Gå til innhold

"Vi sier ikke nei til barna våre vi"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mangel på oppdragelse er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem. Vi skaper selvsentrerte og lite motstandsdyktige barn. Lær barna å meste livet, sier Hedwig Montgomery. Hvis et barn ikke lærer hva ordet nei innebærer, hvilke konsekvenser får dette for barnet senere i livet? Hvordan skal barnet kunne møte samfunnets krav og forventninger, når de ikke har lært seg å takle medgang OG motgang? 

Anonymkode: e162f...935

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som andre sier... Lykke til, til foreldrene som ikke ønsker unger skal lære hva nei betyr.

Anonymkode: 9ba68...edd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overså en episode på butikken i går. En ansatt var i full gang med å stable servietter i en hylle, så kom det et barn løpende (tipper 3 år) som begynner å leke med serviettene som ligger klar til å stables, kaster en pakke ut på gulvet og griper en pakke til for å kaste. Den ansatte reagerer, legger hånden sin på hånden til barnet og sier mildt "nei, sånn må du ikke gjøre". 

Nå har moren  (antar jeg) også kommer bort og sier formanende til den ansatte "vi sier ikke nei til barna våre vi", men ungen er allerede på vei videre og står nå og plukker på en haug med kjøkkenkluter, så moren går etter. Igjen står jeg og den ansatte og ser paffe på hverandre. 

Er det virkelig innafor å forvente at verden rundt kjører din form for barneoppdragelse når du kjører et så smalt løp? Den ansatte gjorde jo ikke akkurat noe feil. Hvordan mener egentlig disse anti-nei foreldrene at verden rundt skal forholde seg til barna deres? Også må jeg jo si det er temmelig spesielt at det er den ansatte som fikk  tilsnakk når det var barnet som kastet servietter. Selv med en oppdragelse uten nei burde vel en sånn handling korrigeres på en eller annen måte, og med et så lite barn er det vel litt seint å ta en samtale i bilen etterpå? 
 

Anonymkode: 5dd56...0ef

Problemet er at slike foreldre bare kan oppdra barna sine slik fordi andre tar ansvar og oppdrar barna sine. Det samme med anti-vaksine-foreldre, de slipper unna fordi andre er fornuftige.

Hvis ingen sa nei til barna sine så hadde folk drept hverandre. 🤣 Det er utrolig ansvarsløst å ikke oppdra barn til å følge lover og regler. Hva gjør du når din 12åring stjeler bilen din og kræsjer i elva og dør liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal lære at man ikke kan forhandle om alt. Noen ganger er det faktisk de voksne som bestemmer uten at man skal måtte få lange forklaringer og muligheter til å diskutere seg til viljen sin. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Da jeg gikk gravid så hadde jeg en veldig hoverende og pedagogisk nabodame som fortalte meg at de aldri brukte ordet nei til sin 5 år gamle datter. Jenta visste ikke hva nei betydde sa hun, og sånn skulle det fortsette. Vi hadde alle vindu som vendte ut mot bakgården, bare at de bodde to etasjer over meg, og en kveld hørte jeg tydelig at damen ropte til sin datter: Nei Johanne du får ikke lov! Hører du? Nei sier mamma! 🤓😆

Anonymkode: 5b519...25b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...