Gå til innhold

Har du blodtype A eller O ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er B-, fikk vite det når jeg var gravid... :)

Men hva blir blodtypen når man har B- og 0 er det noe sikkert svar på det?

Ja, da har man blodtype B fordi null alltid viker (er recessivt) A og B er dominante. Så hvis man har genparet A0 eller B0 så får man henholdvis blodtype A og B. Hvis man har genparet AB så får man blodtype AB. Hvis man har genparet 00 så får man blodtype null (0). Genparet AA og NB gir henholdsvis blodtype A og B.

Anonymkode: f4de4...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er B-, fikk vite det når jeg var gravid... :)

Men hva blir blodtypen når man har B- og 0 er det noe sikkert svar på det?

Enten B eller 0.

Anonymkode: e2b98...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er B-, fikk vite det når jeg var gravid... :)

Men hva blir blodtypen når man har B- og 0 er det noe sikkert svar på det?

0 blir dominert av de andre blodtypene, så i teorien skal barnet få blodtype B.

Imidlertid er det slik at gener lenger bak også spiller en rolle. Jeg har selv B og mannen 0, vi har ett barn med B og ett med 0. Dette er fordi faren min også er 0, så jeg er "bærer" av genet for blodtype 0.

Anonymkode: 0efe0...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har man blodtype B fordi null alltid viker (er recessivt) A og B er dominante. Så hvis man har genparet A0 eller B0 så får man henholdvis blodtype A og B. Hvis man har genparet AB så får man blodtype AB. Hvis man har genparet 00 så får man blodtype null (0). Genparet AA og NB gir henholdsvis blodtype A og B.

Anonymkode: f4de4...a2d

NB🤦‍♀️ BB

Anonymkode: f4de4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er A-. Jeg vet det fordi jeg måtte få sprøyte i skinka da jeg var gravid slik så jeg ikke skulle forgifte fosteret mitt😈

Anonymkode: 47646...532

Motsatt. Så fosteret ditt (hvis sjanse er at det har rhesus pluss) kan forgifte deg. Du kan da starte å lage antistoffer mot ditt eget blod og ved et neste svangerskap så blir dette enda verre.

Anonymkode: b3651...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke peiling på dette i det hele tatt. Blodtype består av et genpar, så man har alltid to gener. Null (0) blir undertrykket av A og B, så hvis bare en av genene i genparet er null så kommer den ikke til uttrykk. Så de som har blodtype A kan ha genparet AA eller A0. Nullen kan ikke dominere over A-en, for å ha blodtype 0 må man ha to nullgener, altså 00. 

Anonymkode: f4de4...a2d

Nei, har ikkje aldri reflektert noe over dette med blodtype, og hvilken innflytelse det kan ha på m.a. helsen, og  tror de ferreste har tenkt så mykje over det.    Dersom det er slik at de m/ blodtype  A er mer eksponert for sykdom  en de m/ 0 så synes eg dette er intrs, folkeopplysning.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har man blodtype B fordi null alltid viker (er recessivt) A og B er dominante. Så hvis man har genparet A0 eller B0 så får man henholdvis blodtype A og B. Hvis man har genparet AB så får man blodtype AB. Hvis man har genparet 00 så får man blodtype null (0). Genparet AA og NB gir henholdsvis blodtype A og B.

Anonymkode: f4de4...a2d

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten B eller 0.

Anonymkode: e2b98...b2d

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0 blir dominert av de andre blodtypene, så i teorien skal barnet få blodtype B.

Imidlertid er det slik at gener lenger bak også spiller en rolle. Jeg har selv B og mannen 0, vi har ett barn med B og ett med 0. Dette er fordi faren min også er 0, så jeg er "bærer" av genet for blodtype 0.

Anonymkode: 0efe0...cb7

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NB🤦‍♀️ BB

Anonymkode: f4de4...a2d

Tusen takk for svar alle sammen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har man blodtype B fordi null alltid viker (er recessivt) A og B er dominante. Så hvis man har genparet A0 eller B0 så får man henholdvis blodtype A og B. Hvis man har genparet AB så får man blodtype AB. Hvis man har genparet 00 så får man blodtype null (0). Genparet AA og NB gir henholdsvis blodtype A og B.

Anonymkode: f4de4...a2d

...Men du mente kanskje hvis far hadde blodtype 0? Da kommer det an på om din B består av genparet BB eller B0, for hvis du har B0 kan barnet ha arvet nullen fra deg, og far jo da bare nullere å gi bort, så barnet kan bli både B og 0. 

Anonymkode: f4de4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som husker bandet Type O Negative? Det heter ikke Type Zero Negative, foråsidetsånn...

Anonymkode: 34d99...b0b

Halleluja 😂🙏🙏🙏🙏

 

 

Jeg har A+

 

Anonymkode: 89dcf...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det på noen papirer fra fødsel hvilken blodtype barnet mitt har? 

Anonymkode: 26608...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
40 minutter siden, Whistler skrev:

Den heter null.

OK !  Da  har nok de fleste fått med seg det 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Familytree

Jeg er B +

Men legene fortalte meg at blod kan ha mutasjoner. Søsteren min var AB +, men hun fikk en 0- blodoverføring, og nå viser blodprøver at hun er 0 negative.
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Familytree skrev:

Jeg er B +

Men legene fortalte meg at blod kan ha mutasjoner. Søsteren min var AB +, men hun fikk en 0- blodoverføring, og nå viser blodprøver at hun er 0 negative.
 
 

Det varer bare en liten stund mens hun har blodet fra blodoverføringen i kroppen. Og da må hun ha fått mange poser blod. Innen 3 mnd skal prøvene vise AB+ igjen.

Anonymkode: e2b98...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motsatt. Så fosteret ditt (hvis sjanse er at det har rhesus pluss) kan forgifte deg. Du kan da starte å lage antistoffer mot ditt eget blod og ved et neste svangerskap så blir dette enda verre.

Anonymkode: b3651...f6a

Ehh nei. En kan lage antistoffer mot barnets blodtype. Er farlig for et eventuelt neste barn. Antistoffene kan da gjøre slik barnets blodceller blir ødelagt. 

Anonymkode: 63087...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...