Gå til innhold

Hvorfor informerer ikke DPS om diktering av pasientsamtaler?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en stund tilbake siden fikk jeg vite at all terapien har blitt diktert videre, og at ikke behandleren selv var den som skrev journalen min. I mange år har jeg delt av mitt innerste - fordi jeg trodde det ville forbli mellom oss, og så blir hele tilliten jeg har vist vedkomne kastet ut av vinduet fordi jeg har blitt holdt for narr i årevis. I følge behandler hadde ingen på hele DPS som praksis å informere pasientene om dette systemet, noe jeg finner høyest kritikkverdig. Har ikke pasientene rett på å få vite hvor informasjonen går hen? Bør det ikke informeres om at samtalene blir diktert videre? 

Anonymkode: 4139b...700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig i hele helsevesenet at leger dikterer og at det er andre som skriver inn. Alle som skriver inn har jo taushetsplikt ovenfor dine helseopplysninger.

Anonymkode: 28587...8f8

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig i hele helsevesenet at leger dikterer og at det er andre som skriver inn. Alle som skriver inn har jo taushetsplikt ovenfor dine helseopplysninger.

Én ting er at systemet er slik. En helt annen er at dette ikke informeres om. Jeg har vel rett til å vite hva som skjer med den informasjonen jeg deler? At de som får informasjonen har taushetsplikt hjelper jo svært lite når jeg har blitt holdt for narr og lurt i årevis. Tilliten og tryggheten ble fullstendig kastet ut av vinduet i et vindkast. 

TS

• Liker 12
Skrevet

Tenk på all den informasjonen som ikke kommer med i form av kropsspråk, stemmeleie osv.  Det virker veldig lite effektivt spør du meg.

AnonymBruker
Skrevet

Alt du sier blir uansett loggført og flere har tilgang til den journalen. Trodde dette var allmenn kjent? Beste er å gå til privat psykolog og betale fra egen lomme. 

Anonymkode: fddfe...c8c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, K.B. skrev:

Tenk på all den informasjonen som ikke kommer med i form av kropsspråk, stemmeleie osv.  Det virker veldig lite effektivt spør du meg.

Nettopp. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det går raskere å fortelle noen hva de skal skrive fremfor å bare plotte det inn selv i journalen?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt du sier blir uansett loggført og flere har tilgang til den journalen. Trodde dette var allmenn kjent? Beste er å gå til privat psykolog og betale fra egen lomme. 

Anonymkode: fddfe...c8c

Det store problemet er jo at de ikke informerer om det. De lyver og holder pasienter for narr ved å skjule hvor informasjonen går hen. Alle pasienter har rett til å vite hva som skjer med det de forteller. Så spørsmålet er hvorfor de ikke informerer pasientene om at samtalene blir diktert? 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det her tror jeg faktisk ingen har tenkt på er et problem. Sekretærer leser jo henvisnger og sender ut epikriser og er helsepersonell slik som legen eller sykepleieren. De har streng taushetsplikt og skriver masse notater og journaler i løpet av deg, ingen er opptatt av eller husker informasjon i en enkelt pasients journal.. Men skjønner at man kanskje skulle ha nevnt det. Kan du ikke gi en tilbakemelding på dette til DPS?

Anonymkode: adb3a...f6f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Så du visste ikke at det blir skrevet journal? Det er jo allmennkunnskap og unødvendig å informere om. Andre i helsevesenet kan også lese dette. Du går jo i behandling for sykdom, det er jo ikke et hemmelig møte mellom deg og din bestevenn liksom.. Eller er det sånn at du tror at samtalene deres er blitt tatt opp og noen andre skriver? For slik er det ikke. Etter timen leser behandleren inn hva som skal stå i journalen, og sekretæren skriver det inn. Det er også vanlig at behandleren skriver det inn selv. Men husk, alle helsepersonell har taushetsplikt, og de som jobber med dette har nok sett «alt» før. Du er ikke unik sånn sett.

