velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1441 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (8 minutter siden): her er det mange dårlige helseråd: Du må nesten presisere hvilke av helserådene her som du anser som farlige (eller dårlige). Ut over at fløte, avokado og nøtter ikke er gode eksempler på «kalorifattig mat som metter», som ble etterspurt, har jo de som svarer helt rett i at inntak av fløte, avokado og nøtter gir god metthetsfølelse som stort sett fører til at man i sum ender med å spise færre kaloriet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1442 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Det var ikke en grei ting å skrive, spesielt i den settingen. Men er du sikker på at det innlegget får stå uten å bli moderert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1443 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (1 minutt siden): Du må nesten presisere hvilke av helserådene her som du anser som farlige (eller dårlige). Ut over at fløte, avokado og nøtter ikke er gode eksempler på «kalorifattig mat som metter», som ble etterspurt, har jo de som svarer helt rett i at inntak av fløte, avokado og nøtter gir god metthetsfølelse som stort sett fører til at man i sum ender med å spise færre kaloriet. Nei det stemmer ikke. Alle disse råvarene er fettrike og har mange kalorier pr. gram. Det fører ikke til at man spiser ferre kolorier totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1444 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Nei det stemmer ikke. Alle disse råvarene er fettrike og har mange kalorier pr. gram. Det fører ikke til at man spiser ferre kolorier totalt. Der er vi uenige. De fleste overvektige går ned i vekt om de spiser lavkarbo. Forsi de blir mette og metthetsfølelsen sitter lenge. Det er kombinasjonen av fett og raske karbohydrater som vanligvis får folk til å overspise. Spesielt når det kommer i form av ultraprosessert mat. Man klarer vanligvis å spise mye flere kalorier i form av pomme frittes eller potetgull, enn man gjør i form av smør og avokado. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1445 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (6 minutter siden): Det var ikke en grei ting å skrive, spesielt i den settingen. Men er du sikker på at det innlegget får stå uten å bli moderert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1446 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (11 minutter siden): Der er vi uenige. De fleste overvektige går ned i vekt om de spiser lavkarbo. Forsi de blir mette og metthetsfølelsen sitter lenge. Det er kombinasjonen av fett og raske karbohydrater som vanligvis får folk til å overspise. Spesielt når det kommer i form av ultraprosessert mat. Man klarer vanligvis å spise mye flere kalorier i form av pomme frittes eller potetgull, enn man gjør i form av smør og avokado. Men det er fortsatt ikke svar på spørsmålet TS spurte. Hun spurte etter kalorifattige ingredienser som metter. Svaret på det er ikke nøtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1447 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (9 minutter siden): Ja det fikk det tydeligvis. Personlig synes jeg den formuleringen var unødvendig stygg i akkurat denne settingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1448 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Men det er fortsatt ikke svar på spørsmålet TS spurte. Hun spurte etter kalorifattige ingredienser som metter. Svaret på det er ikke nøtter. Det skrev jeg jo. Men det er ikke et helseskadelig eller farlig råd likevel. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1449 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (Akkurat nå): Ja det fikk det tydeligvis. Personlig synes jeg den formuleringen var unødvendig stygg i akkurat denne settingen. Jeg ønsker ikke å bli moderert. Og jeg tåler at folk ikke er enige eller ikke liker meg, men av og til er folk slemme og det er ikke ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1450 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (3 minutter siden): Det skrev jeg jo. Men det er ikke et helseskadelig eller farlig råd likevel. Jeg er enig i at råd om medisiner og akutt helsehjelp er mer farlig, men fedme er for mange en sykdom som trenger helsehjelp og ikke "er du sikker på at tråden ikke har blitt moderert" og "her er en slankekur" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1451 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at råd om medisiner og akutt helsehjelp er mer farlig, men fedme er for mange en sykdom som trenger helsehjelp og ikke "er du sikker på at tråden ikke har blitt moderert" og "her er en slankekur" Hva er løsningen din da? At ingen skal skrive noe annet enn helsemyndighetenes kostholdsråd? At overvekt og slanking skal bli ulovlig å diskutere, akkurat som corona-vaksiner? Jeg mener at de fleste rådene i den tråden var gode råd som hjelper svært mange. Men det er ikke en fasit på den eneste korrekt metode for å gå ned i vekt, som fungerer for alle, siden det er så forskjellige årsaker til overvekt. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1452 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (1 minutt siden): Hva er løsningen din da? At ingen skal skrive noe annet enn helsemyndighetenes kostholdsråd? At overvekt og slanking skal bli ulovlig å diskutere, akkurat som corona-vaksiner? Jeg mener at de fleste rådene i den tråden var gode råd som hjelper svært mange. Men det er ikke en fasit på den eneste korrekt metode for å gå ned i vekt, som fungerer for alle, siden det er så forskjellige årsaker til overvekt. Selv om jeg liker å leke helseminister, har jeg ikke nok kunnskap, så ja. Helsespørsmål burde nok overlates til fagpersonell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1453 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Selv om jeg liker å leke helseminister, har jeg ikke nok kunnskap, så ja. Helsespørsmål burde nok overlates til fagpersonell. Wow 😶 Det synes jeg er en skikkelig skremmende holdning, men KGs eiere er heldigvis ikke enige med deg. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1454 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (Akkurat nå): Wow 😶 Det synes jeg er en skikkelig skremmende holdning, men KGs eiere er heldigvis ikke enige med deg. Hvorfor mener du at det er skremmende å overlate helseråd til fagfolk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1455 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (17 minutter siden): Hvorfor mener du at det er skremmende å overlate helseråd til fagfolk? For det første anser jeg ikke enhver diskusjon om vekt, kosthold eller slanking for å være helseråd. For det andre er jeg grunnleggende uenig i helsemyndighetene sine kostholdsråd og det er veldig skremmende om man ikke engang skulle fått lov å diskutere andre typer kosthold, som det kommer mer og mer forskning om. Svært mange har fått et helt nytt liv og ekstremt forbedret livskvalitet av å forkaste de offisielle kostholdsrådene. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1456 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) velociraptor skrev (15 minutter siden): For det første anser jeg ikke enhver diskusjon om vekt, kosthold eller slanking for å være helseråd. For det andre er jeg grunnleggende uenig i helsemyndighetene sine kostholdsråd og det er veldig skremmende om man ikke engang skulle fått lov å diskutere andre typer kosthold, som det kommer mer og mer forskning om. Svært mange har fått et helt nytt liv og ekstremt forbedret livskvalitet av å forkaste de offisielle kostholdsrådene. Jeg er ikke imot å komme med egne meninger, men vær ærlig om hva som er din mening. Avokado er ikke en kalorifattig råvare! "Forskning er yoytube for" =Dette har vi ikke vitenskaplig grunnlag for. Ingen har fått et nytt liv. Det at du tror at du har mer kompetanse enn helsemyndighetene fordi du har sett en youtubevideo er bekymringsverdig. Endret 15. januar 2023 av Helene1982 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1457 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke imot å komme med egne meninger, men vær ærlig om hva som er din mening. Avokado er ikke en kalorifattig råvare! "Det kommer mer om mer forskning er yoytube for" =Dette har vi ikke vitenskaplig grunnlag for. Ingen har fått et nytt liv. Det at du tror at du har mer kompetanse enn helsemyndighetene fordi du har sett en youtubevideo er bekymringsverdig. Hvem sier at avokado er en kalorifattig råvare? Deg er stråmann-argumentasjon. Det man sier er at avokado er en kaloritett matvare men som metter så godt at man i de fleste tilfeller ender opp med å spise færre kalorier fordi man blir mett og holder seg mett lenge. Og hvem ser på youtube? her er fra NRK i dag; https://www.nrk.no/trondelag/tidsbegrenset-spising-pavirker-genene-hos-mus-_-kan-hjelpe-i-kampen-mot-ulike-sykdommer-1.16242966 her fra forskning.no; https://forskning.no/mat-og-helse/stor-oppsummering-av-forskning-stotter-periodisk-faste/1961644 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 15. januar 2023 #1458 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Nå trenger vi kanskje ikke å avspore alle tråder med Helene1982 sin sykelige obsession med å tilbe enhver form for mening fra myndighetene? 🙄 Endret 15. januar 2023 av Akvarium85 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 15. januar 2023 #1459 Del Skrevet 15. januar 2023 Altså @velociraptorJeg elsker innleggene dine, men du diskuterer med en vegg her. 😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1460 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (1 minutt siden): Hvem sier at avokado er en kalorifattig råvare? Deg er stråmann-argumentasjon. Det man sier er at avokado er en kaloritett matvare men som metter så godt at man i de fleste tilfeller ender opp med å spise færre kalorier fordi man blir mett og holder seg mett lenge. Og hvem ser på youtube? her er fra NRK i dag; https://www.nrk.no/trondelag/tidsbegrenset-spising-pavirker-genene-hos-mus-_-kan-hjelpe-i-kampen-mot-ulike-sykdommer-1.16242966 her fra forskning.no; https://forskning.no/mat-og-helse/stor-oppsummering-av-forskning-stotter-periodisk-faste/1961644 Du var ikke en del av tråden, men du spurte meg om jeg kunne vise til en tråd som ikke gav gode helseråd. Som jeg gjorde. Jeg er ikke kjempegira på et studie utført på mus heller, men mulig det er nyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå