Gå til innhold

Er bryllup virkelig så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som er så "sabla styr"? Og hvorfor er det kun familie du synes det er gøy å feste med? 

Jeg har vært i ca 19-20 bryllup og aldri reist eløer trengt overnatting - kun gledet meg på vegne at de som skulle gifte seg, men vet jonat sære folk finnes.... 

Anonymkode: e4a05...0f3

Men det kommer jo helt an på personen og omgangskretsen om man må reise eller ikke. Jeg har kun vært i ett bryllup der jeg ikke behøvde å reise og overnatte, og ca 10 der jeg måtte det, også til utlandet. Familie og venner er spredd over landet (foreldrene mine kommer fra forskjellige steder, jeg har studert ulike steder, bor en annen plass enn jeg vokste opp, osv)  så det er naturlig. Jeg ser ikke på det som noe problem for meg, men jeg skjønner også de som da rett og slett ikke har tid og mulighet, og om man har barn/dyr kan det fort bli mye styr.

 

Anonymkode: 4bed5...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av det dummeste jeg leser er par som skal ha tema/utkledning eller f.eks alle skal gå i blått.  Syns også det er uhørt og direkte frekt når de legger ut dyre ønskelister når de feirer i utlandet. En annen slager er når brylluper er i gokk på landet og det ikke er lagt noen plan ift. de ørten timene brudeparet skal taes bilde av gjestene ikke engang kan gå inn i lokalet men sitte i solsteika uten verken vått eller tørt!   Betalbar er jeg også i mot, og begrensinger på f.eks 4 glass vin gjennom en 5 timer lang middag.  Zzzzzzzzzzzz

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som hater bryllup, og blir smått fortvilet hver gang en invitasjon til et bryllup dukker opp i postkassa mi. Bryllup er dyrt, slitsomt og kjedelig- og jeg har minst 1000 andre ting jeg heller vil bruke mine etterlengtede fridager på. Det aller verste er bryllup som arrangeres utenbys, eller enda verre, utenlands!! Da blir det ikke bare fryktelig dyrt, men man må ofte bruke av feriedager i tillegg. Noen ganger er brudeparet noen jeg faktisk ikke KAN takke nei til (for eksempel nær familie eller nær venninne), og da kjenner jeg irritasjonen stige når jeg må bruke både feriedager og mangfoldige tusen på at bruden skal få prinsessebryllupet sitt.

Store, overdådige bryllup er kun til for at brudeparet (= bruden, i 99 % av tilfellene) skal få oppfylt sin barndomsdrøm om å være kongelig for en dag, og kunne legge ut skrytebilder på Facebook etterpå.

Anonymkode: 53120...0d0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jo, jeg som skrev over her: når jeg prater med folk, både på jobb og venner, merker jeg at veldig mange deler de samme tankene som meg. Bryllup er dyrt, kjedelig og ikke interessant for noen andre enn brudeparet selv. Mens her på KG flommer det alltid over av folk som «elsker bryllup» :ler: 
 

Har en sterk mistanke om at alle de som skriver at de elsker bryllup, skriver det fordi de selv snart skal arrangere eget bryllup- da er det nok vanskelig å innrømme at man egentlig synes bryllup er noe drit.  

Anonymkode: 53120...0d0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Bryllup i seg selv er fint og koselig det, men jeg mener det er en STOR uting når bordplasseringen bevisst har gått ut fra å skille ektepar/ kjærester slik at de ikke får sitte sammen under middagen. Som ofte varer hele kvelden pga uendelig mange taler....😴 Har selv opplevd å bli plassert på bord med «vilt fremmede», godt atskilt fra mannen min og andre bekjente. Det ble en laaaang og kjedelig kveld, og den sårt tiltrengte barnefrie kvelden ble ikke så mye å skryte av likevel...

