Gå til innhold

Ikke kristen Speider i Oslo, våre muslimske barn ...


GjestSiden2006

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg husker fra jeg var liten (er jo lenge siden da...) så var det verre enn speideren. Datteren min har vært speider ett år nå, er egentlig glad for at det ble pause nå. Veldig mye religionsfokus der fortsatt. Men det kan variere mellom kretsene 

Anonymkode: e9910...6e2

Hæ? 4H har da vel absolutt ingenting med religion å gjøre? I alle fall ikke der jeg var med for +/- 30 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg husker fra jeg var liten (er jo lenge siden da...) så var det verre enn speideren. Datteren min har vært speider ett år nå, er egentlig glad for at det ble pause nå. Veldig mye religionsfokus der fortsatt. Men det kan variere mellom kretsene 

Anonymkode: e9910...6e2

4H her hvor vi bor har ingenting med religion å gjøre, så du har nok vært uheldig. 

Anonymkode: 5e8be...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende barna selv har en mening. Jeg valgte bort speider som barn fordi de var kristne og jeg ikke forsto greia med Gud. Fra jeg var 8-9 år forstod jeg at ikke-kristne ikke var velkomne som likeverdige inn i kristne kretser, så da unngikk jeg dem. Er ikke akkurat veldig kult å bli diskriminert heller. Og å bli forsøkt omvendt og bedt for av folk som tror du ender hos gammel-Erik er veldig lite kult og ekstremt nedlatende uhøflig oppførsel. 

Så om barneaktiviteter nå faktisk er for alle, og ikke egentlig brukes som skjulte arenaer for hjernevask så er det godt nytt.

Anonymkode: 364c1...c9e

Her har det ikke vært noe sånt, en som er åpen om at hun er ateist og ingen tenker over det. Det varierer nok litt i fra gruppe til gruppe, men KM speideren her har ikke store mengder religion uansett. De fleste barn synes det er kjedelig så de har bare noen minutter bibellesing noen ganger i året og en andakt i halvåret. TS du kan sikkert sende barna på speideren! 

Anonymkode: 64ecf...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4H har ingenting med religion å gjøre og har kjennskap til flere klubber. Et veldig bra tilbud.

Anonymkode: 06e81...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4H har ingenting med religion å gjøre og har kjennskap til flere klubber. Et veldig bra tilbud.

Anonymkode: 06e81...11d

4H har noe sånn "bygger på kristne verdier" eller noe sånt i definisjonen, men hvor mye fokus det er på dette avhenger nok av de enkelte gruppene.

 

Når det gjelder speideren er det to ulike speidere KFUM/KFUK og Norsk speiderforbund. Sistnevnte er religiøst nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende barna selv har en mening. Jeg valgte bort speider som barn fordi de var kristne og jeg ikke forsto greia med Gud. Fra jeg var 8-9 år forstod jeg at ikke-kristne ikke var velkomne som likeverdige inn i kristne kretser, så da unngikk jeg dem. Er ikke akkurat veldig kult å bli diskriminert heller. Og å bli forsøkt omvendt og bedt for av folk som tror du ender hos gammel-Erik er veldig lite kult og ekstremt nedlatende uhøflig oppførsel. 

Så om barneaktiviteter nå faktisk er for alle, og ikke egentlig brukes som skjulte arenaer for hjernevask så er det godt nytt.

Anonymkode: 364c1...c9e

Øøøøøh!!!

ikke forstod det😂 du vet at islam er en nyrelgiøs bevegelse etter kristendommen? Takk til Mohammed 👏🏻

Anonymkode: a40a3...e2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kristina S. skrev:

Jeg respekterer muslimsk tro og kultur. Da hadde det vært fint om du ikke kom med sånne nedlatende utsagn om vår religion, slik som dette.

Hva er greia med at kristne er så sykt lettkrenket? Det er jo et faktum at Kumbaya, my lord synges mye både i speidern og andre kristne ungdomsgrupperinger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jdz skrev:

Hva er greia med at kristne er så sykt lettkrenket? Det er jo et faktum at Kumbaya, my lord synges mye både i speidern og andre kristne ungdomsgrupperinger.

Enig. Det er fakta. 
 

 

 

 

Ellers takk for mange fine innspill. Tror speider er fint. Bare så snålt med dette religiøse aspektet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rampeguri skrev:

Hæ? 4H har da vel absolutt ingenting med religion å gjøre? I alle fall ikke der jeg var med for +/- 30 år siden.

Hæ? Jeg gikk også for ca 30 år siden (i en liten periode). Da var det andakt hver eneste gang. Men ser det er flere som skriver at det ikke pleier å være slik så da har vel jeg truffet på en uvanlig gruppe sikkert. 

Anonymkode: e9910...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Enig. Det er fakta. 
 

