Gå til innhold

Er bryllup virkelig så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ifølge KG 🙄😜

Anonymkode: 4ff8b...e05

Poenget er vel at alle ikke synes det er så spennende å bli invitert i alle slags bryllup. Snarere tvert imot og det er tydeligvis tilfelle. Hvis de som inviterer vet alle gjerne vil komme er det bare å invitere 100 stykker om så er.

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er vel at alle ikke synes det er så spennende å bli invitert i alle slags bryllup. Snarere tvert imot og det er tydeligvis tilfelle. Hvis de som inviterer vet alle gjerne vil komme er det bare å invitere 100 stykker om så er.

Anonymkode: ed92e...70c

Men det kan man da ikke vite. Selv nære venner og familie kan ha hemmeligheter. Og oftest inviteres jo partnere og der er det kanskje noen som ikke vil. Men selv de som ikke liker bryllup fortjener å bli inkludert, så kan de heller takke nei til invitasjon. 

Anonymkode: 4bed5...01e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri giftet meg, men har som regel hatt det fint som gjest i bryllup. Man leser jo hele tiden at bryllup visstnok er så dørgende kjedelig, men likevel blir det et sabla oppstyr og langvarig bitterhet om noen IKKE har blitt invitert i et bryllup i omgangskretsen sin - har jo vært utallige tråder om det her på forumet også. :) 

Så lenge man har noenlunde gangsyn når man arrangerer bryllup, så er det hyggelig. Nøkkelord er godt planlagt tidskjema, nok mat og drikke, ikke for lange taler, og at det er en varm atmosfære. Jeg har vært i flere bryllup hvor jeg ikke har kjent så mange, typisk fordi jeg har vært min samboers følge, og har alltid klart å mingle litt. Om man ikke klarer å finne noen å konversere med blant 50-100 gjester, så bør man kanskje jobbe med sine egne sosiale evner. Å kunne omgås nye mennesker iblant er faktisk en viktig kunst å beherske her i livet. 

Ja, det koster penger å dra i bryllup når det arrangeres i en annen landsdel. Men dette gjelder da ikke bare bryllup - det gjelder vel alle slags sammenkomster? I år skal jeg på hele tre innenlands helgeturer; en 40-årsdag, en reunion med studiegjengen, og et venninnetreff. Alle turene krever tog- eller flybillett, og to krever hotellovernatting. Skal man pleie kontakt med slekt og venner som bor andre steder i landet, så må man kalkulere inn noen kostnader. I bryllup får man i det minste noe tilbake, man får ekstra god mat/vin, masse kaker og som regel en artig fest. Og det er uansett lov å takke nei om budsjettet ikke tillater det.

Anonymkode: a9811...8f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er vel at alle ikke synes det er så spennende å bli invitert i alle slags bryllup. Snarere tvert imot og det er tydeligvis tilfelle. Hvis de som inviterer vet alle gjerne vil komme er det bare å invitere 100 stykker om så er.

Anonymkode: ed92e...70c

 

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det kan man da ikke vite. Selv nære venner og familie kan ha hemmeligheter. Og oftest inviteres jo partnere og der er det kanskje noen som ikke vil. Men selv de som ikke liker bryllup fortjener å bli inkludert, så kan de heller takke nei til invitasjon. 

Anonymkode: 4bed5...01e

Ja, nettopp det. Ifølge folk her inne drar jo folk av plikt, og de sier nok ingenting til bruden om at hun har ødelagt helgen deres. Så hvordan skal jeg vite om jeg har sånne venner eller ikke? 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi vurderer det. 

Men de gangene jeg har vært med på fotografering, og den ene gangen jeg hadde ansvar for den, brukte vi én time. Det er maks, tenker jeg, skjønner ikke at folk kan holde på i fire timer, spesielt når folk venter på dem. Tror ikke jeg har ventet mer enn maks halvannen heller. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Det er vel aldri noen som har brukt fire timer på selve fotograferingen i bryllupene jeg har vært i heller, men det går fort to-tre timer hvis man har flere steder man ønsker å ta bilder. Hvis det da ikke sammenfaller helt med stedet seremonien ble holdt eller festen skal være så flyr tida. Hovedproblemet har nok for så vidt vært for tidlig seremoni og deretter lang ventetid til middagen begynte (noen har løst det fint med ymse aktiviteter), og selv om jeg ikke har opplevd det er det da fort gjort å glemme at gjestene er både sultne og tørste og by på altfor lite mat og drikke mens de venter.

