Gå til innhold

Carnivore diet. Den naturlige livsstilen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

. Personlig skal jeg prøve å manne meg opp til å smake lungemos og nyre.

Anonymkode: 7f888...ada

Lungemos er mat jeg voks opp med, da gjerne sammen med kokt potet som du kan mose inn i lungemosen. Veldig godt!

Anonymkode: f82ca...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Salter og krydrer dere maten? Eventuelt hvorfor?

Anonymkode: 0ce9a...1bb

Kun salt for min del. For smakens skyld. Noen krydrer med andre krydder, og noen bruker ingen krydder i det hele tatt, bare animalskt og vann. Noen reagerer på andre krydder, særlig pepper. Men man må finne ut hvor mye av sånne ikke-optimale matvarer man tåler. Noen tåler kaffe, andre gjør ikke. Noen tåler te, andre gjør ikke. Noen tåler ost, andre gjør ikke. Noen tåler melk, andre gjør ikke. Og så videre og så videre. Et rent carnivore-kosthold er bare kjøtt, innmat, sjømat, salt og vann.. De fleste inkluderer noen ikke-optimale matvarer som ost eller kaffe for eksempel.

Anonymkode: 66d0a...01e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lungemos er mat jeg voks opp med, da gjerne sammen med kokt potet som du kan mose inn i lungemosen. Veldig godt!

Anonymkode: f82ca...3e2

Et tips angående lungemos og sånt er morrpølse. Vet ikke hvor lett det er å finne hvis man ikke bor på vestlandet, men her finnes det i alle butikker i alle fall. En gang i blant spiser jeg morrpølse. Jeg velger meg en som har nesten noe sånt som 99% kjøtt og innmat, og bittelitt krydder. Ingen fyllstoffer. Så fjerner jeg bare huden og steker det som kjøttdeig i panna. Det varierer hva som er i, men det er typisk mesteparten kjøttdeig, og ca 1/3 lunge, jur, hjerte og sånt. Jeg synes det smaker godt.

Anonymkode: 66d0a...01e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første det finnes INGEN "naturlig diett" for mennesker. 

Mennesker er evolusjonært bedre tilpasset jeger/sanker-kosthold. Der man følger årstidene. (Der 60% av energien kom fra kjøtt/organer)

Ulike menneske-etnisiteter har levd geografisk atskilt over lengre tid, noe som gjør at noen etnisiteter ("raser") tåler bedre feks plantebasert kosthold enn andre. 

Kroppene våre er også konstruert for perioder med sult. 

Inuittene overlevde kun på kjøtt og organer. Men det finnes også et folkeslag som har utviklet større lunger som gjør at de kan puste i høyder der du ville bli kvalt. 

Hvor lenge kroppen kan klare seg, eller om kroppen i det hele tatt trives på et "carnivore" kosthold, vil derfor variere.

 

 

Anonymkode: 6f90a...477

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carnivore er ren galskap, ikke bare går det imot fysikken vår, mennesker er ikke, og kommer aldri til å bli rene rovdyr uansett hvor mye man vrir og vender på det. Det går imot all mulig forskning som er gjort på kosthold også. Vi VET at en høy grad frukt og grønnsaker og moderate mengder med fett gir god helse og høy alder, og at mengder med fett og kjøtt gir det motsatte. Om noen påstår noe annet så er de blendet av propaganda fra husdyrindustrien (som har penger, i motsetning til grønnsaksdyrkerne).
Dette er så misinformasjon at jeg får ikke uttrykt det, og det kommer til å ødelegge helsa til mange mennesker. Man blir ikke gammel på dette, sann mine ord.

Anonymkode: 088c8...85b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menneske har spist planter i titusenvis av år, og vi har hatt jordbruk i 7000 år. 

