Gå til innhold

"Vi sier ikke nei til barna våre vi"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overså en episode på butikken i går. En ansatt var i full gang med å stable servietter i en hylle, så kom det et barn løpende (tipper 3 år) som begynner å leke med serviettene som ligger klar til å stables, kaster en pakke ut på gulvet og griper en pakke til for å kaste. Den ansatte reagerer, legger hånden sin på hånden til barnet og sier mildt "nei, sånn må du ikke gjøre". 

Nå har moren  (antar jeg) også kommer bort og sier formanende til den ansatte "vi sier ikke nei til barna våre vi", men ungen er allerede på vei videre og står nå og plukker på en haug med kjøkkenkluter, så moren går etter. Igjen står jeg og den ansatte og ser paffe på hverandre. 

Er det virkelig innafor å forvente at verden rundt kjører din form for barneoppdragelse når du kjører et så smalt løp? Den ansatte gjorde jo ikke akkurat noe feil. Hvordan mener egentlig disse anti-nei foreldrene at verden rundt skal forholde seg til barna deres? Også må jeg jo si det er temmelig spesielt at det er den ansatte som fikk  tilsnakk når det var barnet som kastet servietter. Selv med en oppdragelse uten nei burde vel en sånn handling korrigeres på en eller annen måte, og med et så lite barn er det vel litt seint å ta en samtale i bilen etterpå? 
 

Anonymkode: 5dd56...0ef

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anti-nei folka er de mest forskrudde som finnes. Et barn tar absolutt IKKE skade av å høre et nei. Synes det er drøyt hvordan enkelte velger å oppdra barna sine, hva skjer når disse barna blir voksne ikke tåler en dritt?

Anonymkode: fb6bc...de6

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er ikke rart at det blir mange drittunger i dag. Det gjelder absolutt ikke alle, men alt for mange av den nye foreldre generasjonen oppdrar ikke barna sine. 

Anonymkode: a9f5a...7c8

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst unngå i si "nei" til barnet ditt, men det er ikke slik at du skal fortelle alle rundt deg at de ikke kan si "nei". Poenget må ikke bruke "nei", er å heller forklare barnet hvorfor den handlingen ikke er greit. Da blir det etter hvert lettere for barna å sette ord på følelsene sine. Det at mange foreldre velger å ikke si "nei", handler ikke om at barna får gjøre som de vil. De blir fortsatt fortalt hva de skal gjøre, at den handlingen ikke var ok. Barna lærer mer av å bli fortalt hva de skal gjøre enn å bli fortalt hva de ikke skal gjøre. 

La oss si at barnet lugger et annet barn. Da kan du velge å si:

1. "Nei, sånn kan du ikke gjøre". 

2. "Nei, sånn kan du ikke gjøre for da får søsteren din vondt".

3. Hvis du lugger og drar søsteren din i håret, så får hun vondt. Hvis du vil ha leken, så kan du fortelle henne det.

Da er det bedre å bruke alternativ 3, for "nei", har i grunnen ingen funksjon. 

Anonymkode: 51c39...715

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det er ikke rart at det blir mange drittunger i dag. Det gjelder absolutt ikke alle, men alt for mange av den nye foreldre generasjonen oppdrar ikke barna sine. 

Anonymkode: a9f5a...7c8

Dette handler ikke om at barna ikke har grenser. Det handler om at barna skal bli forklart i stedet for å få et nei. Og den ansatte gjorde ikke noe galt i å si "Nei, det må du ikke gjøre". Men barnet skjønner jo ikke hvorfor det ikke skal gjøre det. Forklarer du i tillegg hvorfor barnet ikke skal gjøre det, så er det helt perfekt. 

Greia er at barna ikke skal gå rundt og høre "nei" hele tiden uten en forklaring. 

Anonymkode: 51c39...715

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal helst unngå i si "nei" til barnet ditt, men det er ikke slik at du skal fortelle alle rundt deg at de ikke kan si "nei". Poenget må ikke bruke "nei", er å heller forklare barnet hvorfor den handlingen ikke er greit. Da blir det etter hvert lettere for barna å sette ord på følelsene sine. Det at mange foreldre velger å ikke si "nei", handler ikke om at barna får gjøre som de vil. De blir fortsatt fortalt hva de skal gjøre, at den handlingen ikke var ok. Barna lærer mer av å bli fortalt hva de skal gjøre enn å bli fortalt hva de ikke skal gjøre. 

