Gå til innhold

Prøve på en sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

😂 Herremin her kjenner jeg meg sååååå igjen...😂 Jeg har også en slik dosett, men det er virkelig noe av det beste jeg har gjort! Nå husker jeg jo medisiner og tilskudd hver eneste dag, det gjorde jeg nesten aldri før- så det fungerer som bare det!😍

Når det gjelder HPV-vaksinen har jeg faktisk hørt om ny forskning som kan tyde på at det faktisk har en positiv (og uventet) virkning på graviditet, nemlig at de som er fullvaksinert mot HPV har mye mindre forekomst av tidlig fødsel og spontanaborter! Selv er jeg fullvaksinert, så hvis det stemmer er jeg veldig happy med dobbel virkning der😁 Har ikke lest forskningen selv, så akkurat hvor sikkert det er vet jeg ikke, men er lov å håpe på at det stemmer😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt at jeg ikke er alene om oldisprodukt 😅

Ah det var jo oppløftende at du har hørt om HPV-vaksine og forskning. Skal innrømme at jeg ikke har satt meg såå mye inn i det, annet enn at jeg har sjekket at det ikke er uforenelig med å prøve å bli gravid. Bare ekstra bra om det faktisk er positivt :) Jeg er som sagt konisert to ganger, så livmorhalsen er ikke på sitt beste. Er en liten risiko for for tidlig fødsel da pga. det, og det syns jeg er skummelt. Men - skulle jeg bli gravid så blir jeg fulgt opp. Var litt frem og tilbake på om jeg skulle ta vaksinen, dyrt er det jo også (ikke at penger er avgjørende), men valgte å gå for den ja. Nå blir det spennende å se om jeg skal ta tredje og siste dose som gravid eller hva 😄 (september)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 DPO

Jeg har bestemt meg for å ta en test på lørdag, da er jeg 9 dpo. Og tidligere har jeg fått svak strek på dette tidspunktet. Er tidlig ja, men jeg syns også det er gøy å tolke. Mye bedre enn at tanta bare plutselig kommer! Sist jeg var prøver hadde jeg lutealfase på 10 dager, så om jeg ikke testet på 9dpo, så rakk jeg aldri ta test.

Men huff, er litt nervepirrende spennende dette. Det kan vel ikke gå på første forsøk..? *skrekkblandet fryd og spenning*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Amatariel skrev:

5 DPO

Jeg har bestemt meg for å ta en test på lørdag, da er jeg 9 dpo. Og tidligere har jeg fått svak strek på dette tidspunktet. Er tidlig ja, men jeg syns også det er gøy å tolke. Mye bedre enn at tanta bare plutselig kommer! Sist jeg var prøver hadde jeg lutealfase på 10 dager, så om jeg ikke testet på 9dpo, så rakk jeg aldri ta test.

Men huff, er litt nervepirrende spennende dette. Det kan vel ikke gå på første forsøk..? *skrekkblandet fryd og spenning*

Heelt enig med deg! Er gøy å ha litt oversikt. Krysser fingrene for at du ser en positiv test på lørdag🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

5 DPO

Jeg har bestemt meg for å ta en test på lørdag, da er jeg 9 dpo. Og tidligere har jeg fått svak strek på dette tidspunktet. Er tidlig ja, men jeg syns også det er gøy å tolke. Mye bedre enn at tanta bare plutselig kommer! Sist jeg var prøver hadde jeg lutealfase på 10 dager, så om jeg ikke testet på 9dpo, så rakk jeg aldri ta test.

Men huff, er litt nervepirrende spennende dette. Det kan vel ikke gå på første forsøk..? *skrekkblandet fryd og spenning*

Lørdag er ikke lenge til😍 Det blir sååå spennende å følge med på! Teller ned og venter i spenning😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeyy, fikk tid til å lese nå😁👍🏻
Syns det var smart å ta vaksinen jeg, så er det gjort og så slipper du å bekymre deg mer enn unødvendig når du blir gravid☺️
 

Hadde vært gøy om du fikk det til på første forsøk😁👏🏻 Vi får se på daten vår på lørdag🤞🏻👏🏻 Håper dagene går fort for oss fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 DPO

Symptomer. Hva skal man si om det? Det er jo veldig vanlig å være på symptomjakt, og jeg er kanskje ikke noe unntak. Jeg kjenner at brystene plutselig har blitt ømme, og tenker jo mitt med èn gang. Kan det være? Men så må jeg tenke litt på min historikk. Den fordelen har jeg ved at dette ikke er første gang vi prøver.

Jeg har blitt gravid 6 (!) ganger tidligere. Det er bare helt sykt å tenke på. 6 ganger har jeg vært i dpo-land og 6 ganger har jeg fått positiv test. Min historie har vært på godt og vondt, men likeså er det min historie og min erfaring. Jeg forsøker hardt å nyte godt av min erfaring, og på mange måter gjør jeg også det. Men akkurat når det kommer til symptomer så kommer jeg litt til kort. Rett og slett fordi jeg ikke 'tror' så hardt på symptomer så tidlig. Men det er jo noe jeg kan gjøre, fordi erfaringen min tilsier at jeg ikke har så mange. Jeg har egentlig aldri kjent noen klare symptomer i dpo-land. Klart - jeg har jo kjent veldig godt etter mange ganger, men alle symptomer som kan være graviditet, kan like gjerne også være mensen.

Det eneste virkelig klare tegnet er at jeg ved èn av disse graviditetene fikk en festeblødning på 9 dpo. Den var så klar, så uvanlig og lignet ikke noe jeg hadde vært borti før at jeg bare visste det. I det jeg tørket jeg tenkte jeg "jeg er gravid"! Og to dager etterpå testet jeg positivt. Men det var kun 1 av 6 av dette har skjedd da. Så man trenger slett ikke ha en festeblødning for å bli gravid...

To ganger har jeg blitt skikkelig sjokka over positiv test. Sånn virkelig - hvordan er dette mulig? Ene gangen hadde jeg akkurat blitt involvert i Medicus, tatt prøver, fått litt medisin osv. Jeg fikk en telefon fra dem med beskjed om at prøven min viste at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne måneden. Så overraskelsen var selvfølgelig stor da jeg en stund etterpå fikk positiv g-test... det var veldig spesielt å ringe Medicus tilbake da å si at "eh - jeg tror kanskje jeg hadde eggløsning jo" 😄 Hadde ikke kjent noe, og gjorde meg 100% klar for en ny syklus. Tok bare en test rutinemessig pga. medisin. Men progresterontesten hos Medicus var bare tatt aaakkurat for tidlig. Og jeg som knapt hadde hatt EL på hele året fikk det plutselig da (pga medisinhjelp da (metformin)) og jammen meg gravid også.

Den andre gangen jeg ble sjokka var flere år etterpå, ny prøverunde. Jeg hadde akkurat vært igjennom en SA, og jobbet hardt for å få kartlagt EL den påfølgende syklusen. På dette tidspunktet hadde jeg mye mer stabile sykluser enn årene før, så jeg klarte det uten store problemer. Måtte ta både EL-tester og temping da. Men fornøyd med å klare det da, og det ble mange aksjeinnskudd. Sorgen ble derfor stor da jeg ca. 9 dager etter EL fikk mensen. Irriterte meg grønn over at jeg hadde så kort lutealfase. Under 10 dager er faktisk defekt. Jeg hadde mange sykluser med 10 og 11 dager, så visste jeg var i grenseland. Men jeg gikk rett i kjelleren når mensen kom allerede på dag 9. Var jo fortsatt i sorg etter den SA'en jeg hadde hatt sist syklus også, så følte såå sterkt at jeg bare -måtte- bli gravid igjen. Det var uutholdelig. Husker jeg gråt i dagevis da, og tenkte at vi aldri kom til å klare det. Mensen varte i 3 dager, noe som var litt kort for meg. Det vanligste var 4 dager, en sjelden gang 5. Men det var massevis av blod, skiftet bind mange ganger om dagen. Jeg var ikke akkurat i tvil om at syklusen var mislykket.

Men når det går noen dager, så kommer man seg jo litt igjen. Når det nærmer seg EL får man fornyet håp om nye muligheter. Man kan jo ikke gi opp. Prøver å legge det vonde bak seg. Nå husker jeg ikke nøyaktig når jeg startet å teste etter EL igjen, men den var ustabil da også og jeg var redd for å gå glipp av den. Så tror at jeg startet rundt CD11. Som bakgrunnshistorie kan jeg si at jeg svært sjeldent får sterke EL-tester. Som positiv er det så vidt strekene er like. Så jeg har sett utallige veldig negative EL-tester. Og det var selvfølgelig det jeg regnet med nå. Jeg skulle jo bare starte en lang rekke med EL-tester. Men i stedet så lyste verdens mest positive EL-test mot meg. Teststreken holdt på å sprenges ut av hele testen! Jeg hadde aldri sett noe lignende, og skjønte ingenting. Det vil si, underbevisstheten min tok over og før jeg visste ordet av det hadde jeg dyppet en g-test i samme urin. Jeg visste jo at EL-tester kan slå ut på hcg. Og det tok bare sekunder før to streker viste seg. Jeg vrengte en g-stav ut av pakken - samme der - også positiv. Før til slutt en digital som lyste gravid. Totalt i sjokk. Alt jeg skulle var å begynne EL-testing, og så satt jeg der som gravid!?

Jeg hadde ikke hatt anelse. Og her snakker vi om noen som på dette tidspunktet allerede var en ganske hardcore prøver 🙄Det viste seg jo at "mensen" jeg hadde hatt et par uker tidligere slett ikke var mensen. Selv den dag i dag vet jeg ikke hva det var for noe, men gynekologen som foretok tidlig UL på meg sa bare "svangerskapsblødning som kan skje uten grunn". Så for all fremtid etter dette tar jeg alltid en kontroll g-test etter at mensen er ferdig 😉

Dette var de to gangene som ga meg sjokk. De andre gangene har vært ganske normale. Kartlagt EL, tatt tester - ofte tidlige pga. kort lutealfase. Om jeg ikke startet å teste fra 9 dpo hendte det ofte at jeg aldri rakk å teste før mensen kom. Og det syns jeg er kjeeedelig. Alltid spennende med test! Har klart å skimte svake streker fra 9 - 11 dpo, og syns tolking er veldig gøy. Eneste unntaket fra vanlig dpo-land var den ene gangen jeg fikk ovitrielle - eggløsningssprøyte. Slet med sen EL og jeg hadde beregnet at mannen skulle reise bort akkurat da. Føltes helt uakseptabelt, spesielt siden jeg da også nettopp hadde opplevd en SA (jepp, min andre). Så jeg fikk sprøyten, satt den og startet å ta g-tester. For dem som ikke vet det så er det hcg i denne, så en test på 1 dpo vil bli positiv. Men etter ca. 1 uke skal det være ute av systemet. Så jeg tok en test hver dag for å følge med. SÅ utrolig spennende og gøy å se testen bli svakere og svakere etter EL, for så å bli sterkere igjen! Nå sitter jeg nok med det minnet fordi min test ble positiv igjen, hadde jo ikke vært noe gøy om den forble negativ.... Så ja, dette var et veldig unikt og spesielt dpo-land å være i.

Shit - nå ble det mye mimring her. Men litt gøy, og veldig rart. Jeg var så veldig oppe i dette da, og når det nå har gått noen år siden, og man har fått flere barn og sånn sett har et travelt og helt annet liv enn da - så blir det veldig fjernt. Når vi nå bestemte oss for å bli prøvere igjen, jeg begynte å surfe på nettet og komme inn hit og lese betegnelser som har med prøving o.l å gjøre så føltes det som en helt annen verden. Men ettersom det var en verden jeg hadde vært så mye i før, så føler jeg at jeg raskt har kommet inn i det igjen 🙂

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende lesning! Du har vært gjennom mye, på godt og på vondt. Det var motiverende lesning å se at det har ordnet seg for deg hele tre ganger til tross for sykluskluss og annet. Og for en følelse det må ha vært når du hadde mistet håpet, men så ordnet det seg likevel 😍 
 

Jeg gleder meg til å følge deg videre nå ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Juss-jenta skrev:

Så utrolig spennende lesning! Du har vært gjennom mye, på godt og på vondt. Det var motiverende lesning å se at det har ordnet seg for deg hele tre ganger til tross for sykluskluss og annet. Og for en følelse det må ha vært når du hadde mistet håpet, men så ordnet det seg likevel 😍 
 

Jeg gleder meg til å følge deg videre nå ❤️

Takk *klem* Veldig godt å få hyggelige ord her. Jeg vet jo veldig godt at jeg er i en særstilling, og at det er mange her inne som prøver hardt på sin nr. 1 og 2. En del av meg føler seg egoistisk som har lyst til å få en nr. 4... men vit at jeg HAR vært der dere andre er, og vet akkurat hvordan det er. Kan bare tro og håpe at jeg kan hjelpe andre med min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Amatariel skrev:

Takk *klem* Veldig godt å få hyggelige ord her. Jeg vet jo veldig godt at jeg er i en særstilling, og at det er mange her inne som prøver hardt på sin nr. 1 og 2. En del av meg føler seg egoistisk som har lyst til å få en nr. 4... men vit at jeg HAR vært der dere andre er, og vet akkurat hvordan det er. Kan bare tro og håpe at jeg kan hjelpe andre med min erfaring.

Jeg synes overhode ikke at du virker egoistisk! Det er ikke sånn at fordi man allerede har barn så har man mindre «rett» til å ønske seg flere. Og du har virkelig vært gjennom mye! Jeg ønsker selv å få tre barn, og jeg synes ikke det er egoistisk i det hele tatt om jeg blir lei meg hvis jeg ikke klarer å få mer enn «bare» ett (forhåpentligvis). 
Jeg håper virkelig at du får oppfylt ønsket om ett barn til. Og du er til god hjelp og støtte for oss andre ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Juss-jenta! Dette var veldig spennende lesing😁 Jeg tenker heller ikke at du er egoistisk fordi du ønsker deg flere barn! Jeg er veldig glad for at du ble prøver samtidig som meg- føler jeg lærer mye av deg og føler jeg har en jeg kan spørre om hjelp av. Du er jo mye mer erfaren enn meg på dette, så jeg er bare glad du er en del av dette forumet. Bli veldig spennende å følge med videre. Lørdagen nærmer seg jo også med stormskritt😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning, @Amatariel🌸 Ser at du har litt av en historie bak deg, og jammen er vi mange heldige prøvere som har deg til å stikke innom med sine gode råd. Det tror jeg mange, inkludert meg selv, setter stor pris på. Du gir andre håp, og det er så godt! ❤️

Du må for all del ikke tenke at du er egoistisk, som ønsker nr 4. Et barneønske kan være like stort enten det er førstemann eller fjerdemann. Jeg gleder meg til i morgen, for da håper jeg du har en lykkeoppdatering å komme med 🤗

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 DPO

Nå er jeg veldig spent på testen i morgen. Vet det er tidlig, men jeg har klart å se noe på 9 dpo tidligere når jeg har vært gravid. Så jeg krysser fingrene!

Når det er sagt, så vil jeg forfatte en liten liste under her om hvorfor det går fint dersom mensen skulle komme denne perioden. Håper alle misforstår meg riktig nå! Det er ingenting jeg vil mer enn en positiv test. Jeg ønsker av hele mitt hjerte, og alle tingene under her blekner selvsagt i forhold til det ønsket. Men som en forsvarsmekanisme til meg selv, så er det fint å ha en slik liste å kunne gå tilbake å se på dersom jeg blir veldig lei meg av negativ test.

Årsaker til at negativ test går bra:

- Vi er bare i pp1. Jeg forventer ikke å skulle ha klart det så raskt, har ikke en gang lagt inn “full pott” ved EL.
- Mannen gleder seg virkelig til en herlig sommer full av prøver-aktiviteter. Tror nesten han blir skuffet om det ikke blir.
- Februar er årets travleste måned i året i nærmeste slekta når det kommer til bursdager og andre merkedager. Hadde egentlig vært fint å unngå denne måneden til atter en bursdag.
- Jeg syns det er bedre å føde vår/sommerbaby enn vinterbaby. Både av praktiske årsaker, men litt psykiske også (mislikte å sitte høygravid midt på vinteren sist)
- Februar er langt unna august (barnehagestart). Min erfaring er at det er mye bedre å ha 1-åring rundt barnehagestart. Da er barnet ikke for stort/ikke for lite. Og det gagner oss økonomisk også, da det er et mye lettere puslespill mtp. foreldrepenger.
- Jobben har sommerfest om 2 uker. Kunne godt tenkt meg å ta den helt ut da.

Men som sagt, dette er en "trøsteliste". Kryss fingrene for i morgen!

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Amatariel skrev:

8 DPO

Nå er jeg veldig spent på testen i morgen. Vet det er tidlig, men jeg har klart å se noe på 9 dpo tidligere når jeg har vært gravid. Så jeg krysser fingrene!

