Gå til innhold

Informasjon vedrørende tråder om koronaviruset


Anglofil

Anbefalte innlegg

Sitronmelisse skrev (6 minutter siden):

Mods'ene av koronaforumet har aldri klart å se forskjellen på antivaxdebatt og faglig debatt. Det er ikke til hjelp for noen om dere nå tramper enda mer i blinde! Jeg er ikke antivaxer men det er viktig å kunne debattere faglig aspekter uten at innleggene hele tiden slettes av en moderator som ikke har faglig peiling!

Dette!!

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (5 timer siden):

Bra at det tas tak mot konspirasjonsteorier. Samtidig er jo for eksempel saker som koronasertifikat og hvordan man skal håndtere de uvaksinerte en meget aktuell debatt, som sannsynligvis bare vil tilta i styrke utover vinteren.

Hvis man for aggressivt modererer dette underforum for alt som har med vaksiner å gjøre blir egentlig underforumet rimelig irrelevant.

Helt enig med deg.. Det har jo tatt helt av med tråder som stenges nå. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 timer siden):

Jeg ventet egentlig på det. Når det i går natt og natten før ble opprettet flere tråder med antivax-hysteri fra kjente ytre høyre sider fra flere brukere og anti-vax gjengen hoppet av glede i hver tråd sa det vel egentlig seg selv at dette kom til å skje. 
 

Det er mange mørke steder på nettet de kan fortsette, det er bare synd at ingen i slike fora vil prøve å hjelpe dem med kildekritikk. Jeg respekterer fult og helt at Egmont må følge reglene i Norge og derunder PFU.

Hjelpe dem med kildekritikk?

Man kan ikke ha fulgt mye med hvis man ikke har lagt merke til at å imøtegå "kildene" til denne gjengen preller av som vann på gåsa? Det når ikke inn så det er like greit at det man bare stenger ned for den type debatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Hjelpe dem med kildekritikk?

Man kan ikke ha fulgt mye med hvis man ikke har lagt merke til at å imøtegå "kildene" til denne gjengen preller av som vann på gåsa? Det når ikke inn så det er like greit at det man bare stenger ned for den type debatt.

Enig. De fleste anticovidvaxxerne på KG er dessverre så langt nedi konspirasjonsteorifellen at de ikke kan hjelpes opp. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med vaksinemotstand egentlig? For min del er jeg vaksinert og har ikke noe negativt å si om vaksinene. Men av og til mener jeg at myndighetene og media kommer med misvisende informasjon som skaper et hat mot de uvaksinerte. Blir det da regnet som vaksinemotstand hvis jeg sier fra om dette? Er det rett og slett blitt forbudt å stille kritiske spørsmål til informasjonen myndighetene kommer med rundt vaksinene?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, NorthernLight said:

Israel skal starte med vaksinedose 4 til de over 60... Kan man ikke skrive en tråd om det en gang?

Det kan du sikkert, så lenge du ikke formulerer innlegget som idiot-kommentarer ala HvOr MaNgE dOsEr Er Du ViLlIg TiL å Ta???? 10? 20? 50?? 1000????

Om dette grepet kan fjerne støyen fra alle som har ramla ned i kaninhullet ser jeg på det som utelukkende positivt. De er uansett en lost case.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (På 18.3.2020 den 11.48):

Hei

Takk for innspill. 

Selv om vi forstår din side av saken, er det vanskelig å gjennomføre dette i praksis. Vi har rett og slet ikke kapasitet til å ettergå absolutt alle innlegg for å sjekke antall lenker eller sannhetsgehalten i alt som står i hver eneste lenke. Hver bruker er selv ansvarlig for det innholdet de velger å poste på forumet, og vi er opptatt av at flere sider i en sak blir belyst. Så skal det også sies at selv om en lenke ikke har kredibilitet, bryter de ikke nødvendigvis med våre regler. Det er ingen regel som forbyr konspirasjonsteorier eller generelt sterke eller spekulative utsagn, selv om det selvfølgelig blir en vurdering opp mot f.eks faren for helseskadelige råd eller spekulasjoner som kan være til skade for den omtalte part. Dette blir derfor en vurdering som må tas fra gang til gang, og fra tråd til tråd.

Hvis det er slik at man mener et innlegg/tråd bryter med våre regler, oppfordrer jeg til å rapportere dette inn, slik at vi får sett på innlegget/tråden. 

Anglofil (teamleder)

Det er ingen regel mot konspirasjonsteorier, men da jeg skrev om at jeg kan forstå folks mistillit til systemet (hvis de har negative erfaringer med helsevesenet og i tillegg sliter med en PTSDdiagnose) så ble det slettet som spekulasjon og vaksinemotstand. Jeg påpekte at jeg var vaksinert. Jeg er ingen vaksinemotstander. Jeg skjønner ikke?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (28 minutter siden):

Det er ingen regel mot konspirasjonsteorier, men da jeg skrev om at jeg kan forstå folks mistillit til systemet (hvis de har negative erfaringer med helsevesenet og i tillegg sliter med en PTSDdiagnose) så ble det slettet som spekulasjon og vaksinemotstand. Jeg påpekte at jeg var vaksinert. Jeg er ingen vaksinemotstander. Jeg skjønner ikke?

Jada de bare kjører på. Ikke tenk på dem som lider før vi forsvinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (27 minutter siden):

Det kan du sikkert, så lenge du ikke formulerer innlegget som idiot-kommentarer ala HvOr MaNgE dOsEr Er Du ViLlIg TiL å Ta???? 10? 20? 50?? 1000????

Om dette grepet kan fjerne støyen fra alle som har ramla ned i kaninhullet ser jeg på det som utelukkende positivt. De er uansett en lost case.

Selv om hovedinnlegget er seriøst så kommer det alltid noen som er i mot vaksiner når det er nevnt i hovedinnlegget. Man burde heller kanskje fått inn flere moderatorer på forumet evt.. Vaksiner, uvaksinerte som tar opp mye plass på intensiven, uvaksinerte som feks jobber i helsevesenet , koronapass osv er ett stort tema nå i pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (7 timer siden):

Israel skal starte med vaksinedose 4 til de over 60... Kan man ikke skrive en tråd om det en gang?

Supert blir godt å slippe å se det maset 👍🏻. Bra de er blitt strenger og mer rettferdig som at begge sider blir moderert likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Sitronmelisse said:

Mods'ene av koronaforumet har aldri klart å se forskjellen på antivaxdebatt og faglig debatt. Det er ikke til hjelp for noen om dere nå tramper enda mer i blinde! Jeg er ikke antivaxer men det er viktig å kunne debattere faglig aspekter uten at innleggene hele tiden slettes av en moderator som ikke har faglig peiling!

Så du mener man må ansette leger og biovitenskapelige ekperter til å moderere da eller? Det er jo ikke et argument.
 

Om flere av de som faktisk kaller seg kritiske men ikke motstandere hadde tatt til motmæle mot de utallige latterlige kildene og påstandene fra antivax idiotene, så hadde de kanskje ikke følt seg så velkomne på dette underforumet. Desverre er overgangen mellom skeptiker og antivax liten, og flere skeptikere har til tider lent seg på meget kritikkverdige kilder her inne på forumet. Det virker som ‘skeptikerene’ er blinde til alt som er vaksinemotstand, mens de skal kritisere alt som er vitenskapelig begrunnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athod skrev (11 timer siden):

Hva menes med vaksinemotstand egentlig? For min del er jeg vaksinert og har ikke noe negativt å si om vaksinene. Men av og til mener jeg at myndighetene og media kommer med misvisende informasjon som skaper et hat mot de uvaksinerte. Blir det da regnet som vaksinemotstand hvis jeg sier fra om dette? Er det rett og slett blitt forbudt å stille kritiske spørsmål til informasjonen myndighetene kommer med rundt vaksinene?

Godt spørsmål.Lurer på det samme.Kan jo ikke kalle deg antivax heller.Skal helst ikke kritisere eller stille spørsmål ang vaksineprogrammet virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (1 time siden):

Ytringsfrihet i et demokratisk samfunn handler om mye mer enn bare retten til å si det man vil(stort sett) uten å risikere fengsel.

Ja private bedrifter bør for det meste få lov til å gjøre det de vil, men når man er en offentlig plattform med en veldig stor markedsandel på diskusjonsforum som det kvinneguiden har så følger det også med visse ansvar synes jeg. 

 

At de har noen særegne begrensninger på hva man kan si her er greit, men at det ikke skal være lov å være kritisk til eller stille spørsmål til informasjonen myndighetene kommer med er et jævla drastisk steg å gå til.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (13 timer siden):

Hva menes med vaksinemotstand egentlig? For min del er jeg vaksinert og har ikke noe negativt å si om vaksinene. Men av og til mener jeg at myndighetene og media kommer med misvisende informasjon som skaper et hat mot de uvaksinerte. Blir det da regnet som vaksinemotstand hvis jeg sier fra om dette? Er det rett og slett blitt forbudt å stille kritiske spørsmål til informasjonen myndighetene kommer med rundt vaksinene?

Å se at en sak har flere sider, er tydeligvis ikke godkjent lengre. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som en ekstrem tilhenger for at flest mulig skal ta den de omtalte vaksinene, må jeg nå innrømme at det har kommet noen meldinger i Norge om noen mer eller mindre alvorlige bivirkninger fra helsemyndighetene. At disse bivirkningen formentlig ikke skal kunne omtales eller problematiseres her på forumet er i beste feil en feilvurdering fra moderatorene.

Mindretallet i en så viktig sak må også få komme med innspill og redegjøre for sitt syn. Trodde i min enfoldighet at dette var en selvfølge på et diskusjonsforum.

Hvis begge sider holder seg i en saklig tone med henvisninger til kilder, burde dette fungere bra. Tror ingen ting på at Egmont som eier av forumet, vil motsette seg dette, om de i hele tatt har hatt saken opp til vurdering.

 

 

 

Endret av anonym 4545
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (På 21.12.2021 den 13.42):

Heisann!

Vi nærmer oss nå to års erfaring med diskusjoner rundt koronapandemien. Underforumet Koronovirus er et særs aktivt rom, og det krever enormt mye ressurser fra moderatorteamet. Vi har flere ganger underveis måtte endre vår modereringspraksis. I utgangspunktet er vi åpne for alle meninger på Kvinneguiden, men vi har allikevel våre egne regler som må følges hvis man velger å være bruker av forumet. Vi har under regelen helseskadelig innhold presisert at antivaksinedebatt ikke er tillatt. Vi har frem til nå vært åpne for å diskutere egne erfaringer og å uttrykke skepsis til koronavaksinene som ikke oppfordrer til direkte motstand. Vi velger nå å stramme inn på denne regelen. Retningslinjer for Koronavirus er oppdatert med følgende:

Det er særlig tråder om vaksinene (dette gjelder begge sider av saken) som skaper regelbrudd og merarbeid for moderatorteamet. Hvis man vil diskutere koronavaksine så oppfordrer vil til å gjøre dette på andre plattformer enn Kvinneguiden. Vi henviser ellers til Folkehelseinstituttet og deres offentlige informasjon om koronavaksinasjonsprogrammet.

Vi benytter samtidig anledningen til å ønske alle våre brukere en trygg og fredelig julefeiring innenfor de satte smittevernsrammene fra myndighetene.

På vegne av moderatorteamet,

Edie, adm.

Da foreslår jeg at dere sletter de trådene om folk som hater antivaxxere, for det er ren mobbing og sjikanering av en stor gruppe mennesker som også har rett til å ha sin mening. Husk det er fortsatt eget valg å ta vaksinen, og det må få komme frem både FOR og IMOT. Det er ytringsfrihet og demokrati! Skal det være slik at  så lenge man er ENIG så kan man si si mening her? Det blir ingen diskusjonsforum om ALLE er helt enige. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke kan dele artikler om vaksiner og doser og hvordan viruset smitter fra unevnelige unevnelige og folks bekymringer rundt dette, så er faktisk det underforumet ganske ødelagt, og ikke kun det, men pandemien med alt sitt tilbehør og konsekvenser, er inngripende i våre liv på andre måter, og det skrives jo i mange forskjellige underfora om det.  Og dessuten virker det som av landets ca 10% med en type mening, er aktive minst 50% på KG.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...