La oss si at barnet lugger et annet barn. Da kan du velge å si:

1. "Nei, sånn kan du ikke gjøre". 

2. "Nei, sånn kan du ikke gjøre for da får søsteren din vondt".

3. Hvis du lugger og drar søsteren din i håret, så får hun vondt. Hvis du vil ha leken, så kan du fortelle henne det.

Da er det bedre å bruke alternativ 3, for "nei", har i grunnen ingen funksjon. 

Anonymkode: 51c39...715

Og hvis det praktiseres slik er det jo greit nok, jeg pleier selv også å heller si til min ettåring at "koppen skal stå på bordet" heller enn "nei, ikke kast den"  men jeg synes ikke akkurat situasjonen i HI gjenspeiler en slik oppdragelse. Synes vel egentlig denne moren setter andre foreldre som prøver å unngå nei i et dårlig lys. Hilsen ts. 

Anonymkode: 5dd56...0ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal helst unngå i si "nei" til barnet ditt, men det er ikke slik at du skal fortelle alle rundt deg at de ikke kan si "nei". Poenget må ikke bruke "nei", er å heller forklare barnet hvorfor den handlingen ikke er greit. Da blir det etter hvert lettere for barna å sette ord på følelsene sine. Det at mange foreldre velger å ikke si "nei", handler ikke om at barna får gjøre som de vil. De blir fortsatt fortalt hva de skal gjøre, at den handlingen ikke var ok. Barna lærer mer av å bli fortalt hva de skal gjøre enn å bli fortalt hva de ikke skal gjøre. 

La oss si at barnet lugger et annet barn. Da kan du velge å si:

1. "Nei, sånn kan du ikke gjøre". 

2. "Nei, sånn kan du ikke gjøre for da får søsteren din vondt".

3. Hvis du lugger og drar søsteren din i håret, så får hun vondt. Hvis du vil ha leken, så kan du fortelle henne det.

Da er det bedre å bruke alternativ 3, for "nei", har i grunnen ingen funksjon. 

Anonymkode: 51c39...715

Så ufattelig PK at jeg blir kvalm.

 

Si nei til ungen din.

Kjeft på ungen din.

Vær sur på ungen din.

 

Vi er alle mennesker.

Anonymkode: efc08...d3b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med folk som er oppdrag på den måten når de kommer ut i arbeidslivet?

Ansatt: kan jeg ta ferie i uke 9 da er det vinterferie.

Sjef: Nei, desverre vi har ikke kapasitet til å gi ferie den uka.

Ansatt:

giphy-8.gif.dd94139375bd3510cad8967fd14902eb.gif

Anonymkode: 598d2...9e2

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut. Min bror sa aldri nei til sin sønn og dette fikk vi også beskjed om fra han. Gutten ble visst redd om man sa nei. 

Anonymkode: 20b6e...95f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung gutt prøver å ha sex med jente på 15, hun sier «nei, ikke gjør sånn» Ung gutt fortsetter fordi han aldri har fått høre nei, han må ha en forklaring på hvorfor jenta ikke ønsker å får hans penis inn i sin vagina. 

Anonymkode: 831a3...121

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung gutt prøver å ha sex med jente på 15, hun sier «nei, ikke gjør sånn» Ung gutt fortsetter fordi han aldri har fått høre nei, han må ha en forklaring på hvorfor jenta ikke ønsker å får hans penis inn i sin vagina. 

Anonymkode: 831a3...121

Reagerer på dette jeg og. Man sier at Nei er Nei, men hva hjelper det når man ikke lærer hva nei er? 

Anonymkode: 5dad5...354

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger de heller reggio emilia? Ikke å si nei

Eksempel: IKKE SKRU AV LYSET!!!! Nei nei nei

men: jeg vil at du skal skru på lyset

Anonymkode: f378f...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anti-nei folka er de mest forskrudde som finnes. Et barn tar absolutt IKKE skade av å høre et nei. Synes det er drøyt hvordan enkelte velger å oppdra barna sine, hva skjer når disse barna blir voksne ikke tåler en dritt?

Anonymkode: fb6bc...de6

Da blir de utbrent som 19-åringer, mener hele verden er i mot dem og så blir de ung ufør pga depresjon og angst. 

Anonymkode: 8e487...453

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal helst unngå i si "nei" til barnet ditt, men det er ikke slik at du skal fortelle alle rundt deg at de ikke kan si "nei". Poenget må ikke bruke "nei", er å heller forklare barnet hvorfor den handlingen ikke er greit. Da blir det etter hvert lettere for barna å sette ord på følelsene sine. Det at mange foreldre velger å ikke si "nei", handler ikke om at barna får gjøre som de vil. De blir fortsatt fortalt hva de skal gjøre, at den handlingen ikke var ok. Barna lærer mer av å bli fortalt hva de skal gjøre enn å bli fortalt hva de ikke skal gjøre. 

La oss si at barnet lugger et annet barn. Da kan du velge å si:

1. "Nei, sånn kan du ikke gjøre". 

2. "Nei, sånn kan du ikke gjøre for da får søsteren din vondt".

3. Hvis du lugger og drar søsteren din i håret, så får hun vondt. Hvis du vil ha leken, så kan du fortelle henne det.

Da er det bedre å bruke alternativ 3, for "nei", har i grunnen ingen funksjon. 

Anonymkode: 51c39...715

Et meget strengt nei hadde en meget god funksjon da jeg vokste opp....

Jeg klarer å oppføre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal helst unngå i si "nei" til barnet ditt, men det er ikke slik at du skal fortelle alle rundt deg at de ikke kan si "nei". Poenget må ikke bruke "nei", er å heller forklare barnet hvorfor den handlingen ikke er greit. Da blir det etter hvert lettere for barna å sette ord på følelsene sine. Det at mange foreldre velger å ikke si "nei", handler ikke om at barna får gjøre som de vil. De blir fortsatt fortalt hva de skal gjøre, at den handlingen ikke var ok. Barna lærer mer av å bli fortalt hva de skal gjøre enn å bli fortalt hva de ikke skal gjøre. 

La oss si at barnet lugger et annet barn. Da kan du velge å si:

1. "Nei, sånn kan du ikke gjøre". 

2. "Nei, sånn kan du ikke gjøre for da får søsteren din vondt".

3. Hvis du lugger og drar søsteren din i håret, så får hun vondt. Hvis du vil ha leken, så kan du fortelle henne det.

Da er det bedre å bruke alternativ 3, for "nei", har i grunnen ingen funksjon. 

Anonymkode: 51c39...715

Makan til tullprat, nei betyr nei!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok mann sa at «Nei er en fullstendig setning!»

Unger trenger rammer og grenser som er tydelige. I ikke være villig til å gi dem det er å ikke oppfylle foreldrerollen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette handler ikke om at barna ikke har grenser. Det handler om at barna skal bli forklart i stedet for å få et nei. Og den ansatte gjorde ikke noe galt i å si "Nei, det må du ikke gjøre". Men barnet skjønner jo ikke hvorfor det ikke skal gjøre det. Forklarer du i tillegg hvorfor barnet ikke skal gjøre det, så er det helt perfekt. 

Greia er at barna ikke skal gå rundt og høre "nei" hele tiden uten en forklaring. 

Anonymkode: 51c39...715

Jeg er enig i at det er bra å unngå stadige nei, fordi ordet da taper innhold. Spesielt for mindre barn. Men det betyr jo ikke at det aldri skal brukes, og det betyr hvertfall ikke at ikke andre kan bruke det! Man skal jo ikke eliminere hele ordet! Nei er et tydelig og godt ord som alle har godt av å lære og respektere. Det må derfor ikke misbrukes (brukes hele tiden), men det skal jo ikke utslettes. Da har man misforstått, eller driver med et helt merkelig konsept. 

Jeg har noen prinsipper jeg prøver å følge i oppdragelsen av mine barn, men jeg forventer selvfølgelig ikke at resten av verden skal tilpasse seg de prinsippene. Ikke en gang far tilpasser seg dem, han har sine egne prinsipper igjen. Flott at unger lærer at det finnes ulike måter å håndtere ting på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...