Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har B rhesus minus. Tror det er 15% som har den blodtypen. 

Anonymkode: 12b5f...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, OPIgirl skrev:

Du tar feil. Det finnes ikke en blodtype O. Det heter blodtype A, B, AB og 0-null.

Bare for å legge den død; både 0 og O brukes! O står for det tyske "ohne" (uten)- eller eventuelt 0- og refererer til en blodtype uten (ohne) antigen A eller B. De uten antigen A eller B kalles O - eller altså 0 - som antyder ingen/null antigener. Hvis man googler ABO blood system får man masse treff, men tror 0 er mer brukt i Norge.

"The ABO blood group system involves two antigens and two antibodies found in human blood. The two antigens are antigen A and antigen B. The two antibodies are antibody A and antibody B. The antigens are present on the red blood cells and the antibodies in the serum. Regarding the antigen property of the blood all human beings can be classified into 4 groups, those with antigen A (group A), those with antigen B (group B), those with both antigen A and B (group AB) and those with neither antigen (group O)."

https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type

Selv har jeg 0.. eller O :) 

Og her er lenke til den nye artikkelen som antyder at blodtype A kan være mer utsatt for infeksjon og de med 0 kan være mindre utsatt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2

Endret av Newbeginnings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Under miltærførstgangtjeneste fekk ein anylisert  hvilke blodtype ein hadde, og har sidan aldri reflektert noe mer over det.    Nå under Coronautbruddet har det  imidlertid blitt fokus på på dette m/ blodtype  i forbindelse med sykdomsgard.    

Chinesiske leger har m.a. kunne fastslått at de  større  m/ blodtype A har vert   mer eksponert for  smitte, og dødlighet en de m/ blodtype O. 

Dersom begge foreldre hadde blodtype O får også barna  / blodtype O.    Har en av foreldrene Blodtype A og den ene O kan en få en kryssning mellom A og O.   Har da forstått det slik at ein får blodtype A som 48 % av befolkningen har.     Men, hvordan kan den ene av søsken ha blodtype A medan den andre ha blodtype O.

Har du sjekket din blodtype  ?       

Det her med blodtyper er utrolig interessant. Jeg forstår ikke dem som ikke er klar over sin egen blodtype, det fikk jeg vite da jeg var barn. Men har en mor som jobber i helsevesenet så kanskje derfor 😅

Jeg er O-. Jeg vet at det heter «null» jeg sier «null», men synes at det skriftlig ser finere ut med O og ikke 0 😂 om noen vil krangle på det. Dette er er forum, ikke et viktigt medisinsk dokument, så her betyr det fint lite om det teknisk sett er feil. 

Jeg håper Norge nå begynner å følge etter Island, at vi starter å teste alle. Begynne med alle som er i karantene, og så la resten av befolkningen også teste seg. Hva om vi finner absolutt alle som bærer smitten og setter dem i karantene. Da stopper vi smitten (om alle følger karantene reglene).

Ikke minst tenk på alt det de kan teste og finne ut om. Som blodtyper. Hva om det faktisk har seg slik at en av dem er bedre egnet til å holde en person frisk? 

Anonymkode: d6622...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her med blodtyper er utrolig interessant. Jeg forstår ikke dem som ikke er klar over sin egen blodtype, det fikk jeg vite da jeg var barn. Men har en mor som jobber i helsevesenet så kanskje derfor 😅

Jeg er O-. Jeg vet at det heter «null» jeg sier «null», men synes at det skriftlig ser finere ut med O og ikke 0 😂 om noen vil krangle på det. Dette er er forum, ikke et viktigt medisinsk dokument, så her betyr det fint lite om det teknisk sett er feil. 

Jeg håper Norge nå begynner å følge etter Island, at vi starter å teste alle. Begynne med alle som er i karantene, og så la resten av befolkningen også teste seg. Hva om vi finner absolutt alle som bærer smitten og setter dem i karantene. Da stopper vi smitten (om alle følger karantene reglene).

Ikke minst tenk på alt det de kan teste og finne ut om. Som blodtyper. Hva om det faktisk har seg slik at en av dem er bedre egnet til å holde en person frisk? 

