Gå til innhold

Hvorfor informerer ikke DPS om diktering av pasientsamtaler?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen ☺️

Jeg ser at det har kommet en del flere svar hvor jeg forstår at folk har litt ulike meninger om dette. Noen mener at DPS ikke trenger å informere om det, mens andre mener at de burde det. Jeg holder fast ved at det burde informeres om. Jeg ser at det ikke bare er jeg som har reagert kraftig på dette, men at flere også har fått litt hetta og heller ikke ønsker at informasjonen skal komme lengre enn til psykologen.

Jeg forstår også at dette handler om meg, at det er jeg som har et problem, og at jeg kanskje reagerer veldig sterkt på det. Jeg har en historie med mye svik, og reagerer deretter. Når man har betrodd sårhet i fortrolighet og delt hemmeligheter man ikke har delt med noen andre - og finner ut etter flere år at alt har blitt sagt videre UTEN at man har vært klar over det, så klart føles det som et svik.

I en terapeutisk relasjon så er jo trygghet _ det_ aller viktigste. Da bør man være trygg på at det som deles ikke blir sagt videre, og at man blir informert om det i såfall. Jeg tror alle hadde reagert sterkt om de hadde fortalt noe veldig sårt til ei venninne eller en kjæreste og de hadde brutt hemmeligheten og fortalt den videre til fremmede uten at de visste om det. Man ville mistet tilliten. Sånn føles det for meg nå. 

Sender alle i tråden gode tanker og håper dere har det bra ❤️

Ts

Anonymkode: 4139b...700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har du det, om du leser kriteriene for bruk og alt står i appene ved nedlastning og på app-siden på mobilen. At du ikke velger å lese den lange listen med masse ord før du klikker bekrefter, er ditt problem. Det kan ikke sammenlignes med denne situasjonen i det hele tatt. 

Anonymkode: b544a...af9

Du... har sett deg i tråden og har medfølelse for deg. Hvordan går det med deg etter å ha lest denne tråden?   ❤️

Ts 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ryddet for spekulasjon.

Moonshine, mod

Endret av Moonshine
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om at helsesekretærene/sekretærene er inne i vår journal. noe jeg synes bli helt feil! For de har ingenting innpå min journal å gjøre, bare fordi de skal sette opp en time. Altså, ja dem å inne på brukerjournalen for å sette opp timer og for å finne ut hvem jeg har som behandler (selv om at dette spør de jo om i telefonen allikevel), men ikke inn på de notatene fra selve timene, der har de ingenting å gjøre. Men det har jeg prøvd å ignorere. 

Jeg forstår tverrfaglig samarbeid, men da skal det være anonymt og ikke sitte med kopier av min journal. Og å dele ting som jeg har fortalt i fortrolighet helt ukritisk på pauserommet. Det er ikke greit i det hele tatt! Jeg forstår at psykologen trenger å rådføre seg med kolleger, men jeg håper det er anonymt i det minste.  

Jeg skal ta det opp med min psykolog, be om å få sperret for innsyn av alle bortsett fra henne og meg selv. Alt skal sperres, ingen har rett på å slå opp i min journal hos dps. Den somatiske journalen bryr meg midt på ryggen, jeg gir fader i om en fremmed person vet at jeg hadde urinveisinfeksjon i 2006 og brakk en fot i fylla i 2011 og gjenforteller dette til folk i køen på rema. Det er jo privat, men ikke verdens undergang om den blir lekket. Men den hos dps, fy fader da blir det blod på hendene til den personen som bryter taushetsplikten og lekker min journal til bekjente og ukjente! 
Jeg kommer til å slutte om journalen ikke blir sperret og jeg ikke får godt nok klargjøring og svar. For dette er så absolutt ikke greit og det er gjort uten min samtykke. Og det av en psykolog som har jobbet i 4 år på at jeg skal bli trygg og fortelle om ting...På et blunk så er all trygghet og tillit borte.

Husk at privat betyr ikke privat-privat, de har journalføring og de har også sekretærer. Men nå er du klar over det og kan spørre selv hvordan det gjøres. 

Hei! 

Hvordan gikk det med deg da du tok det opp med psykologen? Fikk du sperret journalen? 

Jeg har kun 1 time igjen på DPS og starter opp hos privatpraktiserende psykolog med avtale om under én måned (av andre årsaker, vel å merke), og har bedt om å få hele journalen sperret etter jeg er ferdig på DPS.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Skal de informere om alle andre selvfølgeligheter også da mener du? At behandlerne ikke sorterer posten selv? At den som vurderer henvisningen ikke nødvendigvis er den som behandler deg? At det sendes epikrise? At det er noen andre som tar telefonen om du ringer? Dette handler jo om at du har en oppfatning som ikke stemmer med virkeligheten. 

Anonymkode: de530...270

Alt det andre skjønner man jo at skjer. Og jeg forstår også diktering etter en operasjon eller noe sånt, men det virker ikke like logisk at et journalnotat etter en time hos psykologen er diktert og skrevet av noen andre. 

