Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2020 den 15.33):

Ja, da har man blodtype B fordi null alltid viker (er recessivt) A og B er dominante. Så hvis man har genparet A0 eller B0 så får man henholdvis blodtype A og B. Hvis man har genparet AB så får man blodtype AB. Hvis man har genparet 00 så får man blodtype null (0). Genparet AA og NB gir henholdsvis blodtype A og B.

Anonymkode: f4de4...a2d

Nei det var feil. Jeg har et barn med B. Faren er B, jeg er A (AA) . Det ble ikke AB som du sier. 

Anonymkode: 89db4...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor er AB minus og alle vi søsken er B+. Jeg aner ikke hva min far er. 

Anonymkode: d4dfa...c3e

Skrevet

AB+ her. Jeg kan motta blod fra alle, men blodet mitt kan kun gis til AB+. 
Ga blod denne uka ☺️

Anonymkode: 24a5c...a64

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Forstår jeg det rett at : om en person har feks A. Men han har gener fra sin mor B og sin far 0, så kan hans barn bli A,B eller 0? Pluss at kvinnen han finner har noe å si så klart

Nei, om en person er blodtype A, har han ikke noe B-gener. For om han hadde hatt det, så ville blodtypen ha vært AB. Så om barna hans skal få blodtype B, må moren til barna ha blodtype B eller AB, slik at de kan arve en B fra henne.

Anonymkode: 708c3...635

Skrevet

Jeg har blodtype 0 og kan gi blod til alle men kun motta blod fra 0. 
Blodtype 0 har lavere risikiko enn andre blodtyper for hjerte- og karsykdommer. 
Blodtype 0 har mindre sannsynlighet for å utvikle alvorlig koronasykdom. 
Blodtype 0 lever i gjennomsnitt lengre enn andre blodtyper. 

Ikke værst 😀

Anonymkode: 335ea...3bd

• Liker 2
Skrevet
Minya skrev (7 timer siden):

Jeg også, men det som er litt spennende er at både mamma, pappa og de to helsøsknene mine har O....

Nei, jeg er ikke dattra til postmannen heller, for jeg ligner veldig på pappa og søsknene mine, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det kan ha gått til.

https://genetics.thetech.org/ask/ask181

Anonymkode: 708c3...635

Skrevet

Jeg har ikke sjekket blodtypen min men fikk vel vite den når jeg var gravid, mener jeg å huske... Er B- :) 

Eksen var 0 , da er vel guttungen B.. Eller? 

Skrevet

Har det ikke offisielt bekreftet men da vi testet i biologitimen på skolen kom jeg opp med 0- to ganger. Tror vi gjorde den testen både på ungdomsskolen og på VGS. 

Satser på det stemmer inntil det motsatte er bevist. 

Skrevet

Hadde vært fint om 0 var beskyttet mot sykdom (vi er begge 0+), men om blodet vårt gir en minimal mindre risk, så er likevel andre risikofaktorer og livsstil viktigere. Feks Japan er på topp på "life expectancy", men der har bare 29% av befolkningen blodtype 0. De har også en av de laveste forekomstene av fedme i verden (4% kontra 23% i Norge)

Anonymkode: 7738b...6ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det var feil. Jeg har et barn med B. Faren er B, jeg er A (AA) . Det ble ikke AB som du sier. 

Det er ikke det som står. Du er nok A0, og har gitt 0 videre til barnet, fars B dominerer da.

Anonymkode: 42fb9...3e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2020 den 14.51):

Jeg er AB rhesus minus og mannen A, betyr ikke det at barna får A?

Anonymkode: a1a7e...2bd

Da er det større risiko i svangerskapet og kanskje vanskligere for deg å bli gravid? Du må nok ha antistoffer/sprøyte for at du og fosteret ikke skal forgifte hverandre? Mamma er AB rhesus negativ, hun brukte 4 år på å få meg, alt endte i spontanaborter, og hun måtte få antistoffer

Anonymkode: 544a3...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2020 den 2.33):

Blodtype 0 er den eneste man kan gi til personer med andre blodtyper som trenger blod. En person med blodtype A kan ikke gi blod til en person med blodtype 0.

De med blodtype 0 er også tydeligvis mer beskyttet mot sykdommer.

For ikke å snakke om at det er de som «stammer fra de første menneskene», som har blodtype 0. Altså de originale menneskene på jorda.

Følte meg alltid mindre verdt etter at jeg fant ut dette 🙊 som om vi norske dødelige (siden det er sjeldent med blodtype 0 blant nordmenn) er en mutasjon som ikke tåler noe annet enn kulde.

Anonymkode: be2cc...7b2

Du har rett i at 0 regnes som «steinalderblodet» . 
Ifølge den før nevnte blodtypediett skal vi med den typen ha tilnærmer lavkarbokosthold med lite lyst brød osv. 

Men det stemmer ikke at den er sjelden i Norge, den er vel nest mest vanlig etter A. 

Blodtyper er interessant mtp etniske forskjeller. De kan si noe om hvordan folk har flyttet på seg. Storbritannia har vel fex omlag det samme forholdet mellom 0 og A som oss, men blodtype 0 blir mer utbredt jo lenger nord på øyene du reiser. 
Mener også å ha lest at den amerikanske urbefolkningen opprinnelig kun hadde type 0.

Skrevet
11 hours ago, stan said:

Sikker på at både mor og far har 0?

I følge arvelæra bør da barna også få 0.

Det er noen av testene som kan være unøyaktige.

Ja, 100% sikker. Det er derfor vi synes det er så underlig at jeg har fått blodtype A.

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (På 29.3.2020 den 14.53):

Nei,  a og B dominerer O. Er en forelder a og en O, så blir barnet a. 

Slik jeg forstod det.

Mine foreldre er A og 0. Og vi 4 barna er alle A.

Om mine foreldre er AA og 00, vil alle vi barna være A0? 

Anonymkode: f4bec...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min mor er AB minus og alle vi søsken er B+. Jeg aner ikke hva min far er. 

Anonymkode: d4dfa...c3e

Faren deres kan være BB eller B0

Skrevet (endret)

B+

Mor B+ eller AB+

Far   0-

Endret av PokemonGone
Skrevet
theTitanic skrev (På 29.3.2020 den 14.53):

Nei,  a og B dominerer O. Er en forelder a og en O, så blir barnet a. 

Slik jeg forstod det.

Jeg har A, far har 0. Har 3 barn en med A og to med 0.

Anonymkode: 5cd64...486

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har A, far har 0. Har 3 barn en med A og to med 0.

Anonymkode: 5cd64...486

Da må du ha A0. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mine foreldre er A og 0. Og vi 4 barna er alle A.

Om mine foreldre er AA og 00, vil alle vi barna være A0? 

Hmm. Dere bærer a og o gen, men siden bare a er dominant ble dere a. Finner du en mann som er o (oo), så vil vel likevel barna deres få a etter deg, selv om du også har o gen. Tror jeg. 

Hadde du vært a ( men bærer av a og b gen fra foreldrene), og mannen o (oo), så kunne kanskje barna blitt b likevel...  eller ab..   

Dette var ikke lett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...