Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Kanin46 skrev (På 25.7.2022 den 23.36):

Det JM skrev er tilgjengelig på nett ved søk, men fortsatt bak betalingsmur hos BT tror jeg. Jeg vet at hun fikk en sinnsyk mengde stygge og svært ubehagelige Mail fra diverse journalister og kjendisvenner av IS da innlegget ble publisert.

Dette har jeg ikke fått med meg. Hva slags stygge mail var det snakk om? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sweetheaven skrev (12 minutter siden):

Dette har jeg ikke fått med meg. Hva slags stygge mail var det snakk om? 

En god del som ikke var enig i teksten/kritikken til JM for å si det sånn (ikke min rett å dele konkret innhold,men jeg hadde kontakt med henne etter publisering for å si tusen takk for at hun turte, og det hun hadde fått var lite hyggelig…) Og som sagt utartet det i kommentarfeltet også, men dessverre er mange av kommentarene sletta (var i mai 2017). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (18 minutter siden):

En god del som ikke var enig i teksten/kritikken til JM for å si det sånn (ikke min rett å dele konkret innhold,men jeg hadde kontakt med henne etter publisering for å si tusen takk for at hun turte, og det hun hadde fått var lite hyggelig…) Og som sagt utartet det i kommentarfeltet også, men dessverre er mange av kommentarene sletta (var i mai 2017). 

Så innmari ekkelt! Er det slik at mange føler seg truet til taushet? Ser jo IS får kritikk flere steder nå, og jeg tror og håper folk skjønner hvor mye skade dette faktisk gjør. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Så innmari ekkelt! Er det slik at mange føler seg truet til taushet? Ser jo IS får kritikk flere steder nå, og jeg tror og håper folk skjønner hvor mye skade dette faktisk gjør. 

Tror ikke noen har trua per def. Men jeg har selv prøvd å si fra, f.eks i omtalte kommentarfelt (men trakk meg ut/sletta), og den massive forsvarsbrigaden som da kom…man får ikke så lyst til å fortsette/gjenta det kan du si. Ser for øvrig ut som noe har endra seg. De få som tør å stille noen kritiske spørsmål (og ikke er fullblown antivax el konspi) får nå stort sett bare passiv-agressive svar fra IS selv (eller taushet), og i mye mindre grad angrep fra andre som skal forsvare IS. Så kanskje er tida der til at man kan prøve å si fra. Men føler fortsatt ord og formuleringer må veies nøye først, for å unngå at hun bare kan gå rett i offerrollen og slippe unna med det. Veldig mange er tydeligvis blenda, som beskrevet av andre her (på en veldig treffende måte). Hun har en tendens til å poste «angrep» med påfølgende «forsvarskommentarer» fra andre eller seg selv i storyen på Instagram. Vise det tydelig fram. Ofte er det antivax/konspifolk, men ikke bare det. Kan være kommentarer, i samme gata som det ene eks over her med «mat er ikke livsfarlig lenger» hvor hun da kommer med en moralpreken om hvorfor dette er feil å si, og det er jo ikke så gøy å bli «hengt ut» på den måten, selv om man står for det og det ligger i kommentarfeltet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette om anonymitet. 

Klagere kan søke om anonym klagebehandling. Dette gjøres samtidig med innsending av klage. Hvis privatlivets fred eller noens personlige forhold skal beskyttes, eller det vil være særlig belastende for klageren eller tredjepart at saken er offentlig, kan dokumentene unntas offentlighet og saken anonymiseres. I slike saker kan også møtet lukkes.

https://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/anonymitet/

Man vil nok ikke kunne være anonym akkurat i dette tilfellet. Kanskje en organisasjon for spiseforstyrrelser kunne ha klaget, hvis det er hold i det etter vvp kapittel 2. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukket opp noen kritiske stemmer i kommentarfeltet til Aftenposten. Dessverre er de ikke så gjennomtenkt formulert, men poengene står seg (særlig det første om at hun dyrker sykdom) og hun vrir seg bare unna og blir fornærmet. Folk kunne rettet kritikken på en mer gjennomtenkt - og høfligere - måte, men likevel, ser hun ikke at de har et poeng? Hun har, ifølge seg selv bedragersyndromet. Har hun da ALDRI lurt på om hun ikke lurer noen når hun får bruke Aftenposten som bloggkanal for egen sykdom gjennom flere år? Screenshot_20220728-233900_Facebook.thumb.jpg.184de43e7924162c4420882cf01e59fc.jpg

Screenshot_20220728-233823_Facebook.thumb.jpg.b667b3a4a9b39118368d90a0692458df.jpg

Endret av Sarah93
  • Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah93 skrev (5 minutter siden):

Det dukket opp noen kritiske stemmer i kommentarfeltet til Aftenposten. Dessverre er de ikke så gjennomtenkt formulert, men poengene står seg (særlig det første om at hun dyrker sykdom) og hun vrir seg bare unna og blir fornærmet. Folk kunne rettet kritikken på en mer gjennomtenkt - og høfligere - måte, men likevel, ser hun ikke at de har et poeng? Hun har, ifølge seg selv bedragersyndromet. Har hun da ALDRI lurt på om hun ikke lurer noen når hun får bruke Aftenposten som bloggkanal for egen sykdom gjennom flere år? Screenshot_20220728-233900_Facebook.thumb.jpg.184de43e7924162c4420882cf01e59fc.jpg

Screenshot_20220728-233823_Facebook.jpg

Ja, det har jeg tenkt på. For meg er impostor syndrome hovedsakelig knyttet til faget mitt og jobben min.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sviskedessert
Sarah93 skrev (30 minutter siden):

Screenshot_20220728-233823_Facebook.thumb.jpg.b667b3a4a9b39118368d90a0692458df.jpg

Enig med Senneset i at man bør unngå å dele antall kilo. Samtidig lugger det at hun er så kritisk mot dette "i et åpent felt", all den tid hun selv jevnlig deler bilder av seg selv som kan være minst like skadelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskedessert skrev (3 minutter siden):

Enig med Senneset i at man bør unngå å dele antall kilo. Samtidig lugger det at hun er så kritisk mot dette "i et åpent felt", all den tid hun selv jevnlig deler bilder av seg selv som kan være minst like skadelige.

Og ikke minst hvor hun stadig understreker at hun ikke var på sitt tynneste på de bildene, for det er ikke bra for sårbare å se..  Det at hun koketterer med det er kanskje det aller mest problematiske. Hun har for øvrig sagt/ skrevet mye om vekta si, i Anorektisk og i intervjuer, men akkurat det skal hun ha honnør for at hun ikke har skrevet masse om på sosiale medier. Og det er kjipt at jeg forventer såpass lite av henne at jeg vil gi henne honnør for noe selvsagt.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskedessert skrev (12 timer siden):

Er jo rette røva som feis da. Bloggen hennes var proppfull av kilo og BMI, og i følge venninne som har lest boka er det oppgitt vekt i alle fall et sted der, og IS har jo ørten ganger dratt «jeg har jo aldri delt den LAVESTE vekta mi», sånn apropos å være flinkest til å være syk. Jeg vet den laveste vekta hun har oppgitt,brent fast i pannebrasken,for lenge var det mitt ultimate mål (ja,jeg var jævlig syk,og bloggen ble en supermotivator for meg,feil vei, med tall og radmagre bilder)

• Liker 28
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (12 timer siden):

Og ikke minst hvor hun stadig understreker at hun ikke var på sitt tynneste på de bildene, for det er ikke bra for sårbare å se..  Det at hun koketterer med det er kanskje det aller mest problematiske. Hun har for øvrig sagt/ skrevet mye om vekta si, i Anorektisk og i intervjuer, men akkurat det skal hun ha honnør for at hun ikke har skrevet masse om på sosiale medier. Og det er kjipt at jeg forventer såpass lite av henne at jeg vil gi henne honnør for noe selvsagt.

Hvis vi inkludere blogg i sosiale medier har hun delt i bøtter og spann. Den finnes riktignok ikke lenger,men vi som leste den (og den ble brukt i undervisning!) fikk jo eksponering så det holdt. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kommentaren:hvor diagnostiserer hun IS? Hun kommer med betraktninger rundt atferd. Svaret til IS er jo klassisk forsvar og angrep. Selvsagt kunne folk formulert seg enda bedre,men folk har også ulike forutsetninger med språk i skriftform,som journalist kan hun ikke forvente at alle er 100% velformulert og teknisk saklig som man skulle ønske seg. Hun kunne jo i stedet stilt åpne spørsmål tilbake, som «jeg er usikker på hva du mener med dette, kan du utdype?», «»hva mener du egentlig her?», «jeg opplever at du diagnostiserer meg» etc etc. Hun har sagt ørten ganger at hun vil ha kritikk og tilbakemeldinger,men i praksis er det jo åpenbart at det kun er det positive hun vil ha og fikser.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er ikke bra. Modige er de som kommer med kritiske stemmer mot IS . Slik jeg ser det dyrker IS sykdommen sin i full offentlighet og resultatet kan bli fatalt. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (4 minutter siden):

Første kommentaren:hvor diagnostiserer hun IS? Hun kommer med betraktninger rundt atferd. Svaret til IS er jo klassisk forsvar og angrep. Selvsagt kunne folk formulert seg enda bedre,men folk har også ulike forutsetninger med språk i skriftform,som journalist kan hun ikke forvente at alle er 100% velformulert og teknisk saklig som man skulle ønske seg. Hun kunne jo i stedet stilt åpne spørsmål tilbake, som «jeg er usikker på hva du mener med dette, kan du utdype?», «»hva mener du egentlig her?», «jeg opplever at du diagnostiserer meg» etc etc. Hun har sagt ørten ganger at hun vil ha kritikk og tilbakemeldinger,men i praksis er det jo åpenbart at det kun er det positive hun vil ha og fikser.

Jeg synes innlegget er klart og tydelig. Vedkommende er dirkete og hun pakker ikke inn budskapet. IS sin respons er ikke like beundringsverdig. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (13 timer siden):

"Ingen er så flink som deg til å være syk".

Den satt, tenker jeg 👏

• Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (13 minutter siden):

Jeg synes innlegget er klart og tydelig. Vedkommende er dirkete og hun pakker ikke inn budskapet. IS sin respons er ikke like beundringsverdig. 

Helt enig med deg. Var mest en kommentar til at ikke alle er like høflige etc. Og hun diagnostiserer ikke IS, utover å si at hun er syk, og det er det da for fader ikke noe tvil om, hun har jo t.o.m skrevet om det selv i innlegget det kommenteres på! Hun tåler ikke kritikk over hodet

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Istinde skrev (5 minutter siden):

"Ingen er så flink som deg til å være syk".

Den satt, tenker jeg 👏

Det er sant. Heiagjengen gjør jo halve jobben, noe som jeg tenker er mye av årsaken til sykdommen. Hun har bygget opp den offentlige profilen son rundt sykdommen. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Var mest en kommentar til at ikke alle er like høflige etc. Og hun diagnostiserer ikke IS, utover å si at hun er syk, og det er det da for fader ikke noe tvil om, hun har jo t.o.m skrevet om det selv i innlegget det kommenteres på! Hun tåler ikke kritikk over hodet

Hun deler jo i hytt og pinevær om sykdommen. Lett å kjenne seg igjen i mønsteret om en har personlig erfaring med anoreksi. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom kommentarfeltet nå. Er jaggu meg flere,og saklige som sådan. (Sladder ikke siden de ligger offentlig i kommentarfeltet) Kanskje det er håp. Den siste er svar på kommentaren delt av annen person over her (der hvor vekt er omtalt)

EDDA1C34-0E45-443D-9614-120D295F2254.thumb.jpeg.76e5269b24c4e086078715248608f187.jpeg47ED7ED0-A32E-45CF-B94A-5C782C012A42.thumb.jpeg.514d4644283614151c6a87e2cdbbd9e1.jpeg43745BCC-0E22-4844-B470-FD256AF68AAE.thumb.jpeg.4c4503dac28e7d095dc3eaa07a66bddd.jpeg000E16EB-4B40-4A4E-9770-999ADE204A0D.jpeg.15670c532c4ecad94562fa8e278db838.jpeg7A562A54-95C4-4477-8636-17E97D7540E2.thumb.jpeg.36352575b689f60c4f29563c84cde1b1.jpeg683C2488-3A79-480B-BB29-57DF6A695EFF.jpeg.a3f2cf03c1c2a13f92f5d2f5f02c67ca.jpeg

Endret av Kanin46
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (2 minutter siden):

Leste gjennom kommentarfeltet nå. Er jaggu meg flere,og saklige som sådan. (Sladder ikke siden de ligger offentlig i kommentarfeltet) Kanskje det er håp.

47ED7ED0-A32E-45CF-B94A-5C782C012A42.jpeg

43745BCC-0E22-4844-B470-FD256AF68AAE.jpeg

000E16EB-4B40-4A4E-9770-999ADE204A0D.jpeg

7A562A54-95C4-4477-8636-17E97D7540E2.jpeg

683C2488-3A79-480B-BB29-57DF6A695EFF.jpeg

EDDA1C34-0E45-443D-9614-120D295F2254.jpeg

Flott at kritikken er velformulert og saklig. IS bør ta seg en pause og jobbe med seg selv. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...