Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Pastpresent
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodtype 0 er den eneste man kan gi til personer med andre blodtyper som trenger blod. En person med blodtype A kan ikke gi blod til en person med blodtype 0.

De med blodtype 0 er også tydeligvis mer beskyttet mot sykdommer.

For ikke å snakke om at det er de som «stammer fra de første menneskene», som har blodtype 0. Altså de originale menneskene på jorda.

Følte meg alltid mindre verdt etter at jeg fant ut dette 🙊 som om vi norske dødelige (siden det er sjeldent med blodtype 0 blant nordmenn) er en mutasjon som ikke tåler noe annet enn kulde.

Anonymkode: be2cc...7b2

omtrent 40% av norsk befolkning er blodtype 0, så den er ikke sjelden. 

 

Så må man huske at selv om de med blodtype 0 kan gi blod til de andre typene, så er det motsatt med plasmaet. 

Der er det AB som er universalgiver, og dersom trenger blodbanker givere med alle typene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følte meg alltid mindre verdt etter at jeg fant ut dette 🙊 som om vi norske dødelige (siden det er sjeldent med blodtype 0 blant nordmenn) er en mutasjon som ikke tåler noe annet enn kulde.

Anonymkode: be2cc...7b2

Din blodtype er absolutt ikke sjelden i Norge, nei. 40% har 0, mens 48% har A, ikke så stor forskjell der altså. Så har du blodtypene B og AB, som henholdsvis bare 8% og 4% av Norges befolkning har. 

Anonymkode: 0efe0...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodtype 0 er den eneste man kan gi til personer med andre blodtyper som trenger blod. En person med blodtype A kan ikke gi blod til en person med blodtype 0.

De med blodtype 0 er også tydeligvis mer beskyttet mot sykdommer.

For ikke å snakke om at det er de som «stammer fra de første menneskene», som har blodtype 0. Altså de originale menneskene på jorda.

Følte meg alltid mindre verdt etter at jeg fant ut dette 🙊 som om vi norske dødelige (siden det er sjeldent med blodtype 0 blant nordmenn) er en mutasjon som ikke tåler noe annet enn kulde.

Anonymkode: be2cc...7b2

Du må legge til rhesus faktoren. Blodtype 0 rhesus minus, de kan gi blod til alle, det er såkalt kriseblod. Det er ca 15% i verden som har rhesus minus, da i alle variantene av AB0 systemet. 

Anonymkode: b3651...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 4/1/2020 at 6:19 PM, FluffyChix said:

Æsj så kjedelig å være normal. Har A+!

Jeg også, men det som er litt spennende er at både mamma, pappa og de to helsøsknene mine har O....

Nei, jeg er ikke dattra til postmannen heller, for jeg ligner veldig på pappa og søsknene mine, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det kan ha gått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 0, mannen har 0 og søsteren min har 0

Anonymkode: 7bfdb...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2020 at 11:10 AM, Million said:

Ja, moren min har det, mener jeg å huske. Det kræsjet visst med blodtypen til min far, så legene sto klare til å bytte blod på oss da vi barna ble født. Men av en eller annen grunn legene ikke kunne fatte, var det visst ikke nødvendig likevel. Vi klarte oss uten.

Dette er over 50 år siden :)

Det var nok fordi du også hadde minus som du selv nevnte.

Anonymkode: aa0c6...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (55 minutter siden):

Jeg også, men det som er litt spennende er at både mamma, pappa og de to helsøsknene mine har O....

Nei, jeg er ikke dattra til postmannen heller, for jeg ligner veldig på pappa og søsknene mine, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det kan ha gått til.

Sikker på at både mor og far har 0?

I følge arvelæra bør da barna også få 0.

 

Det er noen av testene som kan være unøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Minya said:

Jeg også, men det som er litt spennende er at både mamma, pappa og de to helsøsknene mine har O....

Nei, jeg er ikke dattra til postmannen heller, for jeg ligner veldig på pappa og søsknene mine, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det kan ha gått til.

Det finnes flere forskjellige mulige forklaringer på det.Men jeg er ikke biolog så tør ikke prøve å forklare, for blir alltid arrestert på detaljene.

Anonymkode: aa0c6...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Sikker på at både mor og far har 0?

I følge arvelæra bør da barna også få 0.

 

Det er noen av testene som kan være unøyaktige.

BØR er stikkordet:)

Anonymkode: aa0c6...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre er begge A-. Jeg er A-. Mannens foreldre er A- og 0. Mannen er A+. Da må våre barn ha A. ? 

Anonymkode: 89db4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (På 29.3.2020 den 14.41):

Jeg har 0. Ble målt i naturfagstimen på VGS. Vi hadde en lærer som var utdannet biolog.

 

 

Jeg fikk også 0 i naturfagstimen på VGS, men når jeg ble blodgiver fant de ut at jeg hadde A. 😅

Anonymkode: 9d088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår jeg det rett at : om en person har feks A. Men han har gener fra sin mor B og sin far 0, så kan hans barn bli A,B eller 0? Pluss at kvinnen han finner har noe å si så klart

Anonymkode: 89db4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker skrev (På 30.3.2020 den 18.30):

Ja, det er kanskje merkeleg at dette med blodtype ikkje har vore mer fokus på ifra myndighetene.    Dersom det er slik at det er ein samanheng mellom eksponering for sykdomer i forhold til blodtyper, så er dette noe som kanskje folk  bør ta mer omsyn til.     

Når er det slik at ein må ha det blodet ei har fått, og kan ikkje bytte det med annet blod.    Men dersom ein krise skulle oppstå så er det greitt for helsepersonell å vite hvilke blodtype ein har.   

Selv har eg blodtype  A  og så snart det gjekk en omgangsyk eller  influense så var eg eksponert for den og blei syk medan andre i familien fekk bare lettere symtomer, blei syke.    

Det er nok tilfeldig. Jeg og foreldrene mine er A. Jeg er sjelden syk. Har aldri sett min far syk. Mor har sjelden vært syk. Hun jobbet alle år på sykehjem der norovirus, influensa ++ går rundt, vaksinerte seg aldri og har aldri blitt syk av noe derfra. 

Anonymkode: 89db4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2020 den 15.28):

Jeg er A-. Jeg vet det fordi jeg måtte få sprøyte i skinka da jeg var gravid slik så jeg ikke skulle forgifte fosteret mitt😈

Anonymkode: 47646...532

Etter fødsel mener du vel. Sprøyten er etter fødsel for ikke å danne antistoffer til neste graviditet. Jeg fikk sprøyte etter ett barn men hvilket husker jeg ikke. Det midterste tror jeg. Dvs at det barnet er rh positiv? 

Anonymkode: 89db4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (På 29.3.2020 den 14.41):

Jeg har 0. Ble målt i naturfagstimen på VGS. Vi hadde en lærer som var utdannet biolog.

 

 

Samme her, fikk AB som resultat på skolen, men i ettertid viste det seg at jeg har type 0...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...