Anonymkode: ef1de...e63

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Må da alltid regne med at det man sier kommer for offentligheten og derfor må man kunne stå for alt!

Anonymkode: 93e4a...e7d

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det går raskere å fortelle noen hva de skal skrive fremfor å bare plotte det inn selv i journalen?

Ts

For mange går det faktisk mye raskere. Ikke alle som skriver like fort som de snakker. 

Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men de som skriver konsentrerer seg om ordene og skrivingen, ikke hva som faktisk sier. Jeg har skrevet sikkert 4-sifret antall notater i mitt liv etter diktat, husker ikke et eneste. Det jeg husker best er irritasjonen over de som dikterer 😛

Hvorfor synes du du har blitt holdt for narr? (Blitt gjort til latter?). Det er jo ingen som gjør narr av deg. Dette er vanlig rutine, ingenting uvanlig med det, og ikke noe særlig annerledes enn at journalnotatet blir skrevet og står der. 

Anonymkode: 3cacd...443

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta opp følelsene dine rundt dette på neste samtale TS, det er sikkert greit å få snakket om de vonde følelsene rundt dette. Jeg fra utsiden føler at du overreagerer veldig og at dette er normal rutine som alle vet om. Forventer ikke at samtale mellom meg og psykolog er et hemmelig møte som bare han og jeg vet om. Men forventer også at alle som har tilgang til journalen kun leser ved nødvendighet (man skal ha grunn til å se i journal) og overholder taushetsplikt og andre regler rundt helseopplysninger. Men ser at du føler det veldig annerledes og da bør dere nok snakke om dette så han kan trygge deg på rutinene og tillitten. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For de aller fleste er dette åpenbart. Andre enn behandleren har også tilgang til pasientjournalen. Her jeg bor skriver behandleren i journalen selv, men sekretærene går inn å leser hvis det er snakk om henvisninger etc. Hos de aller fleste DPSer jobber de også i tverrfaglig team hvor pasientene tas opp. Andre leger/psykologer man møter i helsevesenet leser også i journalen. Er man f.eks innlagt så vil jo behandleren der vanligvis lese det behandleren på DPS har skrevet/diktert. 

Anonymkode: 7ef92...f11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen

Jeg forstår at systemet er slik. Jeg synes bare det er helt feil å ikke bli informert om at alt jeg sier blir delt videre. Hvorfor sier de ikke ifra om at det ikke er de selv som skriver i journalen? Har ikke pasientene rett til å vite det? 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du visste ikke at det blir skrevet journal? Det er jo allmennkunnskap og unødvendig å informere om. Andre i helsevesenet kan også lese dette. Du går jo i behandling for sykdom, det er jo ikke et hemmelig møte mellom deg og din bestevenn liksom.. Eller er det sånn at du tror at samtalene deres er blitt tatt opp og noen andre skriver? For slik er det ikke. Etter timen leser behandleren inn hva som skal stå i journalen, og sekretæren skriver det inn. Det er også vanlig at behandleren skriver det inn selv. Men husk, alle helsepersonell har taushetsplikt, og de som jobber med dette har nok sett «alt» før. Du er ikke unik sånn sett.

Jeg vet selvsagt at det skrives journal, men jeg tenkte jo logisk nok at det var behandleren som skulle skrive den, ikke noen andre. Burde ikke det ha blitt informert om?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet selvsagt at det skrives journal, men jeg tenkte jo logisk nok at det var behandleren som skulle skrive den, ikke noen andre. Burde ikke det ha blitt informert om?

