Gå til innhold

Er det vits med lettprodukter hvis man ikke veier 100kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg ikke på lettbrus og "lett" potetgull, men feks lett matfløte, mager leverpostei, mager pølse, doble 0 yoghurt og den type ting. Er det noe vits å bytte ut original produktet med lett produktet hvis man er normalvektig og trener 5 ganger i uken?

Anonymkode: f33c3...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke noe vits, men noen av disse lettproduktene har høyere et proteininnhold så om man har vanskeligheter med å få i seg nok proteiner (les: om man er av typen som satser på 1,6-2 gram protein per kilo kroppsvekt sammen med hard trening) så kan det jo være lurt å teste ut noen lett-produkter om man ønsker 

Anonymkode: 2bb0b...a19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen vits i lettprodukter, uansett kroppsvekt eller treningsmengde. Det måtte være hvis man likte smaken.

Anonymkode: ca624...94c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei, alltid tenkt at det alltid er fint å spare noen kalorier på det, men det er kanskje ikke så mye å spare at det utgjør noe særlig uansett.

Anonymkode: f33c3...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fortrekker go og mager leverpostei og drikker ekstra lett melk pga d-vitamin. Liker de best og sparer noen kalorier 

Anonymkode: 76584...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på lettbrus og "lett" potetgull, men feks lett matfløte, mager leverpostei, mager pølse, doble 0 yoghurt og den type ting. Er det noe vits å bytte ut original produktet med lett produktet hvis man er normalvektig og trener 5 ganger i uken?

Anonymkode: f33c3...ad9

Det kommer helt Ann på søtningsmiddelet. 200 kcal vil alltid være mer enn 100kcal feks. Men det er best å holde seg til mest mulig naturlige råvarer. Produkter som er tilsatt aspartam feks spiser jeg ikke, selv om det er 0 kcal aldri så mye. Så teller det jo om du liker lettprodukter. Hvorfor ikke spise lettleverpostei om den ikke inneholder noe tull og er like god? Jeg syntes den magre er god. Av gulost går jeg for original Norvegia fordi den er betraktelig bedre enn alle de andre. Doble 0 yoghurt er veldig god syntes jeg. Men den er ikke det samme som tine yoghurt. Det er to vidt forskjellige produkter. Så ja takk begge deler. 

Anonymkode: 2c024...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Jeg skal ned i vekt å bruker helmelk og vanlig kokosmelk, olivenolje og avocado for å neve noe. Kluet her er metthetsfølelse og ikke minst mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lavfett-variantene av vanlig mat kommer til å forsvinne etter hvert som det blir allmenkunnskap at det ikke er fettet som gjør oss feite, men karbohydrater. Vil du spare kalorier, så kutt sukker, ikke fett. Fett gjør deg mett lenge, i motsetning til sukker, og det vil gjøre det utrolig mye lettere å gå ned i vekt, om det er det som er målet. Det funker også bra hvis målet ditt bare er å bli sunnere :)

Anonymkode: cf0c4...ddc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror lavfett-variantene av vanlig mat kommer til å forsvinne etter hvert som det blir allmenkunnskap at det ikke er fettet som gjør oss feite, men karbohydrater. Vil du spare kalorier, så kutt sukker, ikke fett. Fett gjør deg mett lenge, i motsetning til sukker, og det vil gjøre det utrolig mye lettere å gå ned i vekt, om det er det som er målet. Det funker også bra hvis målet ditt bare er å bli sunnere :)

Anonymkode: cf0c4...ddc

Noen av oss er faktisk ikke så glad i fett, tro det eller ei. Derfor kjøper jeg f.eks god og mager salami eller spesialsalami som har mindre fett og mer kjøtt. Karbonadedeig framfor kjøttdeig, men bruker lite av dette uansett. 

Bortsett fra i helt spesielle retter foretrekker jeg også matfløte, lettrømme og lettmajones, lett creme fraiche, ekstra lett melk og Philadelphia light, for å nevne noe. Jeg synes ikke for mye fett, hverken av kjøtt eller melkeprodukter er godt og dessuten slår magen min seg ofte helt vrang av det. 

Oster (utover smøreost) kjøper jeg i vanlig variant. 

Karbohydrater gjør ikke meg feit i alle fall. I femti år har jeg spist brød, pasta, ris og poteter og er slank på grensen til undervektig. Jeg spiser passe porsjoner av alt, lager middagene fra bunnen og spiser lite kaker/is/godteri, jeg drikker også lite kaloriholdig drikke bortsett fra alkohol. Frukt spiser jeg også. 

Anonymkode: 7141c...46a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror lavfett-variantene av vanlig mat kommer til å forsvinne etter hvert som det blir allmenkunnskap at det ikke er fettet som gjør oss feite, men karbohydrater. Vil du spare kalorier, så kutt sukker, ikke fett. Fett gjør deg mett lenge, i motsetning til sukker, og det vil gjøre det utrolig mye lettere å gå ned i vekt, om det er det som er målet. Det funker også bra hvis målet ditt bare er å bli sunnere :)

Anonymkode: cf0c4...ddc

Neppe. Er ikke alle som tåler mye fett. Selv blir jeg veldig kvalm og dårlig av mye fett, spesielt mettet fett. Liker ikke smaken heller. Prøvde stikt lavkarbo i en periode og har aldri følt meg verre.

Anonymkode: 9b60a...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det finnes lette alternativer kjøper jeg alltid dem. Ser ikke vitsen i å stappe i seg mer fett enn man trenger. Det er ikke sunt med mye fett i blodet, uansett om man er normalvektig og trener.

Anonymkode: 68af4...a48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits for noen vekttyper. Det er karbohydrater man skal holde seg unna om man vil ned i vekt. 

 

Anonymkode: a668e...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fallabella skrev:

Jeg skal ned i vekt å bruker helmelk og vanlig kokosmelk, olivenolje og avocado for å neve noe. Kluet her er metthetsfølelse og ikke minst mengde.

Jeg slanket meg nesten 5 kg på to måneder ved å kutte ut alle feite produkter, og spise mer rå grønnsaker. Drikker Styrk melk fordi den ikke bare er fettfri, men er tilsatt masse protein. Slanking er kalorier ut og kalorier inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lettere ost og kjøttprodukter og  lett kokosmelk gir mindre mettet fett!

Anonymkode: 45c21...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper automatisk lett varianten av produkter og jeg har aldri vært over 100 kilo. Ser nøye på innholdsfortegnelsen og sammenligner med orginalen også. Synes det er bra å være bevisst på det. Det eneste lettproduktet som jeg ikke likte var en mager leverpostei jeg kjøpte nå nylig, den var så tørr at den bare smuldret opp. Men jeg har nylig begynt å gå tilbake til lettrømme etter å ha brukt mager kesam over lang tid, savnet smaken og det har jo kommet to gode varianter, tine 10% og q drømmelett.

Anonymkode: b597a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vits og vits... er 160 høy, 49 kg og jeg spiser lett rømme fordi jeg synes det er best, synes også lett majones smaker skikkelig gøgg og vil ikke ta i det med en pølseklype én gang så der er det ekte,  om jeg får lett hvit ost eller ekte spiller ingen trille.. har alltid tenkt at smaken har mest å si. Drikker ekte cola og spiser ekte leverpostei, spiser lett jougurt fordi jeg synes den smaker best. Karbonadedeig vs kjøttdeig; mnæ spiller ikke noe rolle, og liker H melk foran lett melk.  For meg personlig er smaken viktigst, men dog ikke er jeg overvektig og ikke tenker jeg så mye på vekt heller sånn sett.

Anonymkode: 38b64...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallabella
7 timer siden, MyMichelle skrev:

Jeg slanket meg nesten 5 kg på to måneder ved å kutte ut alle feite produkter, og spise mer rå grønnsaker. Drikker Styrk melk fordi den ikke bare er fettfri, men er tilsatt masse protein. Slanking er kalorier ut og kalorier inn.

Ja slanking er kun et regnestykke, det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror lavfett-variantene av vanlig mat kommer til å forsvinne etter hvert som det blir allmenkunnskap at det ikke er fettet som gjør oss feite, men karbohydrater. Vil du spare kalorier, så kutt sukker, ikke fett. Fett gjør deg mett lenge, i motsetning til sukker, og det vil gjøre det utrolig mye lettere å gå ned i vekt, om det er det som er målet. Det funker også bra hvis målet ditt bare er å bli sunnere :)

Anonymkode: cf0c4...ddc

:klappe: Noen som har forstått det. Fra egen erfaring holder LCHF meg mett dobbelt så lenge som et måltid med mye karbohydrater og fiber. Rett før jeg gikk over til lavkarbo så spiste jeg ofte 2 grovbrødskiver med pesto, ost, paprika, agurk, salat kl 07:30. Kl 10 var jeg sulten og magen begynte å rumle. Kl 11 løp jeg til lunsj. Sammenligner man samme kcal på lavkarbo, for eksempel 150 gram bacon og 2 egg, så er jeg behagelig mett til kl 13, og klar for å spise igjen kl 14.

Å spise fettredusert for å spare kalorier er som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Anonymkode: 4db1a...f55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: Noen som har forstått det. Fra egen erfaring holder LCHF meg mett dobbelt så lenge som et måltid med mye karbohydrater og fiber. Rett før jeg gikk over til lavkarbo så spiste jeg ofte 2 grovbrødskiver med pesto, ost, paprika, agurk, salat kl 07:30. Kl 10 var jeg sulten og magen begynte å rumle. Kl 11 løp jeg til lunsj. Sammenligner man samme kcal på lavkarbo, for eksempel 150 gram bacon og 2 egg, så er jeg behagelig mett til kl 13, og klar for å spise igjen kl 14.

Å spise fettredusert for å spare kalorier er som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Anonymkode: 4db1a...f55

Så fordi noe fungerer for deg, så fungerer det for alle?

Jeg har gått ned fint i vekt med enkel trening og fokus på lavkalorikosthold. (Og, ja, lettost og lettrømme var en del av kostholdet.) Kalorier inn og kalorier ut.
Spiste mye grønnsaker, fiber og bær, og følte meg på ingen måte sulten annet enn når et nytt måltid nærmet seg. (Og jeg altså burde/skulle spise.) Hadde fokus på kalorier, men også på at mat skulle være nyttig og smake godt.

Et lavkarbokosthold kutter ut all mat jeg synes smaker godt. Og tvinger meg til å spise mye av mat jeg misliker og fort blir lei. (Feit mat er ekkelt, synes jeg. Og de grønnsakene jeg liker, er de som har mest karbohydrater. Og ikke minst, frukt og bær er noe av det beste jeg vet.)

Dessuten er det ikke noe mål for meg å holde meg mett ekstra lenge. Jeg vil heller ha muligheten til å småspise litt mellom måltidene, enn å redusere antall måltider til et minimum. 

Hva med å tenke at vi mennesker er forskjellige. Har forskjellig smak, forskjellige vaner og forskjellig forbrenning.
Det viktigste er vel å finne det kostholdet som passer for seg, og som man kan leve med i det daglige? For det som er viktig er jo at man kan holde på med dette over tid, og at det ikke blir en "kur".

Det er lite verdi i 2 mnd intens lavkarbo, for så å slippe opp igjen... På samme måte som det ikke er noen verdi i 2 mnd intens lavkalori, for så å spise et berg med fett og sukker.

 

Anonymkode: 17f2e...7b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi noe fungerer for deg, så fungerer det for alle?

Jeg har gått ned fint i vekt med enkel trening og fokus på lavkalorikosthold. (Og, ja, lettost og lettrømme var en del av kostholdet.) Kalorier inn og kalorier ut.
Spiste mye grønnsaker, fiber og bær, og følte meg på ingen måte sulten annet enn når et nytt måltid nærmet seg. (Og jeg altså burde/skulle spise.) Hadde fokus på kalorier, men også på at mat skulle være nyttig og smake godt.

Et lavkarbokosthold kutter ut all mat jeg synes smaker godt. Og tvinger meg til å spise mye av mat jeg misliker og fort blir lei. (Feit mat er ekkelt, synes jeg. Og de grønnsakene jeg liker, er de som har mest karbohydrater. Og ikke minst, frukt og bær er noe av det beste jeg vet.)

Dessuten er det ikke noe mål for meg å holde meg mett ekstra lenge. Jeg vil heller ha muligheten til å småspise litt mellom måltidene, enn å redusere antall måltider til et minimum. 

Hva med å tenke at vi mennesker er forskjellige. Har forskjellig smak, forskjellige vaner og forskjellig forbrenning.
Det viktigste er vel å finne det kostholdet som passer for seg, og som man kan leve med i det daglige? For det som er viktig er jo at man kan holde på med dette over tid, og at det ikke blir en "kur".

Det er lite verdi i 2 mnd intens lavkarbo, for så å slippe opp igjen... På samme måte som det ikke er noen verdi i 2 mnd intens lavkalori, for så å spise et berg med fett og sukker.

 

Anonymkode: 17f2e...7b2

Hvor sa jeg at jeg trekker slutningen at hvis noe fungerer for meg, så fungerer det for alle? Sa heller ikke at lavfett ikke kan fungere i en begrenset periode. Akkurat som at det kan også funke å pisse i buksa for å bli varm. I en begrenset periode. Jeg trekker disse slutningene basert på studier på studier der man ser på hva som fungerer best på de aller fleste og hva som gir sunnere resultat.

Det er ikke noe mål å holde deg mett ekstra lenge? På like mange kcal? Du liker å gå sulten da? Det var samme antall kcal i eksempelet mitt, men de metter forskjellig. Det blir selvsagt ikke "dobbelt så lenge" for alle andre. Men det gjelder for meg og det sa jeg tydelig.

Og hvis man ønsker å spise oftere, så kan man spise mindre måltider (selv om det er sunnere å spise få og store). Hvis jeg ville spise lunsj med kollegene mine kl 11 for det sosiale, så spiste jeg halv mengde til frokost og da var jeg klar for mat kl 11. Så ble det til at jeg kuttet ut frokost og spiste lunsj kl 11. Og så ble det til at jeg kuttet ut frokost og tok lunsjpause kl 11, men spiste ingenting og spiser heller stor middag når jeg kommer hjem.

Hva man liker og ikke liker av mat forandrer ikke fakta om hva som er sunn mat og hva som ikke er. Det er fortsatt karbohydratene som gjør oss feite og syke, ikke det naturlige fettet vi har spist i alle år. Man må selvsagt finne et kosthold som man kan leve med, men det gjør det ikke nødvendigvis til et sunt kosthold.

Anonymkode: 4db1a...f55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...