Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varer bare en liten stund mens hun har blodet fra blodoverføringen i kroppen. Og da må hun ha fått mange poser blod. Innen 3 mnd skal prøvene vise AB+ igjen.

Anonymkode: e2b98...b2d

Nei det stemmer nok ikke. Det kan vises på en blodtyping at en har fått transfundert blod med en annen type, men en vil også ha egne blodceller tilstede. Ved en stamcelletransplantasjon vil en kunne skifte blodtype. 

Anonymkode: 63087...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Familytree
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varer bare en liten stund mens hun har blodet fra blodoverføringen i kroppen. Og da må hun ha fått mange poser blod. Innen 3 mnd skal prøvene vise AB+ igjen.

Anonymkode: e2b98...b2d

Det var det legene også trodde. Men dette skjedde ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym Bruker said:

Under miltærførstgangtjeneste fekk ein anylisert  hvilke blodtype ein hadde, og har sidan aldri reflektert noe mer over det.    Nå under Coronautbruddet har det  imidlertid blitt fokus på på dette m/ blodtype  i forbindelse med sykdomsgard.    

Chinesiske leger har m.a. kunne fastslått at de  større  m/ blodtype A har vert   mer eksponert for  smitte, og dødlighet en de m/ blodtype O. 

Dersom begge foreldre hadde blodtype O får også barna  / blodtype O.    Har en av foreldrene Blodtype A og den ene O kan en få en kryssning mellom A og O.   Har da forstått det slik at ein får blodtype A som 48 % av befolkningen har.     Men, hvordan kan den ene av søsken ha blodtype A medan den andre ha blodtype O.

Har du sjekket din blodtype  ?       

Her bommer du. Du får ikke krysning mellom A og 0. Du får enten A eller 0 om foreldre har A og 0.

 

5 hours ago, theTitanic said:

Nei,  a og B dominerer O. Er en forelder a og en O, så blir barnet a. 

Slik jeg forstod det.

Du tar feil. A og 0 kan bli A0 eller 00. Så da kan Å og 0 foreldre både få A og 0 barn

Anonymkode: aa0c6...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Familytree skrev:

Det var det legene også trodde. Men dette skjedde ikke. 

Dette er feil. Det går rett og slett ikke. Eneste forklaringer her er enten har det skjedd en prøveforbytting første gangen, eller så er det en misforståelse et sted. 

Anonymkode: 63087...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Det går rett og slett ikke. Eneste forklaringer her er enten har det skjedd en prøveforbytting første gangen, eller så er det en misforståelse et sted. 

Anonymkode: 63087...e2e

Jeg forstår det. Jeg lurer på om dette også henger sammen med at hun hadde en godartet svulst som ble fjernet?
Min far hadde 0- også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0- og har hatt corona. Eneste symptom var tungpust og slapphet, kanskje det var pga blodtypen at det gikk så bra?

Anonymkode: 92593...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 0- og har hatt corona. Eneste symptom var tungpust og slapphet, kanskje det var pga blodtypen at det gikk så bra?

Anonymkode: 92593...5a2

Forskning ifra China viser at 0 kommer best utav det, og dette er noe som heilt sikkert blir mer forsket på.  Hører at mange som har 0 ofte får bare svake symtomer under influenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Det hevdes at 40 % av befolkningen har blodtype O , og 48% har blodtype A .  

 

Dagens tema

 

 

Blodtype kan spille inn ved smitte eller dødelighet

franzgreger
17.03.2020 kl 20:066524

I Wuhan har man undersøkt dette ved sykehus, og her er tallene:

Smitte blodtype A=37,75% dødelighet 41,26%

Smitte B=26,42% dødelighet 24,27%
Smitte AB=10.3% dødelighet 9,22%
Smitte O=25,80% dødelighet 25,24%

Etter SARS viste det seg at de med blodtype O, ble mindre infiser

Interessant.. Men hvilken blodtype er mest utbredt i befolkningen i Wuhan?

Anonymkode: 79a8c...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blodtyper er individuelle variasjoner i oppbygningen av molekyler i overflaten av de røde blodlegemene våre, altså personlige egenskaper på linje med for eksempel øyenfarge. Det finnes et 30-tall forskjellige blodtypesystemer, hvorav AB0 (null) og Rh er mest kjent, sier Lise Sofie Haug Nissen-Meyer, overlege og seksjonsleder ved Blodbanken i Oslo."

fra lommelegen.no.

Så det kalles null med andre ord.

Anonymkode: ab83e...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant.. Men hvilken blodtype er mest utbredt i befolkningen i Wuhan?

Anonymkode: 79a8c...904

Det går ikkje frem av desse rapportene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Det hevdes at 40 % av befolkningen har blodtype O , og 48% har blodtype A .  

 

Dagens tema

 

 

Blodtype kan spille inn ved smitte eller dødelighet

franzgreger
17.03.2020 kl 20:066524

I Wuhan har man undersøkt dette ved sykehus, og her er tallene:

Smitte blodtype A=37,75% dødelighet 41,26%

Smitte B=26,42% dødelighet 24,27%
Smitte AB=10.3% dødelighet 9,22%
Smitte O=25,80% dødelighet 25,24%

Etter SARS viste det seg at de med blodtype O, ble mindre infiser

Jippi, jeg har AB😂 Ikke nok med at jeg kan motta blod fra alle men jammen kommer jeg godt utav korona også. AB = den egoistiske blodtypen😂 

Anonymkode: a5bc9...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det stemmer nok ikke. Det kan vises på en blodtyping at en har fått transfundert blod med en annen type, men en vil også ha egne blodceller tilstede. Ved en stamcelletransplantasjon vil en kunne skifte blodtype. 

Anonymkode: 63087...e2e

Hvis du får mange nok enheter transfundert og i tillegg har hatt stor blødning, vil man en sjelden gang se dette jo. Selv om vanligvis begge populasjonene av celler vises. 

Anonymkode: e2b98...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Dersom begge foreldre hadde blodtype O får også barna  / blodtype O.    Har en av foreldrene Blodtype A og den ene O kan en få en kryssning mellom A og O.   Har da forstått det slik at ein får blodtype A som 48 % av befolkningen har.     Men, hvordan kan den ene av søsken ha blodtype A medan den andre ha blodtype O.

Dersom mor er 0+ og far er 0+, kan barnet likevel bli 0-. Alt har med krysningsskjema og gener man er bærer av 

Eg er forresten 0+.

Både O og 0 er godkjent å bruke. 

Anonymkode: 9ede6...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Under miltærførstgangtjeneste fekk ein anylisert  hvilke blodtype ein hadde, og har sidan aldri reflektert noe mer over det.    Nå under Coronautbruddet har det  imidlertid blitt fokus på på dette m/ blodtype  i forbindelse med sykdomsgard.    

Chinesiske leger har m.a. kunne fastslått at de  større  m/ blodtype A har vert   mer eksponert for  smitte, og dødlighet en de m/ blodtype O. 

Dersom begge foreldre hadde blodtype O får også barna  / blodtype O.    Har en av foreldrene Blodtype A og den ene O kan en få en kryssning mellom A og O.   Har da forstått det slik at ein får blodtype A som 48 % av befolkningen har.     Men, hvordan kan den ene av søsken ha blodtype A medan den andre ha blodtype O.

Har du sjekket din blodtype  ?       

Jeg har blodtype A/B. Er jeg utsatt for å bli hardt angrepet om jeg får corona? 

Er 30år, frisk ellers. Ikke altfor redd for viruset, men gir meg noen tanker om jeg er ekstra utsatt. 

Anonymkode: 24675...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er AB rhesus minus. Barna har heldigvis arvet farens blodtype.

Anonymkode: acfdf...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er ikke null. Det er O. 

Anonymkode: 20615...a78

Du tar feil. Det finnes ikke en blodtype O. Det heter blodtype A, B, AB og 0-null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0 pluss og mannen har AB minus. Jeg vet ikke hva barna har fått, men det må være enten A eller B, så vi har kanskje de fleste blodtyper representert i familien. 

Anonymkode: eb7c5...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er nan sikker på at man dør tidlig ved blodtype AB? Ingenting positivt. Man var utsatt for kreft, alvorlige hjerteflimmer, blodpropp og ja. Ser for meg et sykt liv foran meg her. Hjelpes. Også bare pga en blodtype 🙄

Anonymkode: 24675...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...