Isola2 Skrevet 29. juli 2022 #981 Del Skrevet 29. juli 2022 AnnePåLande skrev (9 minutter siden): Flott at kritikken er velformulert og saklig. IS bør ta seg en pause og jobbe med seg selv. Dette er vel problemet med de aller fleste influensere. Kritikk er bare påhopp og møtes med aggresjon og forsvar. Influensere har aldri feil. (I sine egne øyne) 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 29. juli 2022 #982 Del Skrevet 29. juli 2022 Isola2 skrev (21 minutter siden): Dette er vel problemet med de aller fleste influensere. Kritikk er bare påhopp og møtes med aggresjon og forsvar. Influensere har aldri feil. (I sine egne øyne) Jepp. Ser ut som de opphøyer seg selv noe voldsomt. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 29. juli 2022 #983 Del Skrevet 29. juli 2022 Flott at hun får kritikk. Dette er på tide. Tenk på heiagjengen som dyrker henne videre, der hun får styre på. Hun er veldig flink til å være syk....hun er faktisk så syk at hun ikke ser det selv. Ikke vil hun bli frisk heller, hvem er hun uten sykdommen sin? Ingenting? 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gull vaffel Skrevet 29. juli 2022 #984 Del Skrevet 29. juli 2022 Jeg likte is i starten, så måtte jeg slutte å følge henne litt, hu drar frem sykdommen sin hele tiden, på en eller annen måte klarer hun å dra inn sykdom og hvor syk hun var. Spiller ingen rolle hvilket tema hun egentlig skal ta opp, hun kommer inn på det likevel. 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sviskedessert Skrevet 29. juli 2022 #985 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Kanin46 skrev (1 time siden): Leste gjennom kommentarfeltet nå. Er jaggu meg flere,og saklige som sådan. (Sladder ikke siden de ligger offentlig i kommentarfeltet) Kanskje det er håp. Den siste er svar på kommentaren delt av annen person over her (der hvor vekt er omtalt) Synes kritikken er litt blandet drops, noen av personkarakteristikkene her kunne folk ha holdt seg for gode for. Det gjør dessverre også kritikken lett å avfeie. Forstår for øvrig ikke hvorfor det gjentas at hun nærmer seg 40, synes ikke alder er særlig relevant når man snakker om atferden til en syk person. Det som er vanskelig med IS, er at hun bruker sykdommen både som sverd og skjold. Hun blir liksom uangripelig fordi historien er sterk. Det gjør samfunnsdebatten om psykisk helse en bjørnetjeneste. Jeg har selv hatt anoreksi og jobber på psykisk helse-feltet. River meg i håret over rollen hun har fått i ordskiftet om psykisk helse og spiseforstyrrelser. Hun får plass som eksperter skulle ha hatt, og det med innhold som ofte har lite faktisk substans. Hun går hele tiden imot egne fanesaker. At de fleste med spiseforstyrrelser er normal- eller overvektige, for eksempel. Hun er flink til å si det, men opprettholder samtidig myten om den sykelig tynne anorektikeren gjennom hyppig deling av gamle bilder. Det samme med mantraet om at spiseforstyrrelser ikke handler om kropp: hvorfor er det da så tilsynelatende viktig å vise frem og beskrive den syke kroppen? Hvis hun mente alvor med å ville bryte myter, burde hun tatt et steg tilbake og tenkt over hvordan innholdet og tilstedeværelsen hennes bedre kan bidra til det. Endret 29. juli 2022 av Sviskedessert Endret formulering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 29. juli 2022 #986 Del Skrevet 29. juli 2022 Gull vaffel skrev (5 minutter siden): Jeg likte is i starten, så måtte jeg slutte å følge henne litt, hu drar frem sykdommen sin hele tiden, på en eller annen måte klarer hun å dra inn sykdom og hvor syk hun var. Spiller ingen rolle hvilket tema hun egentlig skal ta opp, hun kommer inn på det likevel. Dette. Om det er holocaust, Pride eller what not, så greier hun å dra en eller annen link. Og alltid selfie før, noe bedre nå, i saker der hun virkelig ikke har vært relevant som illustrasjon 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 29. juli 2022 #987 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Sviskedessert skrev (7 minutter siden): Synes kritikken er litt blandet drops, noen av personkarakteristikkene her kunne folk ha holdt seg for gode for. Det gjør dessverre også kritikken lett å avfeie. Forstår for øvrig ikke hvorfor det gjentas at hun nærmer seg 40, synes ikke alder er særlig relevant når man snakker om atferden til en syk person. Det som er vanskelig med IS, er at hun bruker sykdommen både som sverd og skjold. Hun blir liksom uangripelig fordi historien er sterk. Det gjør samfunnsdebatten om psykisk helse en bjørnetjeneste. Jeg har egenerfaring og jobber på feltet. River meg i håret over rollen hun har fått i ordskiftet om psykisk helse og spiseforstyrrelser. Hun får plass som eksperter skulle ha hatt, og det med innhold som ofte har lite faktisk substans. Hun går hele tiden imot egne fanesaker. At de fleste med spiseforstyrrelser er normal- eller overvektige, for eksempel. Hun er flink til å si det, men opprettholder samtidig myten om den sykelig tynne anorektikeren gjennom hyppig deling av gamle bilder. Det samme med mantraet om at spiseforstyrrelser ikke handler om kropp: hvorfor er det da så tilsynelatende viktig å vise frem og skildre den syke kroppen? Hvis hun mente alvor med å ville bryte myter, burde hun tatt et steg tilbake og tenkt over hvordan innholdet og tilstedeværelsen hennes bedre kan bidra til det. Helt enig i alt du skriver i de siste 3 avsnittene. Veldig, veldig enig faktisk. Jeg synes ikke alder er helt irrelevant her, det er forskjell på en nysyk 16-åring og en godt voksen kroniker på nærmere 40 mtp hva man kan forvente av ansvar og forståelse for egen sykdom opp mot verden rundt. Man kan i større grad forstå og unnskylde vurderingene og atferden hennes da hun var i midten av 20-åra og skrev blogg, enn nå som hun nærmer seg 40 og har vært sentral i media og SoMe i mange år. At man forventer mer av en på 40 enn på 16 gjelder jo for øvrig generelt også. Det betyr ikke at man ikke kan være veldig påvirket av egen sykdom som 40-åring, men erfaring og alder gjør at man også bør kunne forvente mer på visse områder, og ikke minst at personen må forvente mer motbør/kritikk og ikke minst tåle det så lenge det er saklig. Jeg har selv vært syk i mange år, det er jo stor forskjell på mitt eget refleksjonsnivå og innsikt i sykdommen min mot omverdenen nå ift for 20 år siden, og verden rundt forventer jo også mer av meg. For IS er det jo også et indirekte poeng (som noen beskriver) at alder også viser til hvor lenge hun har holdt på med å fronte og eksponere egen sykdom utad. Alder er ikke et argument i seg selv, men heller ikke nødvendigvis irrelevant i denne konteksten, tenker jeg. Endret 29. juli 2022 av Kanin46 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 29. juli 2022 #988 Del Skrevet 29. juli 2022 Nå kom det endelig en del kritikk, og mye av det er helt på sin plass. Men folk bør være veldig forsiktige med hvordan de formulerer seg, for hun ser det fort som angrep på egen sykdom/ person og avfeier kritikken. Men det er mange gode argumenter som står seg uansett. Og så tenker jeg igjen på den artikkelen hun skrev om at hun har bedragersyndrom - og hun understreker at hun ikke er alene, Einstein hadde det jo... https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/awKaRd/jeg-venter-bare-paa-aa-bli-avsloert-foelelsen-har-et-navn-bedragersyndromet Burde ikke dette bedragersyndromet få henne til å lure på om kritikerne har et poeng? Hun virker som hun føler hun gjør rett i å skrive selvfølgeligheter om vaksiner og aldri ta et kontroversielt standpunkt, og bruke sitt eget oppmerksomhetsbehov som dekke for et ønske om å "spre åpenhet om psykisk helse", og dermed få godhetspoeng også. Vi trenger ikke enda en ung, vakker og vellykket anorektiker i offentligheten for å forstå mer av psykiske lidelser - i hvert fall ikke samme person på repeat på ørtende året. Kommentarene viser at folk begynner å bli lei. Og mange snakker om det, uten å skrive det i kommentarfeltene. Hva skal hun gjøre når denne historien ikke kan brukes mer? Copy paste noen artikler hun har skrevet om vaksiner og krystaller til det også når et naturlig metningspunkt? Jeg sier ikke at hun ER en bedrager, men jeg skjønner hvorfor tanken har streifet henne. Hun er dyktig, og kunne brukt sine analytiske evner mye bedre, men verden vil faktisk bedras når blogginnlegget hennes om at hun har begynt i terapi igjen hylles som revolusjonerende modig. Det handler om klikk, ikke kvalitet. For det var ingenting å lære av den artikkelen - annet enn at man må søke hjelp, men problemet er ikke først og fremst at folk ikke gjør det, men at hjelpen ikke finnes. Det eneste jeg lærte av den artikkelen, et at Ingeborg Senneset går hos psykolog nå. Bra for henne, men hvorfor trenger alle å vite det? ( Jeg tror faktisk, hvis hun hadde turt, at hun kunne skrevet skikkelig skarpe og gode ting. Hun gjør det av og til. Men hun virker så usikker at hun ikke tør å utfordre seg selv på tema, eller være litt kontroversiell.) Hun sitter jo også i Norsk PEN og er en stor forkjemper for kritisk debatt. Jeg synes hun blir altfor krenket (i mangel av et bedre ord), når folk kritiserer henne. Det er hun som har valgt å gjøre sykdommen så offentlig. Da må hun tåle at folk har meninger om hvordan hun bruker og fremstiller den. 32 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sviskedessert Skrevet 29. juli 2022 #989 Del Skrevet 29. juli 2022 Sarah93 skrev (14 minutter siden): Vi trenger ikke enda en ung, vakker og vellykket anorektiker i offentligheten for å forstå mer av psykiske lidelser - i hvert fall ikke samme person på repeat på ørtende året. Dette! Det sender dessuten et farlig signal. Hvorfor gidde å jobbe for å bli frisk, når det tilsynelatende går helt fint å forbli syk, være i full jobb, bli anerkjent og finne kjærligheten?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sviskedessert Skrevet 29. juli 2022 #990 Del Skrevet 29. juli 2022 Kanin46 skrev (34 minutter siden): Jeg synes ikke alder er helt irrelevant her, det er forskjell på en nysyk 16-åring og en godt voksen kroniker på nærmere 40 mtp hva man kan forvente av ansvar og forståelse for egen sykdom opp mot verden rundt. Enig i dette, absolutt. Reagerer kanskje mest fordi det er så typisk at alder blir brukt som argument mot kvinner. "Du er for gammel til å ta så mye plass/være relevant", liksom. I hennes tilfelle synes jeg rollen i og erfaringen fra media har mer å si for hva man burde kunne forvente enn alderen, men det er jo ikke nødvendigvis så lett å skille de fra hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GhostHug Skrevet 29. juli 2022 #991 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Sviskedessert skrev (30 minutter siden): Dette! Det sender dessuten et farlig signal. Hvorfor gidde å jobbe for å bli frisk, når det tilsynelatende går helt fint å forbli syk, være i full jobb, bli anerkjent og finne kjærligheten?? Dette er så farlig. Hun lever utad «en hver anorektikers drøm» med god jobb, kjæreste og et liv fullt av suksess til tross for undervekten. Det kalles ofte «rosaperioden» innad i miljøet. De første årene inn i anoreksien før kroppen virkelig kræsjer pga undervekt så føler man seg uovervinnelig. Man føler full kontroll og som at man kan fortsette spiralen ned og likevel få til alt man drømmer om. Jeg føler at hun gir denne «rosaperioden» et ansikt. Har du selvdisiplin og kontroll nok kan du ha en anorektisk kropp og suksess ellers i livet samtidig. Den perioden varte for meg noen år, men så bristet korthuset og jeg fikk min wake up call: jeg var i ferd med å dø. Det er greia. Det hun fronter i sosiale medier og Aftenposten(!!!) dreper folk. Endret 29. juli 2022 av Twinkle~ 37 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 29. juli 2022 #992 Del Skrevet 29. juli 2022 Twinkle~ skrev (1 time siden): Dette er så farlig. Hun lever utad «en hver anorektikers drøm» med god jobb, kjæreste og et liv fullt av suksess til tross for undervekten. Det kalles ofte «rosaperioden» innad i miljøet. De første årene inn i anoreksien før kroppen virkelig kræsjer pga undervekt så føler man seg uovervinnelig. Man føler full kontroll og som at man kan fortsette spiralen ned og likevel få til alt man drømmer om. Jeg føler at hun gir denne «rosaperioden» et ansikt. Har du selvdisiplin og kontroll nok kan du ha en anorektisk kropp og suksess ellers i livet samtidig. Den perioden varte for meg noen år, men så bristet korthuset og jeg fikk min wake up call: jeg var i ferd med å dø. Det er greia. Det hun fronter i sosiale medier og Aftenposten(!!!) dreper folk. Samme her. Møtte det for alvor først for få år siden, omtrent alder IS har nå. Og overfor særlig unge og nysyke er dette livsfarlig! Det betyr ikke at man skal la være å gjøre ting,skjule seg og alt det der IS kontrer med når hun får kritikk, men hun tar virkelig ikke ansvar for den påvirkningskraften hun har! Det er som en annen her skrev: gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Og det går faktisk ikke i den rollen hun har! 19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 29. juli 2022 #993 Del Skrevet 29. juli 2022 @Sarah93 kanskje du skulle sladdet vekten personen skriver i tilsvaret til IS? Eller enig i det du skriver. Må nesten ta en tur på biblioteket og skumme igjennom boken til IS. Jeg har ikke spiseforstyrrelser, aldri hatt det og ingen kjente tilfeller i familien så er nok rimelig vaksinert både med miljø og gener. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 30. juli 2022 #994 Del Skrevet 30. juli 2022 Twinkle~ skrev (På 29.7.2022 den 15.14): Dette er så farlig. Hun lever utad «en hver anorektikers drøm» med god jobb, kjæreste og et liv fullt av suksess til tross for undervekten. Det kalles ofte «rosaperioden» innad i miljøet. De første årene inn i anoreksien før kroppen virkelig kræsjer pga undervekt så føler man seg uovervinnelig. Man føler full kontroll og som at man kan fortsette spiralen ned og likevel få til alt man drømmer om. Jeg føler at hun gir denne «rosaperioden» et ansikt. Har du selvdisiplin og kontroll nok kan du ha en anorektisk kropp og suksess ellers i livet samtidig. Den perioden varte for meg noen år, men så bristet korthuset og jeg fikk min wake up call: jeg var i ferd med å dø. Det er greia. Det hun fronter i sosiale medier og Aftenposten(!!!) dreper folk. Ja, dette har enormt skadepotensial. Å vise at man kan liksom "have it all", at det er ikke nødvendig å bli frisk. Jeg er så utrolig skuffet, trodde hun var mer oppegående enn dette. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 30. juli 2022 #995 Del Skrevet 30. juli 2022 Pantoten skrev (3 timer siden): Ja, dette har enormt skadepotensial. Å vise at man kan liksom "have it all", at det er ikke nødvendig å bli frisk. Jeg er så utrolig skuffet, trodde hun var mer oppegående enn dette. Må dessverre meddele at hun har vært sånn hele veien etter hun flytta til Oslo og «slo seg opp», det er bare krevende å gjennomskue om man ikke har fulgt henne hele veien+at kunnskap om sf, miljøet, språkakrobatikk, bildebruk m.m. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 31. juli 2022 #996 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) Synd å se at IS fortsetter i det samme sporet. Det har et enormt skadepotensiale for unge jenter som ser opp til henne og bruker henne som inspirasjon. Aftenposten burde skjerme sine lesere fra henne til hun er klar for å ta imot kritikk og endrer sin selvdyrking. Endret 31. juli 2022 av *blueberry* 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 31. juli 2022 #997 Del Skrevet 31. juli 2022 Sviskedessert skrev (På 29.7.2022 den 14.59): Dette! Det sender dessuten et farlig signal. Hvorfor gidde å jobbe for å bli frisk, når det tilsynelatende går helt fint å forbli syk, være i full jobb, bli anerkjent og finne kjærligheten?? Dette!!! Det er så utrolig farlig. Og så at man er for kul og sterk til å hille ha hjelp/behandling, og litt humble bragging om at andre ser at hun trenger hjelp og nå tar hun endelig i mot, men litt mindre enn andre anser som nødvendig, for hun er jo så sterk. Gjennomgående gjennom alle år glorifiserer hun det å presse seg på jobb når man er syk, og fronter et veldig stygt og nedsettende syn på folk som er sykmeldt/uføre, selvsagt skjult bak falsk selvkririkk over å se ned på folk som «naver». Anorexia handler jo om mer enn kropp og vekt, det handler veldig mye om selvkontroll - også på ting som å ignorere smerte og ubehag, å være «sterk». Hun deler bare den glamorøse og eller litt «romantiske» delen av sykdommen - tynn, at man fryser, svimmel, jernvilje etc. Hadde hatt mer respekt om hun delte bilder av økt kroppshår og dunhår i ansiktet på grunn av hormonforstyrrelser pga for lav vekt, tenner som blir misfarget, (uten bleking og fillers i leppene) om de gangene hun evt har stappet i seg masse junk for så å kaste opp, forstoppelse etc. Men det er kun de mer 30 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 31. juli 2022 #998 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) velociraptor skrev (51 minutter siden): Hun deler bare den glamorøse og eller litt «romantiske» delen av sykdommen - tynn, at man fryser, svimmel, jernvilje etc. Dama eier jo ikke klær! Selv midtvinters sitter hun inne i hva som kan tolkes som trusa og er alltid mest lettkledd av de hun blir tatt bilde av sammen med. Endret 31. juli 2022 av h/k 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 31. juli 2022 #999 Del Skrevet 31. juli 2022 h/k skrev (7 minutter siden): Dama eier jo ikke klær! Selv midtvinters sitter hun inne i hva som kan tolkes som trusa og er alltid mest lettkledd av de hun blir tatt bilde av sammen med. Sånn var det jo på bloggen også. Nesten bare bilder i tights og singlet eller superkort t-skjorte inne, samtidig som «fryser fordi så tynn». Det er en «show off»-greie,veldig kjent i sf-miljøet. IS forsvarer seg alltid med «det er sånn jeg ser ut, skal jeg ikke få lov å ta bilder av meg selv i hverdagen?», joda, men de færreste bruker t-skjorte eller singlet på vinteren og konsekvent t-skjorte/singlet hver eneste gang de er på TV eller blir avbilda. 27 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 31. juli 2022 #1000 Del Skrevet 31. juli 2022 Kanin46 skrev (1 time siden): Sånn var det jo på bloggen også. Nesten bare bilder i tights og singlet eller superkort t-skjorte inne, samtidig som «fryser fordi så tynn». Det er en «show off»-greie,veldig kjent i sf-miljøet. IS forsvarer seg alltid med «det er sånn jeg ser ut, skal jeg ikke få lov å ta bilder av meg selv i hverdagen?», joda, men de færreste bruker t-skjorte eller singlet på vinteren og konsekvent t-skjorte/singlet hver eneste gang de er på TV eller blir avbilda. I rettferdighetens navn, her hjemme går vi stort sett i t-skjorte/singlet hjemme også på vinteren (men ikke samtidig som vi syter over å fryse da). Kjenner flere andre som også gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå