Gå til innhold

Hva er rettferdig her? Fordeling av søvn og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Jeg er gravid i 6. måned og sykemeldt pga ryggproblemer i forhold til graviditeten. Jeg og samboeren min har en sønn på to år som vi nå har hjemme fra barnehagen i disse korona-ukene. Samboeren min har pga koronatider hjemmekontor så han sitter med pcen i et annet rom i 8 timer pr. dag.

Sønnen vår våkner kl 05:30 hver morgen, og i og med at samboer har hjemmekontor har det vært meg som er sykemeldt som har tatt meg av sønnen vår. Samboeren min har når jeg har hatt behov for det kommet å hjulpet meg med løft her og der, og det er fint. MEN, så har det seg at det er ekstremt tungt for meg å ha sønnen vår hjemme alene en hel dag når jeg i tillegg må holde huset i OK stand. Klær må vaskes, middag må lages og ungen må underholdes hele dagen (aktiv krabat). Hadde det ikke vært for at samboer er nokså fersk i jobben sin og vil gjøre et ekstra godt inntrykk, så burde han nok ha vært den som var hjemme å tok seg av sønnen vår i og med at jeg er sykemeldt, men han vil helst ikke ha fravær så tidlig. 
 

Så over til «problemet». Jeg må som sagt opp med ungen vår kl 05:30. Samboeren min jobbet de første ukene hjemmefra fra kl. 08 til 16, frem til jeg kom på at han faktisk har mulighet til å ha fleksitid. Han kan jo heller jobbe fra kl 07-15 og heller slutte en time tidligere på dagen, og hjelpe med med middagen? Hvorfor skulle han få starte dagen så mye senere enn meg? Joda, han gikk med på det i én dag frem til at han var så trøtt en morgen at han sendte meg melding om at «idag sover jeg til 07:30». Men det gjør jo at han må jobbe mye lengre ut på dagen, slik at jeg må ha sønnen vår lengre alene i dag...
 

Er det ikke litt urettferdig at han får sove frempå og ha hjemmekontor mens jeg som er sykemeldt må opp grytidlig med sønnen vår og ha han hele dagen alene? 

Anonymkode: 5a397...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgivere har muligheten til dobbelt så mange sykt barn dager nå enn til vanlig. Jeg tenker at din samboer burde benytte dette i blant, om så bare en halv dag, for at du skal få en pause. Barnepasser er jo syk, og barnehagene er stengt.


du kan jo lufte det for ham.

Anonymkode: b38e7...38e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 🙂 

Jeg er gravid i 6. måned og sykemeldt pga ryggproblemer i forhold til graviditeten. Jeg og samboeren min har en sønn på to år som vi nå har hjemme fra barnehagen i disse korona-ukene. Samboeren min har pga koronatider hjemmekontor så han sitter med pcen i et annet rom i 8 timer pr. dag.

Sønnen vår våkner kl 05:30 hver morgen, og i og med at samboer har hjemmekontor har det vært meg som er sykemeldt som har tatt meg av sønnen vår. Samboeren min har når jeg har hatt behov for det kommet å hjulpet meg med løft her og der, og det er fint. MEN, så har det seg at det er ekstremt tungt for meg å ha sønnen vår hjemme alene en hel dag når jeg i tillegg må holde huset i OK stand. Klær må vaskes, middag må lages og ungen må underholdes hele dagen (aktiv krabat). Hadde det ikke vært for at samboer er nokså fersk i jobben sin og vil gjøre et ekstra godt inntrykk, så burde han nok ha vært den som var hjemme å tok seg av sønnen vår i og med at jeg er sykemeldt, men han vil helst ikke ha fravær så tidlig. 
 

Så over til «problemet». Jeg må som sagt opp med ungen vår kl 05:30. Samboeren min jobbet de første ukene hjemmefra fra kl. 08 til 16, frem til jeg kom på at han faktisk har mulighet til å ha fleksitid. Han kan jo heller jobbe fra kl 07-15 og heller slutte en time tidligere på dagen, og hjelpe med med middagen? Hvorfor skulle han få starte dagen så mye senere enn meg? Joda, han gikk med på det i én dag frem til at han var så trøtt en morgen at han sendte meg melding om at «idag sover jeg til 07:30». Men det gjør jo at han må jobbe mye lengre ut på dagen, slik at jeg må ha sønnen vår lengre alene i dag...
 

Er det ikke litt urettferdig at han får sove frempå og ha hjemmekontor mens jeg som er sykemeldt må opp grytidlig med sønnen vår og ha han hele dagen alene? 

Anonymkode: 5a397...f69

Samme her, bare at han ikke har hjemmekontor, men er permittert. Jeg tar alle dager og netter med 2 åringen. Er også gravid med problemer. 

Om det er rettferdig vet jeg ikke, men jeg fungerer bedre enn han hadde gjort i en slik situasjon. Jeg klarer meg bedre med tidlig opp og lite søvn. 

Anonymkode: 35518...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det du som må stå opp med barnet? Hvis han sender deg en melding om at han er trøtt (fra samme hus går jeg ut fra) så må du nesten bare gå til han og si at det er sannelig du også. Du gjør problemet større enn det trenger å være med å la han dø i synden. Du får korrigere meg hvis jeg har misforstått.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere har muligheten til dobbelt så mange sykt barn dager nå enn til vanlig. Jeg tenker at din samboer burde benytte dette i blant, om så bare en halv dag, for at du skal få en pause. Barnepasser er jo syk, og barnehagene er stengt.


du kan jo lufte det for ham.

Anonymkode: b38e7...38e

Det glemte jeg faktisk å nevne men samboer har brukt (sammenlagt) ca. en time i det siste til å hjelpe her og der, men det er jo litt lite... I tillegg er det dette her med at han skal få sove frempå og starte dagen senere enn meg, som jeg kjenner er litt urettferdig i tillegg. 
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere burde bytte på å stå opp med toåringen. Det er ikke så vanskelig å stå opp tidligere, hvis man bare legger litt innsats i det. 

Anonymkode: cdaef...b1f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er fryktelig urettferdig.  Du er sykemeldt av en grunn .. og dere burde i det minste ta annenhver dag.  Nekter å tro at det er så slitsomt med hjemmekontor at han ikke kan avlaste deg med å stå opp tidligere innimellom.  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det glemte jeg faktisk å nevne men samboer har brukt (sammenlagt) ca. en time i det siste til å hjelpe her og der, men det er jo litt lite... I tillegg er det dette her med at han skal få sove frempå og starte dagen senere enn meg, som jeg kjenner er litt urettferdig i tillegg. 
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Sånn er det her også, men hvordan var det hos dere før barn 1 og hvordan var det i tiden før du ble gravid igjen? Har han aldri hjulpet til så vil det ikke brått snu. Har han vært flinkere før så er det andre grunner. 

Er jeg utslitt og ber om et par timer søvn så får jeg det, ellers har jeg kun barnefri når jeg er på butikken. Jeg tar meg av all handling, matlaging, husstell, ungen og meg selv. Har bekkenløsning, kynnere, nedpress og generelt veldig sliten. Det jeg gjør er å legge meg tidligst mulig hver kveld og sover med barnet på dagtid. 

Anonymkode: 35518...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dere burde bytte på å stå opp med toåringen. Det er ikke så vanskelig å stå opp tidligere, hvis man bare legger litt innsats i det. 

Anonymkode: cdaef...b1f

Hvis jeg foreslår det vet jeg med 100% sikkerhet at han kommer til å si at han trenger mer søvn enn meg og at han trenger energien for å kunne bidra på jobb. Samt at jeg som er kun skal passe barnet hele dagen ikke trenger å være opplagt og fokusert. 🙈

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg foreslår det vet jeg med 100% sikkerhet at han kommer til å si at han trenger mer søvn enn meg og at han trenger energien for å kunne bidra på jobb. Samt at jeg som er kun skal passe barnet hele dagen ikke trenger å være opplagt og fokusert. 🙈

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Men TS, det spiller jo ingen rolle hva vi her inne synes er rettferdig hvis du som står i situasjonen ikke tør å gjøre deg upopulær med å sette ned foten og si at nå er det nok.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

Men TS, det spiller jo ingen rolle hva vi her inne synes er rettferdig hvis du som står i situasjonen ikke tør å gjøre deg upopulær med å sette ned foten og si at nå er det nok.

Jo men jeg vil først høre hva andre tenker og få bekreftet at jeg ikke er kravstor og urettferdig mot han som har hjemmekontor. 
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men jeg vil først høre hva andre tenker og få bekreftet at jeg ikke er kravstor og urettferdig mot han som har hjemmekontor. 
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Hvis han er vant til at du tar alt dette så er det vanskelig å snu. En mann er alltid dårlig på å forstå en graviditet. Jeg ble ikke trodd av svigerfar da jeg hadde kjempe vondt. Han var overrasket over at jeg måtte være sengeliggende og hadde ringt føden den dagen. 

Anonymkode: 35518...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men jeg vil først høre hva andre tenker og få bekreftet at jeg ikke er kravstor og urettferdig mot han som har hjemmekontor. 
 

TS

Anonymkode: 5a397...f69

Nei, du er ikke kravstor og urettferdig. Men du må faktisk si rett ut uten å unnskylde deg eller trygle, at dette ikke er greit. Og så må du informere han om hva du trenger og stå for det, ikke godta tekstmelding om at han er trøtt. Og hvis han er blitt vant til at du forventer fint lite av han spørs det om du må forberede deg på bråk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig urettferdig. Han burde jobbe 7-15 og stå opp med barnet annenhver dag.

Anonymkode: 1f0e3...ba6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er helt urimelig! Må absolutt hjelpe til. Hvordan hadde det vært hvis dere begge var i vanlig jobb? Jeg syns det skal være utgangspunktet. 
 

Syns også du må prioritere hva som er viktigst av barn og hus, hvis begge deler gjør deg sliten. Gjør kun det som er absolutt nødvendig hjemme. La resten være til du har nok energi. Kanskje samboer også skjønner mer at han må hjelpe til mer. 

Anonymkode: 300c6...38b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode avhenger dette av hvor tungt det er for trådstarter å ta dette ansvaret og om det ikke lar seg gjøre av helsemessige grunner. Jeg synes ikke umiddelbart det høres urimelig ut at den som ikke jobber tar ansvaret på hjemmefronten, men om helseproblemer gjør det vanskelig eller veldig tungt skjønner jeg så klart at det kanskje ikke er hensiktsmessig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det rettferdig at mannen din skal jobbe 8 timer hver dag og lage middag når du er hjemme? Han  tjener penger, du lager mat. Det er rettferdig.

Anonymkode: ef158...9be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, herzeleid skrev:

I mitt hode avhenger dette av hvor tungt det er for trådstarter å ta dette ansvaret og om det ikke lar seg gjøre av helsemessige grunner. Jeg synes ikke umiddelbart det høres urimelig ut at den som ikke jobber tar ansvaret på hjemmefronten, men om helseproblemer gjør det vanskelig eller veldig tungt skjønner jeg så klart at det kanskje ikke er hensiktsmessig. 

Samme tenker jeg. Rydding og husstell kan de dele på to, men stå opp tidlig og la ungen leke for seg selv går da fint. Pleier å gjøre det selv, ligger rett ut de første par timene etter vi har stått opp. Alt går i slow motion, men dagene går jo! Så er vi ute et par timer hver dag hvor han leker selv. 

Anonymkode: 35518...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rettferdig at mannen din skal jobbe 8 timer hver dag og lage middag når du er hjemme? Han  tjener penger, du lager mat. Det er rettferdig.

Anonymkode: ef158...9be

Som sykemeldt bidrar man også med inntekt. Middag kan man lage annen hver dag. 

Anonymkode: 35518...622

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Som sykemeldt bidrar man også med inntekt. Middag kan man lage annen hver dag. 

Anonymkode: 35518...622

Haha men man får betalt for å gjøre ingenting. TS må ikke jobbe 8 timer hver dag. Hun kan godt lage mat.

Anonymkode: ef158...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...