Gå til innhold

Ikke kristen Speider i Oslo, våre muslimske barn ...


GjestSiden2006

Anbefalte innlegg

Speiderloven og speiderløftet er endret til å si «Jeg lover etter beste evne å søke mitt livssyn, hjelpe andre og leve etter speiderloven».

 Betyr dette at mine muslimske barn kan være i Speideren uten at det er noe komba ja my lord der? Vi er i Oslo og barna elsker friluftsliv, men hverken far eller jeg er så kine på å fremme tilbud som har med religion og gjøre. 
 

Så dere som vet, er speidere i Oslo fri for kristent innhold? 
Har googlet litt og kom frem til denne linken her; https://fritanke.no/nyheter/en-speider-trenger-ikke-lenger-vare-apen-for-gud/19.10950



Familien vår er blandings av kristene og muslimer og har to hytter i Femundsmarka. Så friluftsliv kommer med blodet. Er det andre tilbud barna kunne blitt en del av, om vi ikke går for speideren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, muslimske barn kan være med i speideren. Det finnes to speiderbevegelser. Du har den kristne speiderbevegelsen som hører til KFUM/KFUK og den andre som ikke er kristen er Norsk Speiderforbund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som er med i KFUK/KFUM og det lite om religion sånn jevnt over. Andakt og sånt kan man jo stå over, men det er jo ikke dumt å vite hvordan det foregår heller. 

Anonymkode: 64ecf...f64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien din er en blanding av kristne og muslimer, men det er bare islam som er greit?  Fordi?

Men har aldri hatt intrykk av at speidern er en relgiøs greie.

Anonymkode: 56f7a...cc0

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i speideren i flere år og kan ikke huske at det hadde noe religiøst over seg :)  Når slike saker angående religion dukker opp lurer jeg dog litt på hvorfor noen er så redde for at barna skal bli presentert for, eller påvirket av en religion? Jeg er ikke medlem av statskirken og tror ikke på noen gud, men det ville vært helt utenkelig for meg å be om noe fritak for deltagelse i et religiøst arrangement i skolesammenheng for mine barn. Det er ingen som tar skade av å lære litt om de religionene som finnes. Det er trosfrihet i Norge, og man har også rett til å ikke tro.  Speidern er bra da,og anbefales sterkt, med eller uten religion 😉 

Anonymkode: 9c328...090

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familien din er en blanding av kristne og muslimer, men det er bare islam som er greit?  Fordi?

Men har aldri hatt intrykk av at speidern er en relgiøs greie.

Anonymkode: 56f7a...cc0

Kan jo hende barna selv har en mening. Jeg valgte bort speider som barn fordi de var kristne og jeg ikke forsto greia med Gud. Fra jeg var 8-9 år forstod jeg at ikke-kristne ikke var velkomne som likeverdige inn i kristne kretser, så da unngikk jeg dem. Er ikke akkurat veldig kult å bli diskriminert heller. Og å bli forsøkt omvendt og bedt for av folk som tror du ender hos gammel-Erik er veldig lite kult og ekstremt nedlatende uhøflig oppførsel. 

Så om barneaktiviteter nå faktisk er for alle, og ikke egentlig brukes som skjulte arenaer for hjernevask så er det godt nytt.

Anonymkode: 364c1...c9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at det er mye religion på speidern der 2 av mine 3 barn har vært med. Litt, men ikke mye. Mine barn tror ikke på Gud men har ikke brydd seg om at det er litt religion der (de gikk der før speiderløftet ble endret). De respekterer at andre er kristne og de har blitt respektert for ikke å tro. For oss har det i alle fall ikke vært noe alternativ å droppe speidern på grunnlag av religion, eller ikke andre aktiviteter barna har hatt lyst å være med på. Grunnlaget for hva de tror blir lagt hjemme og man har uansett godt av å "oppleve" religion.

Endret av rampeguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender barna våres til kristne skoler og ser ikke på kristen-speider som et problem. 

Anonymkode: 24010...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det de sa til meg før jeg ble med inn i Rotary klubben også. Nei nei det er ikke religiøst forening og sånt etter hvert prøvde de å konvertere meg til Kristendommen. Jeg løp alt jeg kunne fra det stedet. Trodde jeg skulle bli kristen.

Endret av Love&Hate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Betyr dette at mine muslimske barn kan være i Speideren uten at det er noe komba ja my lord der? Vi er i Oslo og barna elsker friluftsliv, men hverken far eller jeg er så kine på å fremme tilbud som har med religion og gjøre. 

For en selvmotsigelse. 

Anonymkode: c5da9...74c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en muslimsk speidergruppe i Rabita-moskeen, tilknyttet Norges speiderforbund, men jeg tror den er rimelig religiøs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Heartgirl skrev:

Ja, muslimske barn kan være med i speideren. Det finnes to speiderbevegelser. Du har den kristne speiderbevegelsen som hører til KFUM/KFUK og den andre som ikke er kristen er Norsk Speiderforbund.

Ja, slik er det. Jeg var KFUK-speider på 80-tallet og det var slik da også. Vi kalte de som var utenom KFUK-KFUM for «blåspeidere» pga. uniformen. 

De som i denne tråden sier de ikke husker noe kristendom på speideren, var nok «blåspeidere». 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Svigermor skrev:

Prøv 4H.

Av det jeg husker fra jeg var liten (er jo lenge siden da...) så var det verre enn speideren. Datteren min har vært speider ett år nå, er egentlig glad for at det ble pause nå. Veldig mye religionsfokus der fortsatt. Men det kan variere mellom kretsene 

Anonymkode: e9910...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ellevill skrev:

Ja, slik er det. Jeg var KFUK-speider på 80-tallet og det var slik da også. Vi kalte de som var utenom KFUK-KFUM for «blåspeidere» pga. uniformen. 

De som i denne tråden sier de ikke husker noe kristendom på speideren, var nok «blåspeidere». 

 

Kan godt være. Men om man bor/bodde på små steder så hadde man kanskje ikke så mye valgmuligheter? 

Anonymkode: e9910...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være. Men om man bor/bodde på små steder så hadde man kanskje ikke så mye valgmuligheter? 

Anonymkode: e9910...6e2

Hva mener du? Valgmulighet i forhold til hva da? Jeg skjønner ikke hva du mener i sammenheng med at du siterer meg? 

Endret av Ellevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristina S. skrev:

Jeg respekterer muslimsk tro og kultur. Da hadde det vært fint om du ikke kom med sånne nedlatende utsagn om vår religion, slik som dette.

Oofff Kristina du er fin az. Hbis det er du som er på.bildet da .

Anonymkode: a4db8...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ellevill skrev:

Hva mener du? Valgmulighet i forhold til hva da? Jeg skjønner ikke hva du mener i sammenheng med at du siterer meg? 

At på småsteder finnes det gjerne bare en speidergruppe. Og man kan liksom ikke velge mellom den religiøse eller den som ikke er. Om man vil gå på en fritidsaktivitet som innebærer friluftsliv så tar man det man har.

Var ikke ment som noen slags kritikk mot deg. 

Anonymkode: e9910...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At på småsteder finnes det gjerne bare en speidergruppe. Og man kan liksom ikke velge mellom den religiøse eller den som ikke er. Om man vil gå på en fritidsaktivitet som innebærer friluftsliv så tar man det man har.

Var ikke ment som noen slags kritikk mot deg. 

Anonymkode: e9910...6e2

Neida, alt i orden, det hadde bare ingen sammenheng med det jeg skrev og som du siterte.

Trådstarter spurte jo om noe spesifikt, og flere her svarer «speideren er ikke spesielt kristen» og jeg forsøkte å redegjøre for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...