Pipaluk Skrevet 9. mai 2020 #161 Del Skrevet 9. mai 2020 Jeg forstår at det blir en del ekstra å tenke på, men tenk på det som nyttig kunnskap! Du lærer hva mat inneholder. En dag møter du en voksen person som har den type allergi og du er forberedt! Ikke bare mat kan være farlig! Spisesteder som har shuffleboard kan være farlig for allergikere, da sanden inneholder krystallisere valnøtter! En familie trodde det var maten de fikk som skapte allergi før de forsto at det var sanden. Jeg har spilt mye shuffleboard og synes det er rart at det ikke står noen advarsel noe sted om dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #162 Del Skrevet 9. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg hatt et barn med nøtteallergi, ville jeg sendt det i en barnehage der barnehagen stod for all mat. Skummelt å være prisgitt alle de andre foreldrenes kunnskap eller mangel på sådan. Anonymkode: af2cc...53a Og du mener at det finne slike barnehager over hele Norge eller? Anonymkode: c35c2...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #163 Del Skrevet 9. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det å ikke spise nøtter akkurat i de timene man er på skolen er så viktig at du tenker det får stå til for vedkommende lurer jeg på hvor avhengig du er av nøtter? Anonymkode: d6356...3fe Man kan ikke forlange at 600 barn (for å sette det på spissen) ikke får røre noe med spor av nøtter (mange brødtyper, kjeks, sjokolade mm.) i 10 år... Det er fullstendig urimelig. Anonymkode: 6f929...5ae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #164 Del Skrevet 9. mai 2020 Matvarer som kan inneholder nøtter er, blant annet: bakervarer frokostblanding kjeks og kaker sjokolade og sjokoladepålegg marsipan krokan is desserter salater pesto orientalske retter Man dør sjelden av allergi. De som har alvorlige allergier har alltid adrenalin tilgjengelig. De bruker også antihistaminer for å forebygge. Anonymkode: 6f929...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #165 Del Skrevet 9. mai 2020 Jeg kjenner en som nesten døde av nøtteallergi, etter å ha blitt pustet på av noen som hadde spist nøtter og som ikke tok allergien på alvor, ikke trodde det var så alvorlig som de sa. Vedkommende som var allergisk kunne selvsagt levd isolert fra samfunnet, men heldigvis er de fleste villige til å ta hensyn. Synes dette er et filleproblem for dere som må lære dere å lese innholdsfortegnelser, unnskyld meg. Anonymkode: 89052...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #166 Del Skrevet 9. mai 2020 Det barnet burde holdes hjemme. En kan ikke kreve at alle skal tilpasse seg en allergiker. Det er umulig. Anonymkode: f92ae...0ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #167 Del Skrevet 9. mai 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja nesten. Jeg hadde hatt angst for å sende guttene mine i en vanlig barnehage med så sterk nøtteallergi. TS Anonymkode: 367a8...368 Ja, det er dessverre grunn til angst hos disse foreldrene. Det er du et godt eksempel på. Anonymkode: c5bde...c39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 9. mai 2020 #168 Del Skrevet 9. mai 2020 Når jeg var på teater hadde vedkommende sagt ifra på forhånd at nøtteallergien var såpass alvorlig så teatret sa fra over høyttaler, og solgte ingen snacks den kvelden. Så jo, det faktisk så alvorlig! Dødelig og veldig alvorlig. Så du nok bare finne deg i at sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #169 Del Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Iso1 skrev: Når jeg var på teater hadde vedkommende sagt ifra på forhånd at nøtteallergien var såpass alvorlig så teatret sa fra over høyttaler, og solgte ingen snacks den kvelden. Så jo, det faktisk så alvorlig! Dødelig og veldig alvorlig. Så du nok bare finne deg i at sånn er det. Men sitte i setene som er fulle av bøtte partikler fra tidligere kvelder er helt ok. Og basere seg på "spor av", som er en frivillig merkeordning som i noen tilfeller er en falsk trygghet (som den vanlige allergimerkningen også er), og gå på kjøpesenter/butikker med åpne nøtteskuffer, det er greit...? Anonymkode: 446d6...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #170 Del Skrevet 9. mai 2020 Seriøst. Da spør du bare foreldrene til dette barnet om hvilke matvarer som typisk inneholder nøtter eller spor av nøtter. At det går an. Anonymkode: 3d25e...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 9. mai 2020 #171 Del Skrevet 9. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Det er ikke rimelig at alle andre skal tilpasse seg en, særlig om det omhandler større grupper. F.eks. ser jeg ikke at det er rimelig at en skole med 600 elever skal måtte passe på at de 599 andre elevene aldri får i seg noe med spor av nøtter på skolen i, la oss si, 10 år. Det er sikkert ikke særlig sannsynlig heller, men satt på spissen. Det blir som om et barn med manglende immunsystem skulle bli tatt hensyn til av alle andre i samfunnet for at vedkommende ikke skal bli syk. Alle andre skal ikke måtte ta masse unaturlige forhåndsregler for å beskytte ett individ. Anonymkode: 6f929...5ae Ikke om det er for en som sitter i rullestol heller? Dessuten så regner jeg med at når de andre barna blir vant til nøtteallergien allerede fra barnehagen så vil overgangen til skolen gå litt enklere. Er bare bra å lære og ta hensyn til andre allerede fra barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #172 Del Skrevet 9. mai 2020 Til TS. Vet ikke om noen har nevnt det, men du har faktisk rett. Anbefalningen er å generelt ikke ha nøttefri skole da det gjør at barnet ikke lærer seg å forholde seg til allergien sin og kan utvikle angst for matsituasjoner i "den virkelige verden" som ikke er nøttefri, samt ikke lærer seg å passe på seg selv. Ofte blir det innført med gode intensjoner, men det er som regel å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Man bør heller ha tiltak som å lære opp ansatte i anafylaktisk sjokk osv. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/notteallergi-i-barnehager-og-skoler Anonymkode: d53a0...9a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #173 Del Skrevet 9. mai 2020 Ja, gjør endelig det og velg en barnehage som er litt nærmere da. Så klarer du kanskje å få med både matpakke og levert ungene i god tid før kl 09. De gjør ikke det for å straffe deg, men barnehagens pedagogiske opplegg starter jo ofte da. Jeg tenker barnehagen er glad for å slippe en så kverulerende foresatt sol deg, men trist for barnet ditt som blir den skadelidende og til og med har en mor som ikke klarer å sjekke matvarer for nøtter og levere før kl 09. Anonymkode: ddd9b...2b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #174 Del Skrevet 9. mai 2020 Vi kan jo ta et tankeeksperiment på hva "spor av nøtter" EGENTLIG innebærer. Legg merke til at her er ikke nøtter definert en gang. Er det bare trenøtter, dvs hasselnøtt og kastanjer? Eller mener de også mandler, peanøtter, paranøtter, cashewnøtter, valnøtter? Det betyr at ingen matvarer kan ha i seg eller på seg spor av nøtter. Det betyr at alt av bakervarer som brød må kjøpes i lukket pose, og kan ikke skjæres på brødskjæremaskin i butikken eller på en kjøkkenbenk hvor det også noen ganger tilberedes nøtter eller matvarer som kan inneholde nøtter. Pålegg må da også komme rett fra lukket boks, og oppbevares i et miljø hvor det ikke kan kontamineres av nøtter. Klær som barna har på seg i barnehagen og utstyr som barna har med seg kan heller ikke ha vært i kontakt med nøtter, eller vært i miljø hvor det kan forekomme nøtter. Barnehagen kan ikke ta offentlig transport, gå på bibliotek eller museum/steder hvor det kan forekomme nøtter, eller hvor det serveres bakervarer i åpen disk. Merkeordningen "spor av...." er frivillig. I tillegg er den heller ingen garanti. https://www.naaf.no/globalassets/allergi-i-praksis/2---2014/sider-fra-aip_2_2014_landas-vo.-kan-inneholde-spor-av-notter-46-47..pdf Også produkter uten spormerking kan inneholde nøttespor I Belgia ble det i 2007 gjort en liknende undersøkelse av 569 småkaker og sjokolader (3). Denne studien bekrefter at nøtterester oftest forekommer i sjokolader. Hele 43% av sjokoladene inneholdt spormengder av peanøtt, mens 79% inneholdt spormengder av hasselnøtt. (Det skal sies at deteksjonsgrensen var svært lav, slik at produkter som inneholdt ned i 0,7 milligram peanøtt per kilo matvare ble definert som positive i test.) Det mest oppsiktsvekkende med den belgiske studien var at også matvarer uten spormerking inneholdt nøttespor. Hele 53% av sjokoladene uten spormerking inneholdt detekterbare mengder hasselnøtt. Man har altså ikke noen garanti for at et produkt er helt nøttefritt selv om man skulle velge å ta hensyn til spormerking. Summa summarum er nøttefrie barnehager en illusjon, som skaper falsk trygghet for den det gjelder. Skal man kunne kreve at foreldre unngår matvarer som inneholder helt konkrete ting, som feks egg, peanøtter og hasselnøtter? Ja. Skal man kunne kreve at ingenting skal ha spor av matvare xyz? Nei, for det er faktisk ikke mulig. Anonymkode: 446d6...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #175 Del Skrevet 9. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får IKKE epileptiske anfall av at noen går med blinkesko. Det er en myte. Blinkende lys utløser svært sjelden anfall, og da må det mer til enn blinkesko, da må det være lyskastere på konserter o.l. Hilsen epileptiker. Anonymkode: af2cc...53a Det er ikke en myte, men det er ikke veldig vanlig. Det kommer helt annpå type anfall vedkommende har og hvordan epilepsien trigges. Så noen få vil kunne få anfall av blinkesko. Kanskje det gleder barnet i innlegget du siterte. Anonymkode: 6aa6d...