Gå til innhold

Ikke kristen Speider i Oslo, våre muslimske barn ...


GjestSiden2006

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 timer siden, Jdz skrev:

Hva er greia med at kristne er så sykt lettkrenket? Det er jo et faktum at Kumbaya, my lord synges mye både i speidern og andre kristne ungdomsgrupperinger.

Jeg har gått i speideren i mange år, aldri hørt om den sangen🙈

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, religionen i Norges speiderforbund er så godt som ikke-eksisterende. At man har Gud i speiderløfte eller en sang her og der er tradisjon - det er ikke noe med at alle må tro eller noe sånt. På samme måte som at vi har påskeferie og godt kan si at det er skjærtorsdag, langfredag eller påskedag uten at vi blir kristne av det. 

Hvis du tror barna dine blir fristet av et annet trossamfunn eller at de blir vantro av å gå i speideren tror jeg det må være et problem med islam altså - det er så langt fra virkeligheten som du kommer. Du skriver at dere ikke er særlig troende, så skjønner ikke problemet i utgangspunktet - får barna dine heller ikke lov å delta i religionsundervisning på skolen, og går dere ikke og ser kirker/moskeer eller annet når dere er på ferie?

Anonymkode: 31c0a...659

Enig!

Anonymkode: 64ecf...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Virker som om folk ikke har fått med seg at det finnes en religionsnøytral speider, Norges speiderforbund. Hverken kombaya my lord eller allah balla. https://speiding.no/om_oss

Jo da, men det står fortsatt Gud her og der i sanger og tekster som brukes fordi det alltid har vært sånn. Litt som en julesang eller alle helligdager på våren - det er ikke mange som blir kristne av det altså! Synes det er synd å frata barn muligheten til å gå i speideren pga religion - da vil jeg vel påstå at man er litt for fanatisk selv (gitt at speideren er NSF og ikke KFUM/KFUK som jo er et kristent forbund i utgangspunktet).

Hva er det som får mange muslimer til å bli så redde for at barna skal bestemme seg for å ikke tro eller tro på noe annet bare fordi de har hørt ordet Gud, Jesus eller krististendom på skolen, i en sang på en juleavslutning eller rundt leirbålet? Vitner det ikke om at muslimer egentlig føler at deres religion ikke er tilstrekkelig bra sett i forhold til andre siden barna forventes å «stikke av» for noe så bagatellmessig? Har vondt av barn som fratas muligheter bare på bakgrunn av religiøs fanatisme, og synes vel egentlig hellere at muslimer som bor her bør omfavne den friheten som er i Norge fremfor å henge igjen i fanatismen og diktaturet der de eller foreldrene deres kommer fra. Hvis man ønsker å overstyre og kontrollere barna på den måten er det nok egentlig andre steder det er smartere å oppholde seg enn i Norge.

Beklager avsporingen.

Anonymkode: 31c0a...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo da, men det står fortsatt Gud her og der i sanger og tekster som brukes fordi det alltid har vært sånn. Litt som en julesang eller alle helligdager på våren - det er ikke mange som blir kristne av det altså! Synes det er synd å frata barn muligheten til å gå i speideren pga religion - da vil jeg vel påstå at man er litt for fanatisk selv (gitt at speideren er NSF og ikke KFUM/KFUK som jo er et kristent forbund i utgangspunktet).

Hva er det som får mange muslimer til å bli så redde for at barna skal bestemme seg for å ikke tro eller tro på noe annet bare fordi de har hørt ordet Gud, Jesus eller krististendom på skolen, i en sang på en juleavslutning eller rundt leirbålet? Vitner det ikke om at muslimer egentlig føler at deres religion ikke er tilstrekkelig bra sett i forhold til andre siden barna forventes å «stikke av» for noe så bagatellmessig? Har vondt av barn som fratas muligheter bare på bakgrunn av religiøs fanatisme, og synes vel egentlig hellere at muslimer som bor her bør omfavne den friheten som er i Norge fremfor å henge igjen i fanatismen og diktaturet der de eller foreldrene deres kommer fra. Hvis man ønsker å overstyre og kontrollere barna på den måten er det nok egentlig andre steder det er smartere å oppholde seg enn i Norge.

Beklager avsporingen.

Anonymkode: 31c0a...659

Gud er Gud for muslimer og jøder også, så de burde vel ikke bli så redde av å høre det ordet i blant (ikke at jeg tror de fleste av dem blir det heller).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver om at litt forkynning om Gud ikke er så farlig - kan ikke dere likegodt sende barna på muslimsk speideren eller gå i moskeen på skolegudstjenesten hvert år? Hæ? Hæ? Syng noen muslimske sanger? Det har jo aldri skadet noen. 
 
Men dere er ikke kristne, er dere vel. Sånn egentlig. Ligger en annen agenda bak her.

kristendommen er helt schizofren. ‘Jesus elsker alle barna’, men Gud sender dem til helvete om de vokser opp og er homofile. 

Anonymkode: 2f07a...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver om at litt forkynning om Gud ikke er så farlig - kan ikke dere likegodt sende barna på muslimsk speideren eller gå i moskeen på skolegudstjenesten hvert år? Hæ? Hæ? Syng noen muslimske sanger? Det har jo aldri skadet noen. 
 
Men dere er ikke kristne, er dere vel. Sånn egentlig. Ligger en annen agenda bak her.

kristendommen er helt schizofren. ‘Jesus elsker alle barna’, men Gud sender dem til helvete om de vokser opp og er homofile. 

Anonymkode: 2f07a...8d2

Jeg hadde hatt null problem med å sende evt unger på det du lister opp. (Jeg kan ikke, da jeg ikke har barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver om at litt forkynning om Gud ikke er så farlig - kan ikke dere likegodt sende barna på muslimsk speideren eller gå i moskeen på skolegudstjenesten hvert år? Hæ? Hæ? Syng noen muslimske sanger? Det har jo aldri skadet noen. 
 
Men dere er ikke kristne, er dere vel. Sånn egentlig. Ligger en annen agenda bak her.

kristendommen er helt schizofren. ‘Jesus elsker alle barna’, men Gud sender dem til helvete om de vokser opp og er homofile. 

Anonymkode: 2f07a...8d2

Poenget er jo at NSF ikke er kristent eller noe som helst annet. Hadde hatt null problem med at det sto Allah i en tekst om det var fordi man alltid hadde sunget den.

Hadde jeg bodd i et muslimsk land hadde jeg heller ikke hatt noe problem med at barna mine fikk sett en moské fra innsiden en gang i året, eller at de hadde lært om kultur/religion der, eller sunget en sang eller to. Tenker det er et bra grunnlag for diskusjoner, forståelse og bygging av barnets identitet og egne holdninger. Så lenge de ikke blir pålagt å tro da, eller blir undertrykt eller må gå med hijab eller andre plagg eller annet som begrenser egne valg - men det er jo kanskje derfor vi ikke bor i (mange) muslimske land, for der er det jo faktisk ikke fritt å velge.

Anonymkode: 31c0a...659

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...