Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9+0 idag og fikk endelig dratt på tul. Ventet i 5 uker på dette her 😅 Fikk både se og høre et bankende hjerte (190 slag i min) som var litt over snittet men ikke unormalt. Siden kvalmen har gitt seg betraktelig de siste dagene så var jeg redd noe hadde skjedd(siden gynekologen mente at toppen var nå) men heldigvis så alt normalt ut 😊 

Har noen av dere vært på første time hos fastlegen? Hva gjør man der egentlig utenom å få henvisning til oul og jordmor? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AHO skrev:

9+0 idag og fikk endelig dratt på tul. Ventet i 5 uker på dette her 😅 Fikk både se og høre et bankende hjerte (190 slag i min) som var litt over snittet men ikke unormalt. Siden kvalmen har gitt seg betraktelig de siste dagene så var jeg redd noe hadde skjedd(siden gynekologen mente at toppen var nå) men heldigvis så alt normalt ut 😊 

Har noen av dere vært på første time hos fastlegen? Hva gjør man der egentlig utenom å få henvisning til oul og jordmor? 

Så fint! 😊 Må være deilig å se at alt står bra til! 🥰

Jeg var hos fastlegen i første svangerskap i uke 8, og da ble det målt blodtrykk, tatt blodprøve og jeg måtte ha med urinprøve. Måtte også veie meg, og fylle ut et skjema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Idapida567 skrev:

Noen her som går på / har erfaring med Lutinus?? 

Litt, gynekologen foreslo jeg skulle bruke det nå sist. Det var mye gris og hjalp ikke for min del, så hvis han foreslår det denne gangen vil jeg vurdere å sjekke med blodprøve om jeg virkelig har lavt nivå før jeg begynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, bondekone skrev:

Jeg har👍 går på det nå.

Hvor lenge skal du gå på de? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Så fint! 😊 Må være deilig å se at alt står bra til! 🥰

Jeg var hos fastlegen i første svangerskap i uke 8, og da ble det målt blodtrykk, tatt blodprøve og jeg måtte ha med urinprøve. Måtte også veie meg, og fylle ut et skjema.

Okei :) da var det ikke store greiene 😅 men greit å vite 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AHO skrev:

9+0 idag og fikk endelig dratt på tul. Ventet i 5 uker på dette her 😅 Fikk både se og høre et bankende hjerte (190 slag i min) som var litt over snittet men ikke unormalt. Siden kvalmen har gitt seg betraktelig de siste dagene så var jeg redd noe hadde skjedd(siden gynekologen mente at toppen var nå) men heldigvis så alt normalt ut 😊 

Har noen av dere vært på første time hos fastlegen? Hva gjør man der egentlig utenom å få henvisning til oul og jordmor? 

Spørs litt om du tar første time hos jordmor eller fastlegen (dette er fritt valg). Men blodprøver, fylle inn helseskjema, og tanker rundt graviditet (det snakket iallefall jordmor med meg om i fjor). Vet at jordmødrene ofte har bedre tid til samtaler, men usikker om en får det i disse tider. Her er en oversikt over hva du kan forvente deg på ulike kontroller https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

 

jeg for min del tar alle mine kontroller hos fastlegen. Vi har ei jordmor i kommunen, var hos henne to ganger forrige gang og der skal jeg ikke tilbake. Følte meg sett ned på og hadde dårlig kjemi. Jeg syntes det er så viktig at en skal kunne stole på den en går til når det gjelder noe så viktig som et svangerskap. 
 

men uansett så skal en i grunn få samme tilbud både hos jordmor og fastlege, men jordmor kan ikke ta seg av medisinske ting og henviser deg kanskje videre til fastlegen i tilfellet behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Idapida567 skrev:

Hvor lenge skal du gå på de? 😊

De sier jeg skal slutte i morgen (7+6, etter TUL), men får høre da. Har ei pakke igjen, så tenker jeg kan bruke den opp. Står i tillegg på hcg støtte, og denne skal vist pg sluttes da. Syns det er veldig skummelt🙄 begge deler har vært som støttemedisin for meg siden det krevdes noen forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bondekone skrev:

De sier jeg skal slutte i morgen (7+6, etter TUL), men får høre da. Har ei pakke igjen, så tenker jeg kan bruke den opp. Står i tillegg på hcg støtte, og denne skal vist pg sluttes da. Syns det er veldig skummelt🙄 begge deler har vært som støttemedisin for meg siden det krevdes noen forsøk...

Så spennende TUL! Du må gi en lyd hvordan det går 😁 
 

Hvilken hcg støtte går du på? Jeg Skal slutte med Lutinus Søndag (6+6) syns det er skummelt jeg også 😩 Men satser på de har kontroll da... Skal på TUL Tirsdag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Idapida567 skrev:

Så spennende TUL! Du må gi en lyd hvordan det går 😁 
 

Hvilken hcg støtte går du på? Jeg Skal slutte med Lutinus Søndag (6+6) syns det er skummelt jeg også 😩 Men satser på de har kontroll da... Skal på TUL Tirsdag 

Ovitrelle, 5 klikk hver tredje dag. Skjønner, ja, det er skummelt å slutte, men det går jo som regel greit😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Hvordan går det med smertene @Idapida567? 😘

Det går mye bedre i dag 😘 Tok HCG blodprøve hos legen i går, veldig usikker på Om han ville ta blodprøve for urinprøver var så klar på at her var det mye hcg.. Men siden jeg var så urolig PG historie med SA PG MA så var det greit, han ville se ann om det var nødvendig med mer enn 1 blodprøve da 🤷🏼‍♀️ Var jo litt betryggende bare det, og uansett (om det ikke kommer blødning da), så får jeg svar på Tirsdag. 
 