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #176 Del Skrevet 9. mai 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke forlange at 600 barn (for å sette det på spissen) ikke får røre noe med spor av nøtter (mange brødtyper, kjeks, sjokolade mm.) i 10 år... Det er fullstendig urimelig. Anonymkode: 6f929...5ae Det gjelder bare de få timene man er på skolen da. Ellers kan disse fråtse i nøtter, sjokolade og kjeks så mye de vil😋🤣 Anonymkode: c5bde...c39 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #177 Del Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det gjelder bare de få timene man er på skolen da. Ellers kan disse fråtse i nøtter, sjokolade og kjeks så mye de vil😋🤣 Anonymkode: c5bde...c39 I såfall risikerer man spor av nøtter... Så det er kun trygt i ferier. Helg er heller tvilsomt. Anonymkode: 95a9d...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #178 Del Skrevet 9. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: TS har tydeligvis aldri sett et menneske hå inn i anafylaktisk sjokk. Da hadde hun aldri så mye som tenkt på å være så vrang som hun er! Jeg er selv helsepersonell, og det å se et menneske gå fra frisk til døden nær i løpet av minutter er noe av det som har gjort størst inntrykk på meg gjennom et yrkesliv. Og for de som tror det bare er å sette en Epi-pen så går det greit; Tro om igjen! Adrenalinpennen øker kun sjansene for at pasienten overlever fram til h*n kommer fram til sykehuset, det må 3 medikamenter til for å få personen ut av anafylaktisk sjokk, og dersom (!) det går bra kan pasienten se frem til å måtte ta en håndfull medikamenter flere ganger daglig i lang tid, i tillegg til plager. TS: Jeg beklager, men du er fullstendig navlebeskuende. Og til din informasjon finnes det ingen «allergibarnehager» og heller ingen støtteordninger for foreldre som velger å være hjemme med barn pga. allergi. SÅ jævla vanskelig er det faktisk ikke å sjekke innholdsfortegnelsen på brød 🙄🤦♀️ Anonymkode: 8e443...99c Man kan fint mene det er hysteri at andre barn ikke får spise nøtter fordi et var. har allergi, selv om man har sett mange anafylaktiske sjokk. Fordi jeg vet at ingen barn får anafylaktisk sjokk av at mitt barn sitter på andre siden av bordet og spiser et knekkebrød med pesto. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kusinen min ble hentet av luftambulanse fordi noe hadde nøttebrød med på skolen. Så kan godt være så alvorlig som du mistror. Og helt ærlig, hva skulle man ellers gjort. Holde barnet hjemme resten av livet? Anonymkode: 1a769...b00 Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Med mindre kusina di smakte på det brødet. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bror var på en konferanse med jobben en gang. Der hadde de frokostbuffet. Der var det et brød som var merket feil, og inneholdt nøtter. Han bærer allergisprøyten på seg, men det var ikke nok. Ambulansen kom og satte to adrenalinsprøyter i låret fordi han nesten strøk med av anafylaktisk sjokk. Selv om han har denne alvorlige allergien har han altså levd et helt normalt liv uten boble rundt hele seg i barndommen. Fordi folk tok et minimum av hensyn. Vi har forresten også nøttefri barnehage, men ingen av mine barn er allergiske mot nøtter. Leste på pakningen et par ganger og nå vet jeg hva som kan inneholde spor av nøtter. Anonymkode: dcca2...3cc Ja... da spiste han det han var allergisk mot. Det er selvsagt veldig alvorlig! Men han ville ikke reagert hvis det var riktig merket og det var de andre som spiste det. Jeg mener det er fullstendig hysteri å sture andre sin mat på grunn av et allergisk barn, når ingen seriøs forskning viser at sånne luftpartikkel-smitte reaksjoner er relle. Derimot lager jeg alltif mat alle barna kan spise til bursdager etc, samme om det er allergi, perosnlige overbevisninger som veganer, vegetarianer, pescetatianer, paleo, lavkarbo... Å tilpasse maten til gjestene mine er et lite inngrep i mitt liv. Å bestemme at jeg ikke kam sende med ungen min sunn og god mat (nøtter og egg er en del av vårt daglige kosthold), på et ikke-medisinsk forankret grunnlag, er helt på trynet. Anonymkode: 80598...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #179 Del Skrevet 9. mai 2020 Jeg skal glatt innrømme at jeg kan være relativt egoistisk av meg, der jeg setter mine og barna sine behov først. Men selv jeg syns dette innlegget var drøyt, og har ingen vansker med å holde maten til ungene nøttefri. Herregud, det kan virkelig bli ille når svært allergiske mennesker få i seg nøtter. Anonymkode: 939bd...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #180 Del Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skal glatt innrømme at jeg kan være relativt egoistisk av meg, der jeg setter mine og barna sine behov først. Men selv jeg syns dette innlegget var drøyt, og har ingen vansker med å holde maten til ungene nøttefri. Herregud, det kan virkelig bli ille når svært allergiske mennesker få i seg nøtter. Anonymkode: 939bd...b53 Jeg har heller ikke noe problem med å holde maten til barna mine nøttefri, så lenge jeg får god informasjon om hvilke nøtter det gjelder, og helst en oversikt over hvilke matvarer som er trygge (ref.studien som viser at en del produkter inneholder nøtter selv uten merkning). Jeg har derimot store problemer med å holde mat og utstyr fri for SPOR av nøtter. Anonymkode: 446d6...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå