Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020

Vestalinn

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Hjärtat skrev:

Åå, så bra🥰 Godt å høre! 

Jeg var hos ny fastlege i dag, er som nevnt tidligere kraftig overvektig, så gruet meg litt mtp. blodtrykk, blodsukker og at jeg har hørt en del gravide overvektige få mye kjeft av helsevesenet. Men alt gikk superfint, urinen var perfekt, blodsukkeret var passe lavt og alt var bra. I tillegg har jeg fått verdens søteste fastlege som sa han elsket å følge opp gravide, ga meg nummeret sitt og sa jeg baare kunne ringe han hvis jeg fikk noe smerter som bekymret meg og kontoret var stengt. I tillegg hadde han jo ultralyd i rommet ved siden av, så vi kunne avtale en tid på kveldstid så samboeren min kunne få være med, så kunne vi bare ta en "koseultralyd" (hans ord😂) bare for å hilse på babyen. 🥰🥰🥰

@Vestalinn kan du endre terminen min til 19.november?😊 Og btw heldig som har en samboer som vil være med på jordmorsamtale. Min er totalt uinteressert, synes heller ikke ultralyd virker særlig spennende, "man ser jo ingenting". Åh, er så irritert og lei meg nå. Tror heller ikke det blir bedre ettersom magen vokser. Dustemann. 

Så kjedelig at mannen din ikke ønsker å involvere seg. Tror du det er en annen årsak enn at «man ser ingenting»? Kanskje han synes det er skremmende og ikke helt klarer å ta det inn over seg ennå? Jeg vet at mine foreldre langt på vei er på samme måte. De synes det er veldig hyggelig med barnebarn og graviditet, men de begynner ikke å involvere seg ordentlig før magen synes og «ting skjer». Ikke at det hadde vært aktuelt å ha de med på ultralyd eller noe sånt (for min egen del), men det er bare en liten sammenligning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, mingrid skrev:

Så kjedelig at mannen din ikke ønsker å involvere seg. Tror du det er en annen årsak enn at «man ser ingenting»? Kanskje han synes det er skremmende og ikke helt klarer å ta det inn over seg ennå? Jeg vet at mine foreldre langt på vei er på samme måte. De synes det er veldig hyggelig med barnebarn og graviditet, men de begynner ikke å involvere seg ordentlig før magen synes og «ting skjer». Ikke at det hadde vært aktuelt å ha de med på ultralyd eller noe sånt (for min egen del), men det er bare en liten sammenligning :) 

Snakket med han i går om dette, og det handler vel mest om at han som person ikke er spesielt overivrig og ekstremt dårlig til å glede seg til ting. Han er fascinert over "liv" på generell basis, altså både i dyre- og planteverden, men skjønner ikke hvorfor det skal være ekstra interessant når det omhandler oss. 🥴🙄🤯 Når det er sagt er jeg ikke bekymret for at han ikke tar sin del av "jobben" npr barnet er ute, da. 🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er litt lik der! Han synes ikke det er så lurt for meg å glede meg så mye over graviditeten enda, siden vi har mistet to ganger før så vil han ikke at jeg skal bli så skuffet hvis det skjer igjen! Men jeg tror det går mest på at han ikke har noe forhold til hva som skal skje enda, og at det er litt fjernt unna enda! 😆 Tror nok han mykner litt hvis det går fint på TUL😅😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, KaffeLurker skrev:

@mingrid, så utrolig lurt med gjenbruk! Finn var et godt tips! Jeg har og begynt å føle litt på trange klær. Jeg jobber på et kl Tor med ganske streng dresscode, og orker ikke tanken på dressbuksene når covid roer seg og hjemmekontor ikke lenger er hverdagen. Kanskje jeg kan finne pene business-gravidklær på Finn som ikke koster skjorta? 

Ja, jeg er glad i gjenbruk. Det er jo alltid en liten risiko å kjøpe klær brukt, men når det er billig tenker jeg at jeg i verste fall bare kan legge de ut til salg på Finn eller Tise igjen, dersom det ikke passer eller faller i smak. Det beste er jo at man sparer miljøet for masse unødvenige utslipp og ressursbruk! 🤗 Jeg gleder meg til å arve masse til babyen fra mine søsken som har mange barn hver, men jeg skjønner at alle ikke er som meg. Noen må jo kjøpe nytt for at vi andre skal kunne få tak i ting brukt 😂 @KaffeLurker, jeg er helt sikker på at du får tak i mye fint på diverse loppis-apper dersom du leter litt. I de største byene er det i alle fall ikke noe problem. Jeg har ofte lagt ut «ønskes kjøpt» på spesielle plagg, ting eller møbler som jeg ønsker meg, og jeg har alltid fått tilslag 🤗

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om en bekkenbunnstrener som heter Elvie, noen som har hørt noe om denne eller har noen erfaringer? Det står flere steder at den anbefales for mødre og gravide 🤔 Kan det egentlig være trygt for gravide? Det står litt forskjellig forskjellige steder! 😅 Kan vel ikke være trygt å putte noe inn der når man er gravid vel? 😬

Endret av Hopptimisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på TUL i dag og fikk vite at der var det bankende hjerte ❤️ 10 tonn lettere til sinns nå mtp SA i januar. Ble satt tilbake noen dager, er 7+1 ikke 7+3 som jeg trodde, men ganske nært innafor spør du meg! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Wamahan skrev:

Vært på TUL i dag og fikk vite at der var det bankende hjerte ❤️ 10 tonn lettere til sinns nå mtp SA i januar. Ble satt tilbake noen dager, er 7+1 ikke 7+3 som jeg trodde, men ganske nært innafor spør du meg! 

Så artig! 😍

Jeg bestilte TUL idag. Skal prøve å vente helt til 26. mai tenkte jeg! Da er jeg 10+3 etter mine beregninger 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hopptimisten skrev:

Har lest litt om en bekkenbunnstrener som heter Elvie, noen som har hørt noe om denne eller har noen erfaringer? Det står flere steder at den anbefales for mødre og gravide 🤔 Kan det egentlig være trygt for gravide? Det står litt forskjellig forskjellige steder! 😅 Kan vel ikke være trygt å putte noe inn der når man er gravid vel? 😬

Skal den plasseres i skjeden? Så lenge den er ren når den føres inn og det ikke er ubehagelig bør det vel ikke by på noen problemer å bruke den når man er gravid, tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mingrid skrev:

Skal den plasseres i skjeden? Så lenge den er ren når den føres inn og det ikke er ubehagelig bør det vel ikke by på noen problemer å bruke den når man er gravid, tenker jeg. 

Ja den skal plasseres i skjeden, også er det med en app hvor man kan følge med på treningen. 

https://www.elvie.com/en-us/faqs/elvie-trainer/can-i-use-elvie-trainer/using-elvie-trainer-during-pregnancy

Her står det iallefall at man kan bruke den som gravid med mindre man har noen komplikasjoner, men er vel kanskje best å spørre legen eller jordmor! 

Jeg er så redd for problemer med underlivet etter fødsel, så jeg skal hvertfall trene bekkebunn! Det er bare det at knipeøvelser er sååå kjedelig også glemmer jeg det så fort! Hadde vært fint med noe hjelpemiddel 😅 Har lest at denne er anbefalt av flere leger, gynekologer og jordmødre! 😁

Endret av Hopptimisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært på TUL i det siste, har dere fått ha med dere mann/samboer inn i disse koronatider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Dere som har vært på TUL i det siste, har dere fått ha med dere mann/samboer inn i disse koronatider? 

Jeg fikk han med👍 men tror ikke det er så vanlig. Gynekologen min sa han ikke hadde samvittighet til å nekte han det når vi hadde vært igjennom så mye🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Min fikk, ingen som sa noen ting på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hopptimisten skrev:

Jeg fikk ikke ha ham med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hopptimisten skrev:

Jeg fikk ikke ha med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hopptimisten skrev:

Min mann fikk lov å bli med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hopptimisten skrev:

Ja den skal plasseres i skjeden, også er det med en app hvor man kan følge med på treningen. 

https://www.elvie.com/en-us/faqs/elvie-trainer/can-i-use-elvie-trainer/using-elvie-trainer-during-pregnancy

Her står det iallefall at man kan bruke den som gravid med mindre man har noen komplikasjoner, men er vel kanskje best å spørre legen eller jordmor! 

Jeg er så redd for problemer med underlivet etter fødsel, så jeg skal hvertfall trene bekkebunn! Det er bare det at knipeøvelser er sååå kjedelig også glemmer jeg det så fort! Hadde vært fint med noe hjelpemiddel 😅 Har lest at denne er anbefalt av flere leger, gynekologer og jordmødre! 😁

Jeg har hatt to TUL allerede, og han fikk ikke være med på noen av dem. Skal ha en ny om tre uker, og da sa gynekologen at han kanskje kunne bli med, men der fikk vi vente og se på. 

(Æsj, siterte feil og får ikke endret eller slettet. Finner ikke ut hvordan man gjør det. Men, dere skjønner) 🤗 @Hopptimisten

Endret av mingrid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på ny kontroll på Riksen idag. Er 10+1. Alt står bra til ❤️ så en liten tass som tok noen situps og veiva med armer og ben. 😍 

Begynner nå å roe mer litt og litt mer ned, men fortsatt et stykke igjen til jeg kan senke skuldrene. Hvis det i det hele tatt skjer 🙈 

Legger ved et lite bilde 😍❤️🥰

IMG_20200417_135437.jpg

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hopptimisten skrev:

Jeg skal ikke på TUL før 26. mai - og jeg får ikke ta med partner 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anine Elise skrev:

Jeg skal ikke på TUL før 26. mai - og jeg får ikke ta med partner 😊

Ok, ringte du inn og spurte? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Deseo skrev:

Var på ny kontroll på Riksen idag. Er 10+1. Alt står bra til ❤️ så en liten tass som tok noen situps og veiva med armer og ben. 😍 

Begynner nå å roe mer litt og litt mer ned, men fortsatt et stykke igjen til jeg kan senke skuldrene. Hvis det i det hele tatt skjer 🙈 

Legger ved et lite bilde 😍❤️🥰

IMG_20200417_135437.jpg

Så spennende og gøy å se et så flott bilde! Jeg var på TUL i uke 8ish, og da så det bare ut som en bønne 🙈 Gøy å se uke 10! 

Vi er nesten likt vi da! Jeg er 10+5 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...