Gå til innhold

Er bryllup virkelig så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo det vi vil, men får ikke så mange klare svar på hvordan vi gjør det. 

Hvor går grensen for hva som er urimelige forventninger? Hva er kjedelig? Når går det fra å være gjester til statister? 

Anonymkode: 4ff8b...e05

For min del er det enkle svaret at så lenge bryllupet er stort, og overdådig, blir det en negativ opplevelse for meg som gjest. Store, enorme bryllup blir upersonlige (og ja, de BLIR upersonlige samme hvor «personlige» bruden tror at f.eks talene er) - og for meg er det ikke til å unngå at jeg som gjest da føler meg som en statist i en annen persons drømmedag.

Og hva mener jeg med overdådige bryllup? Massevis av gjester (og ja, alle skjønner at de som har oppunder 100 gjester og mer, har invitert rubbel og bit av bekjente i bryllupet sitt bare fordi antallet mennesker skal være imponerende og minne om et kongelig bryllup), kjoleskift (også en bekreftelse på at man er en statist i brudens prinsesse-dag), massevis av langvarige og klissete taler, og at man har med alle mulige klisjeer man har sett i amerikanske filmer. Jeg har for eksempel opplevd bryllup (der både brud og brudgom var etnisk norske, og helt «vanlige og ikke kjendiser av noe slag) med «gjestebok», egen IG-hashtag og et fotohjørne der gjestene kan ta bilder med diverse effekter og ta bilder med Polaroid-kameraer som var lagt frem..! Da blir det temmelig åpenbart at bruden har studert alt som finnes av kjendis-bryllup for så å inkorporere alle disse bestanddelene i eget bryllup- og vi gjestene føler selvfølgelig da at vi også blir en brikke i det samme fasade-spillet.

Har vært i et par bryllup som var ålreite, deriblant min bror sitt. De hadde et lite og personlig bryllup, der kun aller nærmeste familie var invitert (altså søsken og foreldre til brudeparene). Vi spiste en fantastisk middag i chambre separee på en av byens aller beste restauranter, og alle koste seg hele kvelden. Ingen taler eller annet meningsløst kliss som er uinteressant for alle andre enn brudeparet og den som holder talen.

Anonymkode: 53120...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gifter oss to timer før festen begynner, syntes det er nok til å kalle det det en bryllupsfest :)

Hvordan du har ditt bryllup er jo ditt valg og bør gjenspeile deg. Det er jo mange her i tråden som sier hva man bør passe på for å unngå et kjedelig bryllup. Også kjenner du jo "din gjeng", er gjestene typen som koser seg med middag eller som elsker selskapsleker eller som digger polynese eller som helst vil på nattklubb? 

Anonymkode: 4bed5...01e

Jeg har alltid tenkt det, at vårt bryllup bør gjenspeile oss. Har vært i flere perfekte bryllup. De var helt ulike, og mange veldig enkle og billige, det som gjorde dem perfekt var at alt passet så godt til brudeparet. 

Men så merker jeg at ting har endret seg, og at om jeg lager drømmebryllupet mitt (selv om det er en enkel og rolig affære) blir jeg en kravstor bridezilla og folk kommer til å sitte og være mugne fordi de er statister, og har fått helga si ødelagt, og de har rett til å klage i ettertid på det som ikke passet dem. 

Jeg er ikke vant til den tankegangen, men er også livredd for å ende opp uten noen venner i bryllupet fordi ingen vil kaste bort fritida si på oss. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bryllup er kjedelig. Sitte å høre på masse uinteressante taler, er INGEN som bryr seg. Hvorfor ikke heller si det direkte til brudeparet da? 

Takker konsekvent nei til alle bryllup, det er både dyrt og langtekkelig og interesserer meg ikke. Får ofte invitasjoner til bryllup langt borti gokk, syns det er frekt at folk forventer at man skal bruke en halv formue på deres bryllup. Både Hawaii, Malta, Sicilia og Malaysia har jeg vært invitert. Jeg driter ikke penger liksom! 

Folk får gjøre hva de vil da, jeg er bare ikke interessert. 

Anonymkode: 63a7b...00f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

 «gjestebok», egen IG-hashtag og et fotohjørne der gjestene kan ta bilder med diverse effekter og ta bilder med Polaroid-kameraer som var lagt frem..! Da blir det temmelig åpenbart at bruden har studert alt som finnes av kjendis-bryllup for så å inkorporere alle disse bestanddelene i eget bryllup- og vi gjestene føler selvfølgelig da at vi også blir en brikke i det samme fasade-spillet.

Har vært i et par bryllup som var ålreite, deriblant min bror sitt. De hadde et lite og personlig bryllup, der kun aller nærmeste familie var invitert (altså søsken og foreldre til brudeparene).... . Ingen taler eller annet meningsløst kliss som er uinteressant for alle andre enn brudeparet og den som holder talen.

Anonymkode: 53120...0d0

Alle bryllup jeg har vært i de siste 5 åra har hatt hashtagg og fotovegg.  Tenker ikke på det som overdådig. Eller følt meg som statist av den grunn. Da søstera mi gifta seg, for 12 år siden, hadde de pc med kortleser, så folk delte bildene de hadde tatt. Nå til dags sier folk at "kan sende deg" og så får man enten ingenting eller dårlig kvalitet via Facebook. Og selvfølgelig vil man ha bilder fra dagen sin. 

 

Så du mener at alt over 10 gjester er for mye? Da er vi veldig ulike. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tinghuset vier ikke lenger dessverre, og man får nok ikke lov å gifte seg med seg selv, du som hadde drøm om tinghuset alene! Men rådhuset funker og det er fint å ha noen å gifte seg med! :)

Jeg er ikke noe stor bryllupsperson selv og tenker som regel "ånei" når jeg får en invitasjon. Liker ikke fancy middager, taler,  kjoler, mingling og dansing, og jeg blir fort sliten av å være blant folk. Er som regel en av de første som drar. Men jeg blir allikevel glad for å bli invitert, jeg gjør en skikkelig innsats for å komme og kle meg fint, jeg klager ikke og har ikke problemer med det økonomiske. Det er uansett hyggelig å bli invitert.

Jeg gifter meg selv nå og prøver å bidra så godt jeg kan til alle gjester får en hyggelig kveld, både introverte og ekstroverte.

Enig i at bordplassering er viktig, og oppdaget at det er veldig lett å ordne bordkart når man bare setter de som kjenner hverandre sammen, så hvorfor gjøre det verre! 😁

Anonymkode: 4bed5...01e

Gifte seg gjør man ikke alene som i en person, men alene som alene uten andre eksterne som ikke hører til i akkurat det forholde som vil gifte seg. Var det liten nok t-skje for deg?! 

Anonymkode: e3484...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det det? Denne tråden sier jo noe helt annet. At bryllup er plikt, kjedelig og kjipt uansett. 

Hvor går grensen mellom hyggelig bryllup og pliktbryllup? Hvor går grensen for de nærmeste? 

Jeg blir så lei meg av å høre at andres bryllup bare ødelegger helga. Og får bare bekreftet det jeg frykter - at folk egentlig ikke vil i bryllup, det er ikke kjekt å feire andre, det er ingenting positivt med å være gjest i bryllup :(

Anonymkode: 4ff8b...e05

Ved å ha et lite bryllup med de nærmeste vil vel de fleste synes å være både fint og rørende og noe de ønsker å være med på. Det å ha et stort bryllup vil fort gjøre det kjedelig og et pliktløp for mange av gjestene. Det er bare min mening 😊

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å ha et lite bryllup med de nærmeste vil vel de fleste synes å være både fint og rørende og noe de ønsker å være med på. Det å ha et stort bryllup vil fort gjøre det kjedelig og et pliktløp for mange av gjestene. Det er bare min mening 😊

Anonymkode: ed92e...70c

For oss er nærmeste familie ca 40 pers. 

Og så har vi 10-15 venner vi regner som nære, men er redd for at jeg regner dem som bedre venner enn de regner meg. 

Hva som er lite og stort er jo både subjektivt og relativt. 

Og også veldig trist at man må gi slipp på ønsket om å invitere mer perifere venner og ha en stor, uformell samling også, siden det ikke er noe kjekt å bli invitert til. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krok1 said:

Alle bryllup jeg har vært i de siste 5 åra har hatt hashtagg og fotovegg.  Tenker ikke på det som overdådig. Eller følt meg som statist av den grunn. Da søstera mi gifta seg, for 12 år siden, hadde de pc med kortleser, så folk delte bildene de hadde tatt. Nå til dags sier folk at "kan sende deg" og så får man enten ingenting eller dårlig kvalitet via Facebook. Og selvfølgelig vil man ha bilder fra dagen sin. 

 

Så du mener at alt over 10 gjester er for mye? Da er vi veldig ulike. 

Enig her, alle bryllup jeg har vært i siste 10 åra har selvfølgelig hatt gjestebok, mange har hatt fotoboks, noen har også hatt hashtagg. Men alle har vært meget down to earth type bryllup med jordnære norske par. Syntes det er superkos! 

Anonymkode: 4bed5...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For min del er det enkle svaret at så lenge bryllupet er stort, og overdådig, blir det en negativ opplevelse for meg som gjest. Store, enorme bryllup blir upersonlige (og ja, de BLIR upersonlige samme hvor «personlige» bruden tror at f.eks talene er) - og for meg er det ikke til å unngå at jeg som gjest da føler meg som en statist i en annen persons drømmedag.

Og hva mener jeg med overdådige bryllup? Massevis av gjester (og ja, alle skjønner at de som har oppunder 100 gjester og mer, har invitert rubbel og bit av bekjente i bryllupet sitt bare fordi antallet mennesker skal være imponerende og minne om et kongelig bryllup), kjoleskift (også en bekreftelse på at man er en statist i brudens prinsesse-dag), massevis av langvarige og klissete taler, og at man har med alle mulige klisjeer man har sett i amerikanske filmer. Jeg har for eksempel opplevd bryllup (der både brud og brudgom var etnisk norske, og helt «vanlige og ikke kjendiser av noe slag) med «gjestebok», egen IG-hashtag og et fotohjørne der gjestene kan ta bilder med diverse effekter og ta bilder med Polaroid-kameraer som var lagt frem..! Da blir det temmelig åpenbart at bruden har studert alt som finnes av kjendis-bryllup for så å inkorporere alle disse bestanddelene i eget bryllup- og vi gjestene føler selvfølgelig da at vi også blir en brikke i det samme fasade-spillet.

Har vært i et par bryllup som var ålreite, deriblant min bror sitt. De hadde et lite og personlig bryllup, der kun aller nærmeste familie var invitert (altså søsken og foreldre til brudeparene). Vi spiste en fantastisk middag i chambre separee på en av byens aller beste restauranter, og alle koste seg hele kvelden. Ingen taler eller annet meningsløst kliss som er uinteressant for alle andre enn brudeparet og den som holder talen.

Anonymkode: 53120...0d0

Det du beskriver nederst server mitt mareritt, hater fancy restauranter og syntes det er kleint med bare familie til stedet. Slapper mye mer av på en uformell fest med venner. 

Og gjestebok er da helt vanlig og og polaroidkamera er kjempegøy, syntes fler burde ha det! 

Godt vi er forskjellige :)

Anonymkode: 4bed5...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For oss er nærmeste familie ca 40 pers. 

Og så har vi 10-15 venner vi regner som nære, men er redd for at jeg regner dem som bedre venner enn de regner meg. 

Hva som er lite og stort er jo både subjektivt og relativt. 

Og også veldig trist at man må gi slipp på ønsket om å invitere mer perifere venner og ha en stor, uformell samling også, siden det ikke er noe kjekt å bli invitert til. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Da blir det fort for mange. Med nærmeste familie mener jeg de man har ofte kontakt med som foreldre og søsken. Perifer familie som søskenbarn og tanter/onkler man kun ser ved begravelser etc ville jeg utelatt. Og 10-15 nære venner høres veldig mye ut, ville valgt de helt nærmeste som også har møtt dine foreldre og søsken. Dvs at gjestene kjenner flere enn brudeparet eller kun en av paret 😊

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da blir det fort for mange. Med nærmeste familie mener jeg de man har ofte kontakt med som foreldre og søsken. Perifer familie som søskenbarn og tanter/onkler man kun ser ved begravelser etc ville jeg utelatt. Og 10-15 nære venner høres veldig mye ut, ville valgt de helt nærmeste som også har møtt dine foreldre og søsken. Dvs at gjestene kjenner flere enn brudeparet eller kun en av paret 😊

Anonymkode: ed92e...70c

Men mange har faktisk stor aller nærmeste familie (mange søsken (med partnere, alle besteforeldre i live, foreldre som er skilt og gift på ny, osv)  Og for mange er ikke tanter og søskenbarn "perifert" i det hele tatt, men noen man møter ofte og har mye med å gjøre og som det hadde vært merkelig å utelate. Også er man jo to som skal gifte oss, så det dobles fort. 

Og mange har flere gode venner, som begge i paret kjenner og, også som kanskje har egne partnere som er også blitt en venn av brudeparet. 

Da baller det fort på seg. "De nærmeste" er ofte flere enn man tror. 

Anonymkode: 4bed5...01e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns bryllup er kjedelig. Sitte å høre på masse uinteressante taler, er INGEN som bryr seg. Hvorfor ikke heller si det direkte til brudeparet da? 

Takker konsekvent nei til alle bryllup, det er både dyrt og langtekkelig og interesserer meg ikke. Får ofte invitasjoner til bryllup langt borti gokk, syns det er frekt at folk forventer at man skal bruke en halv formue på deres bryllup. Både Hawaii, Malta, Sicilia og Malaysia har jeg vært invitert. Jeg driter ikke penger liksom! 

Folk får gjøre hva de vil da, jeg er bare ikke interessert. 

Anonymkode: 63a7b...00f

Mange tenker som deg. Mange gruer seg når noen de kjenner skal gifte seg, og håper de ikke blir invitert. Og i alle fall ikke valgt ut som forlover, det er mange som bruker mye energi på å finne plausible grunner til å slippe unna styret.

Inviter de gjestene man vet har lyst til å komme og la de andre slippe å lyve på seg en fraværsgrunn. Eller hastebestille weekendtur akkurat den helgen...

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men mange har faktisk stor aller nærmeste familie (mange søsken (med partnere, alle besteforeldre i live, foreldre som er skilt og gift på ny, osv)  Og for mange er ikke tanter og søskenbarn "perifert" i det hele tatt, men noen man møter ofte og har mye med å gjøre og som det hadde vært merkelig å utelate. Også er man jo to som skal gifte oss, så det dobles fort. 

Og mange har flere gode venner, som begge i paret kjenner og, også som kanskje har egne partnere som er også blitt en venn av brudeparet. 

Da baller det fort på seg. "De nærmeste" er ofte flere enn man tror. 

Anonymkode: 4bed5...01e

Men da er det vel ikke noe problem. Om alle er veldig nære og i tillegg kjenner hverandre har de antagelig lyst til å komme i bryllupet.

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det fort for mange. Med nærmeste familie mener jeg de man har ofte kontakt med som foreldre og søsken. Perifer familie som søskenbarn og tanter/onkler man kun ser ved begravelser etc ville jeg utelatt. Og 10-15 nære venner høres veldig mye ut, ville valgt de helt nærmeste som også har møtt dine foreldre og søsken. Dvs at gjestene kjenner flere enn brudeparet eller kun en av paret 😊

Anonymkode: ed92e...70c

Vi er en vennegjeng på 12 stk, ingen av de har møtt mine foreldre og søsken, så da kan jeg iflg deg ikke invitere dem. Merkelig tankegang. Jeg har også regelmessig kontakt med tanter, onkler og søskenbarn, at du velger å ha en svært liten sosial krets betyr ikke at vi andre lever like isolert. 

Anonymkode: 55f70...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en vennegjeng på 12 stk, ingen av de har møtt mine foreldre og søsken, så da kan jeg iflg deg ikke invitere dem. Merkelig tankegang. Jeg har også regelmessig kontakt med tanter, onkler og søskenbarn, at du velger å ha en svært liten sosial krets betyr ikke at vi andre lever like isolert. 

Anonymkode: 55f70...dfd

Det er opp til enhver å be de som de vil. Om alle vil komme og er glad for invitasjonen er det selvsagt ikke noe problem! 

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er problemet generelt er alle de som føler de MÅ komme og ikke har så veldig lyst egentlig. Som denne tråden viser. Om alle er glade for å bli invitert er det bare å invitere til stor fest og ha det supert selvsagt ♥️

Anonymkode: ed92e...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere i bryllup hvis dere bare skal klage..? Er det mulig?

Jeg elsker bryllup og de fineste minnene jeg har sammen med min kjære er i bryllup. 

Anonymkode: ff9b8...3a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

For oss er nærmeste familie ca 40 pers. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da blir det fort for mange. Med nærmeste familie mener jeg de man har ofte kontakt med som foreldre og søsken.  😊

Anonymkode: ed92e...70c

Jeg har foreldre, søsken med partner og barnefar. 

Han har foreldre, stemor, 3 søsken med partnere og onkelbarn. 

Så helt umiddelbar familie er 16 da.

Jeg kan velge å invitere alle tanter med partnere, og alle søskenbarna. Det er 16. Eller ingen av dem. 

Oi, det virker mer i virkeligheten 😛 Det var nesten litt lettelse å se det sånn sort på hvitt. 

 

Men om jeg bare skal invitere de vennene som har møtt foreldrene mine blir det tynt. De har ikke møtt en eneste av forlovedens venner heller. Jeg bor på et helt annet sted enn foreldrene mine, og har venner fra mange ulike steder, så den regelen utgår for oss. 

Anonymkode: 4ff8b...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men da er det vel ikke noe problem. Om alle er veldig nære og i tillegg kjenner hverandre har de antagelig lyst til å komme i bryllupet.

Anonymkode: ed92e...70c

Ikke ifølge KG 🙄😜

Anonymkode: 4ff8b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...