Anonymkode: 48401...178

Tusen takk for tips. Er helt enig. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er blant de som hater bryllup, og blir smått fortvilet hver gang en invitasjon til et bryllup dukker opp i postkassa mi. Bryllup er dyrt, slitsomt og kjedelig- og jeg har minst 1000 andre ting jeg heller vil bruke mine etterlengtede fridager på. Det aller verste er bryllup som arrangeres utenbys, eller enda verre, utenlands!! Da blir det ikke bare fryktelig dyrt, men man må ofte bruke av feriedager i tillegg. Noen ganger er brudeparet noen jeg faktisk ikke KAN takke nei til (for eksempel nær familie eller nær venninne), og da kjenner jeg irritasjonen stige når jeg må bruke både feriedager og mangfoldige tusen på at bruden skal få prinsessebryllupet sitt.

Store, overdådige bryllup er kun til for at brudeparet (= bruden, i 99 % av tilfellene) skal få oppfylt sin barndomsdrøm om å være kongelig for en dag, og kunne legge ut skrytebilder på Facebook etterpå.

Anonymkode: 53120...0d0

Så for deg er det ikke innholdet, men det at det koster deg penger og at noen andre får oppmerksomheten? 

 

Samtidig er det sånne innlegg som for meg ugyldiggjør alle de postene her der folk er positive. Jeg har ikke lyst til å være den som ødelegger året til vennene mine med nok et dritt bryllup. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det sånn her, oftest:

Det er ikke noe alternativ å IKKE komme. Om man så føder (satt på spissen) samme dag tas det for gitt at man sikrer tilstedeværelse 

Man kjøper nytt antrekk! Brudeparet bruker jo en årslønn på dagen, det forventes at du stiller i noe nytt, trendy og passende som tar seg godt ut på bilder

Igjen, til det over med årslønn - du kjøper faen meg en rådyr gave de har på den syke listen sin 

Du møter opp uansett hvor de har det, og de har det ALDRI i hjembyen eller den lokale kirken. Om det er i Spania eller Lofoten, men alle skal ha bryllupet et eller annet flott sted som krever enten overnatting eller lang reisevei (om du ikke ønsker å kjøre selv, selvsagt) 

La oss ikke begynne på utdrikningslag eller hva enn shower som skal være i forkant! Det er en annen historie!

 

 

Men! Så er den kjedelige middagen med lange taler og internt drama med brudens mor over - og gavene er unnagjort og festen kan begynne. Da kan det være man får valuta for penger og stress i en skikkelig fest. Er det da betal-bar blir jeg provosert. Skikkelig. Det er jo hele grunnen til at jeg har brukt nærmere 10 000kr på kjole, sko, tilbehør, hår, sminke, gave, taxi og overnatting. Hvis festen ikke er verdt det er det innafor å bli gretten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker noen bryllup, mens andre takker jeg ja til bare av plikt.

De jeg liker er de som er nøkterne, har en uformell tone, har ikke krav om spesifikke antrekk ut i fra tema (kan gå for gjenbruk av klær), der vertskapet ikke bruker gjestene som statister for å få den perfekte ramme på sin dag, men som oppriktig ønsker at gjestene skal føle seg inkluderte og verdsatt som en del av dagen.

Anonymkode: 86727...570

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for deg er det ikke innholdet, men det at det koster deg penger og at noen andre får oppmerksomheten? 

 

Samtidig er det sånne innlegg som for meg ugyldiggjør alle de postene her der folk er positive. Jeg har ikke lyst til å være den som ødelegger året til vennene mine med nok et dritt bryllup. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Det vi må forstå er at det forventes at JEG bruker tid og penger på å være GJEST i DITT bryllup. Du tror du inviterer gjester, men du inviterer en brikke i som er en del av å oppfylle en drøm du har, ikke jeg. Og jeg må innfri for å ikke ødelegge. Alle må. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg liker noen bryllup, mens andre takker jeg ja til bare av plikt.

De jeg liker er de som er nøkterne, har en uformell tone, har ikke krav om spesifikke antrekk ut i fra tema (kan gå for gjenbruk av klær), der vertskapet ikke bruker gjestene som statister for å få den perfekte ramme på sin dag, men som oppriktig ønsker at gjestene skal føle seg inkluderte og verdsatt som en del av dagen.

Anonymkode: 86727...570

Dette!! Har fremdeles ikke blitt invitert i et sånt bryllup. Skal derimot være statist i sommer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor folk er så tafatte at de ikke bare takker nei hvis det er så krise. Vi gifter oss nå i år og jeg som brud har jo ingen glede eller noe som helst ønske i å dele dagen eller betale mat og drikke for et menneske som ikke kommer til å trives eller ønsker å dele dagen med oss. Det er utrolig mange jeg gjerne heller skulle invitert og som kan sitte på din stol, og er det ikke det så sparer vi pengene på å ha mindre folk der. 

 

Jeg dro ikke i min søsters bryllup, rett og slett fordi det var utenlands, jeg ikke hadde mulighet til å prioritere det akkurat det året og fordi jeg ikke ville kost meg mtp komplisert familiesituasjon. Vi har fortsatt et kjempegodt forhold og det ble ingen sure miner. Jeg tok ansvar for meg selv, og hvis man sier det på en fin og respektfull måte så er det faktisk ikke et problem. 

 

Og ikke tro et eneste øyeblikk at du som +1 må dra av plikt når du synes det er kjipt. Du er mest sannsynlig invitert kun av plikt og tar mest sannsynlig opp en plass der noen som faktisk har en relasjon til paret kunne vært. Si gjerne nei som +1. Ihvertfall hvis du har tenkt å sitte å sutre fordi det er så kjedelig å være der. Hvis du likevel blir tvunget med så må du nesten se på partneren din og ikke på brudeparet. 

 

Tenker at problemet her er at folk må klare å være ærlige og tro mot seg selv og slutte å skylde på alle andre for alt som er kjipt hele tiden. Du må faktisk ikke dra. Du må ikke kjøpe en dyr gave. Du kan donere 100 kr til et veldedig formål i deres navn, og isåfall er det brudeparet sitt problem om de blir furtne for det.

 

Og sånn bortsett fra det så er jeg enig i at paret ikke skal kreve noe som helst fra gjestene mtp klær, farge ect så lenge man holder seg til normal skikk og bruk. Det kan jeg skjønne at folk reagerer på. 

 

Håper med hånden på hjertet at ingen kommer i vårt bryllup med en slik instilling. Da setter jeg større pris på et takk men nei takk. Om vi så ender opp helt alene. 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i 25-30 bryllup, kan telle på en hånd de som har vært kjekke. Det er ofte mye utgifter knyttet til bryllup. Et par tusen i utdrikningslag, en tusenlapp på gave, klær, reise til kirke/mellom kirke og lokale/taxi hjem på natten, evt hotellopphol og reise til et annet sted enn der man bor. Så oppleves det ofte at brudeparet er mer opptatt av å gjøre dagen til sin enn å passe på at gjestene har det greit, brudeparet er tross alt også vertskap. 

Her er det som skal til for å gjøre ting bra

- la folk få sitte med noen de kjenner. Det er utrolig kjipt å bli passert en hel kveld med folk man aldri har møtt før, og ofte ikke har noe til felles med. Som singel er jeg regelmessig brukt som bordfyll mellom fetteren på 17 og brudgommens onkler, og det er ikke kjekt. 

- la folk få nok mat og drikke. Et bryllup varer i mange timer, ikke være gniten på vått og tørt. En del har reist langt for å være med, det er mange timer før middagen kommer i gang og den varer ofte lenge pga taler og de fæle sangene. Tre små gourmetporsjoner og to glass vin er ikke nok. Har vært i flere bryllup der halve selskapet endte på Esso for å spise pølser utpå kvelden.

- ikke krev bekledning som er urimelig å forvente at folk har i skapet. Å forvente at menn skal stille i kjole og hvitt når sykepleieren og ingeniøren bosatt på Alna skal gifte seg er ikke greit. Det er å påføre gjestene en urimelig utgift.

Ved å være et godt vertskap er det mye større sannsynlighet for at folk koser seg. 

Anonymkode: 55f70...dfd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg både leser og hører at folk ikke synes det er kjekt å gå i bryllup lenger. 

-det er kjedelig, bortkastet tid. 

-hvis bruden eller brudeparet har forventninger til hvordan folk kler og ter seg, så er det kjipt 

- det er ihvertfall ikke kjekt med mindre alkoholen flyter

-det er heller ikke kjekt når folk blir for fulle

- taler er ikke kjekt (selv når de er passe lange, 3-5 minutter) 

- det er kjipt å måtte spise og drikke ting man ikke har bestemt selv 

-det koster penger (der er jeg uenig, men ser heller ikke problemet) 

Ja... Skal snart begynne å planlegge selv, men gruer meg faktisk, fordi jeg er redd for at folk ikke vil komme, eller at folk kommer, men har det kjipt. 

Er det virkelig å ille? 

Hva er i så fall gode valg, tips til hva man gjør og ikke gjør for at gjestene også skal kose seg? 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Jeg synes bryllup er kjempekoselig, og blir glad for å bli invitert. Folk kan faktisk takke nei hvis man hater det sånn, så jeg synes egentlig ikke folk har noe å klage på! 

Men noen ting ville irritert meg - eller gjort at jeg takket nei. Det ene er hvis brudeparet har strenge regler for hva man kan ha på seg. Jeg tar det for gitt at jeg kan bruke noe jeg allerede har i skapet (som selvsagt passer anledningen). Hvis brudeparet bestemmer at alle må gå i blått eller at bunad ikke er «lov», da gidder jeg ikke. Både fra et kostnadsperspektiv og fordi jeg får følelsen av å bare være «pynt» i bryllupet, ikke fordi jeg er en ønsket gjest.

Jeg synes også det er problematisk med bryllup feks i utlandet, det det utvilsomt vil koste mange tusen å delta. Slike summer ønsker jeg i utgangspunktet ikke å bruke på noens bryllup. Man bør jo tenke litt på gjestene økonomi - og forstå at en del kommer til å takke nei hvis man legger opp til et bryllup som er både dyrt og tar flere dager.

Anonymkode: b2ff8...1af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Emilie2019 said:

Jeg opplever det sånn her, oftest:

Det er ikke noe alternativ å IKKE komme. 

Man kjøper nytt antrekk! Brudeparet bruker jo en årslønn på dagen, det forventes at du stiller i noe nytt, trendy og passende som tar seg godt ut på bilder

Igjen, til det over med årslønn - du kjøper faen meg en rådyr gave de har på den syke listen sin 

Du møter opp uansett hvor de har det, og de har det ALDRI i hjembyen eller den lokale kirken. Om det er i Spania eller Lofoten, men alle skal ha bryllupet et eller annet flott sted som krever enten overnatting eller lang reisevei (om du ikke ønsker å kjøre selv, selvsagt) 

! Så er den kjedelige middagen med lange taler og internt drama med brudens mor over - og gavene er unnagjort og festen kan begynne. Da kan det være man får valuta for penger og stress i en skikkelig fest. Er det da betal-bar blir jeg provosert. Skikkelig. Det er jo hele grunnen til at jeg har brukt nærmere 10 000kr på kjole, sko, tilbehør, hår, sminke, gave, taxi og overnatting. Hvis festen ikke er verdt det er det innafor å bli gretten. 

Ok. Vi er ikke helt sånn. 

Jeg synes ikke man trenger å kjøpe nytt antrekk. 

Vi komme til å ønske oss noe i alle prisklasser, men forventer ingen gaver, egentlig, og setter faktisk pris på gjenbruk også. 

Vi vil veldig gjerne ha bryllupet på vårt hjemsted. Vi har riktignok mange vennernog familie som bor andre steder, det er ikke ett sted vi kunne hatt det for å unngå reising for alle. 

Den eneste dramatiske familien vi har er en tante uten filter, og det er ikke sikkert hun vil eller får komme. 

Er det da liv laga? 

Det du aller helst vil ha er en vanlig fylle-fest? Det er ikke helt vår greie, og det kan man vel gjøre alle andre helger i året. Men takk for saklig tilbakemelding 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri vært i norsk bryllup, men slår et slag for samiske!

man kommer når man vil, ingen bordplassering. Har aldri hørt om kaffegjester.. Taler er uhyre sjeldne. 

og man drar når man vil!

De er litt større enn norske da. Så enklere å blende inn og bare kose seg. Ikke så stivt som norske, innbiller jeg meg.

Anonymkode: 122b5...d85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krok1 skrev:

Ok. Vi er ikke helt sånn. 

Jeg synes ikke man trenger å kjøpe nytt antrekk. 

Vi komme til å ønske oss noe i alle prisklasser, men forventer ingen gaver, egentlig, og setter faktisk pris på gjenbruk også. 

Vi vil veldig gjerne ha bryllupet på vårt hjemsted. Vi har riktignok mange vennernog familie som bor andre steder, det er ikke ett sted vi kunne hatt det for å unngå reising for alle. 

Den eneste dramatiske familien vi har er en tante uten filter, og det er ikke sikkert hun vil eller får komme. 

Er det da liv laga? 

Det du aller helst vil ha er en vanlig fylle-fest? Det er ikke helt vår greie, og det kan man vel gjøre alle andre helger i året. Men takk for saklig tilbakemelding 

Klart det er liv laga!

Når vi giftet oss spurte venninnene om hva de skulle ha på seg, og om meninger om kjoler de hadde tenkt. Mitt svar var da «hva enn du føler deg fin i! Det er det viktigste for meg!» Jeg gjorde alt jeg kunne for å signalisere at jeg ikke brydde meg om detaljene i sånt så lenge folk koste seg! 
 

Vi hadde åpen bar, men kun vin og øl. Da følte jeg at alle kunne hygge seg, men vi ikke la til rette for spy-fylla. 

på ønskelista hadde vi også alt fra grytekluter og kubbelys til servise. Det skulle være noe for alles budsjett. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker noen bryllup, mens andre takker jeg ja til bare av plikt.

De jeg liker er de som er nøkterne, har en uformell tone, har ikke krav om spesifikke antrekk ut i fra tema (kan gå for gjenbruk av klær), der vertskapet ikke bruker gjestene som statister for å få den perfekte ramme på sin dag, men som oppriktig ønsker at gjestene skal føle seg inkluderte og verdsatt som en del av dagen.

Anonymkode: 86727...570

Jeg er enig, men vanskelig å vite hvor grensen går der. For det er jo brudeparets dag, og jeg tenker at da bør bryllupet være slik de ønsker. Men for meg innebærer det at gjestene har det kjekt også, det virker bare som om det ikke er mulig å kombinere. 

31 minutter siden, Emilie2019 said:

Det vi må forstå er at det forventes at JEG bruker tid og penger på å være GJEST i DITT bryllup. Du tror du inviterer gjester, men du inviterer en brikke i som er en del av å oppfylle en drøm du har, ikke jeg. Og jeg må innfri for å ikke ødelegge. Alle må. 

Min drøm er en koselig dag med familie og venner. Som gjest har jeg alltid vært glad for å være del av en feiring av to personers kjærlighet. Har aldri synes det var dritt, kjipt, strev, styr, mas, eller følt meg som en brikke. Man inviterer vel folk man vil ha som en del av dagen sin? Jeg deler ikke tankegangen om statister i det hele tatt og synes det ligger litt i hvilken holdning man velger å ha til det også, men takk for innsikten

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er kjekt, iallefall med folk man kjenner godt. Men Dropp for all del sanger og flaue kaffiviser. I tillegg så er det ofte slik at mange skal blande gjestene og gjerne sette folk som ikke kjenner hverandre på samme bord i håp om å skape god stemning, dessverre gjør dette bare vondt verre!

Anonymkode: 8fe7a...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...