Anonymkode: ff1b9...9fd

Det er veldig kort tid i forhold til tiden vi faktisk har eksistert. Kroppene våre er ikke tilpasset dette kostholdet med masse korn etc. Derfor er carnivore, eller keto, en mer naturlig måte å leve på. Man unngår skyhøyt blodsukker og betennelser, for å nevne noe.

Anonymkode: 40d44...afc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Et tips angående lungemos og sånt er morrpølse. Vet ikke hvor lett det er å finne hvis man ikke bor på vestlandet, men her finnes det i alle butikker i alle fall. En gang i blant spiser jeg morrpølse. Jeg velger meg en som har nesten noe sånt som 99% kjøtt og innmat, og bittelitt krydder. Ingen fyllstoffer. Så fjerner jeg bare huden og steker det som kjøttdeig i panna. Det varierer hva som er i, men det er typisk mesteparten kjøttdeig, og ca 1/3 lunge, jur, hjerte og sånt. Jeg synes det smaker godt.

Anonymkode: 66d0a...01e

Det skal jeg prøve! :)

Anonymkode: f82ca...3e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er rent tussete. Hvor mange måneder i året har de tilgang på bær? Gress????? De spiser 99% sel og fisk.

Anonymkode: f82ca...3e2

Og dør tidlig.

Anonymkode: 088c8...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Carnivore er ren galskap, ikke bare går det imot fysikken vår, mennesker er ikke, og kommer aldri til å bli rene rovdyr uansett hvor mye man vrir og vender på det. Det går imot all mulig forskning som er gjort på kosthold også. Vi VET at en høy grad frukt og grønnsaker og moderate mengder med fett gir god helse og høy alder, og at mengder med fett og kjøtt gir det motsatte. Om noen påstår noe annet så er de blendet av propaganda fra husdyrindustrien (som har penger, i motsetning til grønnsaksdyrkerne).
Dette er så misinformasjon at jeg får ikke uttrykt det, og det kommer til å ødelegge helsa til mange mennesker. Man blir ikke gammel på dette, sann mine ord.

Anonymkode: 088c8...85b

Hva tror du forfedrene våre i Norden levde på om vintrene? Epler og poteter?

Nei, det gjør det ikke. Hvor bra man tåler det, avhengig av arv, og over hvor lang tid, vil variere ut fra genetisk opphav. 

60% av kostholdet til våre forfedre (Norden/Europa) kom fra dyr (ikke melkeprodukter). Kroppene våre har ikke endret seg mye siden den gang. Da våre forfedre begynte å spise korn, fikk de tilgang til mer energi, men mindre næring. De ble sykere, flere hull i tennene, de ble gjennomsnittelig 15 cm lavere. Men evolusjonsmessig er det antall avkom som teller, og man klarte å fostre opp flere avkom med tilgang til korn.

Anonymkode: 6f90a...477

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Carnivore er ren galskap, ikke bare går det imot fysikken vår, mennesker er ikke, og kommer aldri til å bli rene rovdyr uansett hvor mye man vrir og vender på det. Det går imot all mulig forskning som er gjort på kosthold også. Vi VET at en høy grad frukt og grønnsaker og moderate mengder med fett gir god helse og høy alder, og at mengder med fett og kjøtt gir det motsatte. Om noen påstår noe annet så er de blendet av propaganda fra husdyrindustrien (som har penger, i motsetning til grønnsaksdyrkerne).
Dette er så misinformasjon at jeg får ikke uttrykt det, og det kommer til å ødelegge helsa til mange mennesker. Man blir ikke gammel på dette, sann mine ord.

Anonymkode: 088c8...85b

Etter kun 1 år på dietten du foreslår, som veganer, ble leddene mine ødelagde. Jeg raste ned i vekt, og var alltid sulten. Alltid. Og det til tross for et kaloriinntak på nesten 3000 kcal hver eneste dag. Jeg hadde ikke tid til annet enn å sove, spise og jobbe. Før dette hadde jeg veldig mange år som vegetarianer med et minimalt inntak av animalske produkter og mye grønnsaker og frukt. Også da var jeg egentlig syk.