Hvordan går det med deg?? Har du bestilt time til TUL nå? Tok du ny test i dag tidlig?? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Idapida567 skrev:

Det går mye bedre i dag 😘 Tok HCG blodprøve hos legen i går, veldig usikker på Om han ville ta blodprøve for urinprøver var så klar på at her var det mye hcg.. Men siden jeg var så urolig PG historie med SA PG MA så var det greit, han ville se ann om det var nødvendig med mer enn 1 blodprøve da 🤷🏼‍♀️ Var jo litt betryggende bare det, og uansett (om det ikke kommer blødning da), så får jeg svar på Tirsdag. 
 

Hvordan går det med deg?? Har du bestilt time til TUL nå? Tok du ny test i dag tidlig?? 😊

Så fint! 😁 Blir spennende med TUL på tirsdag da! Gleder meg til å høre hvordan det går! 

Det går fint med meg, det kommer litt småsmerter innimellom men jeg prøver å berolige meg med at det er positivt at det kommer og går 😅 

Jeg har ikke kjøpt noe ny test, så med fare for å bli skuffa igjen så tror jeg jeg dropper det🙈 Har ikke booket TUL enda heller, er så usikker på når jeg skal ta det! Tenker rundt 7+4 - 8+0🤔. Kan man se noe særlig da? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det «normalt» å bestille TUL? 😊 Når er det «normalt» å kontakte lege/jordmor sånn helt generelt? 🥰  Og når er det «normalt» med ordinær UL? 😂😇😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anine Elise skrev:

Når er det «normalt» å bestille TUL? 😊 Når er det «normalt» å kontakte lege/jordmor sånn helt generelt? 🥰  Og når er det «normalt» med ordinær UL? 😂😇😍

I forhold til TUL så jeg et klipp fra Oslo ultralyd klinikk om man ikke bør ta det før man er tidligst 7+0, og hvis man tar det før 6+0 er det ikke sikkert man får se hjerteslag fordi det er for tidlig. 

I forhold til lege ringte jeg inn rett etter at jeg hadde blitt gravid første gang, og da sa hun på legekontoret at det er vanlig å booke første time i uke 7-8. I andre svangerskapet hadde jeg spotting, så da fikk jeg komme inn tidligere for å måle hcg nivå. Med mindre du har smerter eller blødninger så trenger du ikke ta kontakt på en liten stund enda😊 Har begge gangene fått en TUL på sykehuset, for å sjekke opp svangerskapslengde første gang og for å sjekke blødninger andre gang. 

Ordinær UL fikk jeg beskjed var vanlig i rundt uke 18-20😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Hopptimisten skrev:

I forhold til TUL så jeg et klipp fra Oslo ultralyd klinikk om man ikke bør ta det før man er tidligst 7+0, og hvis man tar det før 6+0 er det ikke sikkert man får se hjerteslag fordi det er for tidlig. 

I forhold til lege ringte jeg inn rett etter at jeg hadde blitt gravid første gang, og da sa hun på legekontoret at det er vanlig å booke første time i uke 7-8. I andre svangerskapet hadde jeg spotting, så da fikk jeg komme inn tidligere for å måle hcg nivå. Med mindre du har smerter eller blødninger så trenger du ikke ta kontakt på en liten stund enda😊 Har begge gangene fått en TUL på sykehuset, for å sjekke opp svangerskapslengde første gang og for å sjekke blødninger andre gang. 

Ordinær UL fikk jeg beskjed var vanlig i rundt uke 18-20😊

Takk! 😍 Jeg har en fin stigning i HCG så langt, og har litt menssmerter/murringer/stikkinger nå og da, men det er vel normalt! 😇🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Så fint! 😁 Blir spennende med TUL på tirsdag da! Gleder meg til å høre hvordan det går! 

Det går fint med meg, det kommer litt småsmerter innimellom men jeg prøver å berolige meg med at det er positivt at det kommer og går 😅 

Jeg har ikke kjøpt noe ny test, så med fare for å bli skuffa igjen så tror jeg jeg dropper det🙈 Har ikke booket TUL enda heller, er så usikker på når jeg skal ta det! Tenker rundt 7+4 - 8+0🤔. Kan man se noe særlig da? 😅

Ja, er veldig spent! Jeg klarer nok ikke se så mye annet enn bevegelsen trim hjertet tror jeg ? Hvis det noe der 😅 Dette er jo prøverør, så de vil sjekke at det ikkje er exu o.l også. 
 

Lurt, jeg stor handla hos billig tester, så har lager med graviditetstest med ukesindikator - angrer jo litt på det da 😂 
Jeg vil helst sikkert ha UL rundt uke 10 og 12-13 også 😂 Fant en film på nett som viser UL utover i ukene - skal se om jeg finner den igjen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fint @Anine Elise😊

 

Er det mange av dere som måler hcg hos legen i disse dager? Med tanke på min historie har jeg lurt på om jeg skal kontakte legen og spørre om å måle hcg for å følge med på stigning, men man kan jo også bli mer urolig av det siden det er veldig individuelt 😅 Hva gjør dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Si fint @Anine Elise😊

 

Er det mange av dere som måler hcg hos legen i disse dager? Med tanke på min historie har jeg lurt på om jeg skal kontakte legen og spørre om å måle hcg for å følge med på stigning, men man kan jo også bli mer urolig av det siden det er veldig individuelt 😅 Hva gjør dere? 

Jeg har bare sjekket selv med graviditetstester hjemme for å se at streken blir sterkere 😍 Har ikke tenkt å sjekke noe utover dette egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...