Anonymkode: a1d8a...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/16/2020 at 9:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk vite av legen min at navlegen leste rapporten min fra dps. Jeg hadde ikke en gang fått spørsmål om lov.

Anonymkode: 05134...ed6

Da burde du lese vilkårene før du søker om stønad av nav. Der samtykker du nemlig til at de kan innhente helseopplysninger om deg.

Anonymkode: 98aa0...fd8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 1.35, AnonymBruker skrev:

For en stund tilbake siden fikk jeg vite at all terapien har blitt diktert videre, og at ikke behandleren selv var den som skrev journalen min. I mange år har jeg delt av mitt innerste - fordi jeg trodde det ville forbli mellom oss, og så blir hele tilliten jeg har vist vedkomne kastet ut av vinduet fordi jeg har blitt holdt for narr i årevis. I følge behandler hadde ingen på hele DPS som praksis å informere pasientene om dette systemet, noe jeg finner høyest kritikkverdig. Har ikke pasientene rett på å få vite hvor informasjonen går hen? Bør det ikke informeres om at samtalene blir diktert videre? 

Slutt å vær krenket. Dette er vanlig praksis.

Anonymkode: e42f7...195

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt det andre skjønner man jo at skjer. Og jeg forstår også diktering etter en operasjon eller noe sånt, men det virker ikke like logisk at et journalnotat etter en time hos psykologen er diktert og skrevet av noen andre. 

Psykologen dikterer = leser inn muntlig. Noen andre skriver inn det psykologen sa, ord for ord. 

Anonymkode: 5f8e6...a8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å vær krenket. Dette er vanlig praksis.

Anonymkode: e42f7...195

Problemet er at de ikke har informert om denne praksisen. Det er det som er problemet her.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/16/2020 at 1:35 AM, AnonymBruker said:

ordi jeg trodde det ville forbli mellom oss, og så blir hele tilliten jeg har vist vedkomne kastet ut av vinduet fordi jeg har blitt holdt for narr i årevis.

Holdt for narr? Nei, vet du hva, du har jo lurt deg selv her.

Hvor har du fått det fra at behandlere ikke diskuterer pasienter med resten av systemet? At en lege ikke snakker med en annen lege, en psykiater ikke rådfører seg med en annen. Hva trodde du "behandlingsmøter" dreide seg om, hvis du har hørt om det da?

Her er det noen som har sovet i timen, og som har antatt ting som ikke er sånn det er. For å så bli sur og følte seg holdt for narr.

SNEDIG!

Anonymkode: 4403c...fbc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Taushetsplikten til folk er like lite verdt som papiret det er skrevet ned på! Har venner som er helsepersonell og de bryter den på inn og utpust. Har hatt lærere som har brutt taushetsplikten, samme med venner og bekjente. Taushetspliktne er en vits for svært mange. Og de som ikke bryter den, gjør det fordi de ikke har noen å snakke om. Men om de møter på en bekjent av en bekjent så kan du banne på at ting blir delt videre under bordet! 

Jeg har IKKE samtykket i at en helsesekretær skal diktere min journal.  
Kjenner jeg koker av denne tråden, viste ikke at det var så ille! 

Tverrfaglig samarbeid hvor mitt navn og personopplysning ikke blir delt - ok. Om det blir delt, ikke fader om at det er greit! Det jeg forteller til psykologen er høyst privat og personlig og det har tatt meg over 20 år å åpne opp og søke hjelp, og om alt nå er brutt så sier jeg faen ta psykologen og dra til helvete med seg, jeg har aldri godtatt dette! 

Forstår godt at du reagerer, det gjør jeg også. Vurderer å si på Tirsdag at jeg avslutter behandling. Har prøvd å ignorere alt dette helvetes journalstyret, men det er ikke enkelt å glemme. Og det at andre ser på det som en selvfølge (de i denne tråden) gjør det ikke bedre! Mitt liv, min journal og jeg har pokker meg rettigheter jeg også! 

Har du funnet ut hvordan kan sperre journalen for innsyn? Jeg får bare til svar "spør behandler" men behandler svarer bare "vet ikke" og nekter å hjelpe med det. Men ifølge nettet så skal det egentlig være så enkelt som å signere et dokument og du kan sperre den for både helsepersonell og andre folk. Står om det her https://helsenorge.no/pasientjournal/andres-innsyn-i-din-pasientjournal
Jeg skal sette foten ned på tirsdag og kreve sperring av journal for alle bortsett fra behandler. Ifølge loven så skal ikke journalen være så enkelt å snoke i, og det å diktere for behandler er ikke greit og ikke rett i det hele tatt. Om min psykolog ikke orker å skrive selv så avslutter jeg behandling og kommer aldri tilbake. 

Alle som går inn og leser i en journal blir loggført, det er straffbart å gå inn i journaler bare for å lese. Tror ikke mange, enten de er sekretærer eller andre tar så lett på taushetsplikten som du nevner over, og dersom man fanger opp slikt bør det rapporteres snarest!

Når det er sagt så er diktering for de fleste i dag bare at de leser inn og så skriver pcen det i notat... Sånn har vi det i alle fall her. Jeg jobber på sykehus.

Anonymkode: 914a6...45f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn man bare vet uten å ha fått informasjon om det. Når man går i terapi hos en profesjonell terapeut, så tenker man jo at det forblir mellom oss, og når det ikke gjør det så bør det informeres om.

ts

Tror du virkelig at det du tar opp i terapirommet kun forblir mellom deg og behandler? Selv som 15 åring i systemet forsto jeg helt av meg selv at så lenge timene journalføres så vil det være flere enn min behandler som ville ha tilgang på den!

Anonymkode: 1f21b...62a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2020 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om at helsesekretærene/sekretærene er inne i vår journal. noe jeg synes bli helt feil! For de har ingenting innpå min journal å gjøre, bare fordi de skal sette opp en time. Altså, ja dem å inne på brukerjournalen for å sette opp timer og for å finne ut hvem jeg har som behandler (selv om at dette spør de jo om i telefonen allikevel), men ikke inn på de notatene fra selve timene, der har de ingenting å gjøre. Men det har jeg prøvd å ignorere. 

Jeg forstår tverrfaglig samarbeid, men da skal det være anonymt og ikke sitte med kopier av min journal. Og å dele ting som jeg har fortalt i fortrolighet helt ukritisk på pauserommet. Det er ikke greit i det hele tatt! Jeg forstår at psykologen trenger å rådføre seg med kolleger, men jeg håper det er anonymt i det minste.  

Jeg skal ta det opp med min psykolog, be om å få sperret for innsyn av alle bortsett fra henne og meg selv. Alt skal sperres, ingen har rett på å slå opp i min journal hos dps. Den somatiske journalen bryr meg midt på ryggen, jeg gir fader i om en fremmed person vet at jeg hadde urinveisinfeksjon i 2006 og brakk en fot i fylla i 2011 og gjenforteller dette til folk i køen på rema. Det er jo privat, men ikke verdens undergang om den blir lekket. Men den hos dps, fy fader da blir det blod på hendene til den personen som bryter taushetsplikten og lekker min journal til bekjente og ukjente! 
Jeg kommer til å slutte om journalen ikke blir sperret og jeg ikke får godt nok klargjøring og svar. For dette er så absolutt ikke greit og det er gjort uten min samtykke. Og det av en psykolog som har jobbet i 4 år på at jeg skal bli trygg og fortelle om ting...På et blunk så er all trygghet og tillit borte.

Husk at privat betyr ikke privat-privat, de har journalføring og de har også sekretærer. Men nå er du klar over det og kan spørre selv hvordan det gjøres. 

Du eier ikke journalen din!  Og aksepterer du ikke at helsesekretærer etc får tilgang må du nok innstille deg på at du mister plassen din på dps

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at det du tar opp i terapirommet kun forblir mellom deg og behandler? Selv som 15 åring i systemet forsto jeg helt av meg selv at så lenge timene journalføres så vil det være flere enn min behandler som ville ha tilgang på den!

Likevel er det ryddig å opplyse om det.

Jeg jobber i bv.tjenesten og opplyser alltid at jeg journalfører, innsynsrett, teamdrøftinger og hvem som er på teamet mitt osv. Jeg mener at det er min plikt å opplyse om dette. 

Anonymkode: d8ac1...41e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er det ryddig å opplyse om det.

Jeg jobber i bv.tjenesten og opplyser alltid at jeg journalfører, innsynsrett, teamdrøftinger og hvem som er på teamet mitt osv. Jeg mener at det er min plikt å opplyse om dette. 

Anonymkode: d8ac1...41e

De opplyser jo om samler journalføres og at man har innsysnrett,men det er ikke det Ts reagerer på!

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
På 16.5.2020 den 2.16, AnonymBruker skrev:

Én ting er at systemet er slik. En helt annen er at dette ikke informeres om. Jeg har vel rett til å vite hva som skjer med den informasjonen jeg deler? At de som får informasjonen har taushetsplikt hjelper jo svært lite når jeg har blitt holdt for narr og lurt i årevis. Tilliten og tryggheten ble fullstendig kastet ut av vinduet i et vindkast. 

TS

Jeg forstår deg veldig godt. Denne tilliten er bygget på tosomhet, en tillit du har bygget med et menneske på grunn av det spesifikke menneskets empatiske og tillitsvekkende egenskaper. Saken stiller seg naturlig nok helt annerledes om x antall mennesker som du hverken vet hvem er eller hvor mange er, kan lese en diktat av samtalene. Praksisen er nedverdigende og uetisk, men laget for å unngå tap av informasjon om en behandler skulle takke for seg vil jeg tro. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En operasjon er da like sårbart som en psykologtime. At du skrivet dette, viser bare hvor lite folk forstår.. 

Anonymkode: 3af29...0da

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...