Gå til innhold

30 dagers ketoutfordring - start 25 mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jaja. Jeg gikk hardt ut mandag og har alt hatt noen sprekker.... Men nå ser jeg helt tydelig hva som har gått galt. Jeg er på hyttetur og har rett og slett ikke spist nok i forhold til den økte aktiviteten. Tror jeg ender opp på 1500 kalorier med sprekk... Så det er sikkert derfor og i kombinasjon med alkohol (vanskelig å si nei når man skal koooose seg). Så mandag, håper jeg at jeg er klar. Fått turen unna og lært av erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til alle nye i tråden! 

mitt svar på dette er vel at "det spørs". I perioder med mye trening og hverdagsaktivitet er jeg i ketose på 75-100 gram karbohydrat om dagen. For ganske mange vil det være alt for høyt. Jeg sykler flere mil om dagen og trener styrke på toppen. Erfaringsmessig i forhold til det jeg har lest av andres erfaringer ligger ofte sweet spot mellom 25-50 gram om dagen. Man må bare prøve seg frem (og ev. måle underveis) Lykke til!

TS

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir med på denne :) 

Jeg har aldri prøvd lavkarbo før, men vil teste det nå for å se om det hjelper mot kronisk søtsug. Jeg begynte for noen dager siden, men trapper gradvis ned på karbohydratene. Jeg lurer litt på hvor lavt jeg bør ligge, leser forskjellige ting på ulike nettsteder. Hva tenker dere om maks mengde karbohydrater? 

 

 

Anonymkode: a5a70...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til alle nye i tråden! 

mitt svar på dette er vel at "det spørs". I perioder med mye trening og hverdagsaktivitet er jeg i ketose på 75-100 gram karbohydrat om dagen. For ganske mange vil det være alt for høyt. Jeg sykler flere mil om dagen og trener styrke på toppen. Erfaringsmessig i forhold til det jeg har lest av andres erfaringer ligger ofte sweet spot mellom 25-50 gram om dagen. Man må bare prøve seg frem (og ev. måle underveis) Lykke til!

TS

 

Anonymkode: a5a70...7f3

Takk for velkomst og svar! Jeg tror jeg skal prøve meg fram med 50 som øvre grense, men sikte på under 20. Ikke sikkert jeg får det til alle dager, men nå har jeg også kjøpt ketostix så jeg kan følge med :)

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 / 22.05: 9g! I går spiste jeg bare lavkarbo-knekkebrød (1.1g per stykk) med ost, og grillet kylling uten noe tilbehør til middag. Kjedelig, men godt likevel. Og jeg klarte altså et så lavt inntak av karbohydrater - lavere enn jeg trodde jeg kunne få til. Jeg tror likevel jeg skal sikte på 20g per dag, men tillatte opp mot 50g som maks grense. 

Jeg kjøpte også ketostix i går for å måle, og det ga lyserosa utslag! Så jeg er allerede i ketose. Jeg følte meg sliten på kvelden, men jeg syns ofte det er vanskelig å vite om sliten-følelse er fysisk eller psykisk. Uansett, nå, lørdag morgen, føler jeg meg normal igjen. Og vekta har gått ned 1 kg, som garantert er vannvekt og enda et tegn på at jeg er på riktig vei.

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke sommeren på vektnedgang og slenger meg på denne tråden. Jeg har aldri prøvd lavkarbo eller vært i ketose.

Har brukt siste ukene på å tømme skapene her hjemme og er klar for å starte på mandag. Dette blir spennende!

 

Anonymkode: 37e77...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bruke sommeren på vektnedgang og slenger meg på denne tråden. Jeg har aldri prøvd lavkarbo eller vært i ketose.

Har brukt siste ukene på å tømme skapene her hjemme og er klar for å starte på mandag. Dette blir spennende!

 

Anonymkode: 37e77...4db

Lykke til! 🙂

------

Jeg er på fasting igjen idag. Svelget unna siste laksebiten igår kveld rundt 19.30 og har fastet siden.
Skal ikke spise igjen før middag idag. Regner med at jeg har fastet rundt 22 timer da jeg velger å spise middag.
Går overraskende greit. Bøtter nedpå med vann, så føler meg ikke sulten. Tror dette er måten jeg må gjøre det på for å holde meg unna sukker og sukkererstatninger. 

