Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og barna har 0+, far har og det samme.

Anonymkode: 8e110...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som husker bandet Type O Negative? Det heter ikke Type Zero Negative, foråsidetsånn...

Anonymkode: 34d99...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Har du blodtypen A kan det være at du har A fra mor og A fra far, altså AA, eller du kan ha A fra mor og 0 fra far, altså A0. Begge gir blodtypen A siden du bare har A-antenner på utsiden av blodcellene.

0 genet gir ingen antenner på blodcellene. Det har derfor ingen ting å si for blodtypen din hvis den er sammen med A og B. Det vil si at har du A fra mor og 0 fra far, så får du blodtypen A0, som er det samme som å ha blodtypen A. 

For å kunne få blodtypen 0 må du derfor ha to gener for 0, du må ha 0 fra far og 0 fra mor. Altså 00

Hvis begge foreldrene har blodtype 0 har de altså 00. Da kan de bare gi fra seg 0 videre til barna sine. Det betyr at to foreldre med 0 får barn med 0. 

Du kan også lese litt om det her hvis det var noe som var vanskelig å forstå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er ikke null. Det er O. 

Anonymkode: 20615...a78

https://nhi.no/kroppen-var/organer/blodtyper/

Hvorfor så påståelig når du tar feil.     
Eller tar nhi feil, og du vet det riktige svaret?

 

Jeg er 0-    
Mannen 0+    
 

Anonymkode: 53d61...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som husker bandet Type O Negative? Det heter ikke Type Zero Negative, foråsidetsånn...

Anonymkode: 34d99...b0b

Hørt om double O seven?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null peiling 😂
Er det slik at dere har spurt legen rett ut eller noe? Jeg har vært mye på sykehuset som barn, inn og ut fra 2 års alderen til jeg var 25. Aldri hørt noe om nå blodtype. Fått blodoverføring i forbindelse med operasjon to ganger. 

Anonymkode: 6d2eb...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare deg på hvorfor et barn med foreldre som har henholdsvis blodtype A og blodtype 0 kan få barn med blodtype 0. Det som da skjer er at den forelderen som har blodtype A har et genpar som består av blodtype A og blodtype 0. (Blodtype A er da den som er uttrykt fordi blodtype 0 er det undertrykte genet.) Man gir videre i arv kun den ene delen av genparet, altså i dette tilfellet blodtype 0. Et annet søsken kan få den andre delen av genparet og få blodtype A. 

Anonymkode: e2b98...b2d

Forutsettningen for at noen av barna kan påvises blodtype A medan andre kan ha 0 må ha samanheng med at foreldrene har også har ulik blodtype.      Dersom begge har blodtype A så får de kanskje garantert også barn m/ blodtype A , og tilsvarende om begge har blodtype 0.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har 0- og min mor har A+. Har ikke peiling på hva jeg selv har.

Anonymkode: 162fb...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle fem barna, deres to fedre og jeg 0. I tillegg har barnebarna og min mor 0. 

Anonymkode: 0f1e0...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at blodtype skal ha noe å si for coronavirus er overhodet ikke fastslått. Dette er kun en rapport fra ett sykehus i Wuhan. På et annet sykehus de undersøkte fant de ingen forskjell i statistikken for de forskjellige blodtypene.

 

Anonymkode: f4afa...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

Forutsettningen for at noen av barna kan påvises blodtype A medan andre kan ha 0 må ha samanheng med at foreldrene har også har ulik blodtype.      Dersom begge har blodtype A så får de kanskje garantert også barn m/ blodtype A , og tilsvarende om begge har blodtype 0.   

Nei.

Dersom begge foreldrene har blodtype A0 (Det blir A, siden A dominerer), kan begge ‘gi videre’ 0-genet, og barnet få blodtype 0.

Anonymkode: 53d61...087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/kroppen-var/organer/blodtyper/

Hvorfor så påståelig når du tar feil.     
Eller tar nhi feil, og du vet det riktige svaret?

 

Jeg er 0-    
Mannen 0+    
 

Anonymkode: 53d61...087

Blodtype går ikkje på tall, men bokstaver  A - O -B etc.     😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som husker bandet Type O Negative? Det heter ikke Type Zero Negative, foråsidetsånn...

Anonymkode: 34d99...b0b

Har du hørt om bandet Queen? Det beviser at kronprins Charles kommer til å få tittelen Queen Charles III dersom dronning Elizabeth en gang tar kvelden. For bandet heter Queen og ikke King, foråsidetsånn... 

Anonymkode: 237e8...c47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Dersom begge foreldrene har blodtype A0 (Det blir A, siden A dominerer), kan begge ‘gi videre’ 0-genet, og barnet få blodtype 0.

Anonymkode: 53d61...087

Da blir det en kryssning mellom  A0, og dersom A dominerer får de A .     Dersom  0 dominerer får de 0.     Ved blodoverføring kan de m/ A også ta  0 men, ikkje omvent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Blodtype går ikkje på tall, men bokstaver  A - O -B etc.     😄

Både tall og bokstaver, A, B og null (0). Det heter Abnull-systemet. 

Anonymkode: f4de4...a2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er A-. Jeg vet det fordi jeg måtte få sprøyte i skinka da jeg var gravid slik så jeg ikke skulle forgifte fosteret mitt😈

Anonymkode: 47646...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er B-, fikk vite det når jeg var gravid... :)

Men hva blir blodtypen når man har B- og 0 er det noe sikkert svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Da blir det en kryssning mellom  A0, og dersom A dominerer får de A .     Dersom  0 dominerer får de 0.     Ved blodoverføring kan de m/ A også ta  0 men, ikkje omvent. 

Du har ikke peiling på dette i det hele tatt. Blodtype består av et genpar, så man har alltid to gener. Null (0) blir undertrykket av A og B, så hvis bare en av genene i genparet er null så kommer den ikke til uttrykk. Så de som har blodtype A kan ha genparet AA eller A0. Nullen kan ikke dominere over A-en, for å ha blodtype 0 må man ha to nullgener, altså 00. 

Anonymkode: f4de4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Kjemien spiller ein viktig rolle når det gjeld valg av ektefelle.     Blod er eindel av vår kjemiske oppbyggning, og hvorfor har ingen tenkt på dette når det gjeld valg av ektefelle.

Kanskje har 2 personer m/ lik blodtype større sjanse for å lykkes en de som har kryssninger i blodtyper.  Dette handler også om gentransplantasjoner ifra foreldre til barn, og ein kan utifra blodtype fastslå hvilke av foreldrene barna kanskje er mest like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...