Gå til innhold

Informasjon vedrørende tråder om koronaviruset


Anglofil

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anglofil said:

Hei

Det kommer an på hva du legger i "før". Du har helt rett i at vi har hatt flere tråder på ris og ros om emnet, men tidligere hadde vi ikke en dedikert moderator til koronaforumet, da vi ikke hadde moderatorer og ressurser nok til dette. Dette er nå endret, og siden rundt mai-måned har det vært egen moderator på dette forumet.

Julimåned er dog spesiell fordi de fleste. Også moderatorer og admins har et ønske om delvis eller helt ferie denne måneden. Så skal det også sies at aktiviteten i rommet har, om mulig, økt desto mer. 

Vi er altså avhengig av ressurser for å kunne vokte koronaforumet jevnlig. Heldigvis er ressurssituasjonen på koronaforumet tilbake på normalnivå i august.

Anglofil (teamleder)

“Før ferietiden” betyr før perioden med ferieavvikling. Det betyr at det ikke kan pekes til at ferieavviklingen er en faktor som kan brukes for å forklare hvorfor farlig desinformasjon blir stående.

F. eks. har det helt siden i vinter jevnlig blitt postet påstander om alvorlige bivirkninger av vaksiner mot SARS-CoV-2, basert på tall som ikke representerer dette. Vi som brukere, har måttet korrigere dette hundrevis av ganger, men dere ser ikke ut til å gjøre noe for å hindre at folk skremmes fra vaksinering basert på uriktige premisser.

Et annet aspekt, er at det fortsatt spres usannheter om prøveanalyser, som helt siden i fjor høst er blitt korrigert med offisielle kilder og tekniske forklaringer. Dere kan ikke si at dere er ukjente med dette. Jeg forventer ikke fagkompetanse, men at dere ikke slår ned på gjentatte, bevisste løgner er en gåte.

Jeg samarbeider gjerne med dere for å finne en løsning. Men hittil har dere bare utestengt meg - angivelig for personangrep (dere har ikke vist meg noen eksempler på dette), men tilfeldigvis begge ganger rett etter at jeg har postet kritiske tråder på ris og ros.

Spørsmålet er enkelt: Ønsker dere å være talerør for krefter som søker å sabotere folkehelse nasjonalt og globalt gjennom å spre uriktig informasjon og grove løgner, eller ønsker dere at folk skal slippe å bli skremt fra nødvendige folkehelse- og smitteverntiltak?

Dette er ikke ment som noen respektløshet mot moderatorene, men jeg synes praksisen deres avspeiler en unnfallenhet som kan få svært alvorlige konsekvenser for mange mennesker. Jeg forstår ikke hvorfor dere er så unnfallende…

Endret av Robert Koch
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Robert Koch skrev (4 minutter siden):

“Før ferietiden” betyr før perioden med ferieavvikling. Det betyr at det ikke kan pekes til at ferieavviklingen er en faktor som kan brukes for å forklare hvorfor farlig desinformasjon blir stående.

F. eks. har det helt siden i vinter jevnlig blitt postet påstander om alvorlige bivirkninger av vaksiner mot SARS-CoV-2, basert på tall som ikke representerer dette. Vi som brukere, har måttet korrigere dette hundrevis av ganger, men dere ser ikke ut til å gjøre noe for å hindre at folk skremmes fra vaksinering basert på uriktige premisser.

Et annet aspekt, er at det fortsatt spres usannheter om prøveanalyser, som helt siden i fjor høst er blitt korrigert med offisielle kilder og tekniske forklaringer. Dere kan ikke si at dere er ukjente med dette. Jeg forventer ikke fagkompetanse, men at dere ikke slår ned på gjentatte, bevisste løgner er en gåte.

Jeg samarbeider gjerne med dere for å finne en løsning. Men hittil har dere bare utestengt meg - angivelig for personangrep (dere har ikke vist meg noen eksempler på dette), men tilfeldigvis begge ganger rett etter at jeg har postet kritiske tråder på ris og ros.

Spørsmålet er enkelt: Ønsker dere å være talerør for krefter som søker å sabotere folkehelse nasjonalt og globalt gjennom å spre uriktig informasjon og grove løgner, eller ønsker dere at folk skal slippe å bli skremt fra nødvendige folkehelse- og smitteverntiltak?

Dette er ikke ment som noen respektløshet mot moderatorene, men jeg synes praksisen deres avspeiler en unnfallenhet som kan få svært alvorlige konsekvenser for mange mennesker. Jeg forstår ikke hvorfor dere er så unnfallende…

Igjen, i vinter var det altså ikke egen dedikert moderator eller ressurser til å ta unna alt på koronarommet. Det gjorde at vi kun fikk tatt unna de rapportene som kom inn, men det var vanskelig  å få lest over hele rommet grunnet den store aktiviteten. Selv med egen dedikert moderator (faktisk to), er dette til tider utfordrende. Når har vi fått inn flere ressurser, og det er altså egen dedikert moderator på forumet, det gjør det heldigvis enklere å håndtere.

På spørsmålet ditt så er svaret nei.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anglofil said:

 

På spørsmålet ditt så er svaret nei.

Anglofil (teamleder)

Da må dere finne en annen strategi. Dette underforumet distribuerer svært farlig feilinformasjon til folk. 

Skal dere ta ansvar, eller skal dere ikke ta ansvar?

Endret av Robert Koch
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Da må dere finne en annen strategi. Dette underforumet distribuerer svært farlig feilinformasjon til folk. 

Skal dere ta ansvar, eller skal dere ikke ta ansvar?

Vi har allerede tatt ansvar. Du har selvfølgelig lov til å være uenig i dette.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye korona-relatert postes i andre emnetråder, f.eks i reiseliv, jus og økonomi, familie, kjærlighet og samliv… you name it. Rapporterer når jeg kommer over, men virker ikke som adminsene i de andre emnene er like oppdatert rundt korona som korona-adminsene, eventuelt får noe passere allikevel bare…?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anglofil said:

Vi har allerede tatt ansvar. Du har selvfølgelig lov til å være uenig i dette.

Anglofil (teamleder)

Nei, det kan dere ikke påstå. Det flommer over av feilinformasjon, og dere stopper ikke grovt uriktige påstander som fremsettes igjen og igjen, og som også moderatorene må vite er feil og farlig. Dere er talerør for viledende og farlig desinformasjon.

Hvorfor er dere uvillige til å lytte? Jeg er hverken den første eller den eneste som tar opp dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Nei, det kan dere ikke påstå. Det flommer over av feilinformasjon, og dere stopper ikke grovt uriktige påstander som fremsettes igjen og igjen, og som også moderatorene må vite er feil og farlig. Dere er talerør for viledende og farlig desinformasjon.

Hvorfor er dere uvillige til å lytte? Jeg er hverken den første eller den eneste som tar opp dette.

Vi er ikke uvillige til å lytte, men vi kan dessverre ikke trylle. Hadde vi hadde flere ressurser skulle vi gjerne gjort mye mer, men det kan vi dessverre ikke. Vårt nyeste tiltak er altså å sette inn flere ressurser, hvilket vi har gjort. Så har det vært sommerferie med mindre ressurser, og det vedkjenner vi har gått utover koronarommet, men vi gjør altså vårt beste for å rydde unna. Ser man regelbrudd setter vi pris på at disse rapporteres inn.

Om du har forslag til forbedringer, kom gjerne med dem. Vi tar gladelig i mot konkrete forslag til forbedringer.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anglofil said:

Om du har forslag til forbedringer, kom gjerne med dem. Vi tar gladelig i mot konkrete forslag til forbedringer.

Det har jeg definitivt, og jeg skal komme tilbake til dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rapporterer også misinformasjon/antivaxxervrøvl over en lav sko. 

Ofte henviser jo disse brukerne til de samme kildene, dvs «leger», nettsteder, «eksperter» osv som er kjente antivaxxere eller konspirasjonsteori-promotører. Kan dere ikke lage en liste over disse, etterhvert som de meldes inn? Det krever at vi som melder inn viser til seriøse kilder første gang vi rapporterer, og at moderatoren setter seg inn i det. Jeg tar med glede min del av den jobben.

Jeg ser også samme misoppfatning/bevisst villedning blir postet av vaksinebekjemperne i flere tråder. Det er brukere som stadig poster antivaxxer- og/eller konspivrøvl som riktignok får moderert bort sine poster etter en tid, men når en etterrettelig bruker som @Robert Koch blir utestengt, mens disse stadig får poste de helseskadelige meningene sine, lurer jeg på hva som er den overordnede policyen her.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anglofil:

Du ber meg komme med forslag til forbedringer. Her kommer noen:

Jeg tror nok at de som moderer coronaforumet er nødt til å erhverve seg noen basale kunnskaper for å klare å luke ut den verste feilinformasjonen. Det postes relativt mye som er ugjendrivelig tilbakevist mange ganger, også utenfor forumet. Mange av de som poster slikt, vet det veldig godt, og har fått grundige forklaringer og solide kildehenvisninger mange ganger, men fortsetter å poste det man da må kunne karakterisere som løgner.

Først og fremst må moderator i coronaforumet være svært klar over at databaser med registrerte hendelser om bivirkninger - slik som vaers, eudravigilance, yellow cards og bivirkningsregisteret til legemiddelverket ikke publiserer registrerte bivirkninger av vaksine, men kun innrapporterte hendelser som skal vurderes for eventuell undersøkelse av om det finnes ennslik sammenheng. Det postes utallige tråder der slike tall presenteres som registrerte bivirkninger (og dødsfall!), når dette ikke stemmer. Dette skremmer folk fra å vaksinere seg! Får dere bort dette, er veldig mye gjort.

 

Det er enda en del posting om at analysemetodene for å påvise smitte ikke er pålitelige. Det er nokså enkelt å vise til kilder som avkrefter dette. Videre bør moderator vite om de enkle rutinene norske laboratorier bruker for å sikre korrekt diagnostikk, herunder at alle prøver som ikke er forenlige med pasientens symptombilde eller som slår ut på høye terskelverdier blir testet på nytt. Dette er grundig beskrevet på FHIs sider.

Det henvises til en del uetterettelige nettsider (disse kan være vanskelige å få oversikt over, det skal innrømmes), og en del mennesker som i utgangspunktet har sine faglige kvalifikasjoner i orden, men som er diskreditert av globale fagmiljøer. Kjernen av disse bør det være greit å få oversikt over, slik at man kan luke ut henvisninger til disse, da de sprer omfattende feilinformasjon som kan ha farlige og alvorlige konsekvenser. Dette gjelder f. eks. Sucharit Bhakdi, Michael Yeadon, Judy Mikowitz, Wolfgang Wodarg, John Ioannidis og mange flere. Disse har ingen kredibilitet i fagmiljøer, men brukes som sannhetsapostler av folk med mer eller mindre skumle intensjoner. Får man oversikt over disse, kan man fjerne mye feilinformasjon som kan være til skade.

 

Moderator må vite at vaksinene ikke er hasteutviklet. Dette er en gjentagende påstand, som ikke er sann. Alle vaksiner som brukes idag har gjennomgått og tilfredsstilt alle krav til klinisk testing. Det er ikke gitt en eneste dispensasjon fra noe sikkerhetskrav.

Moderator må vite at betingede godkjennelser for legemidler ikke gis dersom det er mistanke om at det vil fremkomme alvorlige eller farlige bivirkninger, og at slik godkjenning ikke gis til preparater som ikke har vist tilfredsstillende resultater i alminnelige og spesifikke krav til klinisk testing.

Alle slike påstander kan skremme folk fra å vaksinere seg. Det kan ikke kg tillate seg å være talerør for.

Les gjerne dette: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/coronavirus/fighting-disinformation/

med særlig vekt på:

“Throughout the pandemic, the EU has encouraged online platforms to contribute to the fight against fake news and other disinformation attempts by removing illegal or false contents. With the start of the vaccination campaigns across the EU, efforts to tackle disinformation about COVID-19 vaccines have intensified.”

Vær klar over “the disinformation dozen:”

https://www.counterhate.com/disinformationdozen

Av disse har ofte Robert Kennedy blitt henvist til i forumet. Det er farlig.

 

Jeg kan sikkert komme med flere forslag, og jeg skal gjerne bidra med å vise til kildemateriale for alt dette. Nå er jeg på reise (innenlands!) og har ikke tilgang til hverken pc eller ordentlig tastatur, men kan utdype senere.

Jeg håper dere denne gangen tar dette på alvor!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi takker for forslag, moderatorteamet skal ta de opp til vurdering.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært en ide at brukere på koronaforumet må være minst 24timer gamle og ha andre innlegg og? Er drittlei trollet med "dumb fuck" som registrerer seg hele tiden for å skrive... Dumb fuck.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så ber dere alle som velger å stå over vaksinen om å ikke uttale seg?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (På 1.8.2021 den 20.55):

I utgangspunktet så ber dere alle som velger å stå over vaksinen om å ikke uttale seg?

 

Nei. «Vi» ber dere vise til seriøse kilder når dere kommer med påstander. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at KG legger ned hele, eller mesteparten av modereringen.

 

Oppfatningen om at KG, eller eieren av diskusjonsgrupper, er ansvarlig for moderering, kommer av at diskusjonsgruppene vokste ut av avisene, og avisene hadde redaktøransvar for det som ble publisert. Avisene så seg dermed nødsaget til å sensurere diskusjonsgruppene. For rene diskusjonsgrupper stiller saken seg anderledes. Rene diskusjonsgrupper har i lovens forstand samme funksjon som telefonselskaper, det vil si at de utelukkende er ansvarlige for å formidle samtalene, mens samtalepartnerne har ansvar for det som formidles. Når KG tar på seg ansvar for moderering av samtalene, er det helt unødvendig, og de tar også på seg et ansvar som de neppe klarer å oppfylle.

 

KG bør også fjerne gruppen Ris og Ros om moderering. KG kan bare si, med loven i hånd, at det er KG, og ikke brukerne, som bestemmer hva som skal modereres. Punktum.

 

Denne aktive modereringen som KG nå bedriver, må kreve enormt med ressurser, og er helt unødvendig. Etter loven så er det de som poster innlegg, som er ansvarlige for innholdet, og ikke KG. Dersom noen poster såkalte ”helseskadelige innlegg”, så er det de som poster disse innleggene, som er ansvarlige. Jeg vil tro at KG kan frigjøre enormt med ressurser dersom de overlater ansvaret for samtalene til brukerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorTh skrev (19 timer siden):

Jeg vil foreslå at KG legger ned hele, eller mesteparten av modereringen.

 

Oppfatningen om at KG, eller eieren av diskusjonsgrupper, er ansvarlig for moderering, kommer av at diskusjonsgruppene vokste ut av avisene, og avisene hadde redaktøransvar for det som ble publisert. Avisene så seg dermed nødsaget til å sensurere diskusjonsgruppene. For rene diskusjonsgrupper stiller saken seg anderledes. Rene diskusjonsgrupper har i lovens forstand samme funksjon som telefonselskaper, det vil si at de utelukkende er ansvarlige for å formidle samtalene, mens samtalepartnerne har ansvar for det som formidles. Når KG tar på seg ansvar for moderering av samtalene, er det helt unødvendig, og de tar også på seg et ansvar som de neppe klarer å oppfylle.

 

KG bør også fjerne gruppen Ris og Ros om moderering. KG kan bare si, med loven i hånd, at det er KG, og ikke brukerne, som bestemmer hva som skal modereres. Punktum.

 

Denne aktive modereringen som KG nå bedriver, må kreve enormt med ressurser, og er helt unødvendig. Etter loven så er det de som poster innlegg, som er ansvarlige for innholdet, og ikke KG. Dersom noen poster såkalte ”helseskadelige innlegg”, så er det de som poster disse innleggene, som er ansvarlige. Jeg vil tro at KG kan frigjøre enormt med ressurser dersom de overlater ansvaret for samtalene til brukerne.

Her vil jeg si meg enig.

Etter å ha vært på Koronaforumet en stund, er min oppfatning at moderatørene mangler enten evne eller tid til konsekvent moderering.

"Helseskadelige innlegg" virker å bli definert som innlegg som på noen måte kan oppfattes som negative overfor vaksinene, eller tvilende overfor Covid-19

Annet innhold, som jeg vil kalle helseskadelig, får stå. Akkurat nå, er det en svært fremmet påstand om at nesten ingen vaksinerte blir smittet, og i så fall veldig mildt, se denne tråden som bare ett av flere eksempler. Om ikke dette er helseskadelig, nå som smitten stiger og helsemyndighetene nærmest daglig gjentar at også vaksinert må følge smittevernsreglene, så fremstår modereringen som enda mer tilfeldig og lite lydhør for hva som faktisk foregår utenfor KG.

Enten må man dempe behovet for å slette alt som på et tilsynelatende subjektivt nivå oppfattes som helseskadelig, eller så må man vise vilje og forståelse for at "helseskadelig" er et mye bredere begrep enn det det til nå fremstår som moderatørene opererer med.

Endret av MorTil2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Optimo

Så brukeren som poster helseskadelig innhold skal holdes ansvarlig. Hvem er f.eks "TorTh", og hvordan skal man holde den brukeren ansvarlig for noe som helst? 

KG vet jo ikke om noen som leser på forumet her senere går ut og følger eller sprer helseskadelige råd. Vedkommende vil antagelig si "leste det på KG", ikke "TorTh fortalte meg det". 

Men for min del kan godt hele koronarommet legges ned. Det bidrar ikke til noe positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (25 minutter siden):

Så brukeren som poster helseskadelig innhold skal holdes ansvarlig. Hvem er f.eks "TorTh", og hvordan skal man holde den brukeren ansvarlig for noe som helst? 

KG vet jo ikke om noen som leser på forumet her senere går ut og følger eller sprer helseskadelige råd. Vedkommende vil antagelig si "leste det på KG", ikke "TorTh fortalte meg det". 

Men for min del kan godt hele koronarommet legges ned. Det bidrar ikke til noe positivt. 

Jeg er enig i at å holde den enkelte bruker ansvarlig, er ikke mulig slik forumet fungerer. Men moderatørene kan holdes ansvarlig for hva de lar stå,og hva de sletter. Og da må man forvente enn viss grad av konsekvens i hva som anses som helseskadelig eller ikke.

Personlig synes jeg det er rart når påstander om at vaksinerte i liten grad blir smittet og fører smitten videre blir stående, når dette samtidig er en svært aktuell problemstilling i dagens smittesituasjon.

For min del begynner jeg å miste interessen av koronaforumet, fordi det etterhvert preges av en del brukere med svært sterke meninger i begge retninger, og den gode, konstruktive diskusjonen er vanskelig å få til. 

Endret av MorTil2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det ikke her man skal spørre eller gi tilbakemeldinger om ting som er relevant for korona rommet? Nå ble alt slettet uten noe kommentarer på tilbakemeldinger dere har fått. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...