Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spm til de som er i mot abort: Hvis dere ble voldtatt, eller blitt offer for incest og blitt gravid ville dere tatt abort da?

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg leste om ei jente på 13 år som ble misbrukt av sin far og ble gravid, hun ble nektet av foreldrene til å ta abort, er ikke dette galt? Jeg mener driter man i å bruke prevansjon når man har sex, med typen ol og man blir gravid, da får man ta ansvar for det man har gjort. Husk til alle som blir gravide: det er din kropp og ditt liv. Selfølgelig skal du ha barn hvis du vil ha det og man er heldig hvis man kan få det, men få det fordi du har lyst på det. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengig av hvorfor jeg ble gravid ville jeg bestemme over min egen kropp og jeg ville tatt de valgene som jeg mente var best. Om det så var pga av min egen uforsiktighet. Jeg synes det er skummelt at man er rask å dømme gravide som tar abort fordi man ikkemener de har god nok grunn til det. Mener man seg ikke klar til å få barn av ulike grunner kan det å ta abort noengang være den voksne løsningen.

Skrevet
Uavhengig av hvorfor jeg ble gravid ville jeg bestemme over min egen kropp og jeg ville tatt de valgene som jeg mente var best. Om det så var pga av min egen uforsiktighet. Jeg synes det er skummelt at man er rask å dømme gravide som tar abort fordi man ikkemener de har god nok grunn til det. Mener man seg ikke klar til å få barn av ulike grunner kan det å ta abort noengang være den voksne løsningen.

Likte svaret ditt veldig godt, mulig jeg formulerte meg dårlig, men det er helt sant som du sier at mange ganger kan det å ta abort være den voksneløsningen.

Gjest heidu
Skrevet

Voksen løsning - å ta et uskyldig liv for å skåne seg selv :forvirra:

Skrevet
Voksen løsning - å ta et uskyldig liv for å skåne seg selv :forvirra:

Hva med barnet? Fortjener det å bli født inn i et liv der det ikke er voksne som ønsker det eller kan ta vare på det?

Skrevet

Jeg er i alle fall svært takknemlig for at det er selvbestemt abort i dette landet. Inngrepet jeg gjorde idag var det vanskeligste, men på samme tid det meste gjennomtenkte, jeg noen gang har gjort. Jeg håper indelig at dette er noe jeg slipper igjen.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror det er en myte at det finnes så mange som tar lett på det å ta abort. Jeg er helt overbevist om at de som gjør det ser seg nødt til det, og vi andre har faktisk ingen rett til å sette oss over dem og dømme dem.

Man bestemmer selv over egen kropp. Og uhell kan skje uansett hvor mye prevangsjon man bruker.

Gjest mamman
Skrevet

Ja det er en myte at folk tar lett på abort. Maaange kvinner får psykologiske problemer - senvirkninger - etter en abort. Ingen blir fortalt om disse, faktisk veldig vanlige, senvirkningene hos legen. Og dette er faktisk enda et argument MOT ABORT.

Ja, jeg er mot abort! Jeg ble selv gravid i en livssituasjon der de fleste nok hadde tenkt på abort som eneste riktige utvei. Ung, kjente såvidt barnefaren, usikker fremtid, altfor ung ville de fleste si. Men jeg er mot drap, selvom loven av og til åpner for det, og tenkte at "ja, barnet vårt skal få leve". Kunne aldri vurdert tanken på å suge ut det lille forsvarsløse livet i magen min.

Så er det da også en grunn til at man går gravid i 9 mnd. Mye skjer i løpet av disse månedene, tanker modnes og man får tid og mulighet til å sette seg inn i det nye livet. Og hva så om vi måtte leve på noen tusenlapper i måneden, min kjærlighet ville være nok -- og de forunderligste ting kan skje i livet. Og hva så om barnefaren stakk av, tror barnet mitt likevel ville valgt livet? Og hva så, om jeg følte meg for liten til å ta vare på henne, det finnes nok av kjærlige mennesker i dette landet som ville gitt henne varme og kjærlighet!

Jeg vil aldri kunne si meg enig i at abort av og til er den "voksne løsningen", for ingen mennesker vil noengang kunne bestemme hva som gjør livet i seg selv verdifullt for andre?

Nå tutlet min femm år gamle datter forbi meg her jeg sitter. Hun får ikke sove... Hadde jeg valgt som noen av dere nok hadde gjort i min situasjon for seks år siden, hadde jeg ikke trengt å avslutte nå. Men noen trenger meg, min datter trenger meg. Min datter, som var en sårbar, forsvarsløs liten baby i min mage for noen år siden. Kunne aldri ha drept henne!

Gjest heidu
Skrevet
Hva med barnet? Fortjener det å bli født inn i et liv der det ikke er voksne som ønsker det eller kan ta vare på det?

Fortjener det å bli tatt livet av fordi ingen ønsker det velkoment?

Man bestemmer selv over egen kropp.

Ja nettopp, så hvilken rett har moren til å nekte barnet sin rett til å bestemme over sin egen kropp og liv?

Gjest tatt fra barnimagen.no
Skrevet

Jeg har tatt abort. Ikke fordi jeg var syk eller barnet var sykt, men fordi jeg trodde det ikke passet nå.

Jeg angrer. Jeg angrer masse.

Nå har jeg lest det som står på "fra uke til uke". Babyen min var jo stor når han var 11 uker! Hvorfor fortalte ingen meg det?

Å tenke på at man kan abort fram til 16 uke, når ungen nesten kan sutte på tommelen, gjør meg kvalm.

Jeg har faktisk spydd flere ganger i dag.

Hva salgs samfunn er det vi vil ha egentlig?

Hva er det som betyr noe?

Jeg er fullstendig forvirra!

Gjest seroxata
Skrevet

jeg tror ikke jeg ville klart å ta abort, om jeg ble gravid.. men det er en utrolig vanskelig situasjon å stille seg i, så det er vanskelig å si før en har vært der.

De som tar abort, det er deres valg. det må da vel være gode grunner for at de gjør det? Klart, det er et liv der inne! og det er grunnen til at jeg ikke ville klart det.

Men igjen, jeg forstår og at folk gjør som de gjør, alle har sine grunner..

Gjest Violetta
Skrevet

Det jeg ikke forstår med dem som sier de er imot abort er at de synes de selv har så opphøyde meninger at andre ikke kan ha rett. Skal de bestemme over andres liv? Hvilken rett har de til det?

Hver får ha sine meninger, men å holde moralpreken for folk som sannsynligvis har tatt sitt livs tøffeste valg er direkte hensynsløst. :sinna:

Skrevet

Jeg gidder ikke bry meg om kommentarer fra de som er så skrå-sikkre.... EN ting er nemlig de prinsipper man har, før en kommer til dillemaet abort, noe annet er hvordan prinsippene faktisk må vurderes på nytt når en står med kniven på strupen. Og har en ikke noe å tilby fosteret grunnet livssituasjon, er det vel ingen som kan påstå at å bevare liv da er det eneste rette?!

Gjest Valhalla
Skrevet

Seriøst? Er det ikke greit å se hva man kaster i søpla?

Gjest Violetta
Skrevet
Seriøst? Er det ikke greit å se hva man kaster i søpla?

Er det ikke kjekt å bo på en pidestall og kunne bedømme andre mennesker etter eget forgodtbefinnende? Hva med å heller diskutere et veldig alvorlig tema på en seriøs måte?

Gjest Valhalla
Skrevet

Hva er mer seriøst enn å vise hva man snakker om. Synes du det ser riktig ut å avslutte det livet?

Gjest heidu
Skrevet
Skal de bestemme over andres liv? Hvilken rett har de til det?

Nettopp; hvilken rett har man til å bestemme over andres liv? Og hvis det å ta abort ikke er å bestemme over andres liv, dvs fosterets liv, hva er det da?

Det jeg ikke forstår med dem som sier de er imot abort er at de synes de selv har så opphøyde meninger at andre ikke kan ha rett.

Så de som er for abort mener ikke at de selv har rett de da? Både forkjempere for og motstandere av selvbestemt abort er da like sikre, og noen ganger usikre, på at akkurat de har rett. Ingen forskjell der.

Hver får ha sine meninger, men å holde moralpreken for folk som sannsynligvis har tatt sitt livs tøffeste valg er direkte hensynsløst.

Skal man la være å gi uttrykk for hva man synes er rett og galt bare for å skåne dem som synes det er tungt å bli fortalt at de har gjort noe galt? Skal vi slippe fangene fri, oppheve lover og regler, innføre anarki? Å gi uttrykk for våre meninger om rett og galt er noe av det viktigste vi mennesker gjør.

Men selvfølgelig skal vi også ha forståelse for og vise omsorg for dem som har det tungt etter å ha gjort noe de angrer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...