Når det er sagt, så vil jeg forfatte en liten liste under her om hvorfor det går fint dersom mensen skulle komme denne perioden. Håper alle misforstår meg riktig nå! Det er ingenting jeg vil mer enn en positiv test. Jeg ønsker av hele mitt hjerte, og alle tingene under her blekner selvsagt i forhold til det ønsket. Men som en forsvarsmekanisme til meg selv, så er det fint å ha en slik liste å kunne gå tilbake å se på dersom jeg blir veldig lei meg av negativ test.

Årsaker til at negativ test går bra:

- Vi er bare i pp1. Jeg forventer ikke å skulle ha klart det så raskt, har ikke en gang lagt inn “full pott” ved EL.
- Mannen gleder seg virkelig til en herlig sommer full av prøver-aktiviteter. Tror nesten han blir skuffet om det ikke blir.
- Februar er årets travleste måned i året i nærmeste slekta når det kommer til bursdager og andre merkedager. Hadde egentlig vært fint å unngå denne måneden til atter en bursdag.
- Jeg syns det er bedre å føde vår/sommerbaby enn vinterbaby. Både av praktiske årsaker, men litt psykiske også (mislikte å sitte høygravid midt på vinteren sist)
- Februar er langt unna august (barnehagestart). Min erfaring er at det er mye bedre å ha 1-åring rundt barnehagestart. Da er barnet ikke for stort/ikke for lite. Og det gagner oss økonomisk også, da det er et mye lettere puslespill mtp. foreldrepenger

Men som sagt, dette er en "trøsteliste". Kryss fingrene for i morg

Ååh, det er litt godt å se at du også finner positive ting med eventuelle negative utfall. Jeg gjør akkurat det samme selv, og jeg synes det er en veldig ålreit metode for å holde motet oppe! 

Krysser fingrene for deg i morgen 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende lesning, du er så flink til å sette ord på ting og følelser! Du har opplevd mye i ditt liv og det virker som om du har kommet ut av det med klokskap og omsorg for de rundt deg❤️ Du er så aktiv her inne og gir fine gode råd, tusen takk for at du er du! Jeg skal krysse alt jeg har av fingre og tær for at du klarer å skimte en strek i morgen😍 Hadde vært gøy om vi kom i samme termingruppe her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå takk for så fine tilbakemeldinger 🥰 Dere er en herlig følgeskare!

Det hadde vært magisk å være i samme termingruppe Netteflette! 😍 For selv om listen over er veldig vil-ikke-ha-februar-baby så er jo sannheten at jeg allerede har et februarbarn og vet at de blir perfekte 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du virker så veldig rolig og reflektert, og det er så deilig å lese hva du skriver! Fornuftige, ekte følelser, samtidig som du virker så rolig😁 Veldig moro å følge med på hva du legger ut her😁

Når det er sagt er jeg sååååå spent på morgendagen!😍 Masse lykke til! Du må oppdatere oss så fort som mulig! Håper du får en god natt selvom du sikkert er veldig spent 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Noldi skrev:

Du må oppdatere oss så fort som mulig! 

Det skal jeg! Er B-menneske, så glad i å sove lenge på morgenen da 😅 og nå er mitt yngste barn så stort at hun også sover lenge, hehe... Men jeg gjetter at jeg kommer til å ha noen sommerfugler som gjør at jeg våkner og må opp gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for deg i morgen! 🤞🏻 Gleder meg til å følge deg fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 DPO

Testen ble blenda i dag 😑
Jeg vet det er tidlig, og jeg skal ikke konkludere noe ennå. Men jeg har som nevnt tidligere kunne skimtet noe svakt på 9dpo før. Dog det skal sies at den ene gangen var den faktisk blenda om morgenen, men da jeg kom hjem fra jobb kunne jeg skimte noe svakt! Bruksanvisning for g-tester sier vel at man ikke skal tolke etter tidsfristen, men hos meg har svake og positive tester alltid vært mer synlig etter de har tørket. Så jeg skal følge med i dag, og selvsagt ta en ny test i morgen. For alt jeg vet hadde jeg EL en dag senere enn beregnet. Så this ain't over. Men kjente på skuffelsen, og måtte ta en titt på listen over over hvorfor det går bra å ikke være gravid. Kom til og med på en til ting! Skal ha sommerfest med jobben om 2 uker. Veldig greit å ikke være gravid da, ettersom fest jo har vært et fremmedord de siste månedene, og jeg godt kunne tenkt meg å ta den helt ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...