Gå til innhold

Utsette å prøve å bli gravid pga korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi utsetter prøving til neste år eller året etter der igjen. Jobben min ryker, og mannen er permittert. Vi gikk fra to inntekter til å bli avhengig av Nav. I tillegg har vi et barn fra før. Vi ønsker et barn til, men får se hvordan dette med corona utspiller seg. 

Anonymkode: 8767c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha hatt en samtale med jordmor og hørt podkasten til familierådet kommer vi til å fortsette å prøve..

Dette pga jeg ha brukt 4 år på å klare å komme med dit hen at jeg klarte å slutte på prevensjon (Helseangst) og fordi som jordmora sa «Verden kan gå under i morgen... det kommer alltid til å kunne dukke opp noe, men heldigvis bor vi i Norge og helsevesenet er sterkt. Og mye kan skje på 8-9 mnd før du evt skal føde. Kjør på hvis dere ønsker å få barn» . Vi er heldige som har trygge jobber slik at akkurat på det området er vi ikke bekymret. 

 

Anonymkode: 76f29...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig tenkt å begynne å prøve nå i april, og nå er jeg veldig usikker. Jeg forventer ikke å bli permittert med mindre dette varer veldig lenge, og mannen jobber i samfunnskritisk stilling, så det er usannsynlig at vi begge blir uten jobb. Samtidig er jeg usikker på om jeg vil legge opp til å være gravid under denne tiden når man kan unngå det... Vi har ikke barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Happymom skrev:

Vi hadde plan om å starte prøving på barn nr 2 nå rundt disse tider. Problemet vårt er bare at jeg fikk satt inn spiral etter førstemann (litt over 1 år siden) og det er håpløst å få noen til å ta den ut. Fastlege, helsestasjon, ja alle jeg har hørt med er stengt eller avventer til ting roer seg og jeg blir seriøst deprimert av det! Vi brukte over 1,5 år før førstemann satt og vil ikke ha for langt mellomrom mellom søsken (dersom det blir noen).. får bare håpe jeg får napp hos noen så fort som mulig etter påske og at vi slipper å vente like lenge denne gang.. ikke hatt spiral før, så vet ikke hvor lang tid det kan ta da..

Kan du ikke bare nappe den ut selv?

Anonymkode: efbd7...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2020 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Det er flere ting dere må tenke på nå.

1. Ingen vet om viruset kan skade fosteret, selv om undersøkelser til nå ikke tyder på det. 

2. Mindre tilgjengelig helsevesen. Dere kan risikere å få dårlig oppfølging frem til fødsel, og etterpå. Alle friske må vike.

3. Far får muligens ikke bli med på fødsel. Blir du innlagt ila. graviditeten får far ikke besøke deg.

4. Hensyn til andre. Det kan være at situasjonen varer, har du samvittighet til å kreve ressurser som kunne blitt brukt på andre som trenger dem pga. sykdom? Har dere tid til å vente? 

5. Økonomi. Har dere jobber om 1 år? 

Anonymkode: 247be...840

1. Sant, men tviler på at fosteret tar skade av det. 
 

2. Vi får nok dårligere oppfølging. Jordmortjenesten her jeg bor er stengt pga corona. 
 

3. Den tid den sorg, det er enda lenge til Desember. 
 

4. Vi kunne sikkert ventet, men vi var allerede godt i gang med prøvingen og etter et halvt år prøving og en kjemisk så klaffet det endelig. 
 

5. Begge to har garantert jobb om et år og om fem år og ti år osv. 
 

Jeg er nå gravid 6+1. Jeg fant ut at jeg var gravid ca en uke etter at Norge stengte ned. Mister jeg nå så prøver vi igjen med en gang.

Anonymkode: 97900...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare nappe den ut selv?

Anonymkode: efbd7...958

Ja, når jeg tok ut spiralen min så sa legen at man fint kunne sette seg på huk å nappe den ut selv 🙈

Anonymkode: 76f29...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hvordan stiller dere dere til prøving nå for tiden...? Jeg veit jeg er "hysterisk"... Er i utgangspunktet redd for ny graviditet, og pandemien har ikke akkurat hjulpet. Kjennes det trygt for dere å bli gravid nå? Flere som avventer...? 

Anonymkode: 27ea8...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes veldig trygt. Har ikke tenkt på det en gang siste året. Tenkte bare på det helt i begynnelsen, da man hadde grunn til å tro at dette ble en ny svartedauden. Det ble det jo mildt sagt ikke. Så ja. Helt trygg. 

Anonymkode: 2150a...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skulle ønske jeg klarte å tenke mer sånn jeg også😊 Jeg er også vaksinert, så det burde vel være rimelig trygt!

Anonymkode: 27ea8...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ikke det. Jeg vet at man kan få alvorligere forløp om man blir syk samtidig som graviditet. Men samtidig så vet ingen hvor lenge vi må leve med korona, kanskje kommer den til å bli værende for alltid, slik som norovirus og vanlig forkjølelse

 

og da blir det aldri barn da!. Dumt å vente tenker jeg, om det er et sterkt ønske ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...