Det som reddet meg var å se videoene til Sv3rige der han intervjuer andre eks veganere som også har levd i mange år på dietten du beskriver. Alle ble syke, noen tok det litt lenger tid før de så syptomene, men etterhvert ble alle skikkelig syke. 

Er det et kosthold du virkelig vil promotere?

Anonymkode: f82ca...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva tror du forfedrene våre i Norden levde på om vintrene? Epler og poteter?

Nei, det gjør det ikke. Hvor bra man tåler det, avhengig av arv, og over hvor lang tid, vil variere ut fra genetisk opphav. 

60% av kostholdet til våre forfedre (Norden/Europa) kom fra dyr (ikke melkeprodukter). Kroppene våre har ikke endret seg mye siden den gang. Da våre forfedre begynte å spise korn, fikk de tilgang til mer energi, men mindre næring. De ble sykere, flere hull i tennene, de ble gjennomsnittelig 15 cm lavere. Men evolusjonsmessig er det antall avkom som teller, og man klarte å fostre opp flere avkom med tilgang til korn.

Anonymkode: 6f90a...477

Og de hadde ikke noen fast "diett". De spiste det de hadde tilgang til. Det vil si at de noen måneder hvert år hadde kun tilgang på kjøtt, og gikk kanskje dagevis eller mer uten å spise. 

Anonymkode: 6f90a...477

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inuitene som er omtrent de eneste vi kjenner til som har spist carnivore hadde kort levealder:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18457208

De menneskene som har blitt eldst i verden har spist en høy andel frukt og grønnsaker, her er en av de stedene de har undersøkt, som er steder rundt på kloden med en befolkning som når en spesielt  høy alder. Felles for alles kosthold er en høy andel plantekost: 

image.jpeg.09979f5501d9ad37973d6c414982bc84.jpeg 

https://www.bluezones.com/live-longer-better/original-blue-zones/#section-2

Anonymkode: 088c8...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inuitene som er omtrent de eneste vi kjenner til som har spist carnivore hadde kort levealder:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18457208

De menneskene som har blitt eldst i verden har spist en høy andel frukt og grønnsaker, her er en av de stedene de har undersøkt, som er steder rundt på kloden med en befolkning som når en spesielt  høy alder. Felles for alles kosthold er en høy andel plantekost: 

image.jpeg.09979f5501d9ad37973d6c414982bc84.jpeg 

https://www.bluezones.com/live-longer-better/original-blue-zones/#section-2

Anonymkode: 088c8...85b

Dette er er etter at inuittene ble introdusert for vestlig mat og som sagt, beviser ingenting annet enn at carnivore var bra for dem.

Angående blue zones: lytt gjerne til denne podcasten om myten Blue Zones.

Anonymkode: 66d0a...01e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første det finnes INGEN "naturlig diett" for mennesker. 

Mennesker er evolusjonært bedre tilpasset jeger/sanker-kosthold. Der man følger årstidene. (Der 60% av energien kom fra kjøtt/organer)

Ulike menneske-etnisiteter har levd geografisk atskilt over lengre tid, noe som gjør at noen etnisiteter ("raser") tåler bedre feks plantebasert kosthold enn andre. 

Kroppene våre er også konstruert for perioder med sult. 

Inuittene overlevde kun på kjøtt og organer. Men det finnes også et folkeslag som har utviklet større lunger som gjør at de kan puste i høyder der du ville bli kvalt. 

Hvor lenge kroppen kan klare seg, eller om kroppen i det hele tatt trives på et "carnivore" kosthold, vil derfor variere.

 

 

Anonymkode: 6f90a...477

Mye riktig, men at inuitter bare overlevde på animalsk kosthold er ikke sant. Inuitter spiste også bær, tang, og andre tilgjengelige vekster. Men kostholdet var i hovedsak animalsk, spesielt de i de lange vintermånedene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Mye riktig, men at inuitter bare overlevde på animalsk kosthold er ikke sant. Inuitter spiste også bær, tang, og andre tilgjengelige vekster. Men kostholdet var i hovedsak animalsk, spesielt de i de lange vintermånedene. 