Følger folkene her noen spesiell lavkarbo-vei? Personlig har jeg kostholdsplan fra Thor Foseid. 
Har jeg ikke noe konkret å forholde meg til, sprekker jeg mye lettere. Hittil er jeg på dag 6 av planen og har ikke skeiet ut en eneste gang. Meget fornøyd med meg selv😅

Sist gang jeg prøvde meg på lavkarbo kjørte jeg ut fra eget hode og da sprakk jeg ganske fort. Plukket med meg en iskaffe her, en mørk sjokolade der... Helte nedpå med sukkerfri brus. Da var veien tilbake til høykarbo ganske rask, for jeg rakk aldri å miste sukkersuget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fliip skrev:

Lykke til! 🙂

------

Jeg er på fasting igjen idag. Svelget unna siste laksebiten igår kveld rundt 19.30 og har fastet siden.
Skal ikke spise igjen før middag idag. Regner med at jeg har fastet rundt 22 timer da jeg velger å spise middag.
Går overraskende greit. Bøtter nedpå med vann, så føler meg ikke sulten. Tror dette er måten jeg må gjøre det på for å holde meg unna sukker og sukkererstatninger. 

Følger folkene her noen spesiell lavkarbo-vei? Personlig har jeg kostholdsplan fra Thor Foseid. 
Har jeg ikke noe konkret å forholde meg til, sprekker jeg mye lettere. Hittil er jeg på dag 6 av planen og har ikke skeiet ut en eneste gang. Meget fornøyd med meg selv😅

Sist gang jeg prøvde meg på lavkarbo kjørte jeg ut fra eget hode og da sprakk jeg ganske fort. Plukket med meg en iskaffe her, en mørk sjokolade der... Helte nedpå med sukkerfri brus. Da var veien tilbake til høykarbo ganske rask, for jeg rakk aldri å miste sukkersuget. 

Det blir en egenkomponert variant. Jeg har gjort det før med veldig godt resultat, men det er flere år siden. Veien får bli litt til mens jeg går denne gangen. Ser jeg må øke fettet noe for å ikke tabbe meg ut på kvelden og jeg kan ikke kjøre på med erstatningsprodukt. Jeg har også funnet en del andre feller som jeg må være oppmerksom på. Største utfordringen blir å spise sammen med familien, men finner løsninger underveis. Cloud bread er genialt. Lager knekkebrød men barna er så glad i de at de forsvinner fort. 

En erfaring jeg har gjort meg er å lage lavkarbo supper, men mens jeg serverer resten av familien legger jeg couscous eller lignende i deres skål slik det blir mer som en gryterett og gir de mer en middagsfølelse. 

Jeg tar gjerne mot tips på hvordan andre gjør dette for at familien ikke legger merke til dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoNo skrev:

Det blir en egenkomponert variant. Jeg har gjort det før med veldig godt resultat, men det er flere år siden. Veien får bli litt til mens jeg går denne gangen. Ser jeg må øke fettet noe for å ikke tabbe meg ut på kvelden og jeg kan ikke kjøre på med erstatningsprodukt. Jeg har også funnet en del andre feller som jeg må være oppmerksom på. Største utfordringen blir å spise sammen med familien, men finner løsninger underveis. Cloud bread er genialt. Lager knekkebrød men barna er så glad i de at de forsvinner fort. 

En erfaring jeg har gjort meg er å lage lavkarbo supper, men mens jeg serverer resten av familien legger jeg couscous eller lignende i deres skål slik det blir mer som en gryterett og gir de mer en middagsfølelse. 

Jeg tar gjerne mot tips på hvordan andre gjør dette for at familien ikke legger merke til dette. :)

Jeg har også lyst til å kjøre min egen vei. Er så mange gode oppskrifter der ute.
Tenker jeg kjører min egen sti etter at disse fire uke har gått, for da har jeg kanskje mistet lysten på karbohydrater helt:sjenert:
Hvordan lager du cloud bread? Hører noen sier at det er godt å bruke som pizzabunn også :)

Vi kjører rett og slett samme opplegget på hele familien, men vi gir ungene pasta, pommes frites eller ris ved siden av. På den måten får vi dem til å spise mer grønnsaker også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hukommelsen (dobbeltsjekke gjerne)

3 egg som skilles. Stivpisk eggehviter.... Eggeplommene blandes med 3 ss kremost (jeg liker tine naturell) og 1/3 ta bakepulver. Man blander forsiktig sammen :)

150grader i 30 minutt.. jeg strør på litt sesamfrø for å gjøre de litt fancy. Er jeg ekstra sugen på junk tar jeg en skje med smør, hvitløkspulver og persille i mikrobølgeovn og dypper i... Å herregud!!! Også lager jeg hamburger av de... Meget digg. 

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Hei igjen! Trådstarter med ny og fresh konto. Gleder meg!

Veldig klar til å starte i morgen. Etter en helg med høyere inntak av karbohydrater føler jeg meg slapp og trøtt og blodsukkeret har gått som en jojo. Kjenner veldig godt etter hvert hvor mye bedre livskvalitet jeg har med et annerledes kosthold. 

Startvekt er ca 73 kilo. Jeg forventer å gå ned 1-2 kg i vannvekt ganske umiddelbart, og planen på litt sikt er å stabilisere seg under 70. Da passer alle de gamle klærne mine, jeg føler meg vel og har BMI godt innenfor normalområdet. 

Har ikke ketostix, baserer meg på følelsen som jeg etter hvert kjenner godt igjen, og om alt annet svikter så klager mannen på ketoånden etter hvert :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fett nok skrev:

Hei igjen! Trådstarter med ny og fresh konto. Gleder meg!

Veldig klar til å starte i morgen. Etter en helg med høyere inntak av karbohydrater føler jeg meg slapp og trøtt og blodsukkeret har gått som en jojo. Kjenner veldig godt etter hvert hvor mye bedre livskvalitet jeg har med et annerledes kosthold. 

Startvekt er ca 73 kilo. Jeg forventer å gå ned 1-2 kg i vannvekt ganske umiddelbart, og planen på litt sikt er å stabilisere seg under 70. Da passer alle de gamle klærne mine, jeg føler meg vel og har BMI godt innenfor normalområdet. 

Har ikke ketostix, baserer meg på følelsen som jeg etter hvert kjenner godt igjen, og om alt annet svikter så klager mannen på ketoånden etter hvert 😄

Gleder meg jeg også. Skal bli mye hyggeligere å gjøre dette sammen med andre. Jeg har omtrent samme vekt og vektmål. Dette blir rett og slett gøy :) Tenker vi kan oppnå gode resultater på denne måneden om vi holder oss i skinnet. Jeg var flink med maten i går, greide meg uten sprekk av mat på kvelden også... Men vi hadde både prosecco og whisky på kvelden, men det var svært lavt sukkerinnhold så angrer på ingen måte. Får være strengere fra mandag av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Høres ut som en god plan det! Og ja det er litt vanskeligere å la ting skli helt ut om man har andre som holder en litt ansvarlig!

Jeg kommer til å kjøre en hvit måned, med mindre det skulle dukke opp en eller annen spesiell champagneanledning i løpet av måneden  (noe jeg tviler sterkt på i disse koronatider 😄 ). Først og fremst fordi jeg gjør dårligere matvalg når jeg drikker. Men et par glass tørr hvitvin, litt ren alkohol eller sukkerfrie drinker pleier aldri gjøre noen skade i seg selv på keto, så det er jo på ingen måte obligatorisk!

Jeg har også fått anbefalt kokeboken Cook Once Eat All Week som er en kokebok som stort sett har lavkarbovennlige oppskrifter, som jeg har planer om å teste ut i denne perioden. Finnes også på Kindle til en hundrings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok faktisk å bestilte noen keto bøker i dag. Siden jeg alltid har elsket å lese kokebøker (mer enn å lage mat) kan det bli gøyere å holde på. Håper å finne noen nye favoritter også har jeg lyst å lage fett bomber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Fliip skrev:

Følger folkene her noen spesiell lavkarbo-vei? Personlig har jeg kostholdsplan fra Thor Foseid. 
Har jeg ikke noe konkret å forholde meg til, sprekker jeg mye lettere. Hittil er jeg på dag 6 av planen og har ikke skeiet ut en eneste gang. Meget fornøyd med meg selv😅

Bra jobbet med 6 dager uten utskeielser! 👏 Jeg er helt nybegynner på dette, så jeg har ikke hørt om Thor Foseid - men jeg skal google. Selv følger jeg bare innholdsfortegnelser og planlegger måltidene med hjelp av lifesum, som gir god oversikt.

 

18 timer siden, RoNo skrev:

Etter hukommelsen (dobbeltsjekke gjerne)

3 egg som skilles. Stivpisk eggehviter.... Eggeplommene blandes med 3 ss kremost (jeg liker tine naturell) og 1/3 ta bakepulver. Man blander forsiktig sammen :)

150grader i 30 minutt.. jeg strør på litt sesamfrø for å gjøre de litt fancy. Er jeg ekstra sugen på junk tar jeg en skje med smør, hvitløkspulver og persille i mikrobølgeovn og dypper i... Å herregud!!! Også lager jeg hamburger av de... Meget digg. 

Cloud bread? Enda en ting jeg aldri har hørt om før. Tusen takk for veldig godt tips, dette skal testes!

 

1 time siden, Fett nok skrev:

Hei igjen! Trådstarter med ny og fresh konto. Gleder meg!

Har ikke ketostix, baserer meg på følelsen som jeg etter hvert kjenner godt igjen, og om alt annet svikter så klager mannen på ketoånden etter hvert 😄

Lurt med ny og fresh konto :) Jeg burde kanskje lage en ny jeg også, men skriver som anonym inntil videre. Uansett, lykke til med oppstarten i morgen! Ang. ketoånde - blir det veldig merkbart? Sånn at det merkes på flere meters avstand? Og merker man det selv? Jeg er litt nervøs for hvordan akkurat det blir, når jeg jobber i åpent kontorlandskap og snart skal tilbake / ut av hjemmekontoret.

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ang. ketoånde - blir det veldig merkbart? Sånn at det merkes på flere meters avstand? Og merker man det selv? Jeg er litt nervøs for hvordan akkurat det blir, når jeg jobber i åpent kontorlandskap og snart skal tilbake / ut av hjemmekontoret.

Anonymkode: fe107...7e5

Jeg vil si ja, ganske merkbart. Men går helt fint å holde i sjakk med god munnhygiene og ev pastiller og tyggis. Er heller ikke en type ånde som er noe sosialt selvmord. Jeg styrer unna tyggis og sånn pga jeg tåler ikke sukkeralkoholer så godt, men er nøye med tannpuss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 / 23.05: 23g. Jeg spiser nok kalorimessig (1500-1600 kcal), men på dag 4 merket jeg at energinivået er lavere enn det pleier. Jeg var på en løpetur som var temmelig tung og seig, og på kvelden hadde jeg et par tilfeller av å bli svimmel når jeg reiser meg for fort. Kanskje jeg er litt dehydrert? Eller kanskje det bare handler om tilvenning. Jeg skal prøve å drikke mer vann. Når det gjelder søtsug tror jeg jeg merker god effekt allerede! Jeg er mindre sulten. Håper dette varer :) 

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Fett nok skrev:

Jeg vil si ja, ganske merkbart. Men går helt fint å holde i sjakk med god munnhygiene og ev pastiller og tyggis. Er heller ikke en type ånde som er noe sosialt selvmord. Jeg styrer unna tyggis og sånn pga jeg tåler ikke sukkeralkoholer så godt, men er nøye med tannpuss :)

Bra det ikke er sosialt selvmord, hehe! Men takk for svar og tips. Da skal jeg passe på å være nøye framover, og studere innholdsfortegnelser på pastiller og tyggis for å finne noen som kan være ok å bruke ved behov. 

Anonymkode: fe107...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok

Da har jeg spist kveldens siste måltid før jeg starter med keto i morgen

Omtrent slik blir den første dagen

Morgen

Spiser vanligvis ikke frokost. Tar en "Bulletproof" kaffe (i demontert form, spiser en spiseskje kokossmør ved siden av og drikker kaffen for seg selv) og drikker vann

Lunsj

Jeg har ovnsbakte grønnsaker i kjøleskapet jeg varmer i mikro sammen med en av proteinkildene jeg har klare, for tiden litt stekt laks, lårkjøtt av kylling og tacokrydret kjøttdeig. 

Middag

Mannen skal lage sufflé 😁 Den blir antageligvis spist med en stor salat (med olivenoljedressing), mer av de ovnsbakte grønnsakene fra fryseren eller noe friskt fra benken, etter humøret

Med lunsj klokken ca 11:30 og middag klokken 18 blir det et spisevindu på litt over seks timer, som jeg synes er ideelt når jeg kjører periodisk faste. Teller ikke med kaffen, noe bulletproof-folkene er enig med meg i så da satser jeg på at de vet hva de driver med. 

Jeg minner meg selv også på

  • Ikke masse ost og salte snacks som gir cravings.
  • Fisk minst tre ganger i uka
  • Unngå for mye mettet fett
  • Lettbrus og søte smaker trigger overspising hos meg så minst mulig lettbrus og kunstig søtning
  • I størst mulig grad unngå SNACKS* i det hele tatt. Måltider og det er det

*Dette blir, etter hvert som det fortsetter fort til de rareste ting så jeg må kjenne igjen triggeren for overspising og stoppe det. Eksempler er for eksempel salt kjøtt, nøtter, nøttesmør. Jeg kan ikke ha hasselnøttsmør hjemme for eksempel, jeg overspiser det, hehe. Og da går fort vinninga opp i spinninga.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fett nok skrev:

Jeg minner meg selv også på

  • Ikke masse ost og salte snacks som gir cravings.
  • Fisk minst tre ganger i uka
  • Unngå for mye mettet fett
  • Lettbrus og søte smaker trigger overspising hos meg så minst mulig lettbrus og kunstig søtning
  • I størst mulig grad unngå SNACKS* i det hele tatt. Måltider og det er det

*Dette blir, etter hvert som det fortsetter fort til de rareste ting så jeg må kjenne igjen triggeren for overspising og stoppe det. Eksempler er for eksempel salt kjøtt, nøtter, nøttesmør. Jeg kan ikke ha hasselnøttsmør hjemme for eksempel, jeg overspiser det, hehe. Og da går fort vinninga opp i spinninga.  

Dette minner litt om min huskeliste. Jeg har også slitt med spiseproblematikk tidligere og tror jeg lett kan overspise på enkelte av de tingene du nevner. Ost, salt kjøtt og nøtter er ting jeg kan spise mengder av, så jeg tror ikke dette er noe jeg bør ha for tilgjengelig disse ukene. BabyBel, for eksempel, farlig godt og selv om det er ketovennlig vet jeg at jeg fint klarer å spise et slikt nett om det er tilgjengelig - bare der er det 370 kcal ekstra om jeg tillater meg dette som snacks.

Kjenner at jeg grugleder meg litt til i morgen. Redd for å sprekke, redd for å ikke klare det jeg setter meg som mål. Jeg har aldri bevisst slanket meg tidligere, så dette blir på mange måter en ny erfaring.

Håper å holde motivasjonen oppe. Jeg er også bekymret for slapphet, hodepine og diverse andre ting jeg leser at man kan oppleve i begynnelsen.

Anonymkode: 37e77...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fett nok
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg grugleder meg litt til i morgen. Redd for å sprekke, redd for å ikke klare det jeg setter meg som mål. Jeg har aldri bevisst slanket meg tidligere, så dette blir på mange måter en ny erfaring.

Håper å holde motivasjonen oppe. Jeg er også bekymret for slapphet, hodepine og diverse andre ting jeg leser at man kan oppleve i begynnelsen.

Anonymkode: 37e77...4db

Lykke, lykke til!

Jeg har hatt god erfaring med å utelukke at jeg skal sprekke som en mulighet i det hele tatt for å holde motivasjonen oppe. Jo mer jeg tenker på at jeg skal gjøre noe jeg ikke har "lov" til, jo mer fokusert på og tilbøyelig blir jeg til det.

Uansett, dette er jo noe man gjør fordi man har lyst, helt frivillig, og det er ingen som dør om man sprekker, da begynner man bare å holde seg til planen igjen fra neste måltid og videre. Jeg heier på deg :) Husk å drikke nok vann for hodepinen og magen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...