Anonymkode: d6622...f19

Ja, det hadde jo vært ideelt med enda større testkapasitet og bredere testing, men det er jo ikke rart at Island har klart å teste flere innbyggere per capita enn noe annet land i verden; de har bare en populasjon på 364 000 innbyggere.. Et interessant funn derfra ser iaf ut til å være at halvparten av de som tester positivt ikke har noen symptomer (!)

https://futurism.com/neoscope/half-coronavirus-carriers-no-symptoms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blodtype 0. Det ble sjekket automatisk under graviditeten, og sto på helsekortet jeg fikk utdelt da. Mener det sto et minustegn der også, men husker ikke helt sikkert. Finnes det null minus som blodtype?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper Norge nå begynner å følge etter Island, at vi starter å teste alle. Begynne med alle som er i karantene, og så la resten av befolkningen også teste seg. Hva om vi finner absolutt alle som bærer smitten og setter dem i karantene. Da stopper vi smitten (om alle følger karantene reglene).

Ikke minst tenk på alt det de kan teste og finne ut om. Som blodtyper. Hva om det faktisk har seg slik at en av dem er bedre egnet til å holde en person frisk? 

Anonymkode: d6622...f19

Selv om jeg tester negativt i dag og blir erklært frisk, er det bare en falsk trygghet. Jeg kan teste positivt dagen etter, eller dagen etter der igjen. Det er ikke alle helt nysmittede man får riktige resultater av på testene.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det her med blodtyper er utrolig interessant. Jeg forstår ikke dem som ikke er klar over sin egen blodtype, det fikk jeg vite da jeg var barn. Men har en mor som jobber i helsevesenet så kanskje derfor 😅

Jeg er O-. Jeg vet at det heter «null» jeg sier «null», men synes at det skriftlig ser finere ut med O og ikke 0 😂 om noen vil krangle på det. Dette er er forum, ikke et viktigt medisinsk dokument, så her betyr det fint lite om det teknisk sett er feil. 

Jeg håper Norge nå begynner å følge etter Island, at vi starter å teste alle. Begynne med alle som er i karantene, og så la resten av befolkningen også teste seg. Hva om vi finner absolutt alle som bærer smitten og setter dem i karantene. Da stopper vi smitten (om alle følger karantene reglene).

Ikke minst tenk på alt det de kan teste og finne ut om. Som blodtyper. Hva om det faktisk har seg slik at en av dem er bedre egnet til å holde en person frisk? 

Anonymkode: d6622...f19

Ja, det er kanskje merkeleg at dette med blodtype ikkje har vore mer fokus på ifra myndighetene.    Dersom det er slik at det er ein samanheng mellom eksponering for sykdomer i forhold til blodtyper, så er dette noe som kanskje folk  bør ta mer omsyn til.     

Når er det slik at ein må ha det blodet ei har fått, og kan ikkje bytte det med annet blod.    Men dersom ein krise skulle oppstå så er det greitt for helsepersonell å vite hvilke blodtype ein har.   

Selv har eg blodtype  A  og så snart det gjekk en omgangsyk eller  influense så var eg eksponert for den og blei syk medan andre i familien fekk bare lettere symtomer, blei syke.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har tydeligvis fått med seg den artikkelen om blodtype, for alle tester på nett er utsolgt. For et par dager siden var de på lager..

Anonymkode: 4199f...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig å ha blodtype AB? 

Anonymkode: 24675...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0 (null) Husker blodtype dietten var pop en periode 🧐

Anonymkode: bfaab...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at Asiatere har mest av typ AB. Kanskje en sammenheng.. ?

Anonymkode: bfaab...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

I Wuhan har man undersøkt dette ved sykehus, og her er tallene:

Smitte blodtype A=37,75% dødelighet 41,26%

Smitte B=26,42% dødelighet 24,27%
Smitte AB=10.3% dødelighet 9,22%
Smitte O=25,80% dødelighet 25,24%

Etter SARS viste det seg at de med blodtype O, ble mindre infiser

AB+ her 🎉

Men så var det da hvor utbredt er AB der borte? 🤔 I Norge er det vel omtrent 4% som er AB. Om da 10% av de smitta er AB, så er ikke det like oppløftende...

Anonymkode: cee05...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det farlig å ha blodtype AB? 

Anonymkode: 24675...e9c

Nei. Kan få blod fra alle typene, men kun gi til 'likesinnede' 😂

Anonymkode: cee05...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pastpresent

Som en fornuftig bruker over her sier, så er både o og 0 lov til å si.

det betyr 0 antigener. 

 

Min mor er A+( hun har genpar A og 0) , far er 0+ (har også genpar A og 0) , jeg er 0-. Så jeg har arvet et recessivt allel av begge mine foreldre. 

0 neg vil si ingen antigener og heller ikke rhesusfaktor (d-protein). 

Blodtype kan selvsagt ha noe betydning for sykdomsforløpet hos mennesker. 

Det å ikke ha antigen på de røde blodcellene kan gjøre oss mindre mottakelige for enkelte virus, da de fleste virus er utstyrt med antigener på overflaten som forsvaret raskt responderer på. Men rask reaksjon kan også bli skadelig og sette temperaturen vår over 40 grader for å bekjempe det, og dette kan ta livet av oss.

Autoimmune sykdommer er også vanlig hos dem med blodtype 0. 

Blodtypen som er mest robust mot sykdom er visstnok AB. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2020 den 10.57, Million skrev:

Jeg har blodtype 0. Det ble sjekket automatisk under graviditeten, og sto på helsekortet jeg fikk utdelt da. Mener det sto et minustegn der også, men husker ikke helt sikkert. Finnes det null minus som blodtype?

 

0 - er en blodtype, ja. Jeg har også den. Med 0- kan du gi blod til alle, såkalt "kriseblod". Rhesus minus finnes bare hos 15 % av de norske befolkningen. 

Anonymkode: 4ec4c...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

0 - er en blodtype, ja. Jeg har også den. Med 0- kan du gi blod til alle, såkalt "kriseblod". Rhesus minus finnes bare hos 15 % av de norske befolkningen. 

Anonymkode: 4ec4c...976

Ja, moren min har det, mener jeg å huske. Det kræsjet visst med blodtypen til min far, så legene sto klare til å bytte blod på oss da vi barna ble født. Men av en eller annen grunn legene ikke kunne fatte, var det visst ikke nødvendig likevel. Vi klarte oss uten.

Dette er over 50 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har A rhesus pluss. Mannen har også A, så vil tro barnet vårt også er A.

Synes det er rart noen har fått vite blodtype i graviditeten, jeg spurte legen min og fikk til svar at de kun testet rhesus pluss eller minus med tanke på komplikasjoner (man får ei sprøyte?) og det var ikke nødvendig å vite blodtype derfor testet de ikke det.

Selv testet jeg blodtypen min på VGS i naturfagstimen, og mannen har vært blodgiver og da fikk han vite blodtypen sin.

Anonymkode: 037e6...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kan få blod fra alle typene, men kun gi til 'likesinnede' 😂

Anonymkode: cee05...3b8

Okei😄 

Merkelig at jeg leste at vi med AB har dårligere immunsystem pga mangel på antistoffer. 

Jeg vet ikke. Men jeg er sjelden syk. Mener jeg har AB. ;) Hørte noen sa at de som hadde blodtypen kun A, var mindre mottakelig for corona enn de andre. 

Anonymkode: 24675...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtype 0 er den eneste man kan gi til personer med andre blodtyper som trenger blod. En person med blodtype A kan ikke gi blod til en person med blodtype 0.

De med blodtype 0 er også tydeligvis mer beskyttet mot sykdommer.

For ikke å snakke om at det er de som «stammer fra de første menneskene», som har blodtype 0. Altså de originale menneskene på jorda.

Følte meg alltid mindre verdt etter at jeg fant ut dette 🙊 som om vi norske dødelige (siden det er sjeldent med blodtype 0 blant nordmenn) er en mutasjon som ikke tåler noe annet enn kulde.

Anonymkode: be2cc...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...