Gå til innhold

Er det vits med lettprodukter hvis man ikke veier 100kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare dette i seg selv gjør det jo mye smartere å velge et kosthold med proteiner og fett. Man vil også opprettholde forbrenningen bedre, selv om man blir lettere.

Det at man slipper å spise ofte gjør også at kroppen kan brenne fett mer effektivt. Kroppen kan aldri brenne fett så lenge det er insulin i omsving, eller så lenge glykogenlageret er fullt. Og det vil det jo til stadighet være om man baserer kostholdet på karbohydrater og spiser ofte. Kroppen vil alltid forbrenne karbohydrater før fett, da dette er lett tilgjengelig.

Dessuten er lettprodukter ofte tilsatt mer sukker/karbohydrater, og andre ugunstige ting, for at det skal bli spiselig.

Anonymkode: b5b68...2fc

Insulin er alltid i omsving når man ikke har diabetes, så det er bare tull. Jeg har selv ofte føling (har ikke diabetes) fordi jeg nok har en uhensiktsmessig insulinproduksjon og er nødt å få i meg en del karbohydrater før jeg beveger meg om jeg ikke skal få føling. Jeg kan likevel gå ned en kilo i uka uten problem bare ved å spise mindre enn jeg forbrenner (nå er jeg dog slank og har ikke særlig med overskuddsfett heller) så jeg må jo være et unikum uten like om denne forklaringen din skulle stemme. 

Anonymkode: f8e72...e82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett noen lett-produkter som ikke er enten fett-redusert eller karbohydrat-redusert? Så her er det snakk om karbohydrat vs fett. Jeg sier ikke at lavkarbo og lavfett er de eneste alternativene, men her er det to ytterpunkter som sammenlignes basert på nettopp trådens tema; lettprodukter. Et kosthold med fett og proteiner metter mer enn et kosthold med mye karbohydrater og fiber, og lite fett når lavkarbogruppene spiser ad libitum og ender på færre kcal enn lavfett-gruppa med max kcal-mål. Så da pisser man i buksa for å holde seg varm når man kutter fett (og dermed øker karbohydrat-inntaket).

Jeg finner ikke noen studier som går på etterlevelse, så her må du nesten lage din egen studie for å få de svarene du krever. Men bare fordi man holder seg til et kosthold, betyr ikke at det kostholdet er sunt, og i alle fall ikke i lengden. Man kan gå ned i vekt på lavfett, men man vil da spise mye karbohydrater og man blir stadig mer insulinresistent, som igjen vil gjøre det vanskeligere å holde vekta og gå ned i vekt. I tillegg til at mange slanker bort muskler på lavfett. Lavkarbo beholder mer av musklene og forbrenner mer av fettet.

Anonymkode: 4db1a...f55

Når du snakker om at lavkarbo er den suverene strategien for en stabil kroppsvekt, så hadde det vært fint med studier som kan backe det. Jeg kan godt vise deg studier som viser at det finnes mange strategier, ikke bare én. Jeg anerkjenner definitivt lavkarbo som et godt alternativ, men igjen - det passer ikke for absolutt alle. Her har du litt forskning på etterlevelse, som også nevner lavkarbo. Jeg har markert viktige setninger i fet.

Sitat

Adherence is an important key to weight loss success, and there are a number of strategies that can be used to improve adherence that are applicable in research or real-world settings. An increased drive to eat is a major contributor to unsuccessful weight loss attempts, and thus it is a key target in improving adherence. Diets which induce ketosis (such as VLEDs or KLCDs) may help to control the increased drive to eat associated with weight loss, but further research is needed on the level of carbohydrate restriction that is required to achieve this. Ensuring that a diet contains adequate protein may also help to prevent an increase in the drive to eat. In addition, a dietary intervention that is tailored to a person’s dietary preferences (whilst still aligning with nutritional recommendations), may also improve adherence. For this reason, government-based dietary guidelines are a very useful tool to use when tailoring a dietary intervention, as they are intended as population approach that are designed to be adapted to different dietary, cultural and cost preferences. Encouraging individuals to self-monitor their food intake has also been shown to improve the success of weight loss attempts and maintaining dietary changes overtime.

As alluded to in our Introduction, strategies that can be used to increase adherence are not limited to those discussed herein. There are numerous other strategies that have the potential influence an individual’s level of adherence to a dietary intervention, and clinicians will likely need to utilise a range of strategies, both dietary and behavioural. For instance, increased dietary fibre intake may help to control the drive to eat [75]. However, further evidence for the effect over the long term, and during weight loss and maintenance in individuals with overweight or obesity is required. As well as dietary factors, other behavioural strategies in addition to self-monitoring, such as meal planning [76] may also help to promote adherence and increase the success of weight loss. Given the emerging body of evidence suggesting that higher levels of adherence to a diet, regardless of the type of diet, is an important factor in weight loss success, research efforts should be focused on increasing the evidence based for strategies to improve adherence.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618052/

Og nok engang: Hele premisset ditt er basert på ugyldig stråmannsargumentasjon, for du går automatisk ut ifra at om man velger lettprodukter, så spiser man fettfattig kost, og slik er det ikke. Man kan f.eks. godt spise en hamburger med vanlig 14% kjøttdeig og samtidig spare kalorier ved å lage dressingen med lettmajones istedenfor vanlig. Man kan fint spise et knekkebrød med avocado+kremost, og en porsjon mager kesam ved siden av. Det er med andre ord ikke slik at bruk av lettprodukter automatisk tyder på et kosthold med lite fett og proteiner. Det er ikke noe kortsiktig med en slik strategi for å kontrollere vekta.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare dette i seg selv gjør det jo mye smartere å velge et kosthold med proteiner og fett. Man vil også opprettholde forbrenningen bedre, selv om man blir lettere.

Det at man slipper å spise ofte gjør også at kroppen kan brenne fett mer effektivt. Kroppen kan aldri brenne fett så lenge det er insulin i omsving, eller så lenge glykogenlageret er fullt. Og det vil det jo til stadighet være om man baserer kostholdet på karbohydrater og spiser ofte. Kroppen vil alltid forbrenne karbohydrater før fett, da dette er lett tilgjengelig.

Dessuten er lettprodukter ofte tilsatt mer sukker/karbohydrater, og andre ugunstige ting, for at det skal bli spiselig.

Anonymkode: b5b68...2fc

Da fettfobien var på sitt verste, stemmer det at det fantes produkter med mye sukker som allikevel ble markedsført som "lett", men jeg har inntrykk av at dette ikke er spesielt vanlig lenger. Du må gjerne motbevise det. Når det gjelder "ugunstige ting" så sier den betegnelsen egentlig ganske mye om nivået på debatten, for jeg går ut ifra at man scanner ingrendienser etter skumle navn og e-stoffer og vurderer varens næringsmessige kvalitet ut ifra det alene. Du må for øvrig gjerne lese deg litt opp på proteiners effekt på insulin før du presenterer dine egne teorier om kosthold. Om man spiser færre kalorier enn man forbrenner, så vil det være nok perioder i løpet av en dag der kroppen er nødt til å forbrenne egne lagre, uansett om man kun spiser sukkerbiter eller 100% naturlig hvalspekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...