AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #21 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du overreagerer noe voldsomt her ts. Hvordan tror du det fungerer i resten av helsevesenet? Utenom fastelegen er det sjelden leger skriver annet enn korte notater selv. Blir det sendt henvisning mottas den som regel av en sekretær som leser og sender videre til rett person, det er også de som sender ut timebrev, ordner epikriser o.l. papirarbeid. Dersom du ikke vil at noen skal vite noe som helst om deg må du gå til en privat psykolog uten sekretær. Anonymkode: de530...270 Problemet er ikke nødvendigvis at de vet. Problemet er å ikke bli informert. Å føle meg ført bak lyset. ts Anonymkode: 4139b...700 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #22 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er ikke nødvendigvis at de vet. Problemet er å ikke bli informert. Å føle meg ført bak lyset. ts Anonymkode: 4139b...700 Du er ikke ført bak lyset i det hele tatt. Det er normalt at behandler dikterer mens andre skriver. At du ikke vet det betyr ikke at du er ført bak lyset. Anonymkode: de530...270 17
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #23 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er ikke nødvendigvis at de vet. Problemet er å ikke bli informert. Å føle meg ført bak lyset. ts Anonymkode: 4139b...700 Du er ikke ført bak lyset i det hele tatt. Det er normalt at behandler dikterer mens andre skriver. At du ikke vet det betyr ikke at du er ført bak lyset. Anonymkode: de530...270 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #24 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke ført bak lyset i det hele tatt. Det er normalt at behandler dikterer mens andre skriver. At du ikke vet det betyr ikke at du er ført bak lyset. Anonymkode: de530...270 Men hvorfor informerer de ikke om det? Det er det jeg reagerer på. Ts Anonymkode: 4139b...700 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #25 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor informerer de ikke om det? Det er det jeg reagerer på. Ts Anonymkode: 4139b...700 Skal de informere om alle andre selvfølgeligheter også da mener du? At behandlerne ikke sorterer posten selv? At den som vurderer henvisningen ikke nødvendigvis er den som behandler deg? At det sendes epikrise? At det er noen andre som tar telefonen om du ringer? Dette handler jo om at du har en oppfatning som ikke stemmer med virkeligheten. Anonymkode: de530...270 16
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #26 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal de informere om alle andre selvfølgeligheter også da mener du? At behandlerne ikke sorterer posten selv? At den som vurderer henvisningen ikke nødvendigvis er den som behandler deg? At det sendes epikrise? At det er noen andre som tar telefonen om du ringer? Dette handler jo om at du har en oppfatning som ikke stemmer med virkeligheten. Anonymkode: de530...270 Er det en selvfølgelighet at behandlere dikterer til andre helsepersonell? ts Anonymkode: 4139b...700 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #27 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en selvfølgelighet at behandlere dikterer til andre helsepersonell? ts Anonymkode: 4139b...700 Jepp! Anonymkode: db7d2...af4 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #28 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp! Anonymkode: db7d2...af4 Også for en 18 åring som ikke kjenner til systemet? Ts Anonymkode: 4139b...700 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #29 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Også for en 18 åring som ikke kjenner til systemet? Ts Anonymkode: 4139b...700 Jepp! Anonymkode: db7d2...af4 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #30 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp! Anonymkode: db7d2...af4 Nei. Det er ikke sånn man bare vet uten å ha fått informasjon om det. Når man går i terapi hos en profesjonell terapeut, så tenker man jo at det forblir mellom oss, og når det ikke gjør det så bør det informeres om. ts Anonymkode: 4139b...700 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #31 Skrevet 16. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det her tror jeg faktisk ingen har tenkt på er et problem. Sekretærer leser jo henvisnger og sender ut epikriser og er helsepersonell slik som legen eller sykepleieren. De har streng taushetsplikt og skriver masse notater og journaler i løpet av deg, ingen er opptatt av eller husker informasjon i en enkelt pasients journal.. Men skjønner at man kanskje skulle ha nevnt det. Kan du ikke gi en tilbakemelding på dette til DPS? Anonymkode: adb3a...f6f Det skulle helt klart ha vært opplyst om, åpent og tydelig. Hvis ingen sier det høyt, da får vi jo ikke vite det. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du visste ikke at det blir skrevet journal? Det er jo allmennkunnskap og unødvendig å informere om. Andre i helsevesenet kan også lese dette. Du går jo i behandling for sykdom, det er jo ikke et hemmelig møte mellom deg og din bestevenn liksom.. Eller er det sånn at du tror at samtalene deres er blitt tatt opp og noen andre skriver? For slik er det ikke. Etter timen leser behandleren inn hva som skal stå i journalen, og sekretæren skriver det inn. Det er også vanlig at behandleren skriver det inn selv. Men husk, alle helsepersonell har taushetsplikt, og de som jobber med dette har nok sett «alt» før. Du er ikke unik sånn sett. Anonymkode: ef1de...e63 Håper at du ikke jobber innen helsevesenet, for makan til hånlig tone i hva du skriver. Sekretærer er helt vanlige mennesker og de kommer i alle varianter de også, selv om de har taushetsplikt. Noen liker å vite ting om andre og har ei bestevenninne de deler alt med når de vil. Juicy opplysninger er alltid spennende for enkelte. Disse skulle aldri hatt den jobben de har. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du overreagerer noe voldsomt her ts. Anonymkode: de530...270 Ts har rett til å mene det h*n gjør uten at noen skal stille seg til doms over dette. Skjerpings! Anonymkode: 7ff98...2ba 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #32 Skrevet 16. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle helt klart ha vært opplyst om, åpent og tydelig. Hvis ingen sier det høyt, da får vi jo ikke vite det. Håper at du ikke jobber innen helsevesenet, for makan til hånlig tone i hva du skriver. Sekretærer er helt vanlige mennesker og de kommer i alle varianter de også, selv om de har taushetsplikt. Noen liker å vite ting om andre og har ei bestevenninne de deler alt med når de vil. Juicy opplysninger er alltid spennende for enkelte. Disse skulle aldri hatt den jobben de har. Ts har rett til å mene det h*n gjør uten at noen skal stille seg til doms over dette. Anonymkode: 7ff98...2ba Dette. Ts Anonymkode: 4139b...700 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #33 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. Ts Anonymkode: 4139b...700 Så fint da, da kan jo dere to bare være enige om dette. Men at du lager en tråd, og stiller et spørsmål, men så blir barnslig og furt når du ikke får de svarene du vil ha, det får være ditt problem. Anonymkode: ef1de...e63 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #34 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint da, da kan jo dere to bare være enige om dette. Men at du lager en tråd, og stiller et spørsmål, men så blir barnslig og furt når du ikke får de svarene du vil ha, det får være ditt problem. Anonymkode: ef1de...e63 Barnslig og furt? Hva mener du med det? Ts Anonymkode: 4139b...700 1
Ulven Skrevet 16. mai 2020 #35 Skrevet 16. mai 2020 Mener du at dette skal opplyses om både i somatikken og i psykiatrien? Eller er det fordi dette dreier seg om psykisk helse du reagerer? Forøvrig ser jeg ikke problemet med at dette ikke er informert om. Skulle de informert om alle eventualiteter hvor dine opplysninger blir delt, ville det vært en lengre liste å gå gjennom. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #36 Skrevet 16. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint da, da kan jo dere to bare være enige om dette. Men at du lager en tråd, og stiller et spørsmål, men så blir barnslig og furt når du ikke får de svarene du vil ha, det får være ditt problem. Anonymkode: ef1de...e63 Jeg skulle ikke sitere hele innlegget til vedkomne. Jeg står ikke inne for det vedkomne sa med at han/hun ikke håper at du jobber i helsevesenet. Om du jobber i helsevesenet så tror jeg helt sikkert at du gjør en god jobb. Betviler ikke det utifra et par innlegg på et nettforum. Det jeg står inne for at det vedkomne skrev er det at dette burde ha vært informert om. Skulle gjerne ha redigert innlegget, men det er ikke mulig siden jeg skriver som AB. 😊 Ts Anonymkode: 4139b...700
Gjest Boron Skrevet 16. mai 2020 #37 Skrevet 16. mai 2020 Jeg var ikke klar over at behandler har andre til å skrive for seg. Trodde oppriktig at alt som ble skrevet alltid ble skrevet av behandler selv, for å ivareta informasjonen og for å holde informasjonen mest mulig konfidensielt. Jeg skjønner jo at informasjonen jeg deler ikke er "strengt hemmelig" innenfor helsevesenets dører, men at den i det minste var fortrolig mellom meg og behandler, mot at jeg får innsyn i hvem andre som leser dette (gjennom logg på helsenorge.no). Men hvis det har seg at andre får informasjonen, behandler informasjonen og skriver det hele fra sitt perspektiv/inntrykk, så kan jo i verstefall informasjon bli fordreid mellom behandler og journalskriver. Dette er basic fallgruver i kommunikasjon og persepsjon. Som igjen potensielt kan vise feil bilde av meg/situasjonen. Et feil bilde som jeg ikke har noen mulighet å redigere eller rette opp i, fordi systemet rundt journalføring og kontroll er så inni hampen rigid. Det som blir skrevet i journalen din er jo nærmest hugget i stein. Jo flere ledd informasjonen har jo større sjanse for fordreining. Og som noen andre har poengtert tidligere, det er mye som avgjør informasjonen. Alt fra stemmeleie til ansiktsuttrykk, kanskje innimellom litt ironi og sarkasme. ORD som blir sagt er bare en liten del av informasjonsbildet. Jeg trodde informasjonen mellom pasient og behandler var såpass verdifull at den ble ivaretatt på et større vis enn at den blir videresendt til andre for loggføring. Høres jo faktisk rart ut med tanke på det jeg har skrevet i dette innlegget, spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #38 Skrevet 16. mai 2020 1 minutt siden, Ulven skrev: Mener du at dette skal opplyses om både i somatikken og i psykiatrien? Eller er det fordi dette dreier seg om psykisk helse du reagerer? Forøvrig ser jeg ikke problemet med at dette ikke er informert om. Skulle de informert om alle eventualiteter hvor dine opplysninger blir delt, ville det vært en lengre liste å gå gjennom. Du ser ikke problemet med at en psykisk syk, som har alvorlige problemer med tillit og tilknytning, betror seg til en behandler i årevis for å så få vite at alt som har blitt delt har blitt sagt videre? Klart det føles som et stort svik at tilliten har blitt kastet ut av vinduet. Å ikke bli informert forsterker bare følelsen av at ingen er til å stole på og at ingen mennesker er trygge. ts Anonymkode: 4139b...700 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #39 Skrevet 16. mai 2020 Hvis man er innlagt en uke på psykiatrisk , hvor mange ansatte totalt(psykiatere,psykologer,sykepleiere,sekretærer) har da fått informasjon om pasienten? Anonymkode: 93e4a...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #40 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, Boron skrev: Jeg var ikke klar over at behandler har andre til å skrive for seg. Trodde oppriktig at alt som ble skrevet alltid ble skrevet av behandler selv, for å ivareta informasjonen og for å holde informasjonen mest mulig konfidensielt. Jeg skjønner jo at informasjonen jeg deler ikke er "strengt hemmelig" innenfor helsevesenets dører, men at den i det minste var fortrolig mellom meg og behandler, mot at jeg får innsyn i hvem andre som leser dette (gjennom logg på helsenorge.no). Men hvis det har seg at andre får informasjonen, behandler informasjonen og skriver det hele fra sitt perspektiv/inntrykk, så kan jo i verstefall informasjon bli fordreid mellom behandler og journalskriver. Dette er basic fallgruver i kommunikasjon og persepsjon. Som igjen potensielt kan vise feil bilde av meg/situasjonen. Et feil bilde som jeg ikke har noen mulighet å redigere eller rette opp i, fordi systemet rundt journalføring og kontroll er så inni hampen rigid. Det som blir skrevet i journalen din er jo nærmest hugget i stein. Jo flere ledd informasjonen har jo større sjanse for fordreining. Og som noen andre har poengtert tidligere, det er mye som avgjør informasjonen. Alt fra stemmeleie til ansiktsuttrykk, kanskje innimellom litt ironi og sarkasme. ORD som blir sagt er bare en liten del av informasjonsbildet. Jeg trodde informasjonen mellom pasient og behandler var såpass verdifull at den ble ivaretatt på et større vis enn at den blir videresendt til andre for loggføring. Høres jo faktisk rart ut med tanke på det jeg har skrevet i dette innlegget, spør du meg. De som dikterer (og det er færre av dem nå enn før) dikterer ord for ord hva som skal skrives. Så det er ingen andre som behandler informasjonen og skriver det fra sitt inntrykk. Det er ord til ører til hender til pc, det går ikke innom hjernen til den som skriver (gjorde aldri det til meg ihvertfall). Den som dikterer får også diktatet tilbake til gjennomlesing og godkjenning før det blir endelig. Jeg skrev blant annet for noen som konsekvent gikk gjennom og rettet opp i formateringen slik at det ble perfekt slik hn ville ha det, komplett med fontstørrelse. Anonymkode: 3cacd...443 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå