg bedre matvalg for helsen min. Det vil si mer MCT-oljer, fiskefett og vegetabilsk fett med en god aminosyreprofil (avocado, oliven +++)

Anonymkode: ab503...ab9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringer er gøy for dem som liker det, men for å kvitte seg med gjenstridige kilo, få bedre energi osv, trenger du nok mye mer enn 30 dager, og for at entusiasmen skal vare ut over 30 dager, trenger du et opplegg der du ikke er avhengig av andres deltakelse og entusiasme.

Skjønner heller ikke hvorfor "lite mettet fett". 

Anonymkode: 42084...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringer er gøy for dem som liker det, men for å kvitte seg med gjenstridige kilo, få bedre energi osv, trenger du nok mye mer enn 30 dager, og for at entusiasmen skal vare ut over 30 dager, trenger du et opplegg der du ikke er avhengig av andres deltakelse og entusiasme.

Skjønner heller ikke hvorfor "lite mettet fett". 

Anonymkode: 42084...c2e

Jeg skjønner den. Fordi alt fett ikke er samme fett. Fett fra fisk olivenolje, avocado, frø og nøtter er veldig bra. Litt mettet kan også være bra, men ikke i for store mengder. Mettet fett trenger heller ikke være spesielt skadelig, og dyret er frittgående, spiser sitt naturlige kosthold, og ikke stadig går på ørten typer antibiotika.

Anonymkode: e511d...03c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker litt lite gjennomtenkt om du har tenkt til å hoppe av dietten om 30 dager. Warning: du kommer til å gå opp MYE i vekt igjen. Du setter alt på hodet nå, og kroppen din kommer til å fungere på en helt annen måte, og det betyr at den kommer til å reagere helt annerledes når du innfører karbohydrater igjen med et bang! Usikker på hvor morsomt dette er i ettertid.. 

Jeg ser selv på lavkarbo, men ville ikke anbefalt det til noen som bare skal hoppe på og av igjen og tro at det kommer til å ha et positivt utfall på vekta.. 

Anonymkode: 095f3...a15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringer er gøy for dem som liker det, men for å kvitte seg med gjenstridige kilo, få bedre energi osv, trenger du nok mye mer enn 30 dager, og for at entusiasmen skal vare ut over 30 dager, trenger du et opplegg der du ikke er avhengig av andres deltakelse og entusiasme.

Skjønner heller ikke hvorfor "lite mettet fett". 

Anonymkode: 42084...c2e

Jeg har forklart lite mettet fett allerede. Jeg sliter med overspising, og mye mat med mye mettet fett trigger denne overspisingen. 

Om jeg hadde likt å sette meg ned å spise en bøtte med peanøttsmør om kvelden hadde jeg kanskje også sagt "lite nøtter" :)

Jeg har allerede gått ned 15 kg med en livsstilsomlegging over omtrent et år (saaakte), men har kommet på et platå. Spiser allerede relativt lavkarbo, men ønsker å prøve meg på ketose for å få den ekstra dytten. 

Anonymkode: ab503...ab9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette virker litt lite gjennomtenkt om du har tenkt til å hoppe av dietten om 30 dager. Warning: du kommer til å gå opp MYE i vekt igjen. Du setter alt på hodet nå, og kroppen din kommer til å fungere på en helt annen måte, og det betyr at den kommer til å reagere helt annerledes når du innfører karbohydrater igjen med et bang! Usikker på hvor morsomt dette er i ettertid.. 

Jeg ser selv på lavkarbo, men ville ikke anbefalt det til noen som bare skal hoppe på og av igjen og tro at det kommer til å ha et positivt utfall på vekta.. 

Anonymkode: 095f3...a15

Jeg kommer fra et lavkarbokosthold, og har allerede gått mye ned i vekt. Har ikke planer om å gå tilbake til et høykarbokosthold men ønsker å teste hvordan keto funker for meg over litt tid.

Anonymkode: ab503...ab9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg å bli med. Jeg har allerede kuttet ut en del karbohydrater, men spiser fremdeles noe. Målet er jo å fortsette sånn, kutte ned på pasta, ris, bakevarer ++

Anonymkode: 4e712...60d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mettet fett er mye mer stabilt enn umettet. Det er derfor menneskekroppet lager mettet fett og ikke umettet fett. Det er ikke bra å få i seg for mye umettet fett. Fettsyrene du spiser blir brukt i cellemembranene i alle cellene våre. Spiser du mye umettet fett, så blir cellemembranene mindre stabile.

Anonymkode: 8ac09...33d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så mye negativitet. 

 

Lykke til med ketoen din TS, uansett hvor du velger å hente fettkildene dine 😄 og du kan jo selvfølgelig starte i dag selv om du blir alene om det 🥰

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

Herlighet så mye negativitet. 

Lykke til med ketoen din TS, uansett hvor du velger å hente fettkildene dine 😄 og du kan jo selvfølgelig starte i dag selv om du blir alene om det 🥰

Lavkarbo trigger mye sterke meninger. Antar at mange er vant til å møte kritikk og skepsis når de snakker om kosthold og derfor blir det mye pigger ut. Er kanskje ikke så rart, men det får være grenser. Takk for lykkeønskning ;) TS

Anonymkode: ab503...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk for hjelpe deg da. Men jeg forstår deg bedre om du allerede er på en lavkarbodiett :) bare opplever at folk hopper av og på lavkarbo uten å forstå konsekvensene. Synes også forøvrig diskusjonen her inne var interessant. 

 

Anonymkode: 095f3...a15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo trigger mye sterke meninger. Antar at mange er vant til å møte kritikk og skepsis når de snakker om kosthold og derfor blir det mye pigger ut. Er kanskje ikke så rart, men det får være grenser. Takk for lykkeønskning ;) TS

Anonymkode: ab503...ab9

Jeg kan ikke snakke for andre, men mine innvendinger er ikke imot lavkarbo/keto, men det å velge et kosthold som er stikk motsatt av det du liker. 

Anonymkode: 42084...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste 23 kg ned i vekt første gang på keto. Etter noen år med vanlig kosthold og lav vekt, så begynte jeg å legge på meg kiloene igjen gradvis. Jeg forsøkte keto igjen, gikk ned 14kg på 2 uker. Det er mulig hvis hormonene dine er der de skal. Hvis du får for mye kortisol, så vil ikke kroppen hjelpe deg og du kan risikere å bare gå ned 1kg i uken (noe som er bra for mange, men utrolig lite på ketogent kosthold).

Er du riktig person, så kan du gå ned sinnsykt mye vekt på dette kostholdet. Utfordringen er om du klarer å spise de ting som ikke trigger ubalanser. Noen må holde seg borte fra meieriprodukter, nightshades, alt av korn og nøtter, egg etc. 

Noen kan ikke ha 70+% kalorier fra fett, mens noen får bedre resultater med det.

Noen kan ligge under 25g karbohydrater, mens noen må under 5g og da kun fra de sikre grønnsakene.

Men det som spiller aller størst rolle er hormonsystemet ditt. 

Anonymkode: 5edcc...77c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg raste 23 kg ned i vekt første gang på keto. Etter noen år med vanlig kosthold og lav vekt, så begynte jeg å legge på meg kiloene igjen gradvis. Jeg forsøkte keto igjen, gikk ned 14kg på 2 uker. Det er mulig hvis hormonene dine er der de skal. Hvis du får for mye kortisol, så vil ikke kroppen hjelpe deg og du kan risikere å bare gå ned 1kg i uken (noe som er bra for mange, men utrolig lite på ketogent kosthold).

Er du riktig person, så kan du gå ned sinnsykt mye vekt på dette kostholdet. Utfordringen er om du klarer å spise de ting som ikke trigger ubalanser. Noen må holde seg borte fra meieriprodukter, nightshades, alt av korn og nøtter, egg etc. 

Noen kan ikke ha 70+% kalorier fra fett, mens noen får bedre resultater med det.

Noen kan ligge under 25g karbohydrater, mens noen må under 5g og da kun fra de sikre grønnsakene.

Men det som spiller aller størst rolle er hormonsystemet ditt. 

Anonymkode: 5edcc...77c

This. Jeg «tror mest» på lavkarbo og keto funker gull for meg. Men det er nettopp fordi med hormoner i balanse andre kan spise høykarbo og fortsatt gå ned i vekt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir med!😊 Har spist LCHF/keto siden påske, men ble litt vel mye utskeielse i helga - og det har vært litt slapt i en uke. Starter derfor strengt igjen i dag.😅

Gikk hardt ut med kun ett måltid; ytrefilèt, masse hjemmelaget fløtesaus og salat. Ble god og mett! Overrasket over at karbosuget ikke har kommet i kveld. Mulig jeg får det i morgen, når karbolageret nærmer seg tomt. Ble også en liten treningsøkt med tunge vekter før middag, noe som hjelper på å komme tilbake i ketose.😊 I morgen blir det nok dog 2-3 måltider.

Startet du i dag, eller venter du?😊

Anonymkode: bd201...55c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan du fortelle litt hva man kan spise og ikke spise på keto? kan man spise seg mett og gå ned i vekt ? 

Anonymkode: f4bb9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Jeg tror jeg er klar. Jeg har holdt meg til lavkarbo noen uker nå. Har bare hatt et par sprekker, men karbohydrat mengden har fortsatt lagt under per definisjon (150). Av en eller annen grunn har jeg ikke hatt samme resultat som tidligere, selv om jeg har gjort det samme. Det spørs om jeg må hardere til verks. Jeg er villig til å gi det noen uker, hvis ikke må jeg snu om strategien og innse at det ikke fungerer for meg lenge. Skal lese litt mer om keto og se om det blir rett for meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kan du fortelle litt hva man kan spise og ikke spise på keto? kan man spise seg mett og gå ned i vekt ? 

Anonymkode: f4bb9...dbf

Ikke TS, men kan vel svare fordi. :)

På et ketogent kosthold så ligger man på maks 20 g kh om dagen. Man spiser da rundt 70-75 % fett, 20-25 % protein og ca. 5 % kh. 

Kostholdet består hovedsakelig av ulike kjøttkilder, fisk, skalldyr, egg, fløte, kokosmelk, rømme, ost, grønnsaker, salat, noe bær, avocado, litt nøtter og frø, smør, extra virgin kokosolje og gjerne MCT-olje. Det fine med dette kostholdet er at blodsukkeret holdes jevnt, og man blir veldig mett og tilfreds etter måltidene. Dette gjør også at behovet for mellommåltider og snacks minskes. Kroppen får en optimal fettforbrenning, og vil derfor forbrenne eget energilager mer effektivt. Mange ligger på kun to måltider om dagen, uten å føle på sult. 😊 Det gjør det enklere å holde seg innen et viss kaloriunderskudd, også. Og ikke minst; man slipper å føle på den "ulvehungeren" man gjerne får om det går litt ekstra tid mellom måltidene på et høykarbokosthold.

Anonymkode: bd201...55c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...