I stand corrected

Anonymkode: 6f90a...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som reddet meg var å se videoene til Sv3rige der han intervjuer andre eks veganere som også har levd i mange år på dietten du beskriver. Alle ble syke, noen tok det litt lenger tid før de så syptomene, men etterhvert ble alle skikkelig syke. 

Er det et kosthold du virkelig vil promotere?

Anonymkode: f82ca...3e2

Husker ikke saken i detalj, men en kjent veganer-guru i USA ble jo tatt på fersken i å spise kjøtt. Forklaringen? At hun hadde mistet menstruasjonen og nå ønsket å bli gravid. Det gikk visst ikke på veganer-kosthold...

Anonymkode: 4d927...048

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg kommer fra LCHF, så opplevde jeg enda mer forbedringer i helsa enn på LCHF. Og det er rart med det at når man ikke vet om noe annet, så tror man at ting bare skal være sånn.

Allright. Takk for svar :)

Hvor mye bedre mener du helsa di er på Carnivore vs LCHF? 

Hvor lang tid gikk det før du var 'tilvent'? 

Jeg gikk på carnivore selv i rundt 14 dager. Merket ikke noe positivt eller negativt. Mulig jeg ikke gikk på det lenge nok.

For mitt vedkommende blir det nok for begrensende i lengden. Særlig ettersom jeg ikke har noen spesifikk sykdommer som kan ha godt av en slik diett. Jeg vet at i hvert fall noen Carnivores gjør det på grunn av sykdom og allergier. Men jeg er opptatt av helse og spiser alt LCHF på det jevne, så kunne vært nysgjerrig på å teste det igjen. Men er kanskje lite vits om det ikke er fast.

 

Anonymkode: 4d927...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter kun 1 år på dietten du foreslår, som veganer, ble leddene mine ødelagde. Jeg raste ned i vekt, og var alltid sulten. Alltid. Og det til tross for et kaloriinntak på nesten 3000 kcal hver eneste dag. Jeg hadde ikke tid til annet enn å sove, spise og jobbe. Før dette hadde jeg veldig mange år som vegetarianer med et minimalt inntak av animalske produkter og mye grønnsaker og frukt. Også da var jeg egentlig syk.

Det som reddet meg var å se videoene til Sv3rige der han intervjuer andre eks veganere som også har levd i mange år på dietten du beskriver. Alle ble syke, noen tok det litt lenger tid før de så syptomene, men etterhvert ble alle skikkelig syke. 

Er det et kosthold du virkelig vil promotere?

Anonymkode: f82ca...3e2

Og du kan enkelt finne noen som hyller en diett, og noen som ble syk av den samme dietten. Sverige er også mildt sagt en gal fyr og ingen god kilde. 

Anonymkode: 46ba9...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Allright. Takk for svar :)

Hvor mye bedre mener du helsa di er på Carnivore vs LCHF? 

Hvor lang tid gikk det før du var 'tilvent'? 

Jeg gikk på carnivore selv i rundt 14 dager. Merket ikke noe positivt eller negativt. Mulig jeg ikke gikk på det lenge nok.

For mitt vedkommende blir det nok for begrensende i lengden. Særlig ettersom jeg ikke har noen spesifikk sykdommer som kan ha godt av en slik diett. Jeg vet at i hvert fall noen Carnivores gjør det på grunn av sykdom og allergier. Men jeg er opptatt av helse og spiser alt LCHF på det jevne, så kunne vært nysgjerrig på å teste det igjen. Men er kanskje lite vits om det ikke er fast.