 

 

 

Ellers takk for mange fine innspill. Tror speider er fint. Bare så snålt med dette religiøse aspektet. 

For islam har ikke mye religiøst over seg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jdz skrev:

Hva er greia med at kristne er så sykt lettkrenket? Det er jo et faktum at Kumbaya, my lord synges mye både i speidern og andre kristne ungdomsgrupperinger.

Hæ? Alle veit at mooslems er de som blir krenket av alt og alle. og gjerne tyr til vold, hat og trusler ved den minste filleting.

Anonymkode: 56f7a...cc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, religionen i Norges speiderforbund er så godt som ikke-eksisterende. At man har Gud i speiderløfte eller en sang her og der er tradisjon - det er ikke noe med at alle må tro eller noe sånt. På samme måte som at vi har påskeferie og godt kan si at det er skjærtorsdag, langfredag eller påskedag uten at vi blir kristne av det. 

Hvis du tror barna dine blir fristet av et annet trossamfunn eller at de blir vantro av å gå i speideren tror jeg det må være et problem med islam altså - det er så langt fra virkeligheten som du kommer. Du skriver at dere ikke er særlig troende, så skjønner ikke problemet i utgangspunktet - får barna dine heller ikke lov å delta i religionsundervisning på skolen, og går dere ikke og ser kirker/moskeer eller annet når dere er på ferie?

Anonymkode: 31c0a...659

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Kristina S. skrev:

Ikke i forhold til andre religioner. Ikke brenner vi flaggene deres av visse tegninger osv. Men kan man få lov til å tegne ting fra religionen deres nå da, uten å bli truet på livet?

I stedet for å beklage, så følger du opp med enda noe arrogant. Hvordan liker du at vi begynner å skrive/si f.eks: håper det ikke er noe Allah balla der barna våre skal begynne?

Allah balla vil nok gi bibel- og flaggbrenning og blokkader og fodømmelse på statsnivå om dubsier det til feil person. Mange muslimer eier dessverre veldig lite ironi når det kommer til dem selv, men andre kan de spøke om og håne uten problem - vi er jo de vantro med rang lavere enn hunder. Krenket er bare mellomnavnet om du sier Allah balla eller glemmer å skrive Allah med stor A. Dessverre!

Samme sak som at mange muslimer får fritak fra KRLE fordi det er en K i navnet. Har aldri hørt kristne klage over at de lærer litt om islam, hinduisme, buddhisme, jødedommen, naturreligioner eller hva det måtte være!

Anonymkode: 31c0a...659

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Alle veit at mooslems er de som blir krenket av alt og alle. og gjerne tyr til vold, hat og trusler ved den minste filleting.

Anonymkode: 56f7a...cc0

 

3 timer siden, Kristina S. skrev:

Ikke i forhold til andre religioner. Ikke brenner vi flaggene deres av visse tegninger osv. Men kan man få lov til å tegne ting fra religionen deres nå da, uten å bli truet på livet?

I stedet for å beklage, så følger du opp med enda noe arrogant. Hvordan liker du at vi begynner å skrive/si f.eks: håper det ikke er noe Allah balla der barna våre skal begynne?

La meg omformulere. Religiøse lar seg lett krenke. 

Jeg tviler på at det finnes noen religiøs sang i Islam som heter "Allah balla". Det finnes en kristen sang som heter "Kumbaya, my lord", det har TS helt rett i. Her er det faktisk du som gjør narr av TS sin religion, ikke omvendt. 

Uten at jeg har noe til overs for andre religioner heller, så er kristne sanger er kleint. Jeg skjønner godt at TS ikke vil utsette barna sine for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jdz skrev:

 

La meg omformulere. Religiøse lar seg lett krenke. 

Jeg tviler på at det finnes noen religiøs sang i Islam som heter "Allah balla". Det finnes en kristen sang som heter "Kumbaya, my lord", det har TS helt rett i. Her er det faktisk du som gjør narr av TS sin religion, ikke omvendt. 

Uten at jeg har noe til overs for andre religioner heller, så er kristne sanger er kleint. Jeg skjønner godt at TS ikke vil utsette barna sine for det.

Takk, og jeg ber om svar på det jeg lurer på. Så om det ikke holdes til temaet her så vil jeg foreslå de som ikke klarer det kan gå inn på religion å diskutere deres egne tråder der. Det skal være om speiderrelaterte tema i denne tråden. Takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke takler litt kristendom så er det bare å finne frem til allaballa speideren, er nok slike grupper i visse deler av Oslo. 

Anonymkode: b6a97...cd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer kan ta initiativ å starte en egen speiderklubb om de hater vanlig speiderklubb, da er jo problemet løst? 
men tror ikke dere trenger å være redd for å bli konvertert, de er ikke like pushy som jehovas vitne

(syns alle religioner er ok, så lenge du ikke er ekstremist)

Anonymkode: a40a3...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...