Hvis dere planlegger godt så trenger det absolutt ikke å være noe problem å ta bilder mellom seremoni og middag, men, må bare understreke at det virkelig har vært utrolig deilig som gjest å kunne møte opp til sein vielse som gikk direkte over i middag. Plutselig hadde man hele formiddagen til å sove ut, lade opp, trene og man kunne møte uthvilt og ekstra klar for fest! Ble faktisk litt lettere å holde ut til etter midnatt.

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, nettopp det. Ifølge folk her inne drar jo folk av plikt, og de sier nok ingenting til bruden om at hun har ødelagt helgen deres. Så hvordan skal jeg vite om jeg har sånne venner eller ikke? 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Men såpass godt kjenner du vel venner og familie? Hvordan har de snakket om andres bryllup tidligere? Hvordan oppfører de seg i større og småformelle sammenkomster? Som allerede nevnt, jeg kjenner ikke igjen noen av de surmaga folka som skriver i tråden her inne. 

Personlig har jeg satt pris på å få delta i alle, unntatt ett, av bryllupene jeg har vært i - og de har vært veldig forskjellige! Mitt inntrykk er at det har vært tilfelle for det store flertallet av de andre gjestene også. Den eneste fellesnevneren for alle feiringene er vel at brudeparene har vært rause, hyggelige og oppegående mennesker som bare ville lage en ålreit fest for seg selv og menneskene de bryr seg om. Kanskje jeg bare er heldig med min og mannens omgangskrets? Jeg har kun takket nei til én invitasjon, og det var rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst til å dra og det føltes som et pliktløp. 

(Noen folk i denne tråden her får det til å virke som om man må dra i bryllup når man blir invitert - det må man faktisk ikke. Fordelen med å være voksen er at man kan styre sin egen tid, spesielt fritiden.)

Anonymkode: 3c928...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel aldri noen som har brukt fire timer på selve fotograferingen i bryllupene jeg har vært i heller, men det går fort to-tre timer hvis man har flere steder man ønsker å ta bilder. Hvis det da ikke sammenfaller helt med stedet seremonien ble holdt eller festen skal være så flyr tida. Hovedproblemet har nok for så vidt vært for tidlig seremoni og deretter lang ventetid til middagen begynte (noen har løst det fint med ymse aktiviteter), og selv om jeg ikke har opplevd det er det da fort gjort å glemme at gjestene er både sultne og tørste og by på altfor lite mat og drikke mens de venter.

Hvis dere planlegger godt så trenger det absolutt ikke å være noe problem å ta bilder mellom seremoni og middag, men, må bare understreke at det virkelig har vært utrolig deilig som gjest å kunne møte opp til sein vielse som gikk direkte over i middag. Plutselig hadde man hele formiddagen til å sove ut, lade opp, trene og man kunne møte uthvilt og ekstra klar for fest! Ble faktisk litt lettere å holde ut til etter midnatt.

Men såpass godt kjenner du vel venner og familie? Hvordan har de snakket om andres bryllup tidligere? Hvordan oppfører de seg i større og småformelle sammenkomster? Som allerede nevnt, jeg kjenner ikke igjen noen av de surmaga folka som skriver i tråden her inne. 

Personlig har jeg satt pris på å få delta i alle, unntatt ett, av bryllupene jeg har vært i - og de har vært veldig forskjellige! Mitt inntrykk er at det har vært tilfelle for det store flertallet av de andre gjestene også. Den eneste fellesnevneren for alle feiringene er vel at brudeparene har vært rause, hyggelige og oppegående mennesker som bare ville lage en ålreit fest for seg selv og menneskene de bryr seg om. Kanskje jeg bare er heldig med min og mannens omgangskrets? Jeg har kun takket nei til én invitasjon, og det var rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst til å dra og det føltes som et pliktløp. 

(Noen folk i denne tråden her får det til å virke som om man må dra i bryllup når man blir invitert - det må man faktisk ikke. Fordelen med å være voksen er at man kan styre sin egen tid, spesielt fritiden.)

Anonymkode: 3c928...a90

Den du takket nei til og så på som et pliktløp, hvilken unnskyldning brukte du? De som inviterer tror gjestene ser på det som en ære å bli invitert, og man kan vel ikke bare si man ikke har lyst uten at vertskapet blir fornærmet?

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes både det er koselig og hyggelig, spesielt der brudeparet også tenker på gjestene. En fin anledning til å spise kake. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Den du takket nei til og så på som et pliktløp, hvilken unnskyldning brukte du? De som inviterer tror gjestene ser på det som en ære å bli invitert, og man kan vel ikke bare si man ikke har lyst uten at vertskapet blir fornærmet?

Anonymkode: ed92e...70c

Man kan jo strengt tatt skrive det også, men hvis man har lyst til å fremstå som noenlunde passe sosialt oppegående og/eller ikke har lyst til å krangle så serverer man vel stort sett en passende hvit løgn. Jeg skrev nok noe sånt som: "Hei, takk for en hyggelig invitasjon. Vi kan dessverre ikke delta i bryllupet og må derfor takke nei." Mulig jeg la til en (falsk) forklaring og skyldte på jobb, husker ikke. Tipper jeg ble invitert mest grunnet pliktfølelse, så det ble ingen sure miner - så vidt jeg vet.

Det kan godt være at enkelte mener at gjester burde føle seg beæret over å bli invitert (selv om det er veldig fremmed holdning for meg - hva slags mennesker er det egentlig folk her inne velger å omgås såpass mye at dere blir invitert til bryllupene deres?!), men samtidig koster det som regel såpass mye å arrangere bryllup i dag at de fleste nok blir aller mest lettet over at de mer perifere pliktgjestene (som tydeligvis uansett er sure og tverre og helst vil sitte hjemme hver lørdag) takker nei - penger spart og én mindre sur slektning eller venn. En klassisk "vinn-vinn", det!

Anonymkode: 3c928...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den du takket nei til og så på som et pliktløp, hvilken unnskyldning brukte du? De som inviterer tror gjestene ser på det som en ære å bli invitert, og man kan vel ikke bare si man ikke har lyst uten at vertskapet blir fornærmet?

Anonymkode: ed92e...70c

Der tror jeg du tar veldig feil altså. Det er absolutt ingen ære å bli invitert i bryllup. Noen blir kanskje glad for å bli invitert, mens andre bare, åh nei hvilken unnskylding skal jeg finne på for å slippe.

Anonymkode: 0c639...765

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tror jeg du tar veldig feil altså. Det er absolutt ingen ære å bli invitert i bryllup. Noen blir kanskje glad for å bli invitert, mens andre bare, åh nei hvilken unnskylding skal jeg finne på for å slippe.

Anonymkode: 0c639...765

Jeg ser heller ikke på det som en ære eller glede men det virker som at de som inviterer TROR folk blir glade...

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

, men det går fort to-tre timer hvis man har flere steder man ønsker å ta bilder. 

 

Anonymkode: 3c928...a90

Gjør folk virkelig det? Skjønner ikke at folk orker en fotosession på 3-4 timer med flere lokasjoner midt i bryllupet sitt, og lar gjestene vente så lenge

Endret av Krok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

, men det går fort to-tre timer hvis man har flere steder man ønsker å ta bilder.

, må bare understreke at det virkelig har vært utrolig deilig som gjest å kunne møte opp til sein vielse som gikk direkte over i middag. Plutselig hadde man hele formiddagen til å sove ut, lade opp, trene og man kunne møte uthvilt og ekstra klar for fest! Ble faktisk litt lettere å holde ut til etter midnatt.

Men såpass godt kjenner du vel venner og familie? Hvordan har de snakket om andres bryllup tidligere? 

Anonymkode: 3c928...a90

Som sagt har jeg ikke opplevd at folk bruker mer enn én time. Jeg var med på to ulike steder, og brukte fremdeles ikke mer. Og skjønner ikke at folk orker mer heller, men det er nå meg. Men det kommer altså ikke til å skje i vårt bryllup. 

Jeg vil faktisk heller begynne tidligere og være ferdig rundt midnatt. Da er jeg utslitt. Og forloveden min er utpreget a-menneske, som ikke fungerer etter 23. Men da snakker vi liksom begynne 12 elns, for jeg er B-menneske 😛

Det er nettopp det, jeg har venner som har sagt disse tingene, at bryllup er kjedelig og minner dem om alt som er kjipt i livet. Husker bare ikke om det er folk jeg faktisk kunne tenke meg å invitere. Og så har jeg et par jeg kunne tenke meg å invitere der jeg er usikker på om de regner oss som like gode venner, og er redd for at de også sier ja av plikt. På en side tenker jeg at voksne folk i så fall får ta ansvaret selv, på en annen side vil jeg ikke være enda en som har ødelagt en helg. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Der tror jeg du tar veldig feil altså. Det er absolutt ingen ære å bli invitert i bryllup. Noen blir kanskje glad for å bli invitert, mens andre bare, åh nei hvilken unnskylding skal jeg finne på for å slippe.

Anonymkode: 0c639...765

 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser heller ikke på det som en ære eller glede men det virker som at de som inviterer TROR folk blir glade...

Anonymkode: ed92e...70c

Jeg synes det er en ære, at jeg faktisk betyr så mye for brudeparet at de vil dele dagen sin med meg. 

Og blir helt sjokka over at det er vanlig å bli lei seg av å bli invitert i bryllup. Når i all verden ble verden og folk så kjipe? 

Selvfølgelig tror brudeparet at folk de inviterer blir glade. Eller hadde de vel droppa å invitere de som bare blir sur og lei seg? 

Endret av Krok1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo strengt tatt skrive det også, men hvis man har lyst til å fremstå som noenlunde passe sosialt oppegående og/eller ikke har lyst til å krangle så serverer man vel stort sett en passende hvit løgn. Jeg skrev nok noe sånt som: "Hei, takk for en hyggelig invitasjon. Vi kan dessverre ikke delta i bryllupet og må derfor takke nei." Mulig jeg la til en (falsk) forklaring og skyldte på jobb, husker ikke. 

samtidig koster det som regel såpass mye å arrangere bryllup i dag at de fleste nok blir aller mest lettet over at de mer perifere pliktgjestene (som tydeligvis uansett er sure og tverre og helst vil sitte hjemme hver lørdag) takker nei - penger spart og én mindre sur slektning eller venn. En klassisk "vinn-vinn", det!

Anonymkode: 3c928...a90

Så utrolig dårlig gjort, å lyve, og la brudeparet tro at dere er venner når du egentlig ikke bryr deg :( ser ikke det som sosialt oppegående i det hele tatt. 

Jeg kjenne ihvertfall ikke igjen noe av dette, vi vil invitere de vi vil dele dagen vår med, og sitter ikke og teller på kronen og håper at folk takker nei for å spare. Men sure folk kan heller blir hjemme, ja. 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser heller ikke på det som en ære eller glede men det virker som at de som inviterer TROR folk blir glade...

Anonymkode: ed92e...70c

Så utrolig trist lesning. Selvfølgelig tror man at folk blir glade for å bli invitert. Eller... Jeg trodde ihvertfall det inntil jeg leste denne tråden. Nå vurderer jeg å avlyse hele greia fordi det tydeligvis ikke er noen som er så glad i oss at de har lyst til å bruke en dag i livet sitt på å feire sammen med oss :(

Jeg vil IKKE være den som plager folk. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å være gjest i bryllup, men det forutsetter at par ikke splittes, da slike anledninger er de sjeldne tilfellene vi har barnevakt og da ønsker vi som par å tilbringe tiden sammen. Det eneste jeg ikke orker er å være kaffegjest, da takker jeg pent nei. Skal gifte meg selv til sommeren og håper de gjestene som hater å gå i bryllup takker nei til invitasjonen og holder seg hjemme!

Anonymkode: 223d6...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Så utrolig dårlig gjort, å lyve, og la brudeparet tro at dere er venner når du egentlig ikke bryr deg :( ser ikke det som sosialt oppegående i det hele tatt. 

Jeg kjenne ihvertfall ikke igjen noe av dette, vi vil invitere de vi vil dele dagen vår med, og sitter ikke og teller på kronen og håper at folk takker nei for å spare. Men sure folk kan heller blir hjemme, ja. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Jeg skjønner ikke hva det var med noen av mine innlegg, hvor jeg skriver at jeg har storkost meg i alle bryllupene jeg har vært i (bortsett fra ett), som fikk deg til å tro at jeg takket nei til venner. Jeg aner ikke hvordan andre har det, men jeg har faktisk ingen "pliktvennskap". Dårlig gjort å lyve? Hva mener du man skal gjøre? Svare: "Hva fikk deg til å tro at vi ville komme i bryllupet deres? Jeg er overhodet ikke interessert i å bruke en frihelg og flere tusen kroner på deres feiring." Av godt over tjue bryllup var det altså ett jeg ikke ville dra i, og derfor dro jeg ikke og ga brudeparet beskjed i god tid før svarfristen om at jeg ikke kunne komme. Synd at det var det du valgte å henge deg opp i, av alt det positive jeg skrev. Jeg kan trøste deg med at det viste seg at brudeparet faktisk ikke giftet seg, de hadde visst bare arrangert en fest for å få gaver, og at de gikk fra hverandre under ett år etterpå.

At en tråd på Kvinneguiden og bare tanken på at ikke samtlige du vurderer å invitere blir fra seg av glede for å bli invitert får deg til å revurdere hele greia, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på. 

3 hours ago, Krok1 said:

Gjør folk virkelig det? Skjønner ikke at folk orker en fotosession på 3-4 timer med flere lokasjoner midt i bryllupet sitt, og lar gjestene vente så lenge

Visstnok. Som sagt, i bryllupene jeg har vært i så  har det blitt organisert på andre måter. Det var vel én gang hvor det dro ut litt (innbiller meg at det tok to-tre timer), men det var forutsett og gjestene ble godt ivaretatt i mellomtiden. Det jeg har opplevd flere ganger er vielse i kirken omkring tolv og middag klokken 17 eller 18. Nesten uansett hva man legger opp til i mellomtiden, så blir det da mye dødtid for gjestene. 

Anonymkode: 3c928...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er alltid kos å feire en fremtidig skilsmisse!🥰

Anonymkode: c6060...b74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss nå og det er noen som har takket nei, enten pga barn, eller andre planer, men noen har også bare takket nei. Og det er helt greit. Man må ikke komme selv om man bare ikke har lyst :) Hilsen brud

Anonymkode: 4bed5...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hva det var med noen av mine innlegg, hvor jeg skriver at jeg har storkost meg i alle bryllupene jeg har vært i (bortsett fra ett), som fikk deg til å tro at jeg takket nei til venner. Jeg aner ikke hvordan andre har det, men jeg har faktisk ingen "pliktvennskap". Dårlig gjort å lyve? Hva mener du man skal gjøre? Svare: "Hva fikk deg til å tro at vi ville komme i bryllupet deres? Jeg er overhodet ikke interessert i å bruke en frihelg og flere tusen kroner på deres feiring." Av godt over tjue bryllup var det altså ett jeg ikke ville dra i, og derfor dro jeg ikke og ga brudeparet beskjed i god tid før svarfristen om at jeg ikke kunne komme. Synd at det var det du valgte å henge deg opp i, av alt det positive jeg skrev. Jeg kan trøste deg med at det viste seg at brudeparet faktisk ikke giftet seg, de hadde visst bare arrangert en fest for å få gaver, og at de gikk fra hverandre under ett år etterpå.

At en tråd på Kvinneguiden og bare tanken på at ikke samtlige du vurderer å invitere blir fra seg av glede for å bli invitert får deg til å revurdere hele greia, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på. 

 

Anonymkode: 3c928...a90

Det er vanskelig å sortere alle AB. Beklager, jeg har satt stor pris på de positive tingene, men ja, jeg hang meg opp i det at du løy. Man kan takke nei, uten å finne på en falsk forklaring, mener jeg. 

Og det toppet seg litt for meg når det kom to poster på rappen med absolutte utsagn som "du tror vel ikke folk blir glade for å bli invitert?". Formulert slikt at nei, det finnes ingen som faktisk blir glade. Det var ganske demotiverende, ja. Også når det å tråden står at folk later som de koser seg og ikke sier noe. Da blir det jo i teorien umulig å skille 😕

Men vi har fremdeles en stund på oss og en del venner jeg kan være ærlig med og si rett ut at de som ikke vil komme skal slippe. Og så håper jeg se som takker ja gjør det med glede og koser seg. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

At en tråd på Kvinneguiden og bare tanken på at ikke samtlige du vurderer å invitere blir fra seg av glede for å bli invitert får deg til å revurdere hele greia, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på.  

Anonymkode: 3c928...a90

Det er jo ikke det som er spørsmålet. Jeg har jo ingen mulighet til å vite hvordan folk reagerer på invitasjonen. 

Spørsmålet er om folk faktisk synes det er så kjedelig og kjipt i bryllup som det virker, og der veier ikke det positive i denne tråden opp for det negative,og jeg innser at det ikke er lett å vite hvor grensen går mellom gjester/statister og nære/perifere. Og hvem blir man invitert til som "pliktgjest" om man ikke er venn eller familie, det skjønner jeg heller ikke. 

Jeg har en helt annen tankegang enn mange her, kan ikke sette meg inn i at bryllup er kjipt, så for meg er det umulig å vurdere hvem  ikke tenker sånn. 

Og at det faktisk ødelegger helgen til folk å måtte dra i bryllup til venner, det orker jeg bare ikke å gjøre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...