Gå til innhold

Utsette å prøve å bli gravid pga korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere andre som vil bli gravide; utsetter dere prøving eller IVF inntil situasjonen har roet seg litt?

Anonymkode: 290dc...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi utsetter - men det er ufrivillig og kun som følge av at sykehuset stenger fertilitetsavdelingen, og forsøket ble avbrutt... Håper vi kommer i gang før sommeren igjen, men tviler det blir noe før til høsten. Ser for meg at de holder stengt lenge, så er det evt sommerstengt og så at de får et kjempetrykk når de til slutt starter opp igjen :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i tenkeboksen, men vi har kommet fram til at vi fortsetter prøvingen. Har ikke alderen på min side, så stopper derfor ikke.

Anonymkode: dad09...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du utsette? Du vet vel at alle vil få korona før eller siden. Nå er tiden for å sette i gang produksjonen!

Anonymkode: d208b...349

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du utsette? Du vet vel at alle vil få korona før eller siden. Nå er tiden for å sette i gang produksjonen!

Anonymkode: d208b...349

Ingen vet hvordan viruset kan påvirke fosteret. De som velger å utsette det ønsker nok ikke risikoen for fosterskader som kan påføres barnet.

Anonymkode: 6abac...985

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville utsatt. Gravide beslaglegger ganske mye tid og personell i helsevesenet og situasjonen er svært utrygg på alle måter for alle. De har og anslått at utbruddet skal roe seg et sted mellom oktober og desember. Det er ikke år fram i tid. Jeg leste og at tidlig gravide var mer utsatt for alvorlig korona. Tror ikke du får en særlig hyggelig graviditet om du blir gravid nå. 

Anonymkode: 5ee00...c31

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Switch

Vi bestemte oss for å ta en pause fra prøvingen nå. Man har større sjanse for å få et mer alvorlig forløp når man er gravid, og man vet jo ikke noe om hvordan viruset påvirker fosteret..

Vi har allerede to barn, og vi er «bare» 23/24 år. Så vi kan helt fint vente et år eller to. Krysser fingrene for at det er en vaksine å ta i nærmeste fremtid (om et års tid).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet hvordan viruset kan påvirke fosteret. De som velger å utsette det ønsker nok ikke risikoen for fosterskader som kan påføres barnet.

Anonymkode: 6abac...985

Det vet man. Det påvirker ikke fosteret viser kliniske studier. Det er bare å sette i gang produksjonen!

Anonymkode: d208b...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Switch
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet man. Det påvirker ikke fosteret viser kliniske studier. Det er bare å sette i gang produksjonen!

Anonymkode: d208b...349

Var vel kun en studie med 9(?) kinesiske kvinner i tredje trimester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet man. Det påvirker ikke fosteret viser kliniske studier. Det er bare å sette i gang produksjonen!

Anonymkode: d208b...349

Ønsker gjerne link til en omfattende studie som viser at corona tidlig i fosterlivet ikke har skadet fosteret.

Anonymkode: 6abac...985

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger å utsette. Skulle egentlig ta ut spiralen sist onsdag, og hadde gledet oss lenge! Fikk avbestilt timen hos gyn. og utsatt det noen måneder enn så lenge. Ble frarådet av min søster som er lege. Hun sa at dette kommer til å bli ille og vi vet ikke enda hvordan konsekvene er for fosteret om man får viruset tidlig i svangerskapet. Er man allerede gravid må man bare passe på så godt man kan og følge rådene til myndighetene. Jeg forstår at det er mange som ikke føler de kan eller har tid til å vente og ønsker å forsette prøvingen. Dette må hver enkelt familie selv bestemme hva som er riktig for dem. Kan nevne at økonomien ble snudd på hodet her på null komma niks, og de oppsparte midlene vi hadde satt av til baby må bli brukt på løpende utgifter. Det er tungt, spesielt for meg å sette babyplanen litt på vent, men helt nødvendig for oss nå. Er 29, samboer 36 år og har ingen barn fra før. 

Anonymkode: 1f659...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting dere må tenke på nå.

1. Ingen vet om viruset kan skade fosteret, selv om undersøkelser til nå ikke tyder på det. 

2. Mindre tilgjengelig helsevesen. Dere kan risikere å få dårlig oppfølging frem til fødsel, og etterpå. Alle friske må vike.

3. Far får muligens ikke bli med på fødsel. Blir du innlagt ila. graviditeten får far ikke besøke deg.

4. Hensyn til andre. Det kan være at situasjonen varer, har du samvittighet til å kreve ressurser som kunne blitt brukt på andre som trenger dem pga. sykdom? Har dere tid til å vente? 

5. Økonomi. Har dere jobber om 1 år? 

Anonymkode: 247be...840

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker gjerne link til en omfattende studie som viser at corona tidlig i fosterlivet ikke har skadet fosteret.

Anonymkode: 6abac...985

Jeg og. Lurer også veldig på denne banebrytende forskningen rundt så raske svangerskap at man har erfaringsgrunnlag vedrørende akkurat det allerede. Å gå gravid bare 3 mnd åpner virkelig for nye muligheter.

Anonymkode: 5ee00...c31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan drøye leeenge. Tiltakene som er gjort gjøres for å spre smitten over tid for å begrense antall som er syke samtidig. Det er for sent å stoppe viruset i sin helhet. Og forskere er usikre på hvor lenge dette vil vare. Det kan drøye et år.. korona kan fortsatt eksistere og herje i samfunnet neste sommer for alt vi vet. Så spørsmålet er hvor lenge man gidder å utsette.

Jeg fant ut at jeg var gravid samme dag som vi fikk første påviste koronatilfelle i Norge.. Jaja, så ble det sånn da. Så fremt alt går rette veien skal jeg føde i November, og jeg velger å tenke positivt. Det er langt fram i tid, og jeg håper, og tror, at ting har roet seg til da. Jeg har hvert fall ikke tid til å "vente å se" i 1-2 år med mine lave eggreserver (til tross for at jeg bare er 28 år).

Når det gjelder skade på fosteret ofrer jeg det ikke en tanke foreløpig. Jeg er nøye med hygiene, unngår kollektiv, men lever ellers som normalt. Bekymring er ikke sunt, og så lenge helsepersonell sier at ingenting, så langt, tyder på at det er skadelig for ellers friske gravide, så velger jeg å tro det.

Det er mine tanker hvert fall.

Anonymkode: ad000...753

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også snakket om det,men bestemt oss for å fortsette. Vi har forsøkt i et og et halvt år og planen er å starte med hormon behandling neste syklus. Ser ikke for meg at alt er over innen et år, men man vet aldri og jeg blir ikke yngre😒 prøver på førstemann.

Anonymkode: 5ace6...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tenker å fortsette, skal begynne på tabletter som gir meg eggløsning. Jeg er ganske ung, men ønsker ikke å vente for lenge før jeg får min første 

Anonymkode: f7296...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kontrakt går ut i disse dager på IVF, og jeg tror ikke det blir mer prøving på oss pga alder/usikker jobbsituasjon.

Hadde ventet frivillig om jeg var yngre (type under 30-33 år) uten kjent infertilitetssykdom - virker ganke stressende å være gravid akkurat nå. Spesielt om man ike aner om man kan ta vare på barnet økonomisk etterpå. 

Anonymkode: 7396f...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å vente, men eggløsningen var før vi egentlig visste hvor alvorlig dette var. Etter flere måneder prøving satt den endelig. Så nå er jeg gravid i uke 5, og prøver å holde meg unna folk og bakterieflater så langt det lar seg gjøre😊 er dog glad vi ikke ventet nå, mtp hvor lenge vi har prøvd.. 

Anonymkode: 90c15...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte å vente, men eggløsningen var før vi egentlig visste hvor alvorlig dette var. Etter flere måneder prøving satt den endelig. Så nå er jeg gravid i uke 5, og prøver å holde meg unna folk og bakterieflater så langt det lar seg gjøre😊 er dog glad vi ikke ventet nå, mtp hvor lenge vi har prøvd.. 

Anonymkode: 90c15...bb3

Vi er også begge i jobb innenfor samfunnskritiske jobber, og ikke bekymret for økonomi.

hadde det vært permitering i bildet ville nok situasjonen vært en annen.. 

Anonymkode: 90c15...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...