Ts

Jeg tenker ikke det er viktig å informere om nei. Pasienten er også tema på møter mellom flere behandlere og andre i et team. Da deles alt både for å bli enige om hvordan ting videre bør gjøres og evt for å lære. Her er også studenter tilstede. Og dersom du blir lagt inn på sykehus, kan personellet der lese alt som er skrevet. Fastlegen får som regel også epikrise med info. Dps er offentlig helsetjeneste, de behandler sykdom som alle andre deler av helsevesenet. Ikke noe mystisk og ikke noe å være redd for. Selvfølgelig føler vi at vi blottlegger private detaljer og vonde ting. Men vi er jo der for å bli friske/bedre slik at vi kan fungere uten dps.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke det er viktig å informere om nei. Pasienten er også tema på møter mellom flere behandlere og andre i et team. Da deles alt både for å bli enige om hvordan ting videre bør gjøres og evt for å lære. Her er også studenter tilstede. Og dersom du blir lagt inn på sykehus, kan personellet der lese alt som er skrevet. Fastlegen får som regel også epikrise med info. Dps er offentlig helsetjeneste, de behandler sykdom som alle andre deler av helsevesenet. Ikke noe mystisk og ikke noe å være redd for. Selvfølgelig føler vi at vi blottlegger private detaljer og vonde ting. Men vi er jo der for å bli friske/bedre slik at vi kan fungere uten dps.

Jeg synes det er viktig å informere om. Ellers blir jo deler av sykehuspraksisen skjult? Hvor mye koster det å informere om hvordan systemet fungerer? Det hadde vært mye tryggere om behandler informerte fra starten av om at de dikterer samtaler og ikke skriver journalene selv.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For mange går det faktisk mye raskere. Ikke alle som skriver like fort som de snakker. 

Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men de som skriver konsentrerer seg om ordene og skrivingen, ikke hva som faktisk sier. Jeg har skrevet sikkert 4-sifret antall notater i mitt liv etter diktat, husker ikke et eneste. Det jeg husker best er irritasjonen over de som dikterer 😛

Hvorfor synes du du har blitt holdt for narr? (Blitt gjort til latter?). Det er jo ingen som gjør narr av deg. Dette er vanlig rutine, ingenting uvanlig med det, og ikke noe særlig annerledes enn at journalnotatet blir skrevet og står der. 

Anonymkode: 3cacd...443

Holdt for narr - blitt lurt trill rundt.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det her tror jeg faktisk ingen har tenkt på er et problem. Sekretærer leser jo henvisnger og sender ut epikriser og er helsepersonell slik som legen eller sykepleieren. De har streng taushetsplikt og skriver masse notater og journaler i løpet av deg, ingen er opptatt av eller husker informasjon i en enkelt pasients journal.. Men skjønner at man kanskje skulle ha nevnt det. Kan du ikke gi en tilbakemelding på dette til DPS?

Anonymkode: adb3a...f6f

Jeg sendte mail til DPS for en stund siden, og foreslo at de burde begynne med å informere pasienter om dette ved oppstart. Fikk brev tilbake om at det var viktig for dem at pasientene følte seg trygge og at de skulle diskutere det internt.

Synes det er skikkelig grovt å ikke informere om det på forhånd. Det er ikke vanskelig å si til pasientene at ‘her fungerer systemet slik at det ikke er jeg, psykolog/psykiater/psyk sykepleier, som skriver journalen. Vi dikterer til helsesekretærene og så er det de som skriver’. Hvor mye koster dette? Eller unngår de å si det fordi de vet at mange pasienter vil finne det ubehagelig? 

At man kan glemme å informere om det, greit nok, men at ingen på hele DPS har praksis på å informere om det? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer noe voldsomt her ts. Hvordan tror du det fungerer i resten av helsevesenet? Utenom fastelegen er det sjelden leger skriver annet enn korte notater selv. Blir det sendt henvisning mottas den som regel av en sekretær som leser og sender videre til rett person, det er også de som sender ut timebrev, ordner epikriser o.l. papirarbeid. Dersom du ikke vil at noen skal vite noe som helst om deg må du gå til en privat psykolog uten sekretær. 

Anonymkode: de530...270

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...