Gå til innhold

Hva er rettferdig her? Fordeling av søvn og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg syns er så merkelig, er hvorfor folk mener at samboeren må tas mer hensyn til. Hvorfor? Hjemmekontor gjør han ikke til en helgen. Korona eller ikke, så høres det ut på ts at arbeidstiden hans blir respektert. Han får da gjort jobben sin like godt hjemme som på arbeidsplassen. Så at han må samarbeide med samboeren sin om ungen sin, har ingenting med jobben å gjøre. Alle må i perioder av livet kjenne  på ubehagelige følelser. Å være partere i slike perioder sørger for at forholde blir bunnsolid. Å det gangner alle, ikke minst barna. 
 

Og en liten ting til. Ts er sykemeldt, ikke husmor. Stor forskjell

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en liten tilleggsinfo. Jeg jobber i helsevesenet og hadde det ikke vært for at jeg er sykemeldt så måtte samboeren min ha vært hjemme fra jobben i flere uker pga korona mens jeg hadde vært på jobb. Så sånn sett er det heldig for han at han nå ikke trenger å ta noe særlig fravær fra jobben. 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Det jeg syns er så merkelig, er hvorfor folk mener at samboeren må tas mer hensyn til. Hvorfor? Hjemmekontor gjør han ikke til en helgen. Korona eller ikke, så høres det ut på ts at arbeidstiden hans blir respektert. Han får da gjort jobben sin like godt hjemme som på arbeidsplassen. Så at han må samarbeide med samboeren sin om ungen sin, har ingenting med jobben å gjøre. Alle må i perioder av livet kjenne  på ubehagelige følelser. Å være partere i slike perioder sørger for at forholde blir bunnsolid. Å det gangner alle, ikke minst barna. 
 

Og en liten ting til. Ts er sykemeldt, ikke husmor. Stor forskjell

Enig!

Men hvordan var det tidligere TS? Som den jeg siterer skriver, det er ikke store forskjellen på hjemmekontor og vanlig jobb. Forventet han å stå opp senere og komme hjem til ferdig ordnet middag og hus da også?

Anonymkode: 336bd...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen har jeg litt problemer med å se logikken; om den ene parten jobber fulle dager og den andre overhodet ikke jobber, er det ikke greit at den som ikke jobber tar seg av barn og hjem og lar den andre fokusere på jobbingen, forutsatt at helsa er god nok selvfølgelig. Særlig om den som jobber er midlertidig annsatt og arbeidsmarkedet nå er ekstremt usikkert.

Så ser jeg selvfølgelig at den som jobber bør bidra når en kommer hjem, men at den som må stille på jobb og levere skal få fokusere på dette frem til arbeidsdagen er slutt høres for meg ryddig ut. 

Godt mulig jeg bare ikke forstår deres situasjon eller har gått glipp av noe, men i en del av disse trådene virker det som den som arbeider skal jobbe fulle dager i tillegg til å ha ansvar for hjemmet før og etter jobb. Det er kanskje mer hektisk å være hjemme enn jeg forestiller meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et problem og hvis du ikke kan snakke med han utenom å gå innom kvinneguiden først, bør dere ikke ha et forhold i det hele tatt 😳

Anonymkode: f5249...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, herzeleid skrev:

Igjen har jeg litt problemer med å se logikken; om den ene parten jobber fulle dager og den andre overhodet ikke jobber, er det ikke greit at den som ikke jobber tar seg av barn og hjem og lar den andre fokusere på jobbingen, forutsatt at helsa er god nok selvfølgelig. Særlig om den som jobber er midlertidig annsatt og arbeidsmarkedet nå er ekstremt usikkert.

Så ser jeg selvfølgelig at den som jobber bør bidra når en kommer hjem, men at den som må stille på jobb og levere skal få fokusere på dette frem til arbeidsdagen er slutt høres for meg ryddig ut. 

Godt mulig jeg bare ikke forstår deres situasjon eller har gått glipp av noe, men i en del av disse trådene virker det som den som arbeider skal jobbe fulle dager i tillegg til å ha ansvar for hjemmet før og etter jobb. Det er kanskje mer hektisk å være hjemme enn jeg forestiller meg?

Enig med deg til en viss grad. Men her er jo TS sykmeldt, og når man bare jobber 8 timer per dag bør det jo være fult mulig å hjelpe partneren utenom. Og det å ikke ville legge seg tidligere på kvelden for å kunne bidra om morgenen synes jeg er en dårlig unnskyldning... 

Her hjemme jobber min samboer minst 12 timer hver dag, så da tar selvfølgelig jeg alt hjemme. Hadde han hatt vanlig arbeidsdager ville jeg forventet at han bidro derimot (og det gjør han i friperiodene).

Anonymkode: 336bd...8f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet er urettferdig og dette kommer til å bli så mye tyngre når du får 2 barn.

Livet er ennå mer urettferdig for de som ikke kan få barn i det hele tatt.

 

Anonymkode: b6b51...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten tilleggsinfo. Jeg jobber i helsevesenet og hadde det ikke vært for at jeg er sykemeldt så måtte samboeren min ha vært hjemme fra jobben i flere uker pga korona mens jeg hadde vært på jobb. Så sånn sett er det heldig for han at han nå ikke trenger å ta noe særlig fravær fra jobben. 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Hvorfor flere barn når en helt klart er mye mer enn nok?

Anonymkode: b6b51...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er et problem og hvis du ikke kan snakke med han utenom å gå innom kvinneguiden først, bør dere ikke ha et forhold i det hele tatt 😳

Anonymkode: f5249...c63

Kvinneguiden er som å råde seg med en venninne først. Greit å høre hvordan folk utenforstående ser det. 

15 minutter siden, herzeleid skrev:

Igjen har jeg litt problemer med å se logikken; om den ene parten jobber fulle dager og den andre overhodet ikke jobber, er det ikke greit at den som ikke jobber tar seg av barn og hjem og lar den andre fokusere på jobbingen, forutsatt at helsa er god nok selvfølgelig. Særlig om den som jobber er midlertidig annsatt og arbeidsmarkedet nå er ekstremt usikkert.

Så ser jeg selvfølgelig at den som jobber bør bidra når en kommer hjem, men at den som må stille på jobb og levere skal få fokusere på dette frem til arbeidsdagen er slutt høres for meg ryddig ut. 

Godt mulig jeg bare ikke forstår deres situasjon eller har gått glipp av noe, men i en del av disse trådene virker det som den som arbeider skal jobbe fulle dager i tillegg til å ha ansvar for hjemmet før og etter jobb. Det er kanskje mer hektisk å være hjemme enn jeg forestiller meg?

Jeg tenker at han selvsagt må bruke tid på jobben nå som han har hjemmekontor, men jeg synes han skal stå opp på samme tid som meg og starte sitt skift, når jeg starter mammaskiftet slik at han kan bli fortest mulig ferdig med jobben, slik at han kan være med å avlaste om ettermiddagen. 
 

Det er ekstremt tungt å ha aktiv toåring alene hver dag fra Kl. 05:30-16:00 når man er høygravid og sykemeldt, samtidig som man må ta seg av matlaging, stell, ryddig og klesvask. Samboeren min som har hjemmekontor har sovet frempå for det meste og »chillet» med kaffekoppen på hjemmekontoret hele dagen. Det har ikke vært noe fysisk krevende for han.

Heldigvis har han begynt å hjelpe meg mer  og har nå sagt at han skal stå opp sammen med meg og bidra mer utenom å ha hjemmekontor 🥰

Egentlig måtte han hatt sønnen vår alene hadde det ikke vært for at jeg er sykemeldt fra jobben i helsevesenet. Så sånn sett er det karrieremessig bra for han å ha meg hjemme og da kan han hjelpe meg ekstra som tar sønnen vår hele dagen til tross for at jeg er fulltids sykemeldt ☺️
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten tilleggsinfo. Jeg jobber i helsevesenet og hadde det ikke vært for at jeg er sykemeldt så måtte samboeren min ha vært hjemme fra jobben i flere uker pga korona mens jeg hadde vært på jobb. Så sånn sett er det heldig for han at han nå ikke trenger å ta noe særlig fravær fra jobben. 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Jaha? Min partner jobber i helsevesenet. Jeg jobber fra hjemmekontoret, samtidig som jeg har to barnehagebarn hjemme. Jeg er på ingen måte hjemme fra jobb. Vi deler på byrden, noe som burde være en selvfølge. Det første du kan begynne med er å slutte å kalle det samboeren din bidrar med som "å hjelpe til". I det ligger det at dette egentlig er ditt ansvar og at han er grei som avlaster deg. Barn, hus og hjem er et felles ansvar og alle voksne må dra sin del av lasset. 

Anonymkode: d22bd...76d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det rettferdig at mannen din skal jobbe 8 timer hver dag og lage middag når du er hjemme? Han  tjener penger, du lager mat. Det er rettferdig.

Anonymkode: ef158...9be

Hun er jo syk. Vond rygg, sykemeldt og i tillegg gravid. Selvfølgelig må han trå til mer. I det minste ta 2-åringen annen hver morgen. 

Anonymkode: 71df2...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo syk. Vond rygg, sykemeldt og i tillegg gravid. Selvfølgelig må han trå til mer. I det minste ta 2-åringen annen hver morgen. 

Anonymkode: 71df2...b8d

gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: b6b51...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Min partner jobber i helsevesenet. Jeg jobber fra hjemmekontoret, samtidig som jeg har to barnehagebarn hjemme. Jeg er på ingen måte hjemme fra jobb. Vi deler på byrden, noe som burde være en selvfølge. Det første du kan begynne med er å slutte å kalle det samboeren din bidrar med som "å hjelpe til". I det ligger det at dette egentlig er ditt ansvar og at han er grei som avlaster deg. Barn, hus og hjem er et felles ansvar og alle voksne må dra sin del av lasset. 

Anonymkode: d22bd...76d

Jeg forstår ikke poenget ditt? Er du høygravid og sykemeldt?
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: b6b51...01c

Høy grad av graviditetsplager er sykdom 

Anonymkode: 9e14f...a11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: b6b51...01c

Tulling. Hvis man har plager som følge av graviditet. F.eks ryggproblemer, prolaps og bekkenløsning så går det inn under å være for syk til å jobbe og fungere 100%. 
 

Anonymkode: 5a397...f69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid kan vente til etter arbeidstid. 

Han må jo jobbe, ellers går arbeidsplassen konkurs og samfunnet kollapser. Dere må nok begge strekke dere

Anonymkode: 1451d...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke poenget ditt? Er du høygravid og sykemeldt?
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Nei, men du sier at han måtte ha vært hjemme fra jobb om du ikke var sykemeldt. Det hadde han jo ikke, det er veldig veldig mange som kombinerer hjemmekontor med ansvar for barn i disse dager. Poenget mitt er at dere må dele på ansvaret, ikke at du må få han til "å hjelpe til", fatter ikke at kvinner fremdeles finner seg i slikt i Norge i 2020. 

Anonymkode: d22bd...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husarbeid kan vente til etter arbeidstid. 

Han må jo jobbe, ellers går arbeidsplassen konkurs og samfunnet kollapser. Dere må nok begge strekke dere

Anonymkode: 1451d...707

Herregud. Det er ingen som sier at han ikke skal jobbe timene sine. Men derimot at han gjør sine pliktet som småbarnsfar. Hun har strekt seg laaangt. Hun er sykemeldt fra jobben sin fordi hun har vondter. Men allikevel står på ekstra for at han skal kunne sitte med pc på fanget, og kaffen i hånda i sofaen i åtte timer. Hadde dama vært på jobb, hadde han løpt rundt etter ungen med pc’en på slep. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sammenligne med egen situasjon: 

Jeg er også gravid, 29 uker på vei, og vi har en treåring løpende rundt hjemme. Jeg har utelukkende hjemmekontor, mens mannen jobber litt ute og litt hjemme. Vi står opp sammen mellom 6-7 hver ukedag. I helgene bytter vi på hvem som får sove lenge, hvis det er behov for det. Mannen tar treåringen hvis hun våkner om nettene. Jeg er ansvarlig for å lage middag, mens han tar oppvask og mesteparten av husvask nå som jeg begynner å kjenne at det er tungt å være gravid. Vi har fra starten av byttet på å legge førstefødte, så det tar vi annenhver dag. 

Mannen min er utpreget b-menneske, og før vi fikk barn var han verdens mest morgengretne person. Men! Som et voksent menneske tok han seg sammen, og klarte å snu døgnet for å tilpasse det den nye hverdagen med barn i hus. Nå fungerer han helt fint om morgenen, selv om han må stå opp klokken seks. Det er en del av familiepakken han har valgt å ta del i. 

Anonymkode: cdaef...b1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer eksploderte her i stua nå fordi jeg visstnok hadde vinklet hele innlegget til min egen fordel. Jeg glemte visstnok å nevne at han ikke har fått denne jobben enda og at han er i en søkeprosess. Derfor må han være skjerpet å gjøre en god jobb, og ha overskudd og energi. 🤭

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Hvis han som en voksen mann ikke klarer å være 100% skjerpet i en jobb med kone og snart 2 barn, så lurer jeg på om det er noe annet galt med han. Det er ikke normalt å ikke klare å ta seg av familien sin i tillegg til å ha en fulltidsjobb. Dette hørtes meget spesielt ut spør du meg... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...