 

Anonymkode: 4d927...048

"Normalt kosthold" til LCHF var som natt og dag. Vil si at jeg opplevde ca 200% forbedring av helsa i løpet av en måned. Fra LCHF til carnivore vil jeg si at jeg opplevde ca 50% forbedring, og forbedringen kommer litt etter litt etter som kroppen leges. Jeg var allerede en god fettforbrenner før jeg gikk over til carnivore siden jeg har flere år bak meg på LCHF, så her må jeg nesten forklare litt om tilvenningen til begge.

Overgangen til LCHF husker jeg som at de første dagene var tunge. Vondt i hodet, tom for energi (siden jeg ikke var en god fettforbrenner enda), men god og mett. Men sukkersuget var sterkt. Klarte å holde meg gjennom det, og fikk godt med energi og kunne begynne å trene igjen. Det var fortsatt ganske tungt å trene. Etter ca en måned løsnet det plutselig en dag. Jeg husker at jeg gikk opp de to etasjene til jobb og jeg pustet ikke tungt en gang. Jeg gikk ned i kjelleren og løp opp alle 4 etasjene. Fortsatt ikke andpusten. Det tar ca en måned før man er like god på å forbrenne fett som man før var til å forbrenne sukker. Og det tar ca ett år før man er 100% fett-tilpasset.

Overgangen til LCHF til carnivore gikk mye lettere siden jeg allerede var en fettforbrenner. Det var mer hjernen jeg måtte jobbe med da. I starten føles det veldig restriktivt å spise bare animalskt, men så blir det mer bare "jeg er sulten, jeg trenger kjøtt". Ferdig liksom. 

De anbefaler minimum 30 dager, og at man starter veldig strikt, altså bare kjøtt, innmat, sjømat, salt og vann. 14 dager blir for lite. Magen er nok fortsatt litt i ulage. Min mage trenger i alle fall 2 uker, og jeg hører det gjelder mange andre også.

Anonymkode: 66d0a...01e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Oksalater gir mer enn nyreproblemer. Oksalater lager en veldig sterk binding med mineraler. Har du ikke hørt at spinat er en elendig kilde til jern til tross for at det inneholder veldig mye jern? Det er på grunn av oksalatene. Det er ikke bare "et fåtall mennesker".

Nei, oksalater er et problem når nyrene ikke fungerer. Du sier at det er omvendt. De som har problemer med nyrene kan ha problemer med oksalater. Oksalater gir ikke nyreproblemer. Da hadde nordmenn flest hatt nyreproblemer siden korn er noe av det nordmenn spiser mest 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og angående inuitter og sykdom, så snakker jeg selvsagt om før de ble introdusert til vestlig kosthold. Å dra inn statistikk om sykdom blant inuitter nå som de spiser vestlig har lite med carnivore å gjøre, annet enn å bevise at carnivore var sunt for dem. 

Anonymkode: 66d0a...01e

Jeg skrev de fikk mindre hjerte- og karsykdom etter vestlig diett, ikke mer. Så kjøttkostholdet deres er dårligere enn det dårlige vestlige kostholdet. Så ille er det. Jeg ser ikke hvorfor du spør etter kilder og linker når du ikke en gang leste den lille oppsummeringen fra linken jeg postet i forrige innlegg...

Så skriver du veldig mye og drar inn alle mulige greier. Det er veldig tydelig at du har bestemt deg for hva du skal mene og det eneste du vil når du spør om kilder, er å kritisere dem. Mens kildene du selv kommer med er selvsagt helt rpesise og fantastiske...

Kilden der 2 personer levde animalsk 1 år er selvsagt fantastisk forskning uten noen hull, svakheter eller kritikker...

Jeg forstår ikke at du ikke er mer kritisk til egne kilder. Bare fordi du vil det skal være sant, betyr ikke at du ikke burde tenke kritisk over egne kilder. Du burde alltid gå inn og lese studier med tanken om at du ikke tror på den. Selv om du har lyst

Anonymkode: 81c85...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...