Almando Skrevet 1. juni 2021 #381 Del Skrevet 1. juni 2021 Lafamiglia skrev (2 minutter siden): Enig. Og jeg synes hun skal slutte med alle postene om fat shaming og ellers alt som har med kroppsutseende og holdninger til kropp å gjøre, for der har hun rett og slett null troverdighet. Hun bør holde seg til vaksiner, Israel, konspirasjonsteorier, osv., for hun skriver mye bra der. Hun snakker om fat shaming i historien sin i dag. Hun er imot fat shaming. Hvor har hun fat shamet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 1. juni 2021 #382 Del Skrevet 1. juni 2021 Almando skrev (Akkurat nå): Hun snakker om fat shaming i historien sin i dag. Hun er imot fat shaming. Hvor har hun fat shamet? Tror du misforsto meg. Hun uttalte seg MOT fat shaming. Jeg synes bare at en person som legger for dagen et fullstendig forstyrret forhold til kropp og vekt, og som har en stor og viktig stemme i offentligheten, IKKE bør uttale seg om kropp og vekt, verken på den ene eller på den andre måten. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Almando Skrevet 1. juni 2021 #383 Del Skrevet 1. juni 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Tror du misforsto meg. Hun uttalte seg MOT fat shaming. Jeg synes bare at en person som legger for dagen et fullstendig forstyrret forhold til kropp og vekt, og som har en stor og viktig stemme i offentligheten, IKKE bør uttale seg om kropp og vekt, verken på den ene eller på den andre måten. Jaha. Hvorfor det, når meningene hennes går ut på at mennesker skal aksepteres for den de er? På hvilken måte er det skadelig å høre disse meningene fra henne, enn det er å høre fra en frisk person? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 1. juni 2021 #384 Del Skrevet 1. juni 2021 Almando skrev (34 minutter siden): Jaha. Hvorfor det, når meningene hennes går ut på at mennesker skal aksepteres for den de er? På hvilken måte er det skadelig å høre disse meningene fra henne, enn det er å høre fra en frisk person? Jeg mener bare at når man fremstår som "uhildet" og en slags "fornuftens stemme", slik hun jo gjør i egenskap av å være en velrespektert journalist i Aftenposten, så bør man ha holdt sin sti ren når det gjelder omtale av kropp. Men hun er jo en som fronter og fremmer anorektiske idealer gjennom bildene og storyene hun legger ut. Det ville vært noe fullstendig annet om hun hadde vinklet det fra en anorektikers ståsted. Da ville det blitt en slags personlig journalistikk, som kunne bidratt med noe. Men en person som kontinuerlig driver og trigger andre anorektikere, har ikke særlig mye troverdighet i debatten om kropp, synes jeg, spesielt i og med at hennes egen helt slående og åpenbare anoreksi ikke er tema der. Og dette er helt uavhengig av hva slags holdninger hun fronter når det gjelder kropp. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 1. juni 2021 #385 Del Skrevet 1. juni 2021 Poenget mitt er altså at hun bedriver dobbelkommunkasjon: 1) Sterk fremming av anorektiske idealer, som har potensielt en svært skadelig påvirkning på sårbare sjeler 2) Liksom-uhildet og saklig journalist som tar for seg usunne holdninger til kropp Og dessuten også: 3) Sterk (og legitim kritikk) av influensene som bedriver usunt kroppspress Hun har som journalist ikke troverdighet en plass i dette landskapet. Redaktøren hennes burde tatt affære for lenge siden 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineDreams Skrevet 4. juni 2021 #386 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) Jeg har ikke fått lest meg gjennom så mange av de tidligere kommentarene her, men fy søren så glad jeg er for at denne tråden finnes! Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser, men de siste årene har jeg hatt det mye bedre, vektmessig er jeg helt der jeg skal være, og mitt forhold til mat og kropp har blitt nokså avslappet - heldigvis! Jeg trigges ikke like ofte lenger av ting jeg ser og hører rundt omkring, men Ingeborg Senneset trigger meg noe HELT enormt. Og det irriterer meg at alle saker om eller av henne på nett - som det for øvrig er ganske mange av og som er vanskelige å unngå - kommer med et bilde av hennes åpenbart undervektige kropp. Jeg synes det er skummelt at så mye av det hun sier blir tatt som sannheten, og jeg skulle ønske at hun var mer bevisst på at det hun legger ut kan være veldig triggende for andre. Bare det at hun legger ut et før-etter-bilde og sier at "dette er ikke et før-etter-bilde fordi jeg har noe dypere jeg ønsker å si blablabla".. Det er likefullt et før-etter-bilde, som både er vanskelig for mange andre å se, men som også vitner om at man selv ikke vil gi slipp på den kroppen man hadde på sitt sykeste og at man ønsker at andre skal se den. Jeg er også redd for at folk skal synes dårlig om de som faktisk trenger å kun fokusere på å bli frisk, før man starter å jobbe og hele tiden skal prestere og bli evaluert av en leder, fordi hun snakker så mye om at det er viktig å gjøre "friske ting" som å være i arbeid for å faktisk bli frisk. Dette er såklart veldig vanskelig, fordi Ingeborg har mye bra å komme med og jeg synes absolutt at de med diverse psyiske lidelser skal ha en plass i det offentlige ordskiftet. Men som jeg har sett noen andre skrive over her, burde det kanskje være visse temaer man holder seg unna, eller der media heller konfererer med noen andre. For, av egen erfaring, kan man se ganske annerledes på ting når man er såpass dypt inni det, enn når man er noenlunde ute på andre siden. Endret 4. juni 2021 av KristineDreams Skrivefeil 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineDreams Skrevet 4. juni 2021 #387 Del Skrevet 4. juni 2021 Lafamiglia skrev (På 1.6.2021 den 23.31): Poenget mitt er altså at hun bedriver dobbelkommunkasjon: 1) Sterk fremming av anorektiske idealer, som har potensielt en svært skadelig påvirkning på sårbare sjeler 2) Liksom-uhildet og saklig journalist som tar for seg usunne holdninger til kropp Og dessuten også: 3) Sterk (og legitim kritikk) av influensene som bedriver usunt kroppspress Hun har som journalist ikke troverdighet en plass i dette landskapet. Redaktøren hennes burde tatt affære for lenge siden Helt enig med deg! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ytmnd Skrevet 4. juni 2021 #388 Del Skrevet 4. juni 2021 Tar ingen damer med slike bryn seriøst 🤣 Får "influencer" vibes så det holder ja.. (måtte google, aldri hørt om dama) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 4. juni 2021 #389 Del Skrevet 4. juni 2021 Jeg har skrevet her før, men føler for å gjenta meg litt. Jeg synes denne kritikken om thinspo er så urettferdig. Er kritikken basert på noe annet enn bildene hun har lagt ut? Jeg skjønner ikke hvordan thinspo kan være at en person legger ut et bilde av seg selv i tskjorte? Kalle henne lollipop og "thinshame" henne for å ha lagt ut et bilde av seg selv der hun viser at hun har fått vaksine? Jeg synes det er så synd at vi aksepterer så lite at folk er forskjellige. Folk har forskjellige kropper. Og jeg mener alle skal få lov til å ta plass og ytre seg i samfunnet og på nett. Jeg er helt enig i at kroppspress og spiseforstyrrelser er et enormt samfunnsproblem, men å shame undervektige folk som legger ut vanlige bilder av seg selv er ikke veien å gå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 4. juni 2021 #390 Del Skrevet 4. juni 2021 miaw skrev (38 minutter siden): Jeg har skrevet her før, men føler for å gjenta meg litt. Jeg synes denne kritikken om thinspo er så urettferdig. Er kritikken basert på noe annet enn bildene hun har lagt ut? Jeg skjønner ikke hvordan thinspo kan være at en person legger ut et bilde av seg selv i tskjorte? Kalle henne lollipop og "thinshame" henne for å ha lagt ut et bilde av seg selv der hun viser at hun har fått vaksine? Jeg synes det er så synd at vi aksepterer så lite at folk er forskjellige. Folk har forskjellige kropper. Og jeg mener alle skal få lov til å ta plass og ytre seg i samfunnet og på nett. Jeg er helt enig i at kroppspress og spiseforstyrrelser er et enormt samfunnsproblem, men å shame undervektige folk som legger ut vanlige bilder av seg selv er ikke veien å gå. Poenget er vel at hun ikke tar såkalt vanlige bilder av seg selv, men legger ut bilder som synliggjør undervekten hennes i størst mulig grad. Lar seg avfotografere iført en tynn singlet mens hun strekker mest mulig hals. Fokus på thigh gap. Utstående kragebein, osv. Det er dét denne debatten handler om. Forøvrig synes jeg hun er en dyktig journalist og samfunnsdebattant. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaymie Skrevet 4. juni 2021 #391 Del Skrevet 4. juni 2021 miaw skrev (46 minutter siden): Jeg har skrevet her før, men føler for å gjenta meg litt. Jeg synes denne kritikken om thinspo er så urettferdig. Er kritikken basert på noe annet enn bildene hun har lagt ut? Jeg skjønner ikke hvordan thinspo kan være at en person legger ut et bilde av seg selv i tskjorte? Kalle henne lollipop og "thinshame" henne for å ha lagt ut et bilde av seg selv der hun viser at hun har fått vaksine? Jeg synes det er så synd at vi aksepterer så lite at folk er forskjellige. Folk har forskjellige kropper. Og jeg mener alle skal få lov til å ta plass og ytre seg i samfunnet og på nett. Jeg er helt enig i at kroppspress og spiseforstyrrelser er et enormt samfunnsproblem, men å shame undervektige folk som legger ut vanlige bilder av seg selv er ikke veien å gå. Thinspo kritikken går vel ikke egentlig på kroppen hennes direkte, men på at hun bruker vinkler, vidvinkel og poseringer som fremhever et tynnere ideale enn «vanlige bilder». Er man ikke så godt kjent med hvordan man kan påvirke bilder på den måten så vil man ikke tenke så mye over det, men de som allerede sliter litt vil merke denne triggeren sterkt fordi den er allerede fremtredende i anoreksimiljøet. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 4. juni 2021 #392 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) rebella81 skrev (10 minutter siden): Poenget er vel at hun ikke tar såkalt vanlige bilder av seg selv, men legger ut bilder som synliggjør undervekten hennes i størst mulig grad. Lar seg avfotografere iført en tynn singlet mens hun strekker mest mulig hals. Fokus på thigh gap. Utstående kragebein, osv. Det er dét denne debatten handler om. Forøvrig synes jeg hun er en dyktig journalist og samfunnsdebattant. Jaymie skrev (6 minutter siden): Thinspo kritikken går vel ikke egentlig på kroppen hennes direkte, men på at hun bruker vinkler, vidvinkel og poseringer som fremhever et tynnere ideale enn «vanlige bilder». Er man ikke så godt kjent med hvordan man kan påvirke bilder på den måten så vil man ikke tenke så mye over det, men de som allerede sliter litt vil merke denne triggeren sterkt fordi den er allerede fremtredende i anoreksimiljøet. Nemlig. Synes du f.eks. dette bildet er innafor, som hun postet nå i ettermiddag? (Dette er altså et svar på innlegget til @miaw) Endret 4. juni 2021 av Lafamiglia 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaymie Skrevet 4. juni 2021 #393 Del Skrevet 4. juni 2021 Lafamiglia skrev (2 minutter siden): Nemlig. Synes du f.eks. dette bildet er innafor, som hun postet nå i ettermiddag? Godt eksempel på hvor alle tre triksene er i bruk. Ovenfra og ned vinkel, mobilkamera som er vidvinkel, skuldre bakover og bein fra hverandre på skrå som er et godt brukt triks for tynnere armer og bein. Det er heller ikke en naturlig stilling å stå i for de som måtte argumentere med «et vanlig bilde». 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 4. juni 2021 #394 Del Skrevet 4. juni 2021 rebella81 skrev (6 minutter siden): Poenget er vel at hun ikke tar såkalt vanlige bilder av seg selv, men legger ut bilder som synliggjør undervekten hennes i størst mulig grad. Lar seg avfotografere iført en tynn singlet mens hun strekker mest mulig hals. Fokus på thigh gap. Utstående kragebein, osv. Det er dét denne debatten handler om. Forøvrig synes jeg hun er en dyktig journalist og samfunnsdebattant. Men hvis man har "thig gap" skal man da ikke få kunne legge ut bilde av lårene sine? Eller tynn singlet hvis man er undervektig? At det er fokus på vinkler for å se mest mulig tynn ut er bare spekulasjoner. Poenget mitt er at jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der vi er så lite tolerante at folk med et bestemt utseende ikke får vise kroppene sine fordi noen kan potensielt ta skade av det. Vi har undervektige, normalvektige, overvektige, funksjonshemmede og det må få være plass til alle. Jaymie skrev (3 minutter siden): Thinspo kritikken går vel ikke egentlig på kroppen hennes direkte, men på at hun bruker vinkler, vidvinkel og poseringer som fremhever et tynnere ideale enn «vanlige bilder». Er man ikke så godt kjent med hvordan man kan påvirke bilder på den måten så vil man ikke tenke så mye over det, men de som allerede sliter litt vil merke denne triggeren sterkt fordi den er allerede fremtredende i anoreksimiljøet. Men det går alikevel på kroppen hennes når hun blir kalt lollipop. Det er en slengbemerkning som går direkte på hvordan hun ser ut. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaymie Skrevet 4. juni 2021 #395 Del Skrevet 4. juni 2021 miaw skrev (Akkurat nå): Men hvis man har "thig gap" skal man da ikke få kunne legge ut bilde av lårene sine? Eller tynn singlet hvis man er undervektig? At det er fokus på vinkler for å se mest mulig tynn ut er bare spekulasjoner. Poenget mitt er at jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der vi er så lite tolerante at folk med et bestemt utseende ikke får vise kroppene sine fordi noen kan potensielt ta skade av det. Vi har undervektige, normalvektige, overvektige, funksjonshemmede og det må få være plass til alle. Men det går alikevel på kroppen hennes når hun blir kalt lollipop. Det er en slengbemerkning som går direkte på hvordan hun ser ut. At hun blir kalt lollipop er ikke greit, men at du tror det er spekulasjoner at hun bruker vinkler osv er bare naivt. Dette er veldig lett å se, spesielt om man har vært innom anoreksimiljøet og du har fått et eksempel over. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg GhostHug Skrevet 4. juni 2021 Populært innlegg #396 Del Skrevet 4. juni 2021 miaw skrev (5 minutter siden): Men hvis man har "thig gap" skal man da ikke få kunne legge ut bilde av lårene sine? Eller tynn singlet hvis man er undervektig? At det er fokus på vinkler for å se mest mulig tynn ut er bare spekulasjoner. Poenget mitt er at jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der vi er så lite tolerante at folk med et bestemt utseende ikke får vise kroppene sine fordi noen kan potensielt ta skade av det. Vi har undervektige, normalvektige, overvektige, funksjonshemmede og det må få være plass til alle. Men det går alikevel på kroppen hennes når hun blir kalt lollipop. Det er en slengbemerkning som går direkte på hvordan hun ser ut. Det er iallfall åpenbart at du har svært liten innsikt i dette med spiseforstyrrelse. 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siri Ja Skrevet 5. juni 2021 #397 Del Skrevet 5. juni 2021 Twinkle~ skrev (7 timer siden): Det er iallfall åpenbart at du har svært liten innsikt i dette med spiseforstyrrelse. Men du mener du er eksperten her? Jeg syns Ingeborg gir oss ett godt innblikk i hva spiseforstyrrelser går i og utifra egne erfaringer så kjenner jeg meg igjen!Det er mangt og mye jeg ikke er enig i,men dere må ikke lage det til noe det ikke er !Ingeborg kan du spørre om hva som helst og få ærlige svar på!Syns hun er ei fantastisk jente som er ærlig om sine utfordringer og fy så fin hun er med sine spørsmål og meninger vi andre ikke tør å ta opp!Ja jeg applauderer slike jenter 👏👏! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 5. juni 2021 #398 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) miaw skrev (13 timer siden): Men hvis man har "thig gap" skal man da ikke få kunne legge ut bilde av lårene sine? Eller tynn singlet hvis man er undervektig? At det er fokus på vinkler for å se mest mulig tynn ut er bare spekulasjoner. Poenget mitt er at jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der vi er så lite tolerante at folk med et bestemt utseende ikke får vise kroppene sine fordi noen kan potensielt ta skade av det. Vi har undervektige, normalvektige, overvektige, funksjonshemmede og det må få være plass til alle. Men det går alikevel på kroppen hennes når hun blir kalt lollipop. Det er en slengbemerkning som går direkte på hvordan hun ser ut. Jeg tenkte som deg, syntes kritikken var urettferdig. Vi trenger så veldig at folk hever røsten mot influencere, slik IS har gjort flere ganger. Ville være så synd om slike stemmer ble devaluert og dermed undergravd. Men det er noen gode poenger i denne tråden. Bildene som legges ut er tatt på en slik måte at det er «skinny» som blir resultatet. Bildet som er lenket til fra denne uken er et veldig godt eksempel. Jeg har fulgt flere damer på instagram som avslører poseringsteknikkene. Har du først sett det, blir du veldig bevisst. Fugleperspektivet er et godt eksempel , det som er lengst unna kamera blir minst. På bildet kommenterer hun også at hun ser at hodet blir stort i forhold til kroppen. Likevel poster hun bildet. Hun har jo skrevet mye om influencere, sist nå om den nye loven som påbyr å merke bilder som er redigert. Jeg greier rett og slett ikke å unnskylde det. Hun vet bedre, og poster likevel. Hvorfor kan man bare spekulere i, men det er uinteressant. Fordi hun har den stemmen hun har, og den historien hun har er hun et forbilde for mange. Det er ytterligere skjerpende. Dessverre. Endret 5. juni 2021 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 5. juni 2021 #399 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg følger henne ikke på noen plattformer, men syns det er så stort gap mellom det hun skriver som journalist og det hun poster som ‘influenser’. Hun skriver godt om viktige ting, men fremstår som usikker og typisk influenser med fylte lepper og utstuderte poseringer. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DianaV Skrevet 5. juni 2021 #400 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Ja det med bilde og tekst, rar måte å formidle sånne budskap sammen med selfie? Eller er det bare meg? Posten er merket med Aftenposten selvfølgelig, for man er seriøs journalist. Men en rar kombinasjon som sitter ferskt i minnet, for å si det sånn Endret 5. juni